Ölüdeniz Ölümlü Kaza
Moderatör: Moderatör Ekibi
- bluest
- Mesajlar: 29
- Kayıt: 09.07.2012, 13:27
- Ad Soyad: Özgür Karaca
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
Ölüdeniz Ölümlü Kaza
Bugün 13 sıraları Norweçli bir pilot 1800 den havalandıktan hemen sonra soldan%80 kapama sonrası spine girip 3 spin sonrası gözden kayboldu.
1800 ün hemen 50 metre ilerisine düşmüş olduğunu gördük. Yardıma gidenler tüm çabalara rağmen kurtaramadılar. Yakından görenler Kayalara yüzüstü çarpmış olduğunu, kol, bacak ve kaburga kırıkları olduğunu söylediler.
Allah rahmet eylesin. Fotograf kaza yerinin hemen üstünden.
1800 ün hemen 50 metre ilerisine düşmüş olduğunu gördük. Yardıma gidenler tüm çabalara rağmen kurtaramadılar. Yakından görenler Kayalara yüzüstü çarpmış olduğunu, kol, bacak ve kaburga kırıkları olduğunu söylediler.
Allah rahmet eylesin. Fotograf kaza yerinin hemen üstünden.
- ahmetsen
- Mesajlar: 160
- Kayıt: 04.07.2012, 17:37
- Ad Soyad: Ahmet Şen
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 17 / 0
- Yaş: 45
- İletişim:
- Pilot Menüsü:
http://www.turkiyegazetesi.com.tr/video/v299.aspx videonun oldugu link.
- ahmetsen
- Mesajlar: 160
- Kayıt: 04.07.2012, 17:37
- Ad Soyad: Ahmet Şen
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 17 / 0
- Yaş: 45
- İletişim:
- Pilot Menüsü:
http://www.zaman.com.tr/politika_yamac- ... 39833.html yorum oldumu şimdi. Bir pilotu kaybetmişiz adam hala tandemci single cı derdinde. Bi tandemciler adam gibi uçuyor değilmi?
- kakalamtahu
- Mesajlar: 174
- Kayıt: 30.10.2012, 17:46
- Ad Soyad: Hasan Tahsin Çervatoğlu
- Şehir: İstanbul
- Aldığı Beğeni: 5 / 0
- Pilot Menüsü:
- garadark
- Mesajlar: 160
- Kayıt: 28.08.2010, 23:21
- Ad Soyad: Gökhan Çevik
- Şehir: Sabanozu/ Cankiri
- Aldığı Beğeni: 3 / 0
- Yaş: 51
- Pilot Menüsü:
Önceki iki pilotun çıkışına bakınca havanın stresli olduğunu düşünüyorum.
Bu durumda pilot durum analizi yaparak uçuşunu erteleyebilirdi.
Pilot ayağını yerden ilk kestiğinde anlayamadığım bir şekilde kendisini harness'e atmak için frenleri kullanıyor ve kanadın enerjisini öldürerek erken oturma poziyonu alıyor. Sonrasında aşırı sol fren kullanımı ve malum son. Sevenlerine sabır dilerim.
Bu durumda pilot durum analizi yaparak uçuşunu erteleyebilirdi.
Pilot ayağını yerden ilk kestiğinde anlayamadığım bir şekilde kendisini harness'e atmak için frenleri kullanıyor ve kanadın enerjisini öldürerek erken oturma poziyonu alıyor. Sonrasında aşırı sol fren kullanımı ve malum son. Sevenlerine sabır dilerim.
- PROFLY
- Mesajlar: 476
- Kayıt: 08.04.2006, 10:23
- Ad Soyad: Mesut Albayrak
- Şehir: Bursa
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Ufak bir asimetriğin arkasından zaten kanat açılıyor. Video dikkatli izlenirse pilot kapanan taraf açılmasına rağmen o tarafı pompalamaya devam ediyor ve sonra freni bırakmıyor. Sağ taraf sıfır fren; sağın öne geçtiğini hissedip yavaşlatmıyor ve soldaki ikinci kapanma ile birlikte kanat spine düşüyor.
Tepe önü çalışıyor; ilk kalkan kanadın pilotu elleri bırakarak oturuyor; ona da geçmiş olsun; şanslı. Ama her zaman insan şanslı olmaz; sizler frenleri bırakarak oturmayın..
Allah rahmet eylesin.
Tepe önü çalışıyor; ilk kalkan kanadın pilotu elleri bırakarak oturuyor; ona da geçmiş olsun; şanslı. Ama her zaman insan şanslı olmaz; sizler frenleri bırakarak oturmayın..
Allah rahmet eylesin.
- ugurci
- Mesajlar: 150
- Kayıt: 06.05.2006, 00:34
- Ad Soyad: Adnan Uçar
- Şehir: İstanbul
- Aldığı Beğeni: 11 / 1
- Pilot Menüsü:
Videodan görebildiğim kadarıyla kapanma sıfır frenli sag tarafdan degil, tam tersine asırı frenli sol tarafdan olmuş . normal hava sartlarında bu durumda kanadın tam tersine, soldan kapanma olmaksızın önce soldan stol olarak spine girmesi beklenmez miydi. ilk kapanmadan sonra acılacak kanadın öne saldırmasını ve devamında sol tarafdan tekrar kapanmayı önlemek için sol freni artırarak sol tarafı yavaslatmak gerekirdi ve muhtemelen pilot sol freni bu amacla artırdı. Bu durumda (Sol frenin asırı yada uzun olması durumunda), karşı (sag) tarafdan kapanma ya da soldan stol olması gerekirken görüntülerden asırı yavaslaması ile stol beklenen sol tarafda tam tersine asimetrilk kapanma olustugu görülüyor(Sol tarafın asırı frene ragmen ani ve asırı hızlanarak öne saldırması) .İlk kalkan kanatın da son derece dengesiz olarak yükseldiği görülüyor ve bu asırı türbülans belirtisi muhtemelen ve aynı olayı yasamaması sans faktöründen kaynaklanmıs olabilir. Kaza yapan pilot soldan esen rüzgarı, yasadıgı küçük kapanma nedeniyle karsılamakta gecikerek türbülanslı alana 1 saniye gecikmeli girmiş ve soldan kapanma (Hatta soldan katlanma ) yasamıs.
Bu kadar türbülanslı havada aktif pilotaj ile önlem alıncaya kadar kanat baska bir ucus karakterine girer ve yapacagınız hareket saniyeden kısa süre içinde önlem degil tam tersine katastrofik bir olayı baslatabilir. Asagıdaki linkteki kaza haberi her ne kadar video acılmasa da yukardaki kaza hakkında fikirler eriyor. (Bu kazadaki pilot acro pilotu üstelik)
http://www.ypforum.com/viewtopic.php?t=3308&highlight=
Bu kadar türbülanslı havada aktif pilotaj ile önlem alıncaya kadar kanat baska bir ucus karakterine girer ve yapacagınız hareket saniyeden kısa süre içinde önlem degil tam tersine katastrofik bir olayı baslatabilir. Asagıdaki linkteki kaza haberi her ne kadar video acılmasa da yukardaki kaza hakkında fikirler eriyor. (Bu kazadaki pilot acro pilotu üstelik)
http://www.ypforum.com/viewtopic.php?t=3308&highlight=
En son ugurci tarafından 22.09.2013, 16:40 tarihinde düzenlendi, toplamda 6 kere düzenlendi.
- kakalamtahu
- Mesajlar: 174
- Kayıt: 30.10.2012, 17:46
- Ad Soyad: Hasan Tahsin Çervatoğlu
- Şehir: İstanbul
- Aldığı Beğeni: 5 / 0
- Pilot Menüsü:
- tunahan yz
- Mesajlar: 255
- Kayıt: 04.03.2011, 13:14
- Ad Soyad: Tunahan Yavuz
- Şehir: Antalya
- Aldığı Beğeni: 4 / 0
- Pilot Menüsü:
- enginaltop
- Mesajlar: 88
- Kayıt: 14.07.2010, 01:49
- Ad Soyad: Engin Altop
- Şehir: Bursa
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
kanadın kapanmasının tek nedeni var videoyu dikkatli bir şekilde kapanmadan 1 saniye önce dondurarak izlerseniz tırmanış sonrası kanadı öne geçiriyor ve kanadın iç basıncı tamamen boşalıyor rüzgarda soldan sert estiği için kanadın sol tarafı tamamen kapanıyor.rüzgar kalkış sırasında soldan yada sağdan sert esiyorsa kontrol konusunda zayıf pilotların kaza yapma riski çok fazladır.
- SHaDoW
- Mesajlar: 143
- Kayıt: 11.07.2009, 00:34
- Ad Soyad: Ahmet Tokalı
- Şehir: Adana
- :
- Aldığı Beğeni: 6 / 1
- Yaş: 45
- Pilot Menüsü:
Önden kalkan pilotun kanadı da, kaza yapan pilotun kanadı da "hava türbülanslı!" diye bas bas bağırıyor. İlk kalkan pilotun, böyle bir havada ellerini oturmak için bırakması gibi ölümcül hatasını saymazsak aktif pilotajını uygulamış kanadı tümüyle kendi haline bırakmamış. O yüzden bir kapanma yaşamamış görünüyor.
kaza yapan pilot ise ilk kapanmadan sonra gelecek ikinci asimetrik ihtimalini hissetmiş o yüzden sürekli sola pompalar yapıyor. Fakat henüz kapanmamış kanada onca pompa yapacağına sağ taraftaki "sıfırlamış" olduğu freni biraz artırsa Hem sağ taraftan sol tarafa bir hava akışı gerçekleşecek, kanadın iç basıncı düşmeyecek (bkz. cell duvarlarının yapısı), hemde kanadın sola veya öne doğru olması muhtemel dalışını engellemiş veya en azından yavaşlatmış olacaktı.
Bartuğun paylaştığı videoda da aynı marka kanat olduğu dikkatimi çekti. Ayrıca kazanın oluş şekli olarak da neredeyse aynı kaza. Sanki tarih tekerrür etmiş. İbret almak lazım.
Pilotun aile ve arkadaşlarına sabırlar diliyorum.. Toprağı bol olsun..
kaza yapan pilot ise ilk kapanmadan sonra gelecek ikinci asimetrik ihtimalini hissetmiş o yüzden sürekli sola pompalar yapıyor. Fakat henüz kapanmamış kanada onca pompa yapacağına sağ taraftaki "sıfırlamış" olduğu freni biraz artırsa Hem sağ taraftan sol tarafa bir hava akışı gerçekleşecek, kanadın iç basıncı düşmeyecek (bkz. cell duvarlarının yapısı), hemde kanadın sola veya öne doğru olması muhtemel dalışını engellemiş veya en azından yavaşlatmış olacaktı.
Bartuğun paylaştığı videoda da aynı marka kanat olduğu dikkatimi çekti. Ayrıca kazanın oluş şekli olarak da neredeyse aynı kaza. Sanki tarih tekerrür etmiş. İbret almak lazım.
Pilotun aile ve arkadaşlarına sabırlar diliyorum.. Toprağı bol olsun..
- hilmi
- Mesajlar: 99
- Kayıt: 16.01.2012, 12:35
- Ad Soyad: Hilmi Arslan
- Şehir: Antalya
- Aldığı Beğeni: 4 / 2
- Pilot Menüsü:
kaza
soldan gelen türbülanslı bir hava var pilot arkadasımızda ilk asimetrikte bunu hissemememiş ki paylaştıgım resimde kanat öne saldırırken fren uygulamamış ve soldan gelen hava ile kapanma yaşamış ve kapanmanın devamnıda hala sağ tarafı tutamamış ve istenmeyen durum yaşanmış geçmiş olsun
- nurileflef
- Mesajlar: 4
- Kayıt: 24.09.2013, 00:28
- Ad Soyad: Nuri Demir
- Şehir: Bitlis
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
- Ayderbaha
- Mesajlar: 100
- Kayıt: 13.10.2012, 22:24
- Ad Soyad: Ayhan Şahin
- Şehir: Sakarya / Karabük
- :
- Aldığı Beğeni: 2 / 0
- Pilot Menüsü:
SHaDoW yazdı:
kaza yapan pilot ise ilk kapanmadan sonra gelecek ikinci asimetrik ihtimalini hissetmiş o yüzden sürekli sola pompalar yapıyor. Fakat henüz kapanmamış kanada onca pompa yapacağına sağ taraftaki "sıfırlamış" olduğu freni biraz artırsa Hem sağ taraftan sol tarafa bir hava akışı gerçekleşecek, kanadın iç basıncı düşmeyecek (bkz. cell duvarlarının yapısı), hemde kanadın sola veya öne doğru olması muhtemel dalışını engellemiş veya en azından yavaşlatmış olacaktı.
Durumu, Ahmet hocam oldukça net ifade etmiş. +1
-
- Mesajlar: 165
- Kayıt: 15.06.2006, 14:31
- Ad Soyad: Eyüp Ahmet Öztiryaki
- Şehir: Amasya
- Aldığı Beğeni: 2 / 0
- Yaş: 59
- İletişim:
- Pilot Menüsü:
Arkadaşlar yukarıdaki tüm yorumlara katılıyorum, doğrudur. Burada değişik yorumlar yaparak olası başımıza gelebilecek bu gibi durumlardan nasıl kurtulabileceğimizi öğrenmeye çalışıyoruz. Gökhan Çevik ve Mesut Albayrak arkadaşlarımızın dedikleri kesinlikle doğru. Yani ilk çıkan iki pilotun uçuşuna bakınca ben olsan kalkışı bir süre daha ertelerdim. İlk kalkan pilot ellerini bırakıp harneste yerleşti, gerçekten çok şanslıydı. Bir kaç saniye sonra da o vahşi termik bölgesine girdi ama frenler elinde idi ve aktif pilotajı iyi yaparak ortamdan çıkmayı becerdi. Kaza yapan pilotun kalkışını defalarca izleyince konunun sadece sol tarafın boşalmasından değil de aynı anda termiğin sağda oluşunun da bu kazanın oluşumuna katkısı olduğunu düşünüyorum. Kalkıştan hemen sonra havadaki akımlara bağlı olsa gerek kanat sağa doğru drift oluyor. Önce küçük bir kapanma olup açılıyor ama pilot sağ tarafı yukarıda denildiği gibi hiç tutmadan sola basıyor ve basıncı iyice düşürüyor. Hemen sonrasında sanki termiğin kıyısından kanadın sağ tarafı tutunuyor ve tırmanışa geçiyor ama sol dışarıda kaldığından yukarı hareketi yapamıyor. Zaten basıç da düşmüş olduğundan kolayca kapanıp dalışa geçiyor. En tehlikeli durum yere yakın olan bu tür dalışlardır diye düşünüyorum. Bir tartışma sonunda bu gibi durumlarda kanadın dalmasına müsade etmek yerine stol olarak yere düşmenin daha az zararla atlatılacağı sonucunu çıkartmıştık yıllar önce. Bu sonuca ulaşırken kanadın dalışı sonrası pilot altına girene kadar serbest düşmenin 25-35 metre süreceği kanati idi ki bu durumda yere yaklaşık 70-80 km/s hızla yere çarpacak olmamızdır. stolda ise hız daha az ve düşüş yüzükoyun değil harnest üzerine olma ihtimali daha fazladır.
Sonuç olarak bazen pilot kalkış yapmamayı tercih edebilmeli, kalkış yapmış ise aktif pilotaj kurallarını ve becerilerini tam zamanında uygulamalı ve özellikle tepeye yakın yerlerde fren iplerini asla bırakmamalı.
Kanat kapanacaksa veya çok fazla basınç kaybetmişse kontra freni uygulamaktan korkmamalı ve gerkirse stol veya deep stol u göze alabilmelidir.
Vefat eden turistin yakınlarına sabırlar, sizlere kazasız uçuşlar dilerim.
Sonuç olarak bazen pilot kalkış yapmamayı tercih edebilmeli, kalkış yapmış ise aktif pilotaj kurallarını ve becerilerini tam zamanında uygulamalı ve özellikle tepeye yakın yerlerde fren iplerini asla bırakmamalı.
Kanat kapanacaksa veya çok fazla basınç kaybetmişse kontra freni uygulamaktan korkmamalı ve gerkirse stol veya deep stol u göze alabilmelidir.
Vefat eden turistin yakınlarına sabırlar, sizlere kazasız uçuşlar dilerim.