Ankara Ayaş, Can GÜNKUT Kaza Raporu

Kaza raporlarınız buradan yayınlayabilir raporlara yorum yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
yilmaz
Mesajlar: 204
Kayıt: 18.03.2005, 00:28
Ad Soyad: Yılmaz Açıkgöz
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Ankara Ayaş, Can GÜNKUT Kaza Raporu

Mesaj #1 gönderen yilmaz » 1 on yıl 6 ay önce (21.09.2013, 20:45)

Yer: Ayaş
Kalkış: Kumludoruk
Tarih: 01.09.2013
Saat: 13:30
Pilot: Can GÜNKUT
Pilot Seviyesi: Pilot
Uçus Sayısı: 200+ Full SIV 2-3 tekrar. Termik uçuşu
Kulüp: AYP
Eğitim: Uçuş Kulübü
Malzeme: U-Turn Blackligte , Oxygen 2 harnes, icaro skyrunner kask
Rüzgar: KB , 5-10 km/h
Genel Hava Şartları: Hakim Rüzgar 10-15 km/h doğudan. Anabatik etki ile öğleden itibaren Batı yönünde 10-15 km/h rüzgar. Zaman zaman sıfır rüzgar.

Kaza Öncesi:
Öğleden önce kalkış pistinde rüzgar 10-15 km/saat doğudan (arkadan) esmektedir. Kümülüslerle dolu çalışan bir hava gözlemlenmektedir. Isınmayla birlikte arada bir tepeyi karşılayacak şekilde KB’dan esintiler başlar. Olay anından yaklaşık 2-2,5 saat önce uçan pilotlar olmuş ve 2. Sortiye çıkmışlardır. Yarım saat kadar istikrarlı karşı rüzgar (B-KB’dan 10-15km/h darbesi 25-30km/h) gözlemlenir ve ekip uçuş kararı alır. İki pilot kalkış yapar, Kutlu ve Can GÜNKUT, kalkış için hazırlanmaya başlarlar.

Kaza:
Can kanadına bağlanmış, kanadı açık, kaskı takılı uçuşa hazır olduğu halde kalkışa uygun rüzgarı beklemektedir . Kutlu’nun kuşamdan çıkıp arabaya gittiği esnada oluşan Dust Devil (hortum), Can’ın kanadını etkisi altına alır ve yerde savurmaya başlar, henüz kalkış pistinde iken yere sert bir çarpmanın ardından istemsiz olarak hortum yukarıya doğru fırlatır. Bu esnada kanat hortumun içerisinde twist olmaya devam ederek yükselmektedir. Bir miktar yükseldikten sonra tepenin arkasında hortumdan çıkar ve türbülanslı bölge içerisinde kontrolsüz uçmaya devam eder. Twistten dolayı pilot kanadı kumanda edememektedir. Twist bir taraftan açılırken kanat kendi haline uçarak tepenin arkasına rotorlu bölgeye ilerler. Türbülansı gösteren birkaç öne atlamadan sonra soldan büyük bir kapanma yaşar ve ani bir dalışla dönmeye başlar 2-3 tur dönüşün ardından tepenin arkasındaki kayalığa çarpar.

Kaza Sonrası:
Kaza yerine ilk Kutlu AYDAR ulaşır. Can, ağır yara almıştır, ilk kontrolde hiç nabız alamaz. Ambulans ve hava ambulansı yaklaşık 1 saat içerisinde ulaşır. Ancak sonuç değişmez, Can vefat etmiştir.

Kazayla İlgili Değerlendirme:

Hakim rüzgarın arkadan olup, anabatik etki ile rüzgarın tepeyi karşıladığı koşullarda, Dust devil’in tam tepede ani belirme ihtimali göreceli olarak yüksektir. Bu koşullarda extra dikkatli olmak ve kanadın arkasında birilerinin beklemesi önemlidir.
Olaydan önce her hangi bir dust devil gözlemlenmemesi, buradaki dikkat unsurunu azaltmış olabilir.
Dast devil’in daha kalkış pistindeyken sebep olduğu çarpma, kanat ve pilotta hasar verme ihtimali vardır. Bu hasar, pilotun müdahale edememesine ve kanadın kapanma esnasındaki aşrı tepkisine sebep olmuş olabilir.
Kanat’ta 4-5 tane hücrenin üstten patladığı tespit edildi. Bu durum, kalkış pistindeki çarpma veya son çarpma esnasında olmuş olabilir.

Bu kaza ile ve sporumuzla ilgili bazı analizleri tekrar yaparak, tavsiye, elestri ve özelestirilerimizi bir analiz şeklinde kisa zamanda farklı bir başlıkla paylaşacağız.

Kaza raporunun kaybolup gitmemesi için, başsağlığı dileklerinizi lütfen diğer başlıkta yazınız. Link: http://www.ypforum.com/viewtopic.php?t= ... c&start=80


Kullanıcı avatarı
mubi
Mesajlar: 251
Kayıt: 21.02.2010, 13:23
Ad Soyad: Muharrem Birdoğan
Şehir: Antalya
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 9 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen mubi » 1 on yıl 6 ay önce (21.09.2013, 22:05)

Kaza:
Can kanadına bağlanmış, kanadı açık, kaskı takılı uçuşa hazır olduğu halde kalkışa uygun rüzgarı beklemektedir .

Bu kısmı biraz daha açar mısınız. Can saatte 25-30 km hızda esen rüzgarda kanat çekmeyip rüzgar hızının düşmesini mi bekliyordu yoksa, O an sıfır rüzgar vardı da rüzgarın çıkmasını veya termiğin vurmasını bekliyordu?

Kullanıcı avatarı
KUTLU
Mesajlar: 54
Kayıt: 13.12.2006, 12:20
Ad Soyad: Kutlu Aydar
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen KUTLU » 1 on yıl 6 ay önce (23.09.2013, 14:08)

Aslında Canın beklediği hava değil benim hazırlığımı bitirmemdi birlikte kalkacaktık,bizden önceki pilotlar beş dakika önce kalkmıştı,rüzgar B-KB’dan 10-15km/h darbesi 25-30km/h idi.

Kullanıcı avatarı
mubi
Mesajlar: 251
Kayıt: 21.02.2010, 13:23
Ad Soyad: Muharrem Birdoğan
Şehir: Antalya
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 9 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen mubi » 1 on yıl 6 ay önce (23.09.2013, 17:52)

Benim merak ettiğim Can'ın beklerken yardıma ihtiyacı var mıydı? Hani bazen öyle sert rüzgarlar oluyor ki, kanadı açmak, bağlanmak, bağlanmış olsan bile kanadı yerde tutmak veya kontrol etmek zor olabiliyor.
2. merak ettiğim konu ise size göre Can'ın hatası var mıydı? Varsa hatası neydi? bu konuda da bilgi verirseniz bu yaşanan acı olaydan hepimiz bir ders alırız. Cevaplarınız için şimdiden teşekkür ederim. İyi günler.

Kullanıcı avatarı
Airbender
Mesajlar: 474
Kayıt: 08.09.2008, 10:15
Ad Soyad: Cenk Arman
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 7 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen Airbender » 1 on yıl 6 ay önce (23.09.2013, 19:11)

Değerli Arkadaşım Muharrem,

Öğrenme arzunu ve hevesini taktir ediyorum. Rapor yazılmış gayet de güzel ve açıklayıcı yazılmış. Bizzat yaşadığım için yazıyorum bunları sana. Bırak insanlar acılarını yaşasınlar daha neyi zorluyorsun.
Kutlu Başkan beni bekliyordu demiş bu ne kadar zor bir cümle düşünebiliyor musun.
Bundan daha açık bir anlatım olamaz lütfen sende anladıysan bu konunun üstüne daha fazla yazışmayalım.
Saygılarımla,