kanat stolu (çok önemli)

Kaza raporlarınız buradan yayınlayabilir raporlara yorum yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
tangoabi
Mesajlar: 418
Kayıt: 30.07.2005, 01:58
Ad Soyad: Tamer Celik
Şehir: Denizli
:
Dealer
Aldığı Beğeni: 4 / 0
Pilot Menüsü: 

kanat stolu (çok önemli)

Mesaj #1 gönderen tangoabi » 1 on yıl 7 yıl önce (21.01.2007, 03:03)

Parasut Stall Kazazı :

23 haziran 2006 pazar günü, isviçreli bir bayan pilot isviçrenın Ebenalp bölgesinde uçarken ciddi bir kaza gecirdi. Bu tecrubeli pilot ani hava değişiminden şok oldu ve yağmakta olan yağmurlu bölgeye dogru ucmaktaydı. Daha sonra dhv 1-2 olan paraşütü paraşüt stall una girdi. Standart metodları kullanarak paraşütünü düzeltemedi. ( a kolonlarına baskı uygulayarak veya speed sistemini kullanarak.) pilot hala devam etmekte olan paraşüt stall unda çimenle kaplı bayıra inmeye karar verdi. Yere vurmadan zeminden 2 metre yükseklikte iken kanopi tam stola girdi muhtemelen frenli oldugundan. Çarpmadan dolayı pilot ciddi bel ve omurga sisteminden yara aldı, şükür ki norolojik bir travma yoktu.

Bazı kanopilerin ıslak iken paraşüt stoluna girmeye daha meyilli olduğu bilinir. Farklı üreticilerin farklı konopileri çok büyük farklılıklar olduğu da bilinmektedir. Bazı uçuşların ise konopi ıslak iken normal bir şekilde uçtuğunu, yağmura yakalanan xc pilotları sık sık rapor etmektedirler. Bazı pilotların raporlarına göre çok az bir ıslanmanın paraşüt stoluna girmesi için yeterli olduğunu rapor etmekteler. Geçen yıl bir okul pilotu, çok hafif bir yağmurda bir kaç dakika uçtuktan sonra, paraşüt stolunda inişte düştükten sonra yaralandı. Şuanki isviçreden bir kaza raporunda, yine yagmurun düşük sevide olduğu tanımlandı, ve kurtarma ekipleri olay yerine geldiginde kanopinin kuru oldugunu rapor ettiler.

Vinç pilotları bu probleme özel olarak bir hassasiyet getirdi . kanopinin sadece ıslak çim zemine serilmesiyle paraşüt stoluna girmeye daha yuksek meyilli oldugunu en iyi sekilde gösterdi.

Bu örnek göstermektedir ki; bu probleme hangi çeşit kanatların daha dayanıklı olduğu belirtilmemektedir. Islak iken paraşüt stol olayları tum seviyedeki kanatlar için rapor edilmektedir. Daha eski kanatların kumaşı suyu ,çine daha kolayca çektiği için daha büyük risk altında oldugu görülür. Şuanki kaza raporu yeni bir kanatta meydan gelmiştir.

Pilotların bu potensiyel tehlike kaynağını farketmeleri ve ona göre hareket etmeleri en önemli şeydir. Eğer bir pilot yağmurda uçuyorsa, bölge mümkün olduğunca hızlı bir şekilde terkedilmelidir, firenler az kullanılmalıdır, manevralar kanopiyi daha yüksek hücum açısıyla uçmaya sebep olduğu için (kulak kapatma) kaçınılması gerekir ve emniyetli bir şekilde kanat hız sistemi kullanılarak uçurulması gerekir.

Eğer kaçınılmaz bir paraşüt stoluyla iniliyorsa en önemli şey firenlerin hiç kullanılmaması, tüm normal pilotların bunu bilmesine rağmen yere yaklaşırlarken içgüdüsel olarak yaparlar. Bir kanopi paraşüt stoluyla uçuyorken, bir kaç santimetre fren uygulamak kanopinin kontroldışı tam stol ile sonuçlanabilir.

Eğer yedek parasütle inerken yeterli yükseklikteyken bir paraşüt stolu olursa bu dikkate alınmalıdır. Buradaki avantaj, yedek paraşüt irtifa kaybederken daha stabildir ve yamaç paraşütü irtifa kaybetmesi gibi dalma yada stol görülmez. Parasüt stolunda Yedek paraşütün yere düşme/inme hızı, genel olarak yamaç paraşütünden daha düşüktür yedek paraşütün uygun pilot ölçülerinde olmak sartıyla. Isviçreli pilot paraşüt stolundayken kanopinin yere çöküş hızının 6m/s oldugunu rapor etti.


Karl Slezak
DHV güvenlik memuru

çeviri : tangoabi.....


Kullanıcı avatarı
emraq
Mesajlar: 342
Kayıt: 22.11.2005, 17:47
Ad Soyad: Emrah Kaygusuz
Şehir: Eskişehir
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen emraq » 1 on yıl 7 yıl önce (21.01.2007, 23:32)

bu durum başıma geldi bunu belirteyim .kanat ıslandıktan sonra ileri doğru en ufak bir eğilimi kalmıyor.sizin paraşüt stallu dediğiniz şeyin ben deep stall düşünüyordum.ancak şöyle bir şey var böyle bir durumla karşılaşıldığında harnesteki oturma pozisyonunuz yerine koşu pozisyonu alırsanız kanat ileri doğru hız kazanıyor.en azından olduğu yere çökmüyor.ben 3-4 metre yükseklikte yaşamıştım.hiç de hoş bir duygu değil açıkçası...

Kullanıcı avatarı
takyonxxx
Mesajlar: 669
Kayıt: 11.09.2006, 17:17
Ad Soyad: Türkay Biliyor
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 20 / 0
Yaş: 49
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen takyonxxx » 1 on yıl 7 yıl önce (22.01.2007, 10:06)

Benimde başıma geçenlerde benzer bir durum geldi. Yamaçtan yavaş çıkmam ve kanadımın eski olsının da etkisi ile derin stall a girdim ve kanada hız kazandırmaya çalışırken yere hızlıca yaklaşınca tamerin dediği gibi istem dışı frenleri çektim ve direk full stall yedim. Şanslıydım 3-4 metreden direk düştüm ama yaralanmadım.
Daha kötüsü de olabilirdi. işte videosu:
http://www.youtube.com/watch?v=QGsegAkhAC4

diğer bi olayda rüzgar karsıdan gelirken vadide yan yan ilerledim ve iniş bölgesinde türbülans ve ufak bir kapanma
işte videosu:
http://www.youtube.com/watch?v=H8q9pe_RAKY

Kullanıcı avatarı
serhat
Mesajlar: 242
Kayıt: 03.01.2006, 20:18
Ad Soyad: Serhat Kocaerol
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 5 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen serhat » 1 on yıl 7 yıl önce (22.01.2007, 18:15)

türkay bey öncelikle geçmiş olsun..

videodan seyrettiğim kadarıyla uçuş bölgeniz küçük vadiciklerden oluşuyor.
bu durum sert rüzgarlarda ne derece tehlike oluşturur gözle incelemeden anlaşılmaz fakat bana çok makul bir yer gibi gelmedi(özellikle sert havada)

kanadınız da küçük kazaları tölare edecek ve pilotu güvenli şekilde yere indiricek gibi durmuyor.(dizayn ve üretim yılının eski olması ile alakalı olarak)

bu yüzden sizi nacizane uyarmak istedim. başka bi maksadım yok.
bildiğim kadarıyla sivil havacılıkta her pilot kendi sorumluluğu altında uçar.

kazasız bol uçuşlar

Kullanıcı avatarı
takyonxxx
Mesajlar: 669
Kayıt: 11.09.2006, 17:17
Ad Soyad: Türkay Biliyor
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 20 / 0
Yaş: 49
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen takyonxxx » 1 on yıl 7 yıl önce (22.01.2007, 18:18)

Evet serhatcım çok haklısın. Bu o kanatla orada son uçuşumdu. Kazasız belasız atlattık. Rüzgar yokken tepe sorunsuz ama rüzgar orta şiddette bile olunca orası çok tehlikeli oluyor. Bunlara dikkat edeceğiz. Merak etme.

Kullanıcı avatarı
emraq
Mesajlar: 342
Kayıt: 22.11.2005, 17:47
Ad Soyad: Emrah Kaygusuz
Şehir: Eskişehir
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen emraq » 1 on yıl 7 yıl önce (23.01.2007, 11:33)

türkay abi çok geçmiş olsun!!!gerçekten ben bu kadar ciddi bişe beklemiyordum!allah korumuş çok ucuz atlatmışsınız!!!daha yüksek bir irtifada uçuyor olsaydınız sonucunu düşünmek bile istemiyorum.size bu kanadı satan ,insan hayatını hiç önemsemeyen O ŞAHISA bu görüntüyü gönderim bence!!


İbrahim Altın
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen İbrahim Altın » 1 on yıl 7 yıl önce (23.01.2007, 13:30)

Türkay artık o kanadı kullanmadığına sevindim doğrusu.emrahında dediği gibi daha yüksek irtifada yemiş olsaydın o stall ı sonucu çok kötü olurdu herhalde.aman gözünü seveyim sen sen ol kendine dikkat et, en iyi pilot uçacağı havayı bilen pilottur.

Kullanıcı avatarı
a.arabacı
Mesajlar: 14
Kayıt: 31.07.2006, 21:09
Ad Soyad: Ahmet Arabacı
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen a.arabacı » 1 on yıl 7 yıl önce (23.01.2007, 17:27)

türkay bey geçmiş olsun.ucuz atlatmışsınız.fakat dikkatimi çeken bişey oldu.sol freni sağa göre biraz fazla ve sert bir şekilde asılmışsınız gibi gözüküyor burdan.bende sizin gibi yeni olduğum için yanlış değerlendirmişte olabilirim.saygılar.. (en kötü stall ımız böyle olsun)

Kullanıcı avatarı
tangoabi
Mesajlar: 418
Kayıt: 30.07.2005, 01:58
Ad Soyad: Tamer Celik
Şehir: Denizli
:
Dealer
Aldığı Beğeni: 4 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen tangoabi » 1 on yıl 7 yıl önce (23.01.2007, 18:47)

vıdeolardan ızledıgım kadarıyla o kanadın ısı bıtmıs onu yer calısmasında kullansan daha guzel gunlere daha saglıklı gırsen tum camıa ve cevren sana kalır. sıradan bır ucusta bıle bosalıverıyor kanat... allah korusun...

kazası ucuslar dılerım..

Kullanıcı avatarı
takyonxxx
Mesajlar: 669
Kayıt: 11.09.2006, 17:17
Ad Soyad: Türkay Biliyor
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 20 / 0
Yaş: 49
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen takyonxxx » 1 on yıl 7 yıl önce (24.01.2007, 09:16)

Tamer dediğin gibi kanatla artık uçmuyorum. Yiğenime verdim kontrolum altında yer çalışması yapıyor. Kazasız belasız kanattan kurtulduğuma da dua ediyorum zaten. Yeni kanadım ozone electron gelmek üzere. Eğitimimi de alırsam herşey daha güzel olacak. Zira biraz sakinleştim risk almıyorum artık.

Kullanıcı avatarı
Karaömer
Mesajlar: 252
Kayıt: 13.10.2006, 23:45
Ad Soyad: Mehmet Karaömer
Şehir: Hatay
Aldığı Beğeni: 0 / 2
İletişim:
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen Karaömer » 1 on yıl 7 yıl önce (25.01.2007, 01:02)

Türkay Bey aman dikkat.Abi seni daha buralara bekliyorum. Gel bizim tepede uç abi. Gerçekten uçtuğun yerdeki yarıklar her türlü riske sokar seni. Bence Baharda İnönüye git. Yakın sana oradan. İnönü Yelli Tepeye çık İstediğin kadar sorti yap. Ama yanına orda uçan birini de alırsan iyi olur. Önümüzdeki hafta sonu gelecem Eskişehir'e. Yardım istersen uçuş konularında, buluşabliriz İnönüde.

İnönüdeki Yelli tepe de tam başlangıç eğitimine uygun bi yer. Ama bahar aylarını tavsiye ederim. Şu an hem soğuk hem de tepeye ulaşım zor olabilir orada. Kar buz malum...

Esen kalın görüşmek dileğiyle.


Kullanıcı avatarı
tangoabi
Mesajlar: 418
Kayıt: 30.07.2005, 01:58
Ad Soyad: Tamer Celik
Şehir: Denizli
:
Dealer
Aldığı Beğeni: 4 / 0
Pilot Menüsü: 

parasüt stall ve normal stall

Mesaj #12 gönderen tangoabi » 1 on yıl 7 yıl önce (04.02.2007, 18:20)

stall esnasında kanat cevresinde hava akısı adagıdakı resımde oldugu gıbı soldakı parasüt stall sagdaki normal stall..
Dosya ekleri
stall.jpg