TURK Kaza Raporlari !!

Kaza raporlarınız buradan yayınlayabilir raporlara yorum yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
Deniz Erenler
Mesajlar: 224
Kayıt: 28.02.2005, 13:07
Ad Soyad: Deniz Erenler
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

TURK Kaza Raporlari !!

Mesaj #1 gönderen Deniz Erenler » 1 on yıl 8 yıl önce (26.05.2005, 20:44)

Selamlar,

Ulkemizde meydana gelen YamacParasutu Kazalari rapor edilmemektedir.
Bunu ne-re-den biliyoruz !!

En basit olarak:

Ulkemizde basili 2 adet (cok degerli) YamacParasutu kitabi vardir.

1.) THK tarafindan 2.baskisi yapilan, THK egitmenlerinden Sn.Orhan Ozgulbas"in derledigi kitapta, Kaza Raporlari bolumunde
bahsi gecen kazalar icinde ulkemizde rapor edilen Turk Pilotlarinin Kaza sayisi 2 adettir, onlarda kirimsiz vede bundan yaklasik 10 sene
evvel meydana gelen kazalardir (bir tanesini Sn.Emre Aydemir, -sagolsun - Turkiye YamacParasutu Forum"unda da tekrar etmistir, bkz.
http://www.ypforum.com/viewtopic.php?t=88 basligindaki son yazida..). Halbuki, THK egitmenlerinden 2004 senesi Turkiye Sampiyonu
Sn.Abdullah Yildiz"un bacagindan, Inonude spin ile yerecarpma sonucunda meydana gelen kiriklarin civileri halen cikarilmayi beklemektedir !!
Ayni sekilde gecen sene Oludenizde THK"dan egitim almis vede THK gurubu beraberinde Oludenizde serbest ucuslar yapmakta olan bir
pilotumuz gecirdigi kaza sonucunda vefat etmistir, bu kazanin video cekimleri bile mevcuttur, fakat daha sonra ikinci baskisi yapilan kitaba
bu kaza eklenmemistir. Ayni egitimler esnasinda meydana gelen daha hafif baska kazalarda mevcuttur, iniste bacagini kiran egitimdeki pilot gibi...
Eminim, THK"nin elinde rapor edilmesi gereken, bu ve benzer daha bir suru talihsiz kaza mevcuttur. Bunlarin yanlizca yeni baskisi yapilacak
olan kitaplara guncellestirilerek eklenmesi disinda, kamuya acik/yararlanabilecegi sekilde egitimsel amaclarla kolayca erisilebilecek bir yerlerde
anlasilabilir kayitlarinin bulunmasinin yamacparasutu camiasini yekunu icin faydali olacaktir.

2.) Ikarus egitmenlerinden Can Gul"un gecen sene sonuna dogru cikardigi kitabin icinde de benzer sekilde kaza raporlari bulunmamaktadir.
Halbuki kendisi bir egitmen olarak, en azindan kendi egitim ve kulup faaliyetleri esnasinda bilfiil bir cok kazaya sahit oldugu gibi, olan diger kazalarida ilk elden sebep/sonucu ile bilmektedir.

++

Ulkemizdeki YamacParasutu Kazalari rapor edilmemektedir,
peki neden ?
vede cozum icin neler onerilebilir ?

N E D E N
========

AA) "bir kaza" cok basit manada, "bir basarisizlik" demektir, cunku kazalarin hepsi bir sekilde pilot hatasidir. pilot verdigi yanlis kararlarin manzumesi sonucunda kaza gecirir, sorumluluk baska yerlede degil, tamamen kendisindedir. bununda boyle oldugunu kendisi pekala bilir. bu durumdan rahatsiz olur vede bu sekilde bilinmek/taninmak istemez, dolayisi ile basindan gecen kazayi/kazalari sakli tutmak ister. Yamacparasutu gibi yuksek adrenalin gerektiren tehlikeli doga sporlarini
yapmayi bastan kabul etmis insanlarinda genelde egosentrik (baskalari ne derse desin kendilerinden sarsilmaz bir sekilde emin) karakterde oldugunu kabul edersek, bu karakter formatinda kisilerin kendileri ile "sadece tek tarafli olarak" barisik olduklarini goruruz. birinci ve onemli sebep budur.

BB) ticari firmalarin (egitim veren ve/veya tandem ucuslari yapan) tamiri mumkun olmayan kayiplari soz konusudur. Bunlardan onemli olani imaj (ve/veya guvenilirlik) kaybidir, ki firma isim degistirse degisik firmalar altinda faaliyet gosterilse dahi, bunu onune gecmenin bir caresi mumkun olamaz. Hem direk/aninda sonuc olarak bilaharede yukardaki sebeplerden dolayi ciddi maddi kayiplar soz konusudur, buda ticariligin sonu demektir. Dolayisi ile ticari firmalar, kaza raporlarini ancak
kazanin duyulmasi engellenememisse, kendilerini sorumluluktan arindirma cabasi gibi bir zaruretten dolayi yayinlarlar. Bu sekil mecburiyet disinda, kaza raporu veren bir ticari firmaya daha rastlandiginin bir ornegini daha gormedim.

CC) resmi kurum, klup, dernek ve birlikler"de sorumlu yerlerde bulunan yetkililerde, kendi yetki/sorumluluk alanlari icinde meydana gelen kazalardan bir sekilde muhakkak sorumlu tutulacaklarini bilerekten bunlari rapor etmekten cekinebilirler. fakat genede burada (belkide -Anonim- olarak) bu kazalarin muhakkak rapor edilmesinin saglanmasi gerekir

DD) sona biraktigim, EN ONEMLI SEBEP ise, YamacParasutu Kazalarinin KOLAY ve BASIT"cene, belli "OLCULEBILIR STANDART BIR FORMAT" icinde, herkes tarafindan ANLASILIR sekilde rapor edilebilmesini saglayacak "ARACLARIN" YOKLUDUR.


C O Z U M
========


AA) en basit ve en onemlisi, herkesin kolaylikla erisebilecegi ortak bir bilgi bankasi - TYFF Sayfasi - icinde ONLINE (benim onerim) ve/veya
MATBU FORM olarak, Kazalarin Rapor edilmesini kolaylastirmaktir. Ornek olarak, yabanci federasyonlarin kullandiklari formatlari ornek alabiliriz ;

01.) TYFF Sayfasina ONLINE Bildirim icin, Amerikalilarinki ornek alinarak bir bildirim yeri konulur http://www.ushga.org/emailacc.asp
(bunu cabucak yapabilecek arkadaslarimiz aramizdadir)

02.) FORM olarak sayfada, Ingilizlerinkine benzer bir hazir form bulunabilir, http://www.bhpa.co.uk/members/forms/Incident.pdf

03.) Gene benzer bir form, Kanadali"lardan ornek alinabilir http://www.hpac.ca/forms/S02.pdf

04.) En etrafli olarak dusunulebilecek olan ise Avusturya (ve Alman) federasyonlarinin kullandigi asagidaki kaza bildirim basili formudur,
http://www.aeroclub.at/download/Schadensformular.pdf fakat bu form, istatistiki bilgileri derleyip ogretici vede onlem alip politika yapici
olmaktan ziyade sanki daah cok, burokraktik ve resmi (polisiye/hastane/sigorta vs) isleri duzenlemek icin dusunulmus gibi gorunmekte, ki buda alman/avusturya ekolu ile tam uyumludur (hattizatinda bir federasyon ve adam gibi bir devlet/halk idaresinde dogru olanda bu sonuncudur oda baska bir konu..).

BB) Bundan sonra pilotlarin rapor vermenin etik, yani topluma cemiyete karsi ahlaki bir birey vazifesi, modern toplumlarda fertlerin tabiatiyla yapmasi gereken bir katki oldugu, gene duzenli hatirlatmalarla ile camiaya "schooling" edilmesi lazimdir. yani "dogrulari" -mutemadiyen- gostermek ve ogretmek lazimki, insanlar anlayip, benimseyip, katkida bulunsunlar. Kendi baslarina gelenler baskalarininda gelmesin, bunda da bir paylari olsun... topluma karsi sorumluluklarini yerine getirmis olsunlar ..( "insanlik" denilen sey budur . ."musluman adam" denilen insanda bu kisilerdir..)

CC) Takriben 1000 kusur Turk YamacParasutu Pilotu var, muhakkak herkesin basindan bir tane bile olsa kaza gecmistir, yani herkes bir adet kazasini bu sekilde rapor etse, ilerki kusaklarin/yeni baslayanlarin yararlanabilecegi ciltlerce kaynak olur evde yamacparasutu ulkemizde cok daha bilincli vede emniyetli yapilma sansina kavusur, diger milletlerede ornek olur. Gunumuzde, ornegin bir ISVEC"lilerin oldugu gibi, ileride, hakkimizda olumlu manada, "Bakiniz iste TURKLER nasilda . . ." anilmaya baslanir . . Yurticinde Turk Imgesinin vede Imajinin olumlu yonde degismesine bir katkida toplumun fertlerinin bu bolumunden gelmis olur fenami !!

DD) Son olarak, shunu soylemek isterim. Buda "ahlaki ve moral" bir konudur vede "dogru yerlesmesi vede korunmasi" onemlidir.

Pilotlarin tek tek kendi gozleri ile sahit olduklari ve/veya guvenilir kaynaklardan detayli olarak kendilerine rapor edilen, fakat basindan kaza gecen pilotlar tarafindan bir sekilde rapor edilmeyen, vede rapor edilmesi "toplumun genel iyiligi" icin onemli olan kazalar vardir. Pilotlar, bu "baskalarinin" kazalarini rapor etmeyede "tesvik edilmeli" vede ""korunmalidirlar"". Modern toplumlarda bu boyledir. Modernlesmek isteyen (sozgelimi, Sarki) toplumlarda ancak ayni sekilde
davranis kaliplari gelistirebilirlerse, hedeflenen medeniyete ulasabileceklerini bilmelidirler. Aksi takdirde, kazalarin rapor edilmesini de daha cok bekleyecegimiz gibi, bu medeniyetide daha cok ozleriz.

Bunu size soylemezler (cunku duymak istemediginizi bilirler) ama yabancilar Turkleri "irrasyonel" bir toplum olarak algilarlar, ben bunun farkindayim vede begenmiyorum.

And what you hve been reading sofar is my 2 cents. . .


Saygilar/Deniz Erenler


Kullanıcı avatarı
skydiver
Mesajlar: 462
Kayıt: 23.12.2004, 21:23
Ad Soyad: Volkan Şekerci
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen skydiver » 1 on yıl 8 yıl önce (27.05.2005, 18:44)

Deniz, başarılı ve sorgulanması gereken bir çalışma.. dostum aynen devam. çünkü pilotlar tecrübenin yanı sıra en büyük yaşamsal desteği kesinlikle yaşanmış tecrübelerin alıyorlar ve de almalılart. yoksa diğer bütün teknik bilgiler masal gibi hatırada kalmaktan başka bir işe yaramaz...

Ama bilgide ufak bir hata var. Bunu düzelteyim...
Ölüdeniz'de geçtiğimiz sene hayatını kaybeden bir yamaç pilotu değil, serbest paraşütçüydü. Yaptığı atlayış "A tipi serbest paraşüt atlayışıdır". (Skydiving disiplini içindedir) yani microlight, ultralight, yamaçparaşütü ve yere sabit objelerden atlayış olarak tanımlanır. Halil Demir'in olayında da Tandem YP'den yapılan bir skydiving atlayışı söz konusuydu.

YP ve skydiving farklı riskler ve eğitim standartları içeriyor... Bu yüzden skydiving kaza kırım raporlarının da ortalıkta olması saçma. Zaten bütün raporlar veya olaylar derslerde ve eğitimin bütün aşamalarında veriliyor... Ama şu da var. YP kazalarının ciddi bir raporlandırılmayla sunulması zorunlu. Çünkü olayların çoğu video desteğiyle görüntüleniyor. Bunu teknik bir ağızla açıklamak yerinde olur. Bu yüzden herkesin ulaşabilecekleri biryerde raporların sunulması ii olacaktır

Ayrıntıları vs. geçersek, atlayışın formatı "serbest paraşüt" atlayışı. Yamaç paraşütü kazası değil yani. sanırım bu yanlış bilgide, basın'ın da etkisi büyük. abiler her olayı birbirine karıştırmakta ve saçma sapan "ters rüzgar akımı" söylemlerini kullanmaktalar hala. Bununla ilgili kaza kırım raporu bildiğim kadarıyla THK tarafından aynı tarihlerde hazırlanmıştı. Ve isteyen bu ve benzeri raporlara istediği taktirde ulaşabilir.

Buradan şu anlam çıkabilir. Sanırım hata biraz da kitapları mevcut arkadaşlarda. Onların bu raporları ve istatistiki bilgileri neden kitaplarında kullanmadıklarını sorgulamıyorum. (Ticari kaygı yada imaj nedeniyle yapıldığını biliyorum) Ama eğer zaten o raporları okuyacak derecede yetişmiş ve eğitimini adam gibi tamamlamış her yp pilotu, o raporlara ulaşabilir. Şahsi kanaatim de herkesin istediğinde (göz önünde sürekli bulunmasını kasdediyorum, yani her kitapta, dergide vs.) bu bilgilere ulaşamaması yönünde. Çünkü zaten sponsor bulmak isteyen, bu işi sevdirmeye çalışan ve çeşitli şekillerde yazan, çizen bütün herkes bu rezalet imajı yenilemeye çalışıyor (ki ben de bu tayfanın içindeyim). Çünkü hakkaten insanlar kör, önyargılı... Ama tabii ki herşeyin herkesin önünde olması savını da savunuyorum.

Dikkatli uçun... Sezon başladı.

exWAYS Adventure Team / exFreaks Skydiving Team
X3M Adventure Club

Kullanıcı avatarı
Deniz Erenler
Mesajlar: 224
Kayıt: 28.02.2005, 13:07
Ad Soyad: Deniz Erenler
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Hayir bir yanlislik yok !!

Mesaj #3 gönderen Deniz Erenler » 1 on yıl 8 yıl önce (27.05.2005, 20:06)

Selamlar,

Sevgili Halil"i 2003 senesinde kaybettik, kazasi dogrudur serbest atlarken buyuk bir talihsizlik sonucu gerceklesmistir, dolayisi ile bir yamacparasutu
kazasi olarak dusunulemez. Fakat shunuda ekleyeyim, Halil ile sizler bir serbest parasutcu kardesinizi kaybetti iseniz, bizlerde bir yamacparasutcu dostumuzu kaybettik. Kendisi dunya guzeli, daim guler yuzlu, cok seker bir insandi. Babadag"in tepesindeki orman yangin gozetleme memuru Sn.Nurettin Goztepe"nin yazdigi "Babadag Gunlugu" (ISBN 92348-0-9, Kalemdar yayincilik Ankara 0312 2868984) isimli ani kitabinin arka kapaginda Halil"in tandemle ucarken bir resmi vardir

http://www.haberekspres.com.tr/2003/09/ ... .php?id=76 Rahmetli Pilot Halil Demir"in Kaza Haberi (30 Agustos 2003 Ctesi)
http://www.alem.com.tr/arsiv/2003/alem0 ... /spor.html ekip arkadasi (Simon kod) Sn.Sinan Tarakci, forumumuza en son uye olan pilot dostumuzdur.

++

2004 senesindeki kaza ise tamamen bir yamacparasutu kazasidir.

http://groups.yahoo.com/group/havacilik/message/5969 Rahmetli Pilot Dr.Cemal Yilmaz Bisturi Kaza Raporu (Gorgu Sahidinden) 3 Ekim 2004 Pazar
http://groups.yahoo.com/group/havacilik/message/5956 Forumumuzun tek kaza raporu bildiren uyesi Emre Aydemir"den . .

+++

Ayrica benim kaybini duydugum 3 Turk pilot daha var, biri Istanbuldan Murat isminde (Bogazici Paragliding Klubu ile 2002 senesinde -veya daha evvel- gene Babadag"da 1900 pistinden sonraki sarpliklara kanadin onune/altina dalmasi sonucunda kanadin icine duserek yere carpma sonucunda, ve gene ayni senelerden belki 2003, Erzincan"da Venturi (artan ruzgar bolgesinde) geri geri inmeye calisirken yerde suruklenerek vefat eden baska bir amator yamacparasutcusu var, birde ayni sene (motorsiklet kazasinda yanilmiyorsam) vefat eden Emrah Yildiz isminde egitmen bir genc tandem pilotumuz daha var . .

Turk insani bu kayiplardan bahsetmemeyi vakurluk sayiyor, ama modern toplumlarda bu sekil kayiplar hakkinda etrafli bilgiler saklanir, bunlar gununde duzenli sekilde anilir vede unutturulmaz, baskalarida bu sekilde farkinda olmadan "kulaklarina kupe" olunmus olur...

Bu vesile ile bu camiamizdan boyle degerli kayiplarimizida burada bir sekilde anmis olduk, bizlerden bir nevi Fatiha olarak kabul olur Insalla. .

Herkese iyi haftasonlari.

Saygilar/Deniz Erenler

Kullanıcı avatarı
skydiver
Mesajlar: 462
Kayıt: 23.12.2004, 21:23
Ad Soyad: Volkan Şekerci
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen skydiver » 1 on yıl 8 yıl önce (28.05.2005, 17:25)

Ayni sekilde gecen sene Oludenizde THK"dan egitim almis vede THK gurubu beraberinde Oludenizde serbest ucuslar yapmakta olan bir
pilotumuz gecirdigi kaza sonucunda vefat etmistir, bu kazanin video cekimleri bile mevcuttur, fakat daha sonra ikinci baskisi yapilan kitaba
bu kaza eklenmemistir.

dostum ilk yazında belirttiğin bölüm yukarıda. kullandığın "serbest uçuşlar" kelimesinden yola çıkarak bu bilgi düzeltmesini yaptım. ben senin gibi her ithamda bulunduğum cümleye link veremiyorum. ama şu kadarını ekleyebilirm son söylediklerime. türkiyede o kadar önyargılı insan var ve bu insanlar bu sporun(sporların) gelişmesine öylesine büyük birer engel ki, yaptığım şey yazmaktan öte bu yanlış anlaşılmaları düzeltmek. (geçtiğimiz yıl hazırkart, bu yoıl 4x4 freelife dergisi vs.)
ben "serbest uçuş" terimi ilk kez senden duyuyorum. bu yüzden "serbest atlayışa", bu işten her anladığını söyleyen adamın serbest uçuş demesi yüzünden böyle bir bilgi düzeltme çabasına giriştim. çünkü video görüntüsü olması vs. gibi kriterleri de oldukça yerli yerine oturuyordu... burada senin bilgilerinin yanlışlığına ilişkin birşey söylemedim. bunu düzelteyim.

sonrada şahsi fikrimi ekleyeyim..
hangi branşın yada hangi disiplinin adamı olursa olsun, insanlar önemlidir. senin yada benim söylediklerim birer öneridir. bu yüzden benim için kaza kırım raporlarının çok da göz önünde olmamasını savunmamın altında yatan şey, mental olarak da insanları "heran ölebilecekleri bir spor" psikolojisiyle hazırlamaktan daima kaçınmamdır.. bilgi eksikliği değil, bilgiyi uygulayamamk zarar verir insana. yada bilgi karmaşası, yada çöplüğü. evet şuna kesinlikle katılırım. her isteyen raporlara ulaşsın yada her bilgi herkesin en uzak haliyle bile başucunda olsun.

her gökyüzü olayından sonra havacılık otoriteleri değil belki ama herkes sorumlu olduğu kişiyle alakalı raporu tutmalı... mesela bunda da o elemana eğitimi vermiş muhterem şahsiyetin yapması gerekli bunu. thk'ya gelince... adamlar kendi yetiştirdikleri adamların kaza kırım raporlarını ciddi birer heyetle tutup, sonra da toplantılarla paylaşıyorlar. ve hatta daha sonrasında "tecrübesi bu bilgiyi öğrenmeye elverişli" sporculara sunuyorlar. aynı şeyi X eğitmeni yapsa, bunun yükümlülüğü de bu raporu hazırlamak yada şahit olduğu durumu daha sonraki eğitimlerde vergulamaktır.

thk'nın mantığı dünyanın her tarafındaki mantıkla aynı. hep eleştiriyoruz kurumu fazla ciddi, yada ne bileyim fazla otoriter yada kapalı kutu gibisinden. ama öyle değil. zaten içlerinde bilgileri paylaşıyorlar, dışarıdan isteyene de veriyorlar.

mesela sadece "tecrübesi bu bilgiyi öğrenmeye elverişli" uçucuya bilgi verilir thk'da. bütün ayrıntılarıyla hem de. raporlar ortada olsun, sınırsız bilgi falan derken bi de bakmışız, olay magazinsel bi curcunaya dönüşmüş. daha elindeki bilgiyi yeni kullanmaya başlamış ve zaten riski az olan ekipmanla, eğitmen denetimde uçan bir adama her kaza olayını dikte etmek, onun uçuşa olan konsantrasyonunu acaip şekilde, kötü yönde etkiler. ipin ucu kaçar, "sonu sınırsız bilgi"den çıkar, bilgi çöplüğüne gider.

bunu laf arasında konuşan bi adam olarak değil, FAInin lisanslı bi paraşütçüsü (skydiver'ım... yp pilotluğum illegaldir, yani bunu yapsam bile branşım değildir, ki yapıyorum.) olarak söylüyorum. yada beni hangi formatta ciddiye alıyosanız.

daha öncede belirttim ama sanırım tam anlatamadım. burada vurgulamaya çalıştığım şey tamamen şu: bilgiyi kullan ama zamanı geldiğinde!

senin de bu forumlardaki ve teknik çevirilerdeki performansını dikkatle takip ediyorum. bu konuda yanındayım...

Kullanıcı avatarı
Deniz Erenler
Mesajlar: 224
Kayıt: 28.02.2005, 13:07
Ad Soyad: Deniz Erenler
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

19 Mayis 2005 - Amasya Sehir Stadi

Mesaj #5 gönderen Deniz Erenler » 1 on yıl 8 yıl önce (03.06.2005, 14:30)

Selamlar,

Ilhan Cakmak isimli Paramotor (Motorlu YamacParasutu) pilotunun
19 Mayis 2005 gunu Amasya Sehir Stadinda, gosteri ucusu yaparken
gecirdigi kazanin goruntulerine, ekteki dosyayi indirerek bakabilirsiniz.

Pilotun kendi ifadesine gore, staddaki protokolun onunde inmek yerine,
bir gecis daha yapmak icin ucusuna devam ediyor fakat bu halde ROTOR bolgesine girerek, ustten bastiran ruzgar nedeniyle kapanan vede ucusu kesen kanadi (STALL olan YamacParasutu) kendisini tasiyamiyarak dusuyor.

Video Klibinde (kucuk bir - 634KB - WMV dosyasi, 1 dk 20 sn.)
pilotun dusus ani gercekten cok urkutucu, pilotumuzun burnunun bile
kanamamis olmasi ise cok buyuk bir sans. .

Dosyanin aslina asagidaki linkten bakilabilir

http://haber.mynet.com/media/mplayer.as ... redirect=1


Ne demisler: Cana gelcene Mala gelsin !! . .

Tekrar buyuk gecmis olsun. . Motoru var bir kazasi olmaz diye dusunenler var ise, onlarinda kulagina kupe olsun . .

Saygilar/Deniz Erenler
Dosya ekleri
AmasyaParaMotorKazasi.wmv
Rotor (yani ruzgarin onundeki bir engelin, ruzgaralti tarafi) da ucmanin tehlikelerini gosterir.
(633.42 KiB) 385 kere indirildi