Alanya 380 mt pisti Kaza Raporu 15.03.2014
Moderatör: Moderatör Ekibi
- yilmaz
- Mesajlar: 204
- Kayıt: 18.03.2005, 00:28
- Ad Soyad: Yılmaz Açıkgöz
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Alanya 380 mt pisti Kaza Raporu 15.03.2014
Yer: Alanya
Kalkış: 380 pisti
Tarih: 15.03.2014
Saat: 16:00
Pilot: Gürsel ÖZTÜRK
Pilot Seviyesi: Kulüp Pilotu
Uçus Sayısı: 60 sorti 12 saat (SIV 1 ) Termik uçuşu
Kulüp: Uçuş Kulübü-AYP
Eğitim: Uçuş Kulübü
Malzeme: Ozone Buzz Z 4 , Oxygen 2 harnes, icaro skyrunner
Rüzgar: G , 5-10 km/h İniş rüzgarı GB 10km/h
Genel Hava Şartları: 5-10 km kalkış rüzgarı, öğleden önce rahat geniş stabil termikler. Öğleden sonra zayıf koşullar.
Kaza Öncesi: Sabah 09:30 dolaylarında ilk uçuş için 15 kişilik bir grupla 380 pistine çıktık. İlk uçuşlar harici hemen herkes, geniş stabil termiklerle ortalama 45 dk uçuş yaptı. Gürsel abi ilk sortide 2 defa 1000 mt lere yükselerek yaklaşık 2 saat havada kaldı. Tüm ekip indikten sonra yemek ve dinlenmek için uzun bir ara verdik.
Kaza: Saat 15:45 civarında tekrar 380 pistinde kalkış için hazırlanmaya başladık. Ekipten ilk Gürsel abi kalkış yaptı. Önce sol tarafa gitti ve çökmeye başladı, ardından benim yönlendirmemle sağ tarafataki sırtın ön tarafına gitti orası da çok fazla taşımıyordu. Sağında yamaç olacak pozisyonda sola dışa doğru dönüş yaptı ve bu esnada ani ve kuvvetli bir termiğe girdi ve aynı anda kanat sağdan %80 oranda kapandı. Ciddi bir irtifa kaybıyla sağa dönerek bizim görüş alanımızdan çıktı. Buradan sonrası kendisinin anlatımına göre ; Telsizden seslendiğim sol fren komutunu duyduğunu sol freni çektiğini fakat dönüşü engelleyemediğini söylüyor. Kanat yamaca doğru döndükten sonra açılıyor, arka rüzgar ve pandülle yamaca çarpıyor. Biz yanına ulaşmaya çalışırken ben iyiyim fakat bacağım ağrıyor diye telsizden cevap veriyor.
Kaza Sonrası: Yanına ilk ben ulaştım, ilk kontrolleri yaptıktan sonra, sol diz altında bir kırık ve sağ topukta ağrı vardı, boyun, omurilik, göğüs kafesi, nabız soluk hepsi normal. Düştüğü yer kalkıştan yaklaşık 100-150 mt sağda 50mt aşağıdaydı. Kanat açık bir şekilde hücum kenarı üzerine yamaçta duruyordu. 112 ve itfaiyeyi aradık. İtfaiye geldi fakat sağlıkçılar yanlış kalkış pistine gittikleri için yaklaşık 1.5 saat sonra gelebildiler. Sağlıkçılar geldikten sonra vakum atel ile bacak sabitlenerek rijit sedye ile yukarıya ambulansa taşıdık. Hastanede çekilen filmler sonucu sadece sol ayak bileğine yakın bir kırık olduğu, kırığın çektirilerek yerine oturtulması gerektiği, bu işlemin Ankara da yapılmasının daha iyi olacağı tavsiyesi ile kırık ayağı atele alarak taburcu edildi.
Ankara da çekilen filmler sonucunda, sol diz altında kırık, sol bilek üstünde kırık ve sağ topukta kırık olduğu ortaya çıktı. Her iki ayaktan da ameliyat olması gerekiyor.
Kazayla İlgili Değerlendirme: Temel sebep yamaca yakın olmaktı, havanın çalışmaması ve bir önceki uçuşa göre bariz zayıf olması, yamaca olan mesafe konusunda tedirginliğimizi azaltmıştı. Gün boyu yapılan uçuşlarda herhangi birinin kulağının dahi kapanmamış olması şiddetli bir oluşum ihtimalini azaltıyordu. Gürsel abinin karşılaştığı türbülans, gün bitiminde kalan kırıntı, dar, sert beklenmeyen bir termikti. Kapanma olana kadar havada belirgin bir türbülans veya salınım gözlemlememiştik. Olay çok hızlı ve ani geliştiği için, kapanma engellenebilir miydi, yada kapandıktan sonra müdahale edilebilir miydi, bir şey söyleyemiyorum. Talihsizlik kapanmanın fazla büyük olmasıydı.
Kazadan 1 hafta önce ekip olarak doğada ilk yardım eğitimi almıştık. Bilgilerimiz tazeydi, kaza yerinde doğru tespitleri yaptık fakat, gerekli ekipman, atel, sedye olmayınca hiçbir şey yapılamıyor. Ambulans çok geç geldi. Hatta medya ambulanstan 1 saat önce olay yerindeydi. Durum ciddi olsaydı, bu süre çok kritik olacaktı.
Kazanın olduğu yer sarp kayalık ve sert çalılıklardan oluşan zor bir arazi olduğundan hava ambulans ihtimalini değerlendirmek istedik, fakat öğrendik ki Sağlık bakanlığının hava ambulans helikopterlerinin, askıda durarak sarp araziden yaralı alma imkanı yok. Askeri helikopterin gelmesi de en kısa 5-6 saat dediler. Anlayacağınız ülkemizde dağlık araziden helikopter ile kurtarılma şansımız yok. Anca ölürsek gelip alıyorlar.
Kaza engellenebilir miydi konusunda yorum yapamıyorum. Tahminimize göre ilk çalı gibi ağaçlara çarpmış olması ciddi darbe emmiş. Kuşamın altı parçalanmış foam ciddi hasar almıştı. Şansa bağlı olarak daha ağır sonuçlar olma ihtimali vardı.
Gün boyu muhteşem rahat olan havanın bu şekilde bir sürpriz yapması beni şaşırttı ve spora olan güvenimi zayıflattı.
Kazasız Uçuşlar
Yılmaz AÇIKGÖZ
Kalkış: 380 pisti
Tarih: 15.03.2014
Saat: 16:00
Pilot: Gürsel ÖZTÜRK
Pilot Seviyesi: Kulüp Pilotu
Uçus Sayısı: 60 sorti 12 saat (SIV 1 ) Termik uçuşu
Kulüp: Uçuş Kulübü-AYP
Eğitim: Uçuş Kulübü
Malzeme: Ozone Buzz Z 4 , Oxygen 2 harnes, icaro skyrunner
Rüzgar: G , 5-10 km/h İniş rüzgarı GB 10km/h
Genel Hava Şartları: 5-10 km kalkış rüzgarı, öğleden önce rahat geniş stabil termikler. Öğleden sonra zayıf koşullar.
Kaza Öncesi: Sabah 09:30 dolaylarında ilk uçuş için 15 kişilik bir grupla 380 pistine çıktık. İlk uçuşlar harici hemen herkes, geniş stabil termiklerle ortalama 45 dk uçuş yaptı. Gürsel abi ilk sortide 2 defa 1000 mt lere yükselerek yaklaşık 2 saat havada kaldı. Tüm ekip indikten sonra yemek ve dinlenmek için uzun bir ara verdik.
Kaza: Saat 15:45 civarında tekrar 380 pistinde kalkış için hazırlanmaya başladık. Ekipten ilk Gürsel abi kalkış yaptı. Önce sol tarafa gitti ve çökmeye başladı, ardından benim yönlendirmemle sağ tarafataki sırtın ön tarafına gitti orası da çok fazla taşımıyordu. Sağında yamaç olacak pozisyonda sola dışa doğru dönüş yaptı ve bu esnada ani ve kuvvetli bir termiğe girdi ve aynı anda kanat sağdan %80 oranda kapandı. Ciddi bir irtifa kaybıyla sağa dönerek bizim görüş alanımızdan çıktı. Buradan sonrası kendisinin anlatımına göre ; Telsizden seslendiğim sol fren komutunu duyduğunu sol freni çektiğini fakat dönüşü engelleyemediğini söylüyor. Kanat yamaca doğru döndükten sonra açılıyor, arka rüzgar ve pandülle yamaca çarpıyor. Biz yanına ulaşmaya çalışırken ben iyiyim fakat bacağım ağrıyor diye telsizden cevap veriyor.
Kaza Sonrası: Yanına ilk ben ulaştım, ilk kontrolleri yaptıktan sonra, sol diz altında bir kırık ve sağ topukta ağrı vardı, boyun, omurilik, göğüs kafesi, nabız soluk hepsi normal. Düştüğü yer kalkıştan yaklaşık 100-150 mt sağda 50mt aşağıdaydı. Kanat açık bir şekilde hücum kenarı üzerine yamaçta duruyordu. 112 ve itfaiyeyi aradık. İtfaiye geldi fakat sağlıkçılar yanlış kalkış pistine gittikleri için yaklaşık 1.5 saat sonra gelebildiler. Sağlıkçılar geldikten sonra vakum atel ile bacak sabitlenerek rijit sedye ile yukarıya ambulansa taşıdık. Hastanede çekilen filmler sonucu sadece sol ayak bileğine yakın bir kırık olduğu, kırığın çektirilerek yerine oturtulması gerektiği, bu işlemin Ankara da yapılmasının daha iyi olacağı tavsiyesi ile kırık ayağı atele alarak taburcu edildi.
Ankara da çekilen filmler sonucunda, sol diz altında kırık, sol bilek üstünde kırık ve sağ topukta kırık olduğu ortaya çıktı. Her iki ayaktan da ameliyat olması gerekiyor.
Kazayla İlgili Değerlendirme: Temel sebep yamaca yakın olmaktı, havanın çalışmaması ve bir önceki uçuşa göre bariz zayıf olması, yamaca olan mesafe konusunda tedirginliğimizi azaltmıştı. Gün boyu yapılan uçuşlarda herhangi birinin kulağının dahi kapanmamış olması şiddetli bir oluşum ihtimalini azaltıyordu. Gürsel abinin karşılaştığı türbülans, gün bitiminde kalan kırıntı, dar, sert beklenmeyen bir termikti. Kapanma olana kadar havada belirgin bir türbülans veya salınım gözlemlememiştik. Olay çok hızlı ve ani geliştiği için, kapanma engellenebilir miydi, yada kapandıktan sonra müdahale edilebilir miydi, bir şey söyleyemiyorum. Talihsizlik kapanmanın fazla büyük olmasıydı.
Kazadan 1 hafta önce ekip olarak doğada ilk yardım eğitimi almıştık. Bilgilerimiz tazeydi, kaza yerinde doğru tespitleri yaptık fakat, gerekli ekipman, atel, sedye olmayınca hiçbir şey yapılamıyor. Ambulans çok geç geldi. Hatta medya ambulanstan 1 saat önce olay yerindeydi. Durum ciddi olsaydı, bu süre çok kritik olacaktı.
Kazanın olduğu yer sarp kayalık ve sert çalılıklardan oluşan zor bir arazi olduğundan hava ambulans ihtimalini değerlendirmek istedik, fakat öğrendik ki Sağlık bakanlığının hava ambulans helikopterlerinin, askıda durarak sarp araziden yaralı alma imkanı yok. Askeri helikopterin gelmesi de en kısa 5-6 saat dediler. Anlayacağınız ülkemizde dağlık araziden helikopter ile kurtarılma şansımız yok. Anca ölürsek gelip alıyorlar.
Kaza engellenebilir miydi konusunda yorum yapamıyorum. Tahminimize göre ilk çalı gibi ağaçlara çarpmış olması ciddi darbe emmiş. Kuşamın altı parçalanmış foam ciddi hasar almıştı. Şansa bağlı olarak daha ağır sonuçlar olma ihtimali vardı.
Gün boyu muhteşem rahat olan havanın bu şekilde bir sürpriz yapması beni şaşırttı ve spora olan güvenimi zayıflattı.
Kazasız Uçuşlar
Yılmaz AÇIKGÖZ
-
- Mesajlar: 183
- Kayıt: 10.10.2008, 16:22
- Ad Soyad: Ali (Durali) Karaca
- Şehir: Ordu
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 1
- Pilot Menüsü:
- ekremcvs
- Mesajlar: 153
- Kayıt: 04.08.2007, 17:12
- Ad Soyad: Ekrem Çavuş
- Şehir: Samsun
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Kaza yapan arkadaslara çok geçmiş olsun . Bir an önce aramıza katılmalarını diliyorum.ayriyeten yılmaz hocanın kaza raporu nasıl yazılmalı konusundaki hassasiyeti için tebrik ediyorum
Herkese kazası uçuşlar dilerim ve bu raporların pilot seviyesi ne olursa olsun , kazalardan ders çıkarmak adına hepimize gerekli olduğunu düşünüyorum . Sevgiler
Herkese kazası uçuşlar dilerim ve bu raporların pilot seviyesi ne olursa olsun , kazalardan ders çıkarmak adına hepimize gerekli olduğunu düşünüyorum . Sevgiler
- gakkaya001
- Mesajlar: 459
- Kayıt: 10.07.2010, 01:35
- Ad Soyad: Güner Akkaya
- Şehir: Adana
- :
- Aldığı Beğeni: 7 / 0
- Pilot Menüsü:
- ozgur.k
- Mesajlar: 160
- Kayıt: 22.02.2010, 18:18
- Ad Soyad: Özgür Korkut
- Şehir: İzmir
- :
- Aldığı Beğeni: 9 / 0
- Pilot Menüsü:
Re: Alanya 380 mt pisti Kaza Raporu 15.03.2014
yilmaz yazdı:Gün boyu muhteşem rahat olan havanın bu şekilde bir sürpriz yapması beni şaşırttı ve spora olan güvenimi zayıflattı.
Genelde görmezden gelindiğini düşündüğüm, yamaç paraşütünün soğuk gerçeğini bu cümle güzel özetlemiş.
Gürsel Öztürk'e acil şifalar dilerim.
- H_E_L_P_55
- Mesajlar: 482
- Kayıt: 27.06.2011, 08:15
- Ad Soyad: Koray Kos
- Şehir: Turhal
- :
- Aldığı Beğeni: 2 / 0
- Pilot Menüsü:
hepimizin yaptığı bir hata bu hemde her seviyeden pilotların daha fazla havada kalmak için bile bile kendimizi attığımız risklerden biri ve bundan da vazgeçecek gibi durmuyoruz.
alınacak en güzel ders kanat hakimiyeti gerçekten iyi bir seviyeye gelene kadar yamaçlara pek yaklaşmamak lazım. yamaç kenarında yamaca %90 derecelik bir açıyla giderken yamaca doğru %80 lik bir kapanmada kurtarma ihtimali mücizeye yakın sanırım.
SIV dersleri bu sporun vazgecilmezlerinden biri her pilotun belli periyotlar la bunu tekrarlamalı bunu hepimiz biliyoruz. Sıv derslerindeki birçoğu harekette kapanma sonrası müdahelenin eğitimlerini alıyoruz. Ama termik dönerken tepe kenarındaki güçlü dinamik kaldırıçılar da inversiyon tabanındaki turbulans ta güçlü balon termiklere denk geldiğimizde kanat hakimiyeti konusunda bir ders yok.
