kanat stolu (çok önemli)
Moderatör: Moderatör Ekibi
- tangoabi
- Mesajlar: 418
- Kayıt: 30.07.2005, 01:58
- Ad Soyad: Tamer Celik
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 4 / 0
- Pilot Menüsü:
kanat stolu (çok önemli)
Parasut Stall Kazazı :
23 haziran 2006 pazar günü, isviçreli bir bayan pilot isviçrenın Ebenalp bölgesinde uçarken ciddi bir kaza gecirdi. Bu tecrubeli pilot ani hava değişiminden şok oldu ve yağmakta olan yağmurlu bölgeye dogru ucmaktaydı. Daha sonra dhv 1-2 olan paraşütü paraşüt stall una girdi. Standart metodları kullanarak paraşütünü düzeltemedi. ( a kolonlarına baskı uygulayarak veya speed sistemini kullanarak.) pilot hala devam etmekte olan paraşüt stall unda çimenle kaplı bayıra inmeye karar verdi. Yere vurmadan zeminden 2 metre yükseklikte iken kanopi tam stola girdi muhtemelen frenli oldugundan. Çarpmadan dolayı pilot ciddi bel ve omurga sisteminden yara aldı, şükür ki norolojik bir travma yoktu.
Bazı kanopilerin ıslak iken paraşüt stoluna girmeye daha meyilli olduğu bilinir. Farklı üreticilerin farklı konopileri çok büyük farklılıklar olduğu da bilinmektedir. Bazı uçuşların ise konopi ıslak iken normal bir şekilde uçtuğunu, yağmura yakalanan xc pilotları sık sık rapor etmektedirler. Bazı pilotların raporlarına göre çok az bir ıslanmanın paraşüt stoluna girmesi için yeterli olduğunu rapor etmekteler. Geçen yıl bir okul pilotu, çok hafif bir yağmurda bir kaç dakika uçtuktan sonra, paraşüt stolunda inişte düştükten sonra yaralandı. Şuanki isviçreden bir kaza raporunda, yine yagmurun düşük sevide olduğu tanımlandı, ve kurtarma ekipleri olay yerine geldiginde kanopinin kuru oldugunu rapor ettiler.
Vinç pilotları bu probleme özel olarak bir hassasiyet getirdi . kanopinin sadece ıslak çim zemine serilmesiyle paraşüt stoluna girmeye daha yuksek meyilli oldugunu en iyi sekilde gösterdi.
Bu örnek göstermektedir ki; bu probleme hangi çeşit kanatların daha dayanıklı olduğu belirtilmemektedir. Islak iken paraşüt stol olayları tum seviyedeki kanatlar için rapor edilmektedir. Daha eski kanatların kumaşı suyu ,çine daha kolayca çektiği için daha büyük risk altında oldugu görülür. Şuanki kaza raporu yeni bir kanatta meydan gelmiştir.
Pilotların bu potensiyel tehlike kaynağını farketmeleri ve ona göre hareket etmeleri en önemli şeydir. Eğer bir pilot yağmurda uçuyorsa, bölge mümkün olduğunca hızlı bir şekilde terkedilmelidir, firenler az kullanılmalıdır, manevralar kanopiyi daha yüksek hücum açısıyla uçmaya sebep olduğu için (kulak kapatma) kaçınılması gerekir ve emniyetli bir şekilde kanat hız sistemi kullanılarak uçurulması gerekir.
Eğer kaçınılmaz bir paraşüt stoluyla iniliyorsa en önemli şey firenlerin hiç kullanılmaması, tüm normal pilotların bunu bilmesine rağmen yere yaklaşırlarken içgüdüsel olarak yaparlar. Bir kanopi paraşüt stoluyla uçuyorken, bir kaç santimetre fren uygulamak kanopinin kontroldışı tam stol ile sonuçlanabilir.
Eğer yedek parasütle inerken yeterli yükseklikteyken bir paraşüt stolu olursa bu dikkate alınmalıdır. Buradaki avantaj, yedek paraşüt irtifa kaybederken daha stabildir ve yamaç paraşütü irtifa kaybetmesi gibi dalma yada stol görülmez. Parasüt stolunda Yedek paraşütün yere düşme/inme hızı, genel olarak yamaç paraşütünden daha düşüktür yedek paraşütün uygun pilot ölçülerinde olmak sartıyla. Isviçreli pilot paraşüt stolundayken kanopinin yere çöküş hızının 6m/s oldugunu rapor etti.
Karl Slezak
DHV güvenlik memuru
çeviri : tangoabi.....
23 haziran 2006 pazar günü, isviçreli bir bayan pilot isviçrenın Ebenalp bölgesinde uçarken ciddi bir kaza gecirdi. Bu tecrubeli pilot ani hava değişiminden şok oldu ve yağmakta olan yağmurlu bölgeye dogru ucmaktaydı. Daha sonra dhv 1-2 olan paraşütü paraşüt stall una girdi. Standart metodları kullanarak paraşütünü düzeltemedi. ( a kolonlarına baskı uygulayarak veya speed sistemini kullanarak.) pilot hala devam etmekte olan paraşüt stall unda çimenle kaplı bayıra inmeye karar verdi. Yere vurmadan zeminden 2 metre yükseklikte iken kanopi tam stola girdi muhtemelen frenli oldugundan. Çarpmadan dolayı pilot ciddi bel ve omurga sisteminden yara aldı, şükür ki norolojik bir travma yoktu.
Bazı kanopilerin ıslak iken paraşüt stoluna girmeye daha meyilli olduğu bilinir. Farklı üreticilerin farklı konopileri çok büyük farklılıklar olduğu da bilinmektedir. Bazı uçuşların ise konopi ıslak iken normal bir şekilde uçtuğunu, yağmura yakalanan xc pilotları sık sık rapor etmektedirler. Bazı pilotların raporlarına göre çok az bir ıslanmanın paraşüt stoluna girmesi için yeterli olduğunu rapor etmekteler. Geçen yıl bir okul pilotu, çok hafif bir yağmurda bir kaç dakika uçtuktan sonra, paraşüt stolunda inişte düştükten sonra yaralandı. Şuanki isviçreden bir kaza raporunda, yine yagmurun düşük sevide olduğu tanımlandı, ve kurtarma ekipleri olay yerine geldiginde kanopinin kuru oldugunu rapor ettiler.
Vinç pilotları bu probleme özel olarak bir hassasiyet getirdi . kanopinin sadece ıslak çim zemine serilmesiyle paraşüt stoluna girmeye daha yuksek meyilli oldugunu en iyi sekilde gösterdi.
Bu örnek göstermektedir ki; bu probleme hangi çeşit kanatların daha dayanıklı olduğu belirtilmemektedir. Islak iken paraşüt stol olayları tum seviyedeki kanatlar için rapor edilmektedir. Daha eski kanatların kumaşı suyu ,çine daha kolayca çektiği için daha büyük risk altında oldugu görülür. Şuanki kaza raporu yeni bir kanatta meydan gelmiştir.
Pilotların bu potensiyel tehlike kaynağını farketmeleri ve ona göre hareket etmeleri en önemli şeydir. Eğer bir pilot yağmurda uçuyorsa, bölge mümkün olduğunca hızlı bir şekilde terkedilmelidir, firenler az kullanılmalıdır, manevralar kanopiyi daha yüksek hücum açısıyla uçmaya sebep olduğu için (kulak kapatma) kaçınılması gerekir ve emniyetli bir şekilde kanat hız sistemi kullanılarak uçurulması gerekir.
Eğer kaçınılmaz bir paraşüt stoluyla iniliyorsa en önemli şey firenlerin hiç kullanılmaması, tüm normal pilotların bunu bilmesine rağmen yere yaklaşırlarken içgüdüsel olarak yaparlar. Bir kanopi paraşüt stoluyla uçuyorken, bir kaç santimetre fren uygulamak kanopinin kontroldışı tam stol ile sonuçlanabilir.
Eğer yedek parasütle inerken yeterli yükseklikteyken bir paraşüt stolu olursa bu dikkate alınmalıdır. Buradaki avantaj, yedek paraşüt irtifa kaybederken daha stabildir ve yamaç paraşütü irtifa kaybetmesi gibi dalma yada stol görülmez. Parasüt stolunda Yedek paraşütün yere düşme/inme hızı, genel olarak yamaç paraşütünden daha düşüktür yedek paraşütün uygun pilot ölçülerinde olmak sartıyla. Isviçreli pilot paraşüt stolundayken kanopinin yere çöküş hızının 6m/s oldugunu rapor etti.
Karl Slezak
DHV güvenlik memuru
çeviri : tangoabi.....
- emraq
- Mesajlar: 342
- Kayıt: 22.11.2005, 17:47
- Ad Soyad: Emrah Kaygusuz
- Şehir: Eskişehir
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
bu durum başıma geldi bunu belirteyim .kanat ıslandıktan sonra ileri doğru en ufak bir eğilimi kalmıyor.sizin paraşüt stallu dediğiniz şeyin ben deep stall düşünüyordum.ancak şöyle bir şey var böyle bir durumla karşılaşıldığında harnesteki oturma pozisyonunuz yerine koşu pozisyonu alırsanız kanat ileri doğru hız kazanıyor.en azından olduğu yere çökmüyor.ben 3-4 metre yükseklikte yaşamıştım.hiç de hoş bir duygu değil açıkçası...
- takyonxxx
- Mesajlar: 669
- Kayıt: 11.09.2006, 17:17
- Ad Soyad: Türkay Biliyor
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 20 / 0
- Yaş: 49
- Pilot Menüsü:
Benimde başıma geçenlerde benzer bir durum geldi. Yamaçtan yavaş çıkmam ve kanadımın eski olsının da etkisi ile derin stall a girdim ve kanada hız kazandırmaya çalışırken yere hızlıca yaklaşınca tamerin dediği gibi istem dışı frenleri çektim ve direk full stall yedim. Şanslıydım 3-4 metreden direk düştüm ama yaralanmadım.
Daha kötüsü de olabilirdi. işte videosu:
http://www.youtube.com/watch?v=QGsegAkhAC4
diğer bi olayda rüzgar karsıdan gelirken vadide yan yan ilerledim ve iniş bölgesinde türbülans ve ufak bir kapanma
işte videosu:
http://www.youtube.com/watch?v=H8q9pe_RAKY
Daha kötüsü de olabilirdi. işte videosu:
http://www.youtube.com/watch?v=QGsegAkhAC4
diğer bi olayda rüzgar karsıdan gelirken vadide yan yan ilerledim ve iniş bölgesinde türbülans ve ufak bir kapanma
işte videosu:
http://www.youtube.com/watch?v=H8q9pe_RAKY
- serhat
- Mesajlar: 242
- Kayıt: 03.01.2006, 20:18
- Ad Soyad: Serhat Kocaerol
- Şehir: Antalya
- Aldığı Beğeni: 5 / 2
- Pilot Menüsü:
türkay bey öncelikle geçmiş olsun..
videodan seyrettiğim kadarıyla uçuş bölgeniz küçük vadiciklerden oluşuyor.
bu durum sert rüzgarlarda ne derece tehlike oluşturur gözle incelemeden anlaşılmaz fakat bana çok makul bir yer gibi gelmedi(özellikle sert havada)
kanadınız da küçük kazaları tölare edecek ve pilotu güvenli şekilde yere indiricek gibi durmuyor.(dizayn ve üretim yılının eski olması ile alakalı olarak)
bu yüzden sizi nacizane uyarmak istedim. başka bi maksadım yok.
bildiğim kadarıyla sivil havacılıkta her pilot kendi sorumluluğu altında uçar.
kazasız bol uçuşlar
videodan seyrettiğim kadarıyla uçuş bölgeniz küçük vadiciklerden oluşuyor.
bu durum sert rüzgarlarda ne derece tehlike oluşturur gözle incelemeden anlaşılmaz fakat bana çok makul bir yer gibi gelmedi(özellikle sert havada)
kanadınız da küçük kazaları tölare edecek ve pilotu güvenli şekilde yere indiricek gibi durmuyor.(dizayn ve üretim yılının eski olması ile alakalı olarak)
bu yüzden sizi nacizane uyarmak istedim. başka bi maksadım yok.
bildiğim kadarıyla sivil havacılıkta her pilot kendi sorumluluğu altında uçar.
kazasız bol uçuşlar
- Karaömer
- Mesajlar: 252
- Kayıt: 13.10.2006, 23:45
- Ad Soyad: Mehmet Karaömer
- Şehir: Hatay
- Aldığı Beğeni: 0 / 2
- İletişim:
- Pilot Menüsü:
Türkay Bey aman dikkat.Abi seni daha buralara bekliyorum. Gel bizim tepede uç abi. Gerçekten uçtuğun yerdeki yarıklar her türlü riske sokar seni. Bence Baharda İnönüye git. Yakın sana oradan. İnönü Yelli Tepeye çık İstediğin kadar sorti yap. Ama yanına orda uçan birini de alırsan iyi olur. Önümüzdeki hafta sonu gelecem Eskişehir'e. Yardım istersen uçuş konularında, buluşabliriz İnönüde.
İnönüdeki Yelli tepe de tam başlangıç eğitimine uygun bi yer. Ama bahar aylarını tavsiye ederim. Şu an hem soğuk hem de tepeye ulaşım zor olabilir orada. Kar buz malum...
Esen kalın görüşmek dileğiyle.
İnönüdeki Yelli tepe de tam başlangıç eğitimine uygun bi yer. Ama bahar aylarını tavsiye ederim. Şu an hem soğuk hem de tepeye ulaşım zor olabilir orada. Kar buz malum...
Esen kalın görüşmek dileğiyle.
- tangoabi
- Mesajlar: 418
- Kayıt: 30.07.2005, 01:58
- Ad Soyad: Tamer Celik
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 4 / 0
- Pilot Menüsü:
parasüt stall ve normal stall
stall esnasında kanat cevresinde hava akısı adagıdakı resımde oldugu gıbı soldakı parasüt stall sagdaki normal stall..