Arkadaşlar merhaba,
Mayıs ayında yaşadığımız kazada; ben, dostumu, kardeşimi kaybettim, savcılığın resmi raporu açıklanıncaya kadar sessiz kaldım, bundan dolayı da kaza raporunu yazamadım.
Türkiyede ki pek çok kazada bilirkişi ünvanıyla rapor hazırlayan Hakan Cici'den olayı incelemesini ve raporu hazırlamasını istirham ettim. Rapor elime ulaştı ek' te paylaşıyorum.
Bu sene geçen senelerde kalamadığımız kadar havada kalıyor, pek çok insan kendi mesafe rekorlarını kırıyor.
Yalnız şunu sizlerde biliyorsunuz; geçen sene ekim, kasım ayından beri havalar bildiğimiz rutinlerinin dışına çıktı, ani rüzgar kırılmaları, ani ve kuvvetli muson tarzı yağmurlar, ülkemizde daha önce örnekleri yaşanmamış dev hortumlar.... tamamı artık eski bilgilerimizin yenilenmesi gerektiğini ve yeni duruma göre emniyet tedbirlerimizi gözden geçirmemizi gerektiriyor.
Bu yıl içinde kaza geçiren arkadaşlarımıza geçmiş olsun diyor, vefat etmiş arkadaşlarımızın yakınlarına ve uçuş arkadaşlarına başsağlığı diliyorum.
Bozdağ Ölümlü kaza raporu
Moderatör: Moderatör Ekibi
- Hüseyin Fehmi
- Mesajlar: 20
- Kayıt: 07.04.2005, 00:38
- Ad Soyad: Huseyin Fehmi Şafak
- Şehir: İzmir
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Bozdağ Ölümlü kaza raporu
- Dosya ekleri
-
- Tolkar Uslu kaza raporu.doc
- (41 KiB) 992 kere indirildi
-
- Mesajlar: 183
- Kayıt: 10.10.2008, 16:22
- Ad Soyad: Ali (Durali) Karaca
- Şehir: Ordu
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 1
- Pilot Menüsü:
- Eras
- Mesajlar: 78
- Kayıt: 10.05.2007, 08:30
- Ad Soyad: Erol Aslantaş
- Şehir: Bursa
- :
- Aldığı Beğeni: 2 / 0
- Pilot Menüsü:
YAMAÇPARAŞÜTÜ KAZA RAPORU
PİLOTUN (ve/veya Yolcunun)
ADI SOYADI Tolkar USLU
PİLOTUN UÇUŞ TECRÜBESİ/SAATİ 100 + Sorti/ 40 + Saat , P-3 Belgesi var,YP ile 4 yıldır uçuyor ve Full SIV eğitimini tamamlamış.
YP PARAŞÜTÜN
TİPİ – MODELİ Swing / Arcus 7(LTF-B)
OLAYIN TARİH ve SAATİ 18 Mayıs 2014 / 14:30
OLAYIN YERİ – COĞRAFİ KOORDİNATI ve TANIMI Bozdağ/YP Şampiyonası
UÇUŞ MAKSADI ve UÇUŞ ROTASI Yarışma Uçuşu
ÇIKIŞ / KALKIŞ YAPILAN YER Bozdağ
HAVA DURUMU Limitler dahilinde
ÖLÜ VE YARALI DURUMU Vefat
MALZEME HASAR DERECESİ İpler ve kolonda sıyrıklar var
OLAYIN ÖZETİ
Yarışmaya sadece tecrübesini arttırmak ve keyif amaçlı katılan pilot, şartlarda ve bireysel performansında herhangi tehlike oluşturacak bir pozisyona girmeden, olay günü yaklaşık 01:00 saat uçuşunu gerçekleştirmiştir. Yarışmada verilen rotada, kalkış alanının yaklaşık 2 km batısında bulunan tepeleri yaklaşık 150 metre irtifa ile geçmek üzere iken türbülanslı hava akımına denk gelmesi sonucu kanadı sağ taraftan % 60 oranında kapanmıştır. Kapanmaya hazırlıksız yakalanan pilot, müdahalesini yaparken kanadı öne doğru saldırmış bu esnada da sol tarafın D Kolonundan 2 ip kaskına monteli olan Go-Pro kamerasına takılıp asimetrik kapanma yaşanan tarafın tersine keskin dönüşe başlamasına neden olmuştur. Sağdan meydana gelen kapanmaya ve arkasından soldan keskin dönüşe karşı gerekli müdahalesini yapan pilot, kameraya takılan ipleri fark etmediği için kanadın kumandalarına karşı tepkisiz şekilde ve giderek keskinleşen dönüşünü anlamlandıramamıştır.Bu esnada zaten az olan irtifası da hızla azalmış,doğru müdahalelerinin tesirsizliğini yorumlamaya çalışırken birkaç saniye daha kaybetmiş olan pilot son 3-4 saniyesinde kameranın kasktan kopması ile iplerin serbest hale gelmesine karşın, yeterli irtifası kalmadığından yedek paraşütünü açma hazırlığında iken yere çarpmıştır.
OLAYIN NEDENLERİ
- Pilotun SIV çalışmasında defalarca çalışmasına karşın, asimetrik kapanma esnasında müdahalede anlık gecikmesi,
- Öne saldıran kanadın 2 ipinin kaska monteli olan kamera sistemine takılması ve kanadın pilot müdahalelerinden bağımsız hareket etmesi,
- Pilotun, doğru müdahalelerine rağmen kanadın tepkisizliğini anlamlandıramadığı esnada yedek paraşütü açmakta zaman kaybetmesi.
ÖNLEM VE ÖNERİLER Kamera gibi ekipmanlar aerodinamik yapıları olarak YP sporu için dizayn edilmemiş olmalarına karşın birçok pilot tarafından kullanılmaktadır. Ancak olayın ardından yapılan araştırmalarda, kameraya ip takılması sebebiyle meydana gelen başka kazalar da olduğu görülmüştür.Her nekadar çok sık karşılaşılmasa da,kaska yada aerodinamik yapının dışına taşmış ve oval hatları bulunmayan,ip takılmalarına sebep olabilecek şekildeki her ilavenin zaman zaman hayati önem içeren durumlara neden olabileceği gerçeği ile,üretici firmaya bilgilendirme yapılması ve bu hususta bir iyileştirme gerçekleştirilinceye kadar kamera kullanılmaması ya da bu tür hadiselere sebebiyet verebileceği bilincinde olunması önemlidir.
YAPILAN İŞLEM
Pilota yarışma sahasında görevli olan sağlık ekibi müdahale etmiş ancak maalesef olay yerinde vefat gerçekleşmiştir.
NOT : Kaza raporu görgü şahitlerinin anlatımları ve vefat eden pilotun kendi kask kamerasındaki
kayıt izlenerek hazırlanmış, çok yaygın kullanımda olan kask kameralarının sebep olabileceği
başka olayların önlenebilmesi için, emniyet ve bilgilendirme amaçlı yayınlanmıştır.
RAPOR TARİHİ :06 Ağustos 2014
RAPORU YAZAN :Hakan CİCİ
PİLOTUN (ve/veya Yolcunun)
ADI SOYADI Tolkar USLU
PİLOTUN UÇUŞ TECRÜBESİ/SAATİ 100 + Sorti/ 40 + Saat , P-3 Belgesi var,YP ile 4 yıldır uçuyor ve Full SIV eğitimini tamamlamış.
YP PARAŞÜTÜN
TİPİ – MODELİ Swing / Arcus 7(LTF-B)
OLAYIN TARİH ve SAATİ 18 Mayıs 2014 / 14:30
OLAYIN YERİ – COĞRAFİ KOORDİNATI ve TANIMI Bozdağ/YP Şampiyonası
UÇUŞ MAKSADI ve UÇUŞ ROTASI Yarışma Uçuşu
ÇIKIŞ / KALKIŞ YAPILAN YER Bozdağ
HAVA DURUMU Limitler dahilinde
ÖLÜ VE YARALI DURUMU Vefat
MALZEME HASAR DERECESİ İpler ve kolonda sıyrıklar var
OLAYIN ÖZETİ
Yarışmaya sadece tecrübesini arttırmak ve keyif amaçlı katılan pilot, şartlarda ve bireysel performansında herhangi tehlike oluşturacak bir pozisyona girmeden, olay günü yaklaşık 01:00 saat uçuşunu gerçekleştirmiştir. Yarışmada verilen rotada, kalkış alanının yaklaşık 2 km batısında bulunan tepeleri yaklaşık 150 metre irtifa ile geçmek üzere iken türbülanslı hava akımına denk gelmesi sonucu kanadı sağ taraftan % 60 oranında kapanmıştır. Kapanmaya hazırlıksız yakalanan pilot, müdahalesini yaparken kanadı öne doğru saldırmış bu esnada da sol tarafın D Kolonundan 2 ip kaskına monteli olan Go-Pro kamerasına takılıp asimetrik kapanma yaşanan tarafın tersine keskin dönüşe başlamasına neden olmuştur. Sağdan meydana gelen kapanmaya ve arkasından soldan keskin dönüşe karşı gerekli müdahalesini yapan pilot, kameraya takılan ipleri fark etmediği için kanadın kumandalarına karşı tepkisiz şekilde ve giderek keskinleşen dönüşünü anlamlandıramamıştır.Bu esnada zaten az olan irtifası da hızla azalmış,doğru müdahalelerinin tesirsizliğini yorumlamaya çalışırken birkaç saniye daha kaybetmiş olan pilot son 3-4 saniyesinde kameranın kasktan kopması ile iplerin serbest hale gelmesine karşın, yeterli irtifası kalmadığından yedek paraşütünü açma hazırlığında iken yere çarpmıştır.
OLAYIN NEDENLERİ
- Pilotun SIV çalışmasında defalarca çalışmasına karşın, asimetrik kapanma esnasında müdahalede anlık gecikmesi,
- Öne saldıran kanadın 2 ipinin kaska monteli olan kamera sistemine takılması ve kanadın pilot müdahalelerinden bağımsız hareket etmesi,
- Pilotun, doğru müdahalelerine rağmen kanadın tepkisizliğini anlamlandıramadığı esnada yedek paraşütü açmakta zaman kaybetmesi.
ÖNLEM VE ÖNERİLER Kamera gibi ekipmanlar aerodinamik yapıları olarak YP sporu için dizayn edilmemiş olmalarına karşın birçok pilot tarafından kullanılmaktadır. Ancak olayın ardından yapılan araştırmalarda, kameraya ip takılması sebebiyle meydana gelen başka kazalar da olduğu görülmüştür.Her nekadar çok sık karşılaşılmasa da,kaska yada aerodinamik yapının dışına taşmış ve oval hatları bulunmayan,ip takılmalarına sebep olabilecek şekildeki her ilavenin zaman zaman hayati önem içeren durumlara neden olabileceği gerçeği ile,üretici firmaya bilgilendirme yapılması ve bu hususta bir iyileştirme gerçekleştirilinceye kadar kamera kullanılmaması ya da bu tür hadiselere sebebiyet verebileceği bilincinde olunması önemlidir.
YAPILAN İŞLEM
Pilota yarışma sahasında görevli olan sağlık ekibi müdahale etmiş ancak maalesef olay yerinde vefat gerçekleşmiştir.
NOT : Kaza raporu görgü şahitlerinin anlatımları ve vefat eden pilotun kendi kask kamerasındaki
kayıt izlenerek hazırlanmış, çok yaygın kullanımda olan kask kameralarının sebep olabileceği
başka olayların önlenebilmesi için, emniyet ve bilgilendirme amaçlı yayınlanmıştır.
RAPOR TARİHİ :06 Ağustos 2014
RAPORU YAZAN :Hakan CİCİ
- SilverCloud
- Mesajlar: 316
- Kayıt: 27.08.2006, 22:03
- Ad Soyad: Muharrem Kılıç
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 62 / 0
- Pilot Menüsü:
Selamlar arkadaşlar,
Öncelikle hayatını kaybeden arkadaşımız Tolkar Uslu'ya Allah'tan rahmet, geride kalan acılı yakınlarına sabırlar diliyorum.
Buradaki konuyu fazla dağıtmamak adına, kazaya neden olan faktörler arasında yer alan kask kameralarının emniyetli bir şekilde montajı konusunda ki görüşlerimi farklı bir başlık altında paylaştım.
http://www.ypforum.com/viewtopic.php?t=14890
Ayrıca bu kaza raporu için emeği geçen arkadaşlara teşekkür ediyorum.
Saygılarımla....
Öncelikle hayatını kaybeden arkadaşımız Tolkar Uslu'ya Allah'tan rahmet, geride kalan acılı yakınlarına sabırlar diliyorum.
Buradaki konuyu fazla dağıtmamak adına, kazaya neden olan faktörler arasında yer alan kask kameralarının emniyetli bir şekilde montajı konusunda ki görüşlerimi farklı bir başlık altında paylaştım.
http://www.ypforum.com/viewtopic.php?t=14890
Ayrıca bu kaza raporu için emeği geçen arkadaşlara teşekkür ediyorum.
Saygılarımla....