Bu ve buna benzer hava olaylarının içerisinde kanat hakimiyetini öğrenmek için bunları yaşayarak öğrenmemiz gerekiyor. İşin en kötü tarafı da bu tecrübelerimiz artmadan başedemeyeceğimiz bir hava olayına maruz kalıp kaza veçirmek.
kaza yapan arkadaşa acil şifalar inşallah en kısa zamanda aramıza döner.
alınacak en güzel ders kanat hakimiyeti gerçekten iyi bir seviyeye gelene kadar yamaçlara pek yaklaşmamak lazım. yamaç kenarında yamaca %90 derecelik bir açıyla giderken yamaca doğru %80 lik bir kapanmada kurtarma ihtimali mücizeye yakın sanırım.
SIV dersleri bu sporun vazgecilmezlerinden biri her pilotun belli periyotlar la bunu tekrarlamalı bunu hepimiz biliyoruz. Sıv derslerindeki birçoğu harekette kapanma sonrası müdahelenin eğitimlerini alıyoruz. Ama termik dönerken tepe kenarındaki güçlü dinamik kaldırıçılar da inversiyon tabanındaki turbulans ta güçlü balon termiklere denk geldiğimizde kanat hakimiyeti konusunda bir ders yok.
Bu ve buna benzer hava olaylarının içerisinde kanat hakimiyetini öğrenmek için bunları yaşayarak öğrenmemiz gerekiyor. İşin en kötü tarafı da bu tecrübelerimiz artmadan başedemeyeceğimiz bir hava olayına maruz kalıp kaza veçirmek.
kaza yapan arkadaşa acil şifalar inşallah en kısa zamanda aramıza döner.
- mustafa yılmaz
- Mesajlar: 107
- Kayıt: 30.05.2007, 15:21
- Ad Soyad: Mustafa Yılmaz
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
büyük geçmiş olsun. benzer bir hadise de benim başıma geldi. büyük bir kapanma ardından spin ve irtifa çok az. soğukkanlılıkla kurtarabildim. her zaman şanslı olmayabiliriz. çok fazla risk almamak lazım...
http://vimeo.com/75156014#
http://vimeo.com/75156014#
- Ozgur Sen
- Mesajlar: 33
- Kayıt: 18.07.2010, 18:54
- Ad Soyad: Özgür Şen
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Hakikaten anlamakta zorlandığım bir kaza. Kapanma gerçekleştiğinde dönüş tamamlanmış mıydı? Tamamlanmışsa kanat neredeyse 180-270 derece arasında dönmüş. Tamamlanmamışsa sola dönen bir kanatta sol frenin biraz da olsa uygulanmaya devam etmiş olduğunu varsayarak, bu düzeyde bir kanadın sağa hızla dönmesi de yine garip. Hava raporuna göre böyle bir türbülans da anlamsız zaten.
Çok büyük talihsizlikler üst üste gelmiş anlaşılan. Geçmiş olsun demekten başka yapacak bir şey yok.
Bu sporda insanın başına her an her şey gelebiliyor. Çok dikkatli ve temkinli olmakta fayda var.
Çok büyük talihsizlikler üst üste gelmiş anlaşılan. Geçmiş olsun demekten başka yapacak bir şey yok.
Bu sporda insanın başına her an her şey gelebiliyor. Çok dikkatli ve temkinli olmakta fayda var.
- yilmaz
- Mesajlar: 204
- Kayıt: 18.03.2005, 00:28
- Ad Soyad: Yılmaz Açıkgöz
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Gün boyu rahat termikler vardı, yükselmek için geniş bir alanda gezinmek yetiyordu. ikindi saatlerinde hava zayıflamış ve taşımıyordu. Yamaca yakın yeni kopan dar bir termik kapanmaya sebep oldu.
Dönüş toplamda 180 derece oldu. EN B kanatlar stabil koşullarda %50-75 kapanmada 90 derece dönüşte açılması ve toplam yön değişimi 360 derece olarak sınırlandırıyor. Hızlandırılmış sistemde bu 90 -180 derece.
Kapanmanın stabil olmayan koşullarda olduğunu düşünürsek, 180 derecelik dönüş beklenen bir şey.
Geçmişten de bildiğimiz klasik senaryo: yamaca yakın uçuşlarda olabilecek asimetrik kapanmalarda, kanat yamaca döner açılır ve çarpar.
Kaza yerinde kanat yamaçta ters bir şekilde tamamen açık elle serilmiş gibi temiz duruyordu.
Bir detay daha: Ölüdenizde vb farklı kazaların videolarında izlemiş olduğumuz bu tür kapanmalarda, pilotun kanada göre salınımı 90-110 dereceleri bulabiliyor. Burada bu salınım 45 derece civarındaydı, bunun 1. sebebi, kanat öne dalmadan pilotun tepesinde iken kapandı. 2. Pilot sol freni çekti. olabilir.
Burada temel sebep yamaca yakın olmak. Çıkarmamız gereken ders, yamaca yakın mümkünse uçmamak, uçmak zorundaysak da bu riskin farkında ve dikkatli olmak diyebiliriz.
Kazasız uçuşlar.
Dönüş toplamda 180 derece oldu. EN B kanatlar stabil koşullarda %50-75 kapanmada 90 derece dönüşte açılması ve toplam yön değişimi 360 derece olarak sınırlandırıyor. Hızlandırılmış sistemde bu 90 -180 derece.
Kapanmanın stabil olmayan koşullarda olduğunu düşünürsek, 180 derecelik dönüş beklenen bir şey.
Geçmişten de bildiğimiz klasik senaryo: yamaca yakın uçuşlarda olabilecek asimetrik kapanmalarda, kanat yamaca döner açılır ve çarpar.
Kaza yerinde kanat yamaçta ters bir şekilde tamamen açık elle serilmiş gibi temiz duruyordu.
Bir detay daha: Ölüdenizde vb farklı kazaların videolarında izlemiş olduğumuz bu tür kapanmalarda, pilotun kanada göre salınımı 90-110 dereceleri bulabiliyor. Burada bu salınım 45 derece civarındaydı, bunun 1. sebebi, kanat öne dalmadan pilotun tepesinde iken kapandı. 2. Pilot sol freni çekti. olabilir.
Burada temel sebep yamaca yakın olmak. Çıkarmamız gereken ders, yamaca yakın mümkünse uçmamak, uçmak zorundaysak da bu riskin farkında ve dikkatli olmak diyebiliriz.
Kazasız uçuşlar.
- Kadir Yaraşlı
- Mesajlar: 494
- Kayıt: 21.05.2009, 17:25
- Ad Soyad: Kadir Yaraşlı
- Şehir: Muğla
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
- sercang091
- Mesajlar: 37
- Kayıt: 07.09.2012, 10:23
- Ad Soyad: Sercan Genç
- Şehir: Ordu
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
- ozan savaş can
- Mesajlar: 76
- Kayıt: 09.02.2008, 12:44
- Ad Soyad: Ozan Savaş Can
- Şehir: İstanbul
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
- hsiray@ttnet
- Mesajlar: 311
- Kayıt: 20.07.2006, 22:50
- Ad Soyad: Hamdi Şiray
- Şehir: Kayseri
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
- Ali uğurluol
- Mesajlar: 3
- Kayıt: 07.05.2013, 16:54
- Ad Soyad: Ali Uğurluol
- Şehir: Antalya
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
- yyalibuk71
- Mesajlar: 482
- Kayıt: 16.03.2011, 00:10
- Ad Soyad: Kubilay Güngen
- Şehir: Bursa / Mustafakemalpaşa
- Aldığı Beğeni: 2 / 0
- Pilot Menüsü: