Ölüdeniz YEDEK, Alınabilecek Önlemler Değerlendirilmeli.....

Kaza raporlarınız buradan yayınlayabilir raporlara yorum yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
dejawu
Mesajlar: 8
Kayıt: 29.01.2006, 16:40
Ad Soyad: Cenk Uygun
Şehir: Ankara
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 3
Pilot Menüsü: 

Ölüdeniz YEDEK, Alınabilecek Önlemler Değerlendirilmeli.....

Mesaj #1 gönderen dejawu » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 01:16)

Pilot: C.Cenk UYGUN
Kaza tarihi zamanı: 27.05.2012
Kaza yeri: Ölüdeniz
Uçuş amacı: free fly
Pilot tecrübesi: 2002 başlangıçlı, 7 Yıllık yarışmacı
Malzemeler:
Kanat: Macpara Eden 3
Harnes: Sup air COCONN
Yedek: Macpara aegis 33
Kask: Lubin Çeneliksiz


Video bence güzel bir şekilde izlenmeli ve herkez kendine bir ders çıkartmalı, alınabilecek önlemler değerlendirilip uygulanmalı...


NOT : Kullandığımız kanatlar özellikle yarışma kanatlarında iplerin daha ince olması sebebi ile kullandığımız speed karabinlerin üzerleri makaron vasıtası ile kapatılması gerektiğini düşünüyorum ki, benim başıma gelen bu olayda speed karabinim 2 adet " D" ipini içine almıştı...

Speed karabindeki boşluktan normalde speed bar ipini geçirmek normalde çok zor iken; bu karabinin 'D' kolonlarını içine alması tamamen talihsizlik, tabii böyle bir durumda sürekli yanımda taşıdığım bir hook knife'ın yanımda olmaması da :))
Şanslı yanım da hiç bir problem yaşamamış olmam,

Umarım eğitici, öğretici ve keyifli bir video olmuştur...

http://www.youtube.com/watch?v=2UALjKAF ... ture=share


Kullanıcı avatarı
Gleominas
Mesajlar: 39
Kayıt: 19.02.2010, 02:16
Ad Soyad: Burak Yıldız
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen Gleominas » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 04:16)

Çok geçmiş olsun hocam. Gerçekten video oldukça öğretici ve ders çıkarılacak cinsten :)

Kullanıcı avatarı
bartsay
Mesajlar: 1058
Kayıt: 30.10.2009, 07:45
Ad Soyad: Bartuğ Sayın
Şehir: Isparta
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen bartsay » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 08:27)

Cenk Hocam çok geçmiş olsun,
Böyle 1/milyar bir olayın başına gelmesi senin için talihsizlik,
bizim için de şans olmuş :)

Benim gözlemlerimi söyleyeyim.
1-Speed kancaları çok yüksekte. Öncelikle tasarımcı ve üretici ile görüşmek lazım.
Bu kancaların daha aşağıya alınması mümkün olması lazım benim kullandığım bir çok kanatta en az 10-15 cm daha uzun duruyor.
2-Yarışma kanatlarında speed kancalarının üzerine ayrıca minik bir plastik koruyucu eklenebilir. Çekince girişi kapatır. Hatta kalkıştan önce bir sakız çiğneyip ikiye bölüp speed kancalarına da yapıştırılabilir.
3-İkinci bir yedek şart,
Özellikle performans kanatla uçanlarda yarışma, SIV gibi uç noktalarda yapılan çalışmalarda önden konteynerli bir yedek daha olması lazım.
4-Dediğin gibi kesici bir alet özellikle SU üzerinde özelikle şart.

Tekrar geçmiş olsun
tecrübeli birinin bu durumdan çıkmak için yaptıklarını izlemek benim için çok güzel oldu.

Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 09:11)

mücadele süper,
hiç panik yapmadan son ana kadar uğraşmışsın, tebrikler.

spin yaparken sağ freni bir miktar çekip, sonra freni eline dolamaya çalışırken de bir miktar zaman geçmiş ve kanadı hızlandırdıktan sonra spine sokmuşsun, kanadın spinde bu kadar dağılmasının sebebi bana göre bu.

spinden sonra'sı sayısal loto. :) iplerin speed kancasına o şekilde geçmesi çok büyük bir şanssızlık :cry:

burda çok sakin hareket etmişsin ama bence sakinliği fazlası da zarar, benim düşüncem iki tur twisti açma başarısını gösterdikten sonra, hadi bilemedin üç :) kanat yine dağılınca yedek atman çok daha mantıklıydı. çünkü durum bilinenin dışında sadece twist değil ip dolanması da işin içindeymiş. yedeğin her zaman bir miktar geç açılabileceğini de düşünüp atma kararını verirken bu opsiyonu da göz önünde bulundurmamız gerektiğini düşünüyorum.

bir de bu video'yu da izledikten sonra ikinci yedeğin de her harneste istisnasız bir şekilde bulunması gerektiğini düşünüyorum.

paylaşımın için çok teşekkürler, ders çıkaralım dediğin için yazdım. yoksa xc 100+ club xc 50+ club'u her zaman döver :)

Kullanıcı avatarı
princeoffb
Mesajlar: 38
Kayıt: 30.03.2010, 09:42
Ad Soyad: Mahmut Hopur
Şehir: Kahramanmaraş
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 5 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen princeoffb » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 10:54)

Geçmiş olsun. Gerçekten güzel video. Ayrıca soğukkanlılığınız için tebrik ederim.

Kullanıcı avatarı
mustafa çelik
Mesajlar: 391
Kayıt: 20.11.2006, 18:38
Ad Soyad: Mustafa Çelik
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 5 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen mustafa çelik » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 11:34)

Hocam geçmiş olsun, mücadeleniz takdire şayan. 2 adet D ipinin speet karabininin içine girdiniği söylüyorsunuz yanınızda paraşütçü bıçağı olsa vede o 2 adet ipi veya speet ipini kesseydiniz durum nasıl olurdu? 2 adet ipin eksikliği kanadın yapısını bozarmıydı? Bu durumda daha rahat yedek açılabilirmiydiniz? Burgu olmuş kolonları 4 sefer düzeltmişsiniz (şimdiye kadar böyle bir müdahale yaşayan olduğun sanmıyorum) bıçağınız olsaydı rahatlıkla kullanırdınız sanırım. Büyük geçmiş olsun aynı zamanda iyi bir eğitim videosu olmuş....
En son mustafa çelik tarafından 04.06.2013, 12:15 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.


Kullanıcı avatarı
ta2aeb
Mesajlar: 63
Kayıt: 05.09.2011, 15:07
Ad Soyad: Ergün Bilgin
Şehir: Zonguldak
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen ta2aeb » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 12:04)

mustafa çelik yazdı:Hocam geçmiş olsun, mücadeleniz takdire şayan. 2 adet D ipinin speet karabininin içine girdiniği söylüyorsunuz yanınızda paraşütçü bıçağı olsa vede o 2 adet ipi kesseydiniz durum nasıl olurdu? 2 adet ipin eksikliği kanadın yapısını bozarmıydı? Bu durumda daha rahat yedek açılabilirmiydiniz? Burgu olmuş kolonları 4 sefer düzeltmişsiniz (şimdiye kadar böyle bir müdahale yaşayan olduğun sanmıyorum) bıçağınız olsaydı rahatlıkla kullanırdınız sanırım. Büyük geçmiş olsun aynı zamanda iyi bir eğitim videosu olmuş....
yoruma açık ama bıçak olsa idi speed ipi karabinin dibinden kesılebilirdı sanırım...

Kullanıcı avatarı
dejawu
Mesajlar: 8
Kayıt: 29.01.2006, 16:40
Ad Soyad: Cenk Uygun
Şehir: Ankara
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen dejawu » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 12:32)

mustafa çelik yazdı:Hocam geçmiş olsun, mücadeleniz takdire şayan. 2 adet D ipinin speet karabininin içine girdiniği söylüyorsunuz yanınızda paraşütçü bıçağı olsa vede o 2 adet ipi veya speet ipini kesseydiniz durum nasıl olurdu? 2 adet ipin eksikliği kanadın yapısını bozarmıydı? Bu durumda daha rahat yedek açılabilirmiydiniz? Burgu olmuş kolonları 4 sefer düzeltmişsiniz (şimdiye kadar böyle bir müdahale yaşayan olduğun sanmıyorum) bıçağınız olsaydı rahatlıkla kullanırdınız sanırım. Büyük geçmiş olsun aynı zamanda iyi bir eğitim videosu olmuş....


Merhaba Mustafa Abi

Öncelikle teşekkür ederim, eğer yanımda bir hook knife "bıçak" olsaydı rahatlıkla speed bağlı olduğu için speed ipini keserek problemi ortadan kaldırabilir hatta yedek bile açmadan sahile emniyetli bir iniş gerçekleştirebilirdim...

Kullanıcı avatarı
sarsinan
Mesajlar: 171
Kayıt: 16.05.2008, 12:48
Ad Soyad: Sinan KUTLU
Şehir: İzmir
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 4 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen sarsinan » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 13:10)

mücadelen için tebrikler. ipin takılması ise büyük talihsizlik çözüm önerini fotoğraflarla anlatırsan herkez detayları görmüş olur. geçmiş olsun

Kullanıcı avatarı
gunay
Mesajlar: 57
Kayıt: 21.06.2010, 00:55
Ad Soyad: Mustafa Günay
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen gunay » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 13:17)

Suya indikten sonra yedekten kurtulma çabanız ayrı bir adrenalin katmış. Oldukça eğitici bir video paylaşımı. Teşekkürler.

Kullanıcı avatarı
sancihat
Mesajlar: 291
Kayıt: 22.03.2005, 10:34
Ad Soyad: Cihat Şan
Şehir: Tarsus
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen sancihat » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 15:33)

geçmiş olsun teşekürler


Kullanıcı avatarı
bartsay
Mesajlar: 1058
Kayıt: 30.10.2009, 07:45
Ad Soyad: Bartuğ Sayın
Şehir: Isparta
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #12 gönderen bartsay » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 19:16)

bir itiraf
ben de D iplerini kesmeyi düşündüm. :cry:
Aklıma speedi kes kurtul gelmedi :lol:

ama soru güzel bence;

ben olsam kanadın iplerini keserdim :lol:
benim de hocam olarak yanıtlar mısınız sizce ne olurdu?

Kullanıcı avatarı
dejawu
Mesajlar: 8
Kayıt: 29.01.2006, 16:40
Ad Soyad: Cenk Uygun
Şehir: Ankara
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #13 gönderen dejawu » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 19:25)

bartsay yazdı:bir itiraf
ben de D iplerini kesmeyi düşündüm. :cry:
Aklıma speedi kes kurtul gelmedi :lol:

ama soru güzel bence;

ben olsam kanadın iplerini keserdim :lol:
benim de hocam olarak yanıtlar mısınız sizce ne olurdu?


Merhaba :D

Güzel itiraf :)) bunu sewdim, ben d iplerini kesmeyi hiç düşünmedim,soğuk kanlılığımı koruyup sürekli irtifa kontrolü yaparak bu emergency'den nasıl kurturabileceğimi düşündüm,

Gelelim soruya "D" iplerini kestiğim takdirde kanadın stabilitesi azda olsa bozulacak ve sürekli bir tarafa kontrast vermem gerekecekti ,yedeklik bir durumda olacağını sanmıyorum...

iyi günler dilerim güzel temenniler içinde herkeze teşekkür ederim...

Kullanıcı avatarı
omerfaruk
Mesajlar: 143
Kayıt: 07.08.2008, 17:29
Ad Soyad: Omer Faruk Gocmen
Şehir: Amerika
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #14 gönderen omerfaruk » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 20:34)

cenk merhaba. oncelikle gecmis olsun. Tecrubeli pilot olduguna eminin ve sanirim bu yuzden yasamis oldugun acil durumda bilincli olarak biraz daha radikal yaklasimlar sergilemissin.
Benim gibi henuz emekleme asamasindaki pilotlarin gozuyle video uzerinde bir kac sey soylemek istiyorum. sayin Can Gul'un kitabinda da bahsettigi uzere, boyle durumlarda belli bir noktadan sonra olayi kabullenip,(savasmak yerine) hemen sogukkanli bir bicimde acil durum planlamasina gecmek en mantiklisi.
erken atilmis bir yedek, gec atilmis yedekten cok daha iyidir. Bence cenk burada kanatla biraz fazla ugrasinca yedek atma proseduru biraz aceleye gelmis. acikcasi yedek henuz tam olarak acilmamis bile.
merak ettigim bir konu var. acaba telsiz baglantisiyla sana SIV yaptiran birisi varmiydi ve hangi asamadan sonra yedek atmani istedi?

Kullanıcı avatarı
omerfaruk
Mesajlar: 143
Kayıt: 07.08.2008, 17:29
Ad Soyad: Omer Faruk Gocmen
Şehir: Amerika
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #15 gönderen omerfaruk » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 20:39)

bir kac kere daha izledim. sanki yedek parasut ,ana kubbenin iplerine dolastigi icin acilmiyor gibi de olabilir.

Kullanıcı avatarı
ahmetsen
Mesajlar: 160
Kayıt: 04.07.2012, 17:37
Ad Soyad: Ahmet Şen
Şehir: Ankara
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 17 / 0
Yaş: 45
İletişim:
Pilot Menüsü: 

Mesaj #16 gönderen ahmetsen » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 20:43)

Öncelikle büyük geçmiş olsun.
Hocam izlerken korktuğum tek şey kolonlar dolanırken elinizi sıkıştırıp yedek paraşüte tekrar uzanamanızı engellemesi idi. Araya alıp parmaklarınızı falan kırabilirdi. Hala kalbim küt küt. Acayip sogukkanlı davranmışsınız.

Sonuç Bıcak almak farz oldu.


Kullanıcı avatarı
çavuş
Mesajlar: 36
Kayıt: 05.07.2012, 22:45
Ad Soyad: Halis Dağ
Şehir: Tokat / Zile
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #17 gönderen çavuş » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 21:57)

Geçmiş olsun Cenk hocam.

Kullanıcı avatarı
zorhedef
Mesajlar: 353
Kayıt: 15.04.2007, 15:21
Ad Soyad: Mustafa Atsız
Şehir: Konya / Akşehir
Aldığı Beğeni: 1 / 4
Pilot Menüsü: 

Mesaj #18 gönderen zorhedef » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 22:17)

hocam çok geçmiş olsun.. her zaman her yerde soğuk kanlı olmak ve sonuna kadar mücedele etmek diye buna derim kazasız kırımsız bol uçuşlar dilerim

Kullanıcı avatarı
yyalibuk71
Mesajlar: 482
Kayıt: 16.03.2011, 00:10
Ad Soyad: Kubilay Güngen
Şehir: Bursa / Mustafakemalpaşa
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #19 gönderen yyalibuk71 » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 22:47)

Abooovvvvv, ne yaptın hocam yaaa... Gelmiş geçmiş olsun.
Bu arada ne inatçı çıktın sen böyle yaaaaa :) Ama kanatta ayrı inatmış.

Kullanıcı avatarı
ozgur.k
Mesajlar: 160
Kayıt: 22.02.2010, 18:18
Ad Soyad: Özgür Korkut
Şehir: İzmir
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 9 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #20 gönderen ozgur.k » 1 on yıl 10 ay önce (04.06.2013, 23:33)

Cenk Hocam tekrar geçmiş olsun, skk'da bu vakayı sohbet esnasında dinlemiştim, videosunu da merak ediyordum, paylaşım için teşekkürler.

Herhalde türünün tek örneği bir vakadır, daha önce speed kancasına kolon ipi geçmesi diye birşey yaşanmış mıdır merak ettim.

Ben yedek konusunu sormak istiyorum. Yedeğin düzgün açılmamasına navlaka üzerindeki kılavuzun sebep olduğu konuşulmuştu diye hatırlıyorum. Bu kılavuzların pek bir işe yaramadığını, hatta bazen problem çıkarabildiğini düşünen tecrübeli pilot/eğitmenler var diye biliyorum. Bu konuda fikri olanlar görüşlerini gerekçesiyle birlikte belirtebilirlerse sevinirim.