Paramotorla ölümcül olabilecek kaza...

Kaza raporlarınız buradan yayınlayabilir raporlara yorum yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
ebuatac
Mesajlar: 25
Kayıt: 22.10.2009, 02:21
Ad Soyad: Ebubekir Atac
Şehir: Kayseri
Aldığı Beğeni: 0 / 1
Pilot Menüsü: 

Paramotorla ölümcül olabilecek kaza...

Mesaj #1 gönderen ebuatac » 1 on yıl 7 ay önce (25.08.2013, 19:37)

Paramotor simonini 2 Evo 33 beygir 234cc 2012 model. Kanat paramania Revo2 L 2012 model. Ruzgar 1 km\S

Trike ile kalkis yaptiktan hemen sonra park halindeki ucaklarin uzerinden gecmemek icin saga dogru yukselmeye calisirken birden stol oldu.saga fireni birakip tam gaz verdim ancak saliseler icerisinde yere cakildim.

Kaza videosunu izleyip yorum yaparsaniz sevinirim.

http://www.youtube.com/watch?v=xm8Jr2G9lYg

Kazadan hemen sonra ilk izlemlerim: Ruzgar 1 km\s az, agiclarin arkasindan esen ruzgarin rotor,trubulans yapma olasiligi nerdeyise yok gibi.

Kanadin dikis yerlerinde 1mm yada daha kucuk yaklasik 80 adet delikler olusmus,bu delikler kesinlikle kazadan once olmus olmali cunku genelde asfalt uzerinden takeof yapmam surtunmelerle asinmis olmali.

karbureteri bagladigimiz ( Carburettor rubber manifod ) boru yirtilmis.buradan hava gecirgenli fazla ancak bu yirtilma kazada olmus olabilir ,kesin emin olmamakla birlikte motorun performasi kalkis sirasinda pek iyi hisetmedim.


Kullanıcı avatarı
bartsay
Mesajlar: 1058
Kayıt: 30.10.2009, 07:45
Ad Soyad: Bartuğ Sayın
Şehir: Isparta
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen bartsay » 1 on yıl 7 ay önce (25.08.2013, 19:51)

Bence takat az sizin bunu fark edip
Kalkisi iptal etmeniz gerekirdi
Motorlu ucus aletleri ile kalkistan once tam gaz verip kontrol yapmakta fayda var
Ve evet donus olumcul hata olmus
Gecmis olsun

Kullanıcı avatarı
weasp
Mesajlar: 54
Kayıt: 18.08.2006, 00:19
Ad Soyad: Sedat Kırtulukoğlu
Şehir: Fethiye
:
Yarışma Pilotu 100+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen weasp » 1 on yıl 7 ay önce (25.08.2013, 20:51)

Merhaba,

Normalde bu tarz kaza yazılarını açıkçası hiç okumam. Bartuğ'un bir kazasını okumak için foruma girdim. Bartuğ da yazdığı için onun kazası olabilir diye okumak için baktım vs...

Girmişken okudum, okumuşken videoyu izledim. E madem izledim yazayım dedim.

Paramotor ve kanat bilgilerini yazmamış olsaydınız ve sadece videoyu koymuş olsaydınız bile kazayı yorumlayabilirdik.

Kazanın sebebi tamamen ve malesef pilotun yanlış müdahalesi. Kalkış esnasında tam gaz verirken bu kadar uzun süre ile fren çekerseniz ya spin ya da stol olmamanız garip olurdu. Eğer sağa doğru yükselmek istiyorsanız tam gaz vermede prblem yok ama uzun süre ile bu seviyede fren verirseniz (videoda cok net belli oluyor) kaza kaçınılmaz olur. Herşeyden önce uyguladığınız fren miktarı da çok fazla. Genel olarak 2 hata var; Birincisi kalkışta bu seviyede fren çekmek, ikincisi bu seviyede freni uzun süre uygulamak (bundan çok daha fazla freni cekebilirsiniz ama kanatta enerji varsa). Bu arada kanat stol olmamış, spin olmuş bence.

Üzülerek söylemeliyim ama videoda yazan "bu son kaza olmayacak" ibaresi eğer bu şekilde uçmaya devam ederseniz doğru olacak. Paramotor öncesinde motorsuz yp eğitimi aldınız mı bilmiyorum ama (aldıysanız ya da almadıysanız) her iki durumda da kesinlikle ve acilen bu eğitimi almanız gerekiyor.

Madem ilk soruyu cevapladım, devamında gelecek soruları da (motor ile ilgili kısımlar hariç) cevaplayabilirim.

Güvenli uçuşlar.

Kullanıcı avatarı
tunahan yz
Mesajlar: 255
Kayıt: 04.03.2011, 13:14
Ad Soyad: Tunahan Yavuz
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 4 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen tunahan yz » 1 on yıl 7 ay önce (25.08.2013, 21:14)

basbaya sağ sol firen basıyor eller göbek hizasına gelıyor nerdeyse

Kullanıcı avatarı
ebuatac
Mesajlar: 25
Kayıt: 22.10.2009, 02:21
Ad Soyad: Ebubekir Atac
Şehir: Kayseri
Aldığı Beğeni: 0 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen ebuatac » 1 on yıl 7 ay önce (25.08.2013, 23:27)

Bartug,Sedat ve Tunahan beye Tesekkur ederim.Umarim yorumlarin diyer arkadaslarada faydasi olur.

PM ve hafifucak sertifikatim var ancak fazla guven bu tur pilotaj hatalarina engel degil.
Yorumlara katiliyorum,motorun gucu yuksek olmasinin verdigi guvenle dar mesafellerde biran once yukselmek icin fren basma aliskanligim var.
Bu kalkista motor o kadar guclu degildi,ucusu iptal etmek yada fren basmamak elbete dogru bir karar ola bilirdi. bunun disinda kazaya sebeb olabilecek baska nedenler olabilirmi sorusu halen aklimi kurcaliyor.

Kullanıcı avatarı
seccckin
Mesajlar: 593
Kayıt: 02.01.2009, 01:27
Ad Soyad: Seckin Aparı
Şehir: Manisa
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 22 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen seccckin » 1 on yıl 7 ay önce (25.08.2013, 23:48)

Merhaba Paramania revo2 full reflex kanattır. Reflex kanatlarda ortalama 20 cm trim vardır. Trimleri açınca kanadın hucum acısı aşağı iner ve arkası havaya kalkar bu sebep ile reflex kanatların fren ipinde ortalama 20 cm bosluk vardır. Burada arkadaş fazla fren uygulamış gibi görünsede aslında uyguladığı fren yüzde 60 - 70 civarı... Ayrıca full reflex kanatlar çok hızlıdır özellikle revo2 bu kanatların geride kalması yada yapısı sebebi ile stoll olması neredeyse imkansız siz bu imkansızı başarmış gibi görünsenizde benim merak ettiğim bir kaç sey var cevaplarsanız sevinirim.

1. Fabrika fren ayarları ile oynadınız mı ?
2. Bu kanatta 2 adet fren olur trimler açık iken üstte bulunan küçük frenleri kullanmanız lazım trimler kapalı iken altta bulunan buyuk frenlerı kullanmanız gerekir. Kalkış yaparken trimleri %50 civarı veya daha üstü açıp alttaki frenlerimi kullandınız?
3.Trike el yapımı gibi gorunuyor paramotoru bağladıgınız trike ile ilk defamı uçuyorsunuz yada uzun suredır ucuyorsanız son kaza yaptıgınız ucustan once hıc degısıklık yaptınız mı yada bır ayarı ıle oynadınız mı ozellıkle paramotorun açısını degıstırdınızmı

Sonuç olarak öndeki aynadan dusus anına bakılırsa özellikle 1.10 sn den baslıyor bariz bir şekilde kanat stoll olmus buda aşırı frenden.


Kullanıcı avatarı
ebuatac
Mesajlar: 25
Kayıt: 22.10.2009, 02:21
Ad Soyad: Ebubekir Atac
Şehir: Kayseri
Aldığı Beğeni: 0 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen ebuatac » 1 on yıl 7 ay önce (26.08.2013, 00:34)

Merhaba Seckin bey bilgi paylasiminiz sevindirici tesekkur edrim.
Fabrika fren ayarlariyila oynadigimi sanmiyorum.
Trim tekoff ayarinda yani naturele tam kapali trimin ortasi.genelde o ruzgarda bu
ayari kulanirim.
evet tirike ev yapimi kendim imal ettim. paramotor,kasnak harnes vs. ayri fabrikalrdan siparis edilip evde topladim. Daha once en az bu trike ile 50 den fazla ucusum var.kanat olarakda apco force,parmania revo2 ile ayni trike ile ucuyordum.
Kazadan sonra trike hasar gordu duzeltikten sonra bir kac kez ucusum oldu ancak hosuma gitmedi yeniden elden gecmesi gerekiyor.Yada orjinal bir tirike almam soz konusu olabilir.
Trimler kulanis seklim tarifinize uygun genelde beli bir yukselisten sonra hiz yapmak icin trimleri acip sadece kucuk frenleri kulaniyorum.inisten once kesinlikle kapatip buyuk frenleri kulaniyorum.eger ruzgar 3ile 10 km\s arasinda manzara ucusu yapiyorsam kalkisda,inisdede tek naturel ayarda ucuyorum.

Kullanıcı avatarı
atamturk
Mesajlar: 376
Kayıt: 01.10.2006, 18:20
Ad Soyad: Hakan Atamtürk
Şehir: Aydın / Didim
Aldığı Beğeni: 2 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen atamturk » 1 on yıl 7 ay önce (26.08.2013, 10:26)

Geçmiş olsun ebubekir bey,burada öyle dediğiniz gibi ölümcül bir kaza göremedim.trike uçuşlarında kalkış ve inişlerde bu tip kazalar pilot hatalarından sık olur ve bu kazalarda yaralanmanın dışıda genelde pervane ve kasada kırıklar oluşur.Kalkış anında öncelikle fazla frenden dolayı ,sonrasında irtifa almadan yön değiştirdiğiniz ve rüzgarı karşılamadığınız için irtifa kaybı oluyor ve yere temas oluyor,burada tecrübe devreye giriyor baktınız kalkış gerçekleşemiyor stop ederek yumuşak iniş gerçekleştirebilirdiniz,trike kullanmanız bir avantaj sırtta olsa belki daha kötü bir durum olabilirdi,önemli olan ayak kırılmasın teker kırılsın...:)bol bol iniş kalkış çalışın.İsterseniz size daha emniyetli bir trike gönderebilirim.tekrar geçmiş olsun.

Kullanıcı avatarı
Airbender
Mesajlar: 474
Kayıt: 08.09.2008, 10:15
Ad Soyad: Cenk Arman
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 7 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen Airbender » 1 on yıl 7 ay önce (26.08.2013, 10:47)

Geçmiş olsun...

Ufak bir bilgi hatırlatması: (yazdığınız için yazıyorum)

rotor oluşan bölgede (genelde rotor oluşturacak yüzeylerin büyüklüğü ile bağlantılı olmakla beraber) 300 mt kadar rotor içinde kalabilirsiniz. Yani ağaçlara doğru kalkış yapmanızda hem bu konuda hemde acil durumlarda acil iniş alanınız yok.

Kullanıcı avatarı
kenan
Mesajlar: 11
Kayıt: 20.11.2012, 10:48
Ad Soyad: Kenan Koçak
Şehir: Ceyhan
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen kenan » 1 on yıl 7 ay önce (02.09.2013, 00:52)

bekir bey geçmiş olsun. rüzgar yok rotor olurmu peki

Kullanıcı avatarı
md11
Mesajlar: 52
Kayıt: 05.08.2011, 10:34
Ad Soyad: Gökhan Morkan
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen md11 » 1 on yıl 7 ay önce (02.09.2013, 10:49)

Ebubekir Bey geçmiş olsun. ben de aynı kanadı kullanıyorum. palin kırılıp bir parçasının yırtması sonucu benim kanatta da bir yırtık oluşmuştu ve indikten sonra yamayı sürekli açık olarak görüyordum. daha sonra daha iyi bir yamayla tamir ettik. bahsettiğiniz ufak deliklerin stalla etkisi olduğunu düşünmüyorum. bir de frenleriniz low mu yoksa high hang point ayarında mı acaba? bu durumun da frenlemeye etkisi olabilir.
tekrar geçmiş olsun.


Kullanıcı avatarı
Ninja
Mesajlar: 469
Kayıt: 28.03.2009, 12:00
Ad Soyad: Onur Aksak
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #12 gönderen Ninja » 1 on yıl 7 ay önce (03.09.2013, 00:46)

Geçmiş olsun bende Revo 2 ciyim inerken bile bu kadar fren basmıyorum ani yükselmek için freni pompalamanız yeterliydi kanat hızlanmasına izin vermemişsiniz gibi geldi bana..

Kullanıcı avatarı
ebuatac
Mesajlar: 25
Kayıt: 22.10.2009, 02:21
Ad Soyad: Ebubekir Atac
Şehir: Kayseri
Aldığı Beğeni: 0 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #13 gönderen ebuatac » 1 on yıl 7 ay önce (05.09.2013, 00:40)

Hakan bey,Cenk bey,Kenan Bey,Gokhan bey,Onur bey Onerileriniz ve iyi dilekleriniz icin cok tesekkur edrim.

Birak parasut ucsun yontemi malesef mesafenin dar oldugu kalkis alanlarinda 0-1 km\h ruzgarda pek calismiyor.
Ruzgarin her zaman istediginiz yonde esmedigi bu tur dar alanlarda, 0 ruzgarda yukselmek icin yitis gucu kuvetli bir motorun yanisira, pompalama yada beli bir seviyede fren mutlaka gerekiyor.
Agiclarin arkasindan bana dogru esen ruzgar nerdeyise 0 olmasi nedeniyile rotor olusmasi bana zayif bir ihtimal gibi geliyor.
Motorla karburetor arsindaki lastigin catlmis olan kismindan hava almasi yittis gucunde dusus olmasina ve kanadin reflex olmasina ragmen gereken enerji almadigi halde yukselmek icin cekilen frenler muhtemelen kanadin stol olmasina sebeb olmus olabilir.
Bu tur dar mesafelerde kanadi ruzgara karsi kaldirip biraz yerde hizlanarak genis mesafe yonune donerek ,birak kanat ucsun yontemiyile kalkis yapmak elbetde olasi kalkis kazalarini onliyecektir.

Kullanıcı avatarı
oğuzhan
Mesajlar: 3
Kayıt: 01.04.2012, 09:53
Ad Soyad: Oğuzhan Karahasan
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #14 gönderen oğuzhan » 1 on yıl 7 ay önce (05.09.2013, 22:31)

öncelikle geçmiş olsun ebubekir bey
bende videodan izlediğim kadarıyla acizane birkaç başlıkta kazayı yorumlamaya çalışayım.

rüzgar neredeyse 0 a yakın sanırım doğal olarak kalkış mesafesi uzuyor ister istemez . motorunuz güçlüdür sanırım ama mesafenin azlığı trike ve pilot ağırlığı rüzgarın azlığı birde önde duran uçakların orada olması uçuşunuzu pisikolojik olarak da etkilemiş sanırım. ve uçaklara çarpmamak için sağ frene fazla yüklenmişsin en azından kalkış mesafesini 50 -80 metre daha geriye almakta yarar var gibi görünüyor aslında bu gibi durumlarda kalkmata zorluk çekiliyorsa kesin ve kesinlikle uçuşu iptal etmek en akılcı iş sanırım . tekrar geçmiş olsun.