2 Ekim 2016 Muğla Yılanlı Kaza Raporu
Gönderilme zamanı: 7 yıl 6 ay önce (03.10.2016, 11:06)
Yer: Muğla yılanlı dağı
Tarih: 2 Ekim 2016
Saat: 14.00
Pilot: Metin Bozkuş
Pilot Seviyesi: P4
Uçus Sayısı: 200+
Eğitim: Fenomen air sport
Malzeme: Adventure Sigma 7 – independent koza harnes
Rüzgar: K, 8.10 km/h
Sonuç: Kalca ve göğüs yumuşak doku zedelenmesi sag kol dirsente 3 adet ufak kesik
Genel Hava Şartları: Kalkış sırasında 7-10 arası rüzgar Rüzgarın geliş yönü güney.
Güne Aydın ve Bodrum.dan gelen ekipler ile toplam 19 kişi tepeye çıkmak için hazırlık yaptık hava açık bulutsuz bir gündü rüzgar yok denecek kadar azdı tepeye ulaşımı sağladıktan sonra tüm ekip ile yerel pilot ben oldugum için kısa bir durum degerlendirmesi yaptım gelen arkadaşlardan bir kısmı bu bölgeye ilk gelmelerinden dolayı yer hakında kısa bir bilgi konuşması yaparak çalışan bögeler ve yelken bandına geçişler ve tepe üzeri çalışan bölgeler altarnatif iniş ve ulaşım kalababalık oldugumuzda uçuş kuraları hakkında kısa bir birifing verdikten sonra sırayla uçuşlara başladık tüm pilaotlar kalkış yapmasından sonra bende güvenli bir çıkış yaptım ve tepenin önünde açıkta ilk buldugum termikle irtifa almaya başladım irtifamı artırıp yelken uçuşu yaptigimız bölgeye 9 km ileriye gitmek için yükselmeye başladım termik 4 vario ile çekiş ile kısa sürede tepe üstü 250 metre yaptım bu arada tepe üzerine termikle beraber drift olmaya başladım bir ara termik arkasına bastırıcıya girdim ve tekrar termik merkezine girmek için düz uçuşa başladım sırada kanat temiz açık bir şekilde dikey düşüşe başladı irtifam hızla düşmeye tepe dik uçurumlar ve kayalık bir bölge olmasından kanadın hız kazandırıp biran önce tepe üzerinde açıga gitmek 0 friren ile düz uçuşa devam ederken dikeye düşüşüm devam ediryorken spede başıp kanada hız kazandırmak için hamle yapaçagım sırada sol taraftan %85 gibi sert bir şekilde kanat kapandı ve kanat karşıma kapalı bir şekilde geldi ani şekilde sol firen hamlesi yapıp dönüş ve açılması içi çektigim sırada kanat önündeyken ikici sert darbe ile kana kapalı şekilde altıma gelidi ben hızla kanat içini iplererin arasına düştüm iplerden birkısmı boynuma dolanadı ve kanattan aşagı sıyrıldım o an ara boşluktan dagın uçurumlu kayalık bölgeye çarpacagımı gördüm ve teredüt etmeden yedek kulbuna atıldım diger elimle boynuma dolanan iplerden kurtulmaya çalıştım ama çok fazla iplere dolanmıştım iplerden kurtulamayacagımı anladıgımda yedek paraşütü fırlattım ve yedek açılması ve dagın uçurumlu dikey kayalık bölgesine sag tarafımdan çarptım. Ve aşağıya uçuruma yuvarlanmamak için büyükçe bir kayaya sarıldım yadek tepemde açık bir şekilde aşagıdan gelen hava akımından dolayı beni yukarı kaldırmaya çalışıyordu ben tüm gücüm ile kayaya sarıldım yedegim söndümeyı başaramadım bu sırada sert bir darbe geldi ve o kocaman kaya ile beni kaldırmaya başladı ve o kaya sag ayagımım üzerine devrildi ve ayagımı kımıldatamaz hale geldim ayaklarım yukarı ben uçuruma dogru baş aşagı geldim yedek bir ara söner gibi oldu ve ben yukarı dogru hamle yapıp harnesten kanat baglantılarını çıkarabildim harnesten bir an önce çıkmam gerektiginden harnesten ayrıldigim sırada yedek tekrar darbe etkisi ile havalandı ben tam harnesten ayrıldıgım sırada yedek harnes ile birlikte havalandı ve uçurumdan yukarı dogru gidip 30 metre ileride kayalara takıldı daha sonra ben biraz kendime geleyim diye nefes alırken ayagıma baskı yapan kayanı yerinden düşme ve kanat iplerininde ona dolanık oldugunu gördüm kanat ipleri benim boynuma ve üzerime dolanık olmasından taşıın kanat hareket etmesi ile benide beraraber aşağıya uçuruma dogru çekme riski var önce kendimi iplerden kurtardım ve kayada ipleri kurtardım ayagımdan kayayı kurtarmak için kayayı uçuruma doğru iktirmeye çalıştım ama kaya çok ağırdı tekrar dagdan destek alarak kayayı ayagımın üstünden uçuruma attım ayagımda uçuş botu olmasında dolayı hiçbir sorun olmamıştı daha sonra telsiz ile diger ekiplerden yardım istedim ve yerimi bildirdım vucudumu kontrol ettim ve kötü bir yaramın kıgımın olmadıgını tesbit ettim ve telsizle saglık durumum iyi oldugunu bildirdim biraz dinlendim ve sonra kanadı toplayıp uçurumdan yukarı kayaları tırmandım ve güvenli bir bölgeye ulaştım arazi çok sarp olmasından yardım için gelen diger pilotların ulaşması 1 1.5 saat sürdü arkadaşlar geldikten sonra arazide zorlu bir. Yola kadar yürüyüş beni bekliyordu malzemeleri topladık ve arazide araçlara doğru benim için uzun bir yuruyüşten sonra araçların oldugu bölgeye ulaştım hastaneye gittim ve orada yapılan tetkikler sonucu sag kolumda sivri kayaya çarpma sonucu dirsegimde 3 ayrı ufak kesik vardi herbirine birtane dikiş atıldı sag kaburgamda doku zedenlenmesi sag kalcamın yan baglarında doku zedelen mesi ile bu kazayı atlattım.
Sonuç
uçuş esnasında bulutsuz ve acık bir hava olmasından o ankı oluşumun gücünü fark edemedim.kanat açık şekilde çok hızlı irtifa kaybedip kanadı düzeltmek ve uçuş yetidini kazandırmak için irtifam kalmamıştı.ipler boynuma dolanmasaydı belki kanadı tekrar uçar hale getirebilirdim.
Yedek için bence en dogru zamanda atmaya karar verdin ve sorunsuz atabildim.
Bu olayda bana yardım ve destek veren tüm arkadalsrıma teşkkür ederim.
Umarım bundan sonra kırımsız güvenli uçuş temenlisiyle
Bu olaydan ufak tefek sıyrıkla atlatmam bence mucuze koza harnes beni korudugunu sanıyorum çünkü vucudumun hiçbir yerinde cizik dahi yoktu
Eyerki bu olay tepe önünde olsaydı yedek açmadan kanat iplarinden kurtulup kanadı normal uçuşa sokobilirdim diye düşünüyorum çünki ön taraf 1200 metre irtifa vardı
Tarih: 2 Ekim 2016
Saat: 14.00
Pilot: Metin Bozkuş
Pilot Seviyesi: P4
Uçus Sayısı: 200+
Eğitim: Fenomen air sport
Malzeme: Adventure Sigma 7 – independent koza harnes
Rüzgar: K, 8.10 km/h
Sonuç: Kalca ve göğüs yumuşak doku zedelenmesi sag kol dirsente 3 adet ufak kesik
Genel Hava Şartları: Kalkış sırasında 7-10 arası rüzgar Rüzgarın geliş yönü güney.
Güne Aydın ve Bodrum.dan gelen ekipler ile toplam 19 kişi tepeye çıkmak için hazırlık yaptık hava açık bulutsuz bir gündü rüzgar yok denecek kadar azdı tepeye ulaşımı sağladıktan sonra tüm ekip ile yerel pilot ben oldugum için kısa bir durum degerlendirmesi yaptım gelen arkadaşlardan bir kısmı bu bölgeye ilk gelmelerinden dolayı yer hakında kısa bir bilgi konuşması yaparak çalışan bögeler ve yelken bandına geçişler ve tepe üzeri çalışan bölgeler altarnatif iniş ve ulaşım kalababalık oldugumuzda uçuş kuraları hakkında kısa bir birifing verdikten sonra sırayla uçuşlara başladık tüm pilaotlar kalkış yapmasından sonra bende güvenli bir çıkış yaptım ve tepenin önünde açıkta ilk buldugum termikle irtifa almaya başladım irtifamı artırıp yelken uçuşu yaptigimız bölgeye 9 km ileriye gitmek için yükselmeye başladım termik 4 vario ile çekiş ile kısa sürede tepe üstü 250 metre yaptım bu arada tepe üzerine termikle beraber drift olmaya başladım bir ara termik arkasına bastırıcıya girdim ve tekrar termik merkezine girmek için düz uçuşa başladım sırada kanat temiz açık bir şekilde dikey düşüşe başladı irtifam hızla düşmeye tepe dik uçurumlar ve kayalık bir bölge olmasından kanadın hız kazandırıp biran önce tepe üzerinde açıga gitmek 0 friren ile düz uçuşa devam ederken dikeye düşüşüm devam ediryorken spede başıp kanada hız kazandırmak için hamle yapaçagım sırada sol taraftan %85 gibi sert bir şekilde kanat kapandı ve kanat karşıma kapalı bir şekilde geldi ani şekilde sol firen hamlesi yapıp dönüş ve açılması içi çektigim sırada kanat önündeyken ikici sert darbe ile kana kapalı şekilde altıma gelidi ben hızla kanat içini iplererin arasına düştüm iplerden birkısmı boynuma dolanadı ve kanattan aşagı sıyrıldım o an ara boşluktan dagın uçurumlu kayalık bölgeye çarpacagımı gördüm ve teredüt etmeden yedek kulbuna atıldım diger elimle boynuma dolanan iplerden kurtulmaya çalıştım ama çok fazla iplere dolanmıştım iplerden kurtulamayacagımı anladıgımda yedek paraