06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Kaza raporlarınız buradan yayınlayabilir raporlara yorum yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
kellad
Mesajlar: 78
Kayıt: 25.08.2006, 14:03
Ad Soyad: Engin Yeğnidemir
Şehir: İstanbul
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 1
Pilot Menüsü: 

06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #1 gönderen kellad » 1 yıl 2 ay önce (07.08.2016, 15:13)

Yer: Kuruçeşme Köyü, Serdivan, Sakarya
Tarih: 06.08.2016
Saat: 14:10
Pilot: Engin Yeğnidemir
Pilot Seviyesi: P4
Uçus Sayısı: 200+
Eğitim: İSÜHAK
Malzeme: Gradient Nevada – Woody Valley Velvet 2
Rüzgar: K, 25-35 km/h
Sonuç: Kalca ve belde yumuşak doku zedelenmesi
Genel Hava Şartları: Kalkış sırasında 15-25 arası rüzgar zamanla 25-35 km arasında kısa darbeli hale dönüştü. Rüzgarın geliş yönü kuzeydi.

Kaza Öncesi: Ailemle birlikte Serdivan Kıran tepeye vardıktan sonra 1 saat kadar havayı gözlemledim.Başta rüzgar ara ara sıfırlanıp ara ara 15 km'ye kadar çıkıyordu. Hava çok bulutluydu. Zamanla rüzgar arttı 15-25 km arasında uzun aralıklarla bir döngü yapyordu. Bulutlar azaldı. Tepede başka bir pilot yoktu. Kalkış için uygun olduğunu düşünüp 12:55 sıralarında kalkış yaptım. Yaklaşık 45 dakika uçuştan sonra 975 metreden batıya doğru süzülmeye başladım. Kuruçeşme köyüne kadar süzüldüm, irtifam azalmıştı rüzgar artmıştı ve darbeleri de tehlikeli hale gelmişti. Rüzgar yönünde önü açık bir alanı iniş için belirledim. Solunda bir mısır tarlası sağında ise birkaş ağaç vardı. Temkinli bir şekilde alçalmaya başladım. yüksek rüzgar nedeniyle geride kalmamak için az frenli uçuyordum. Hafif sağa sola manevralarla 30 metreye kadar alçalmıştım.

Kaza: %25'ten az frenlerle düz uçtuğum sırada kanat hafif sola dönerek düşmeye başladı kanada baktığımda sol tarafı açık ama geri kıvrılmıştı. Frenleri salmamla hafif sağa döndü hemen ardında birden tekrar sol taraftan geriye doğru hızla 180 dereceden fazla döndü, öne fırladı, %50 civarı fren almamla tepeme geldi ama hemen tekrar öne ve sola geldi. Yere çok az mesafem vardı ve salınımla inmenin çok tehlikeli olacağını düşünerek frenleri sonun kadar çekip kanadı stall'e soktum. 1-2 saniye sonra kalçam üzerine sertçe yüksek otluk bir yere düştüm.

Kaza Sonrası: Kalçamın sol tarafında ve belimde ağrı hissetmeme rağmen. Düştüğüm yerde beni bulamayacaklarını düşünerek en yakın yola yürüdüm. Bu sırada telefonla eşime ve ambulansa haber verdim. Ambulans geldikten sonra hastane, tetkikler ve kontrollerden sonra önemli bir travma ve kırık olmadığı anlaşıldı ve taburcu edildim.

Kazayla İlgili Değerlendirme: Hava tahminlerini incelemiştim ama havayı hafife aldım ve kendime çok güvendim. Başka bir pilotu beklemedim, ikinci bir görüş almadım. İniş için de köye yakın olmayan önü daha açık ve geniş bir yer belirlemeliydim. 30 metre irtifada böyle bir türbülans beklemiyordum. Binalar ve ağaçlar rüzgar tarafında değildi ve daha aşağımdaydı.

Son beğenen SHaDoW


Avatardaki benim. Gerçekten!


Kullanıcı avatarı
waterloo
Mesajlar: 32
Kayıt: 02.07.2013, 09:59
Ad Soyad: Kıvılcım Korkmaz
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Re: 06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #2 gönderen waterloo » 1 yıl 2 ay önce (07.08.2016, 17:40)

Geçmiş olsun.

