Denizli/Çökelez Gürkan KIRYAMAN 22.08.2016 Kaza Kırım Raporu
Gönderilme zamanı: 7 yıl 7 ay önce (23.08.2016, 03:58)
Merhabalar,
Meslek hayatımın en zor günlerinden birini ne yazık ki bugün yaşıyorum. XC eğitim kampımızda meydana gelen kaza sonucunda öğrencim ve arkadaşım Gürkan KIRYAMANI ne yazık ki kaybettik. Geride kalan ailesi ve tüm camiamızın başı sağolsun...
Kaza Raporu
PİLOTUN ADI SOYADI :Gürkan KIRYAMAN
OLAYIN TARİH ve SAATİ :22.08.2016 / 14:15
OLAYIN YERİ – COĞRAFİ KOORDİNATI ve TANIMI :Küçük Çökelez Dağı Güney Yamacı
KULLANILAN YAMAÇPARAŞÜTÜN ve EKİPMAN
YP : EN-C UP Summit XC 2012 M 85-110
Harnes : Dragon FLY Perge
Yedek : Charly
Kask : Icaro Nerv
GPS : Flymaster NAV
Telsiz : Woxung
UÇUŞ MAKSADI ve UÇUŞ ROTASI :XC-Mesafe Uçuşu /Çökelez’den Çivril Rotası
ÇIKIŞ / KALKIŞ YAPILAN YER :Küçük Çökelez Dağı
HAVA DURUMU :Güney-Güneybatı yönlerinden 8-10 Km/sa rüzgar, az
bulutlu açık hava, görüş 10 km ve üzeri, bulut tabanı 3.000 m. ASL
ÖLÜ VE YARALI DURUMU :Kazazede hayatını kaybetmiştir.
MALZEME HASAR DERECESİ :Uçuş kaskı , gps kullanılamayacak durumda hasarlı, telsiz hafif hasarlı. Yamaçparaşütü, harnes ve yedekparaşütünde gözle görülür hasar tespit edilmemiştir.
OLAYIN ÖZETİ
Pilot Gürkan KIRYAMAN 2015 yılında başlamış olduğu P5 eğitiminin eksik görev uçuşlarını tamamlamak üzere 20-28 Ağustos 2016 tarihleri arasında Fenomen Hava Sporları Sportif Havacılık kulübü tarafından düzenlenen P5/XC eğitim kampına katılmıştır. 21 Ağustos 2016 tarihinde bölge intibak uçuşunu Pamukkale/Dinamit tepeden gerçekleştirmiş, eğitim mesafe görevlerinin uygulaması için 22 Ağustos 2016 tarihinde Çökelez Dağı’ndan Çivril, istikametine XC uçuşu yapmak üzere hazırlıklarını tamamlamıştır. Bölgede uçuşlar görev brifingi ve hava fizyoloji dersi ardından saat 12:00 da başlamıştır. XC uçuş şartları 13:00 saatlerinde oluşmuş ve kursiyer pilotlar görev rotasında guruplar halinde uçuşlara devam etmiştir. Uçuş hazırlığını tamamlayan Pilot Gürkan KIRYAMAN saat 14:00’da Çökelez dağından başarılı kalkış ile plato üzerine ayrılmıştır. Pilot kalkışından 5dk sonra kalkış pisti seviyelerinde telsizden anons geçerek’’Harneste rahat olmadığını ve iniş planlaması yapmak istediğini’’ rapor etmiştir. Pilota ben eğitmeni Abdullah YILDIZ tarafından, istemesi durumunda ‘’komut desteği ile kalkış pistine iniş planlayabileceği anonsu geçilmiştir’’. Anons üzerine pilot Gürkan KIRYAMAN Dağ önünde daha önce belirlenmiş olan iniş bölgesine planlama yapmak istediği anonsunu geçmiştir. Bu iletişim sonrası planlanan iniş alanına yönelmesi ve inmesi komutu verilmiştir. Pilot bu anonslar sonrası bir kaç keskin 360 dönüş ile tepe seviyesi altına irtifa azaltmış ve iniş alanına yaklaşmayı sürdürmüştür. Sonrasında pilot tepe yamacına yakın ‘’S’’ dönüşlerle irtifa azaltmaya devam ettiği süreçte tepe görüşünden çıkmıştır. Bu sırada ASL 2000 m. irtifada uçan kursiyer pilot Rasim YAZ tarafından tepe bitimine spiral dalış ile iniş yapıldığı anonsu geçilmiştir. Pilottan durum raporu istenmiş cevap alınamamıştır.Pilot Rasim YAZ’dan bölgeye ulaşım konusunda yol bilgisi alındığında ise tepeden değil iniş alanından daha kolay ulaşım sağlanacağı bilgisi alınmıştır. Bu raporun üzerine tepe önünde uçan tüm pilotların kulak kapatma hareketi ile iniş planlamaları, iniş yapmış pilotların ise derhal kazazedeye yardım için bölgeye geçmeleri komutu verilerek kalkış pistinden bölgeye araç ile hareket edilmiştir. Yolda 112 Acil ile iletişim kurularak acil ambulans desteği istenmiş ve bölge tarif edilmiştir. İniş alanındaki pilotlarla ortalama 15 dk sonra, bölgeye varıldığında, ilkyardım uygulama fırsatı bulamadan kazazedede yaşamsal belirtilerin olmadığı anlaşılmıştır. Olayı irtifadan gören kursiyer pilotlar Serdar YAVUZ ve Rasim YAZ tarafından, pilotun ilk dönüşünün 100-150m. irtifada 360 derecelik normal bir dönüşle başlayıp sonrasında derin bir dalışla bir kaç saniyede inişle tamamlandığı bilgisi verilmiştir. Kaza bölgesinde yamaçparaşütünün açık, deforme olmamış, tüm hücum kenarının yere dik bir pozisyonda olduğu ve pilot Gürkan KIRYAMANIN tüm iniş şokunu muhtemel yüz üstü olarak paraşütten önce yaşadığı gözlemlenmiştir. Harnes üzerinde yapılan incelemede yedek kulbunun çekilmediği ve atmak için bir girişiminin olmadığı gözlenmiştir. Jandarma ve ilgili THK yetkilerine bilgi geçilerek, yasal prosedürler için işlemler devam ettirilmiştir.
OLAYIN NEDENLERİ
Pilotun seviye ve deneyimine göre çok basit bir havada irtifa azaltmak için kulak kapatma gibi kolay bir hareket yerine, keskin 360 ya da spiral dalış hareketi seçmiş olmasını; havadaki rahatsızlığının iniş için aciliyet gerektirdiği kanısındayım. Pilot bu bölgede 20:00 saat üzerinde termik uçuş tecrübesine sahiptir. Kulübümüzle, kaza sırasında kullandığı yamaçparaşütü ile aynı seviye ‘’EN-C’’ paraşütle Full SIV çalışması yapmış ve kaza sebebi olan harekete defalarca giriş ve çıkış kumandasını başarıyla uygulamıştır. Harnesteki rahatsız pozisyonunun uyguladığı hareketin tahmin ettiğinden derin ya da kontrol dışına çıkacak boyutlara sebebiyet vermesi ihtimaller arasındadır. EN-C seviyesinde kanatlarla uçuş tecrübesi olmasına rağmen, kaza sırasında kullandığı yamaçparaşütü ile uçuşa yeni başladığı ve yeterli antrenmanın olmamasının, tercih ettiği irtifa azaltma hareketinin kontrolünden çıkmasına sebep olabileceği, yine kazaya sebebiyet verecek kuvvetli ihtimaller arasındadır.
ÖNLEM VE ÖNERİLER
Eğitim gurubundaki tüm kursiyerler ile kaza kırım olayının raporunda belirtilen sebep ve sonuçları değerlendirilmek üzere toplantı yapılmıştır. Uçuşta tercih edilen ekipmanın ve deneyime uygunluğunun, ilk gün verilen derslerde öneminin vurgulanmasına rağmen küçük aksaklıkların bu gibi istenmeyen sonuçlara dönüşmemesi için; uçuş öncesi tüm hazırlıkların daha da itinalı yapılması gerektiği, alçak irtifada kontrolden çıkmış bir dönüş yada kapanma sonucunda derhal yedek paraşüt açma prosedürünün uygulanması gerektiği dikkatle vurgulanmıştır.
YAPILAN İŞLEM
23.08.2016 tarihinde kursiyerler ve eğitmenlerin kalkış,uçuş,iniş şeklinde düz stres uçuşuna çıkmasına, kurs görev uçuşlarının 24.08.2016 tarihinden itibaren devam ettirilmesine karar verilmiştir.
RAPOR TARİHİ : 22.08.2016
RAPORU VEREN :Abdullah YILDIZ
Meslek hayatımın en zor günlerinden birini ne yazık ki bugün yaşıyorum. XC eğitim kampımızda meydana gelen kaza sonucunda öğrencim ve arkadaşım Gürkan KIRYAMANI ne yazık ki kaybettik. Geride kalan ailesi ve tüm camiamızın başı sağolsun...
Kaza Raporu
PİLOTUN ADI SOYADI :Gürkan KIRYAMAN
OLAYIN TARİH ve SAATİ :22.08.2016 / 14:15
OLAYIN YERİ – COĞRAFİ KOORDİNATI ve TANIMI :Küçük Çökelez Dağı Güney Yamacı
KULLANILAN YAMAÇPARAŞÜTÜN ve EKİPMAN
YP : EN-C UP Summit XC 2012 M 85-110
Harnes : Dragon FLY Perge
Yedek : Charly
Kask : Icaro Nerv
GPS : Flymaster NAV
Telsiz : Woxung
UÇUŞ MAKSADI ve UÇUŞ ROTASI :XC-Mesafe Uçuşu /Çökelez’den Çivril Rotası
ÇIKIŞ / KALKIŞ YAPILAN YER :Küçük Çökelez Dağı
HAVA DURUMU :Güney-Güneybatı yönlerinden 8-10 Km/sa rüzgar, az
bulutlu açık hava, görüş 10 km ve üzeri, bulut tabanı 3.000 m. ASL
ÖLÜ VE YARALI DURUMU :Kazazede hayatını kaybetmiştir.
MALZEME HASAR DERECESİ :Uçuş kaskı , gps kullanılamayacak durumda hasarlı, telsiz hafif hasarlı. Yamaçparaşütü, harnes ve yedekparaşütünde gözle görülür hasar tespit edilmemiştir.
OLAYIN ÖZETİ
Pilot Gürkan KIRYAMAN 2015 yılında başlamış olduğu P5 eğitiminin eksik görev uçuşlarını tamamlamak üzere 20-28 Ağustos 2016 tarihleri arasında Fenomen Hava Sporları Sportif Havacılık kulübü tarafından düzenlenen P5/XC eğitim kampına katılmıştır. 21 Ağustos 2016 tarihinde bölge intibak uçuşunu Pamukkale/Dinamit tepeden gerçekleştirmiş, eğitim mesafe görevlerinin uygulaması için 22 Ağustos 2016 tarihinde Çökelez Dağı’ndan Çivril, istikametine XC uçuşu yapmak üzere hazırlıklarını tamamlamıştır. Bölgede uçuşlar görev brifingi ve hava fizyoloji dersi ardından saat 12:00 da başlamıştır. XC uçuş şartları 13:00 saatlerinde oluşmuş ve kursiyer pilotlar görev rotasında guruplar halinde uçuşlara devam etmiştir. Uçuş hazırlığını tamamlayan Pilot Gürkan KIRYAMAN saat 14:00’da Çökelez dağından başarılı kalkış ile plato üzerine ayrılmıştır. Pilot kalkışından 5dk sonra kalkış pisti seviyelerinde telsizden anons geçerek’’Harneste rahat olmadığını ve iniş planlaması yapmak istediğini’’ rapor etmiştir. Pilota ben eğitmeni Abdullah YILDIZ tarafından, istemesi durumunda ‘’komut desteği ile kalkış pistine iniş planlayabileceği anonsu geçilmiştir’’. Anons üzerine pilot Gürkan KIRYAMAN Dağ önünde daha önce belirlenmiş olan iniş bölgesine planlama yapmak istediği anonsunu geçmiştir. Bu iletişim sonrası planlanan iniş alanına yönelmesi ve inmesi komutu verilmiştir. Pilot bu anonslar sonrası bir kaç keskin 360 dönüş ile tepe seviyesi altına irtifa azaltmış ve iniş alanına yaklaşmayı sürdürmüştür. Sonrasında pilot tepe yamacına yakın ‘’S’’ dönüşlerle irtifa azaltmaya devam ettiği süreçte tepe görüşünden çıkmıştır. Bu sırada ASL 2000 m. irtifada uçan kursiyer pilot Rasim YAZ tarafından tepe bitimine spiral dalış ile iniş yapıldığı anonsu geçilmiştir. Pilottan durum raporu istenmiş cevap alınamamıştır.Pilot Rasim YAZ’dan bölgeye ulaşım konusunda yol bilgisi alındığında ise tepeden değil iniş alanından daha kolay ulaşım sağlanacağı bilgisi alınmıştır. Bu raporun üzerine tepe önünde uçan tüm pilotların kulak kapatma hareketi ile iniş planlamaları, iniş yapmış pilotların ise derhal kazazedeye yardım için bölgeye geçmeleri komutu verilerek kalkış pistinden bölgeye araç ile hareket edilmiştir. Yolda 112 Acil ile iletişim kurularak acil ambulans desteği istenmiş ve bölge tarif edilmiştir. İniş alanındaki pilotlarla ortalama 15 dk sonra, bölgeye varıldığında, ilkyardım uygulama fırsatı bulamadan kazazedede yaşamsal belirtilerin olmadığı anlaşılmıştır. Olayı irtifadan gören kursiyer pilotlar Serdar YAVUZ ve Rasim YAZ tarafından, pilotun ilk dönüşünün 100-150m. irtifada 360 derecelik normal bir dönüşle başlayıp sonrasında derin bir dalışla bir kaç saniyede inişle tamamlandığı bilgisi verilmiştir. Kaza bölgesinde yamaçparaşütünün açık, deforme olmamış, tüm hücum kenarının yere dik bir pozisyonda olduğu ve pilot Gürkan KIRYAMANIN tüm iniş şokunu muhtemel yüz üstü olarak paraşütten önce yaşadığı gözlemlenmiştir. Harnes üzerinde yapılan incelemede yedek kulbunun çekilmediği ve atmak için bir girişiminin olmadığı gözlenmiştir. Jandarma ve ilgili THK yetkilerine bilgi geçilerek, yasal prosedürler için işlemler devam ettirilmiştir.
OLAYIN NEDENLERİ
Pilotun seviye ve deneyimine göre çok basit bir havada irtifa azaltmak için kulak kapatma gibi kolay bir hareket yerine, keskin 360 ya da spiral dalış hareketi seçmiş olmasını; havadaki rahatsızlığının iniş için aciliyet gerektirdiği kanısındayım. Pilot bu bölgede 20:00 saat üzerinde termik uçuş tecrübesine sahiptir. Kulübümüzle, kaza sırasında kullandığı yamaçparaşütü ile aynı seviye ‘’EN-C’’ paraşütle Full SIV çalışması yapmış ve kaza sebebi olan harekete defalarca giriş ve çıkış kumandasını başarıyla uygulamıştır. Harnesteki rahatsız pozisyonunun uyguladığı hareketin tahmin ettiğinden derin ya da kontrol dışına çıkacak boyutlara sebebiyet vermesi ihtimaller arasındadır. EN-C seviyesinde kanatlarla uçuş tecrübesi olmasına rağmen, kaza sırasında kullandığı yamaçparaşütü ile uçuşa yeni başladığı ve yeterli antrenmanın olmamasının, tercih ettiği irtifa azaltma hareketinin kontrolünden çıkmasına sebep olabileceği, yine kazaya sebebiyet verecek kuvvetli ihtimaller arasındadır.
ÖNLEM VE ÖNERİLER
Eğitim gurubundaki tüm kursiyerler ile kaza kırım olayının raporunda belirtilen sebep ve sonuçları değerlendirilmek üzere toplantı yapılmıştır. Uçuşta tercih edilen ekipmanın ve deneyime uygunluğunun, ilk gün verilen derslerde öneminin vurgulanmasına rağmen küçük aksaklıkların bu gibi istenmeyen sonuçlara dönüşmemesi için; uçuş öncesi tüm hazırlıkların daha da itinalı yapılması gerektiği, alçak irtifada kontrolden çıkmış bir dönüş yada kapanma sonucunda derhal yedek paraşüt açma prosedürünün uygulanması gerektiği dikkatle vurgulanmıştır.
YAPILAN İŞLEM
23.08.2016 tarihinde kursiyerler ve eğitmenlerin kalkış,uçuş,iniş şeklinde düz stres uçuşuna çıkmasına, kurs görev uçuşlarının 24.08.2016 tarihinden itibaren devam ettirilmesine karar verilmiştir.
RAPOR TARİHİ : 22.08.2016
RAPORU VEREN :Abdullah YILDIZ