Kullanıcı avatarı
kakalamtahu
Mesajlar: 169
Kayıt: 30.10.2012, 17:46
Ad Soyad: Hasan Tahsin Çervatoğlu
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 4 / 0
Pilot Menüsü: 

Re: 06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #3 gönderen kakalamtahu » 1 yıl 2 ay önce (07.08.2016, 20:25)

Geçmiş olsun.

Kullanıcı avatarı
Misoskian
Mesajlar: 170
Kayıt: 09.12.2012, 10:33
Ad Soyad: Yüksel Koçyiğit
Şehir: İstanbul
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 4 / 1
Pilot Menüsü: 

Re: 06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #4 gönderen Misoskian » 1 yıl 2 ay önce (07.08.2016, 20:39)

Geçmiş olsun engin

Kullanıcı avatarı
erenkılıc
Mesajlar: 86
Kayıt: 15.12.2011, 21:39
Ad Soyad: Eren Kılıc
Şehir: İzmir
Aldığı Beğeni: 12 / 1
Pilot Menüsü: 

Re: 06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #5 gönderen erenkılıc » 1 yıl 2 ay önce (07.08.2016, 21:48)

gecmis olsun uzun bir suredir hava durumu surekli ayarsiz onceki senelere gore tuhaf bir yaz geciyoruz

Kullanıcı avatarı
ymcbayraktar
Mesajlar: 756
Kayıt: 13.06.2005, 20:24
Ad Soyad: Mehmet Bayraktar
Şehir: Tokat / Zile
Aldığı Beğeni: 3 / 0
Pilot Menüsü: 

Re: 06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #6 gönderen ymcbayraktar » 1 yıl 2 ay önce (08.08.2016, 00:11)

Ggeçmiş olsun
Tokat Zile Sportif Hv.Klb.Bşk


Kullanıcı avatarı
ahmetsen
Mesajlar: 146
Kayıt: 04.07.2012, 17:37
Ad Soyad: Ahmet Şen
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 4 / 0
Pilot Menüsü: 

06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #7 gönderen ahmetsen » 1 yıl 2 ay önce (08.08.2016, 08:16)

Büyük geçmiş olsun. Kaza raporu yazdığınız içinde ayrıca teşekkürler.
Ahmet ŞEN / AUK - Ankara Uçuş Kulübü

Kullanıcı avatarı
alp78
Mesajlar: 143
Kayıt: 06.05.2012, 19:24
Ad Soyad: Taner Alp
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 7 / 0
Pilot Menüsü: 

Re: 06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #8 gönderen alp78 » 1 yıl 2 ay önce (08.08.2016, 09:26)

geçmiş olsun Engin.

Kullanıcı avatarı
Horozoğlu
Mesajlar: 41
Kayıt: 20.04.2016, 11:28
Ad Soyad: Burak Horozoğlu
Şehir: Kocaeli
Aldığı Beğeni: 18 / 1
Pilot Menüsü: 

06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #9 gönderen Horozoğlu » 1 yıl 2 ay önce (08.08.2016, 12:46)

Çok geçmiş olsun. Demekki siz gitmisiniz ben gelmişim. Cumartesi bende saat 14:00 gibi serdivana geldim. Kanadı serdim. Çok darbeli olunca cesaret edemedim topladım açıkcası. Ben tepeye geldiğimde sadece ağacın altında bir araç vardı pilot yoktu. Görmüş olsaydım yardım ederdim. tekrar geçmiş olsun.
TB2NGJ - Dl 650 V-Strom - Skywalk Chili 3

Kullanıcı avatarı
Airbender
Mesajlar: 474
Kayıt: 08.09.2008, 10:15
Ad Soyad: Cenk Arman
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 4 / 0
Pilot Menüsü: 

Re: 06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #10 gönderen Airbender » 1 yıl 2 ay önce (08.08.2016, 15:56)

Büyük geçmiş olsun. Sanırım yakın zamanlarda buna benzer bir kaza daha yaşanmıştı bu mevkide.
TB2DCA

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 182
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
150+ Club
Aldığı Beğeni: 45 / 0
Pilot Menüsü: 

Re: 06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #11 gönderen SERVET » 1 yıl 2 ay önce (09.08.2016, 00:51)

Geçmiş olsun Engin. Ucuz atlatmışsın.
Kanat sebepsiz spine girmez. Bence en kuvvetli ihtimallerden biri rüzgar gölgesi. Ya da A iplerinde uzama kısalma olabilir veya son olarak kuvvetli bir termik baloncuğu sol taraftan vurup hücum açısını çok yükseltip spine düşürmüş olabilir.


Kullanıcı avatarı
kellad
Mesajlar: 78
Kayıt: 25.08.2006, 14:03
Ad Soyad: Engin Yeğnidemir
Şehir: İstanbul
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 1
Pilot Menüsü: 

Re: 06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #12 gönderen kellad » 1 yıl 2 ay önce (09.08.2016, 09:57)

Bence rüzgar gölgesi için irtifa fazlaydı. Kanadın iplerini de az önce kontrol ettim. İki taraf arasında kayda değer bir fark yok.
Hava darbeliydi yüksekte bile ara ara çok dar ama şiddetli termikler vuruyordu. Köyden gelen bir termik tübülansı ihtimali ağır basıyor bence. O havada iniş için daha uygun bir yer seçmeliydim. Termik üretmeyecek daha geniş bir alan...
Avatardaki benim. Gerçekten!

Kullanıcı avatarı
aspex
Mesajlar: 731
Kayıt: 30.10.2012, 12:16
Ad Soyad: Tarık Yıldırım
Şehir: Ordu
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 11 / 7
Pilot Menüsü: 

Re: 06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #13 gönderen aspex » 1 yıl 2 ay önce (09.08.2016, 14:25)

geçmiş olsun engin bey...kanadınızın marka ve modeli ile birlikte alt limit veya üst limit mi uçtuğunuz da yazarsanız durum değerlendirmesi açısından daha sağlıklı olur diye düşünüyorum.
tekrar geçmiş olsun.
Tarık YILDIRIM
Ordu Sportif Havacılık Kulüp Başkanı
Aircross Turkey Dealer
www.trfly.net
0533 32 497 42

Kullanıcı avatarı
kellad
Mesajlar: 78
Kayıt: 25.08.2006, 14:03
Ad Soyad: Engin Yeğnidemir
Şehir: İstanbul
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 1
Pilot Menüsü: 

06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #14 gönderen kellad » 1 yıl 2 ay önce (09.08.2016, 17:02)

aspex yazdı:geçmiş olsun engin bey...kanadınızın marka ve modeli ile birlikte alt limit veya üst limit mi uçtuğunuz da yazarsanız durum değerlendirmesi açısından daha sağlıklı olur diye düşünüyorum.
tekrar geçmiş olsun.


Gradient Nevada 28, 2013 üretimi
Kilo limitleri 95-115
Bu uçuştuki toplam ağırlık 112
Avatardaki benim. Gerçekten!

Kullanıcı avatarı
Kerim
Mesajlar: 90
Kayıt: 26.06.2008, 15:51
Ad Soyad: Kerim Fidan
Şehir: İstanbul
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Re: 06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #15 gönderen Kerim » 1 yıl 2 ay önce (09.08.2016, 22:04)

Geçmiş olsun kardeşim verilmiş sadakan varmış.Uçuşta herşey başa gelebilir ama bence asıl hatan yalnız gidip yalnız uçman olmuş.
öyle zamanlar vardir ki nereye gittiğin önemli degildir ; tek önemli olan kimlerle gittiğindir...

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 182
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
150+ Club
Aldığı Beğeni: 45 / 0
Pilot Menüsü: 

06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #16 gönderen SERVET » 1 yıl 2 ay önce (10.08.2016, 03:40)

Darbe aralığının fazla olması da rüzgar eğimi ve rüzgar gölgesi gibi spin ve deep stalla yol açabilir. Engin arkadaşımızın başına gelen kazanın oluş biçimi beni bu konu hakkında daha fazla düşünmeye sevk etti.

Rüzgar hızındaki ani değişiklikler, hava hızının değişmesine neden olduğu için kanat bu duruma yer hızını arttırarak yani öne doğru dalışa geçerek tepki veriyor eğer bu engellenirse spin veya deep stall oluyor idi.

Rüzgar hızındaki anlık düşüş miktarı(darbe farkı) eğer hava hızının stall hızının altına düşmesine neden olacak kadar büyük ise kanat hava hızını arttırmak için dalışa geçme takatini dahi bulamayacak spin veya deep stalla direkt düşecektir.
Örnek vermek gerekirse kazadaki durumu ele alabiliriz. Nevada nın stall hızı saatde 23 km dir.
Yüzde 20 fren ile gittiğine göre, o sıradaki hava hızını basit bir işlem ile bulabiliriz. Nevada nın trim hızı saatde 38 km dir. 38-23=15 yani frenlerle saatde 15 km lik bir hız aralığını kontrol ediyoruz. Yüzde 20 fren ile 15 x ⅕= 3 km lik bir hız dilimini düşürürüz. Yani hava hızımız saatde 35 km dir yüzde 20 fren aldığımızda.
Engin nin söylediğine göre olay anında yüzde 20 fren ile yer hızı saatde 5 km imiş.
Hava hızı = Yer hızı + Rüzgar hızı denkleminde göre 35 = 5 + Rüzgar hızı
Rüzgar hızı = 30 km/h
Son yaklaşmada Mevcut denklem
35 km/h = 5 km/h + 30 km/h
Darbe aralıkları kaza günü 15 km/h - 25 km/h arası sonrasında 25 km/h - 35 km/h olduğu söyleniyor.
Kanatın aerodinamik yapısını koruması ve uçması için kanat üzerindeki hava akışının yani hava hızının mümkün olduğunca stabil olması gerekir. Kanat üstündeki hava hızının aniden değişmesi aerodinamik kuvvetlerin oluşmasını engelleyip spin veya deep stall olmasına yol açabilir.
Şimdi burda bir parantez açıp uçuşa uygunluk yönünden rüzgar değerlendirilirken nelere bakarız onun hakkında bir ön bilgi vermek faydalı olacaktır.
Rüzgar değerlendirilirken 3 faktöre bakarız darbe miktarına, darbe döngüsüne ve darbe keskinliğine.
Darbe farkı, rüzgar hızındaki minimum ve maksimum değerler arasındaki farktır.
Darbe döngüsü, Darbenin başlama ve bitişi arasında geçen süreye denir. yani minumum rüzgar hızının döngü süresi. Diyelim ki rüzgar minumum 25 den maximum 35 e yükseldi sonra tekrar 25 e düştü. Bu iki dip nokta arasındaki süreye darbe döngüsü diyoruz.
Darbe keskinliği ise rüzgarın maximum değerine ulaşma süresi. Çok kısa sürede maximum yapıyorsa çok daha tehlikeli. Bu araçlardaki 100 km e hıza ulaşma süresi ile kıyaslanabilir:) kolay hatırlanması için.

Bu 3 faktöre bakılarak rüzgar analiz edilir.
Kural olarak darbe farkı 8 km/h den fazla ve darbe keskinliğide 4 sn den az ise uçulmaz. Darbe döngüsü havanın geneli hakkında bilgi verir ve uzun olması iyidir. Ayrıca kural olarak rüzgar 5 dk içersinde 30 dereceden fazla yön değiştiriyorsa kanadın kapanmasına yol açabilir.
Rüzgar hızındaki ve yönündeki bu değişiklikler havanın türbülanslı olduğuna işaret eder.

Bu ön bilgiden sonra örnek olaydaki darbe farkı değişiminin kanatın hava hızını nasıl etkileyeceğini inceleyelim ve darbe farkındaki 8 km/h lik değişimin neden kanatın uçuşunu zora soktuğunu daha iyi anlayalım.
Hatırlarsak son yaklaşmada 30 mt yükseklikte mevcut durumun denklemsel ifadesi şu idi.
Hava hızı = Yer hızı + Rüzgar hızı
35 km/h = 5 km/h + 30 km/h

Darbe farkı o gün 10 km/h. Yani max 30km/h min 20 km/h rüzgar hızı.

Anlık hava hızımız 5 + 20= 25 km/h olacaktır
Ayrıca buna birde yüzde 20 fren konumunuda eklersek 25 km/h-3 km/h= 22 km/h anlık hava hızı yapar. Nevadanın stall hızı 23 km/h. Anlık hava hızı stall hızının altında kaldığı için kanat direkt deep stall veya spin e kayacaktır. Eğer stall hızının altında kalmasaydı kanat hava hızını arttırmak için öne doğru dalma fırsatı bulabilecekti.
Sol taraf muhtemelen sağ tarafa göre biraz daha fazla frenli olduğu için kritik olan stall hızının altına düşüp spine kaydı. Spini farkedip frenleri bıraktı, kanat spinden çıkarken öne daldı. Dalışı durdurmak için çok fazla fren aldı ve kanat deep stalla düştü. Kanat deep stalldan çıkıp tekrar öne saldırdı bu sefer bu dalış full stall ile sonlanıp yere düştü.

Darbe farkı 8 km/h den fazla olduğunda frenleri kontrol edilen hız aralığı çok daralıyor. Çok az frenli bir konumda dahi kanat spine veya deep stalla kayabiliyor.

Son beğenen VBaran


Kullanıcı avatarı
aspex
Mesajlar: 731
Kayıt: 30.10.2012, 12:16
Ad Soyad: Tarık Yıldırım
Şehir: Ordu
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 11 / 7
Pilot Menüsü: 

Re: 06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #17 gönderen aspex » 1 yıl 2 ay önce (10.08.2016, 08:22)

nevada hızlı bir kanat.üst limit uçulduğunda bu agrasiflik dahada artacaktır...sert rüzgarda kontrol hayli zorlaşır....geçmiş olsun diyorum tekrar.
Tarık YILDIRIM
Ordu Sportif Havacılık Kulüp Başkanı
Aircross Turkey Dealer
www.trfly.net
0533 32 497 42

Kullanıcı avatarı
kellad
Mesajlar: 78
Kayıt: 25.08.2006, 14:03
Ad Soyad: Engin Yeğnidemir
Şehir: İstanbul
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 1
Pilot Menüsü: 

06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #18 gönderen kellad » 1 yıl 2 ay önce (11.08.2016, 12:04)

Dusus.png
Avatardaki benim. Gerçekten!

fikretceylan
Mesajlar: 8
Kayıt: 07.04.2013, 22:59
Ad Soyad: Fikret Ceylan
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Yaş: 43
Pilot Menüsü: 

06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #19 gönderen fikretceylan » 1 yıl 2 ay önce (13.08.2016, 12:56)

Engin Geçmiş olsun yeni gördüm Kaza raporunu
allah acil şifalar versin

Kullanıcı avatarı
Volkan Ovun
Mesajlar: 89
Kayıt: 29.08.2009, 22:36
Ad Soyad: Volkan Övün
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 17 / 1
Pilot Menüsü: 

06.08.2016 Kuruçeşme Serdivan Kaza Raporu

Mesaj #20 gönderen Volkan Ovun » 1 yıl 2 ay önce (13.08.2016, 22:05)

Geçmiş olsun Engin Bey,

SERVET yazdı:Kanat sebepsiz spine girmez. ............... Ya da A iplerinde uzama kısalma olabilir veya ...........


Nemli ortamda muhafaza söz konusu değilse uçuş saatine bağlı olan trim kaymalarında A ipleri kısalmaz. 100-150 uçuş saatinden itibaren A ve B ipleri uzama, C ipleri kısalma eğilimi gösterir.




kellad yazdı:..............Kanadın iplerini de az önce kontrol ettim. İki taraf arasında kayda değer bir fark yok.......


İplerde trim kayması tek taraflı, yani sadece sağda veya sadece solda olabileceği gibi, her iki tarafta da eşit miktarda olabilir. Nevada'da kubbeye bağlı 9 + 9 adet (sağ ve sol) A uç çatal ipi mevcut. Bu dokuz ipin tamamını simetrileriyle eşleştirdiğinizi varsayıyorum. Ancak, iplerde trim kaymasının olup olmadığı özel bir aparat ve laser telemetre ile ölçülmeli ve üreticinin verdiği trimcheck ölçüleri ile kıyaslanmalıdır. Eğer kanadınızın toplam uçuş saati 100 saatin altındaysa bu ihtimali rahatlıkla gözardı edebilirsiniz. Ama 100 saatin üzerinde hele hele 150 saate yakın veya aşmışsa kanadınız mutlaka teste girmeli.

Selamlar,
Volkan ÖVÜN
http://www.volkanovun.com

Son beğenen kellad



“Kaza Raporları ve Yorumları” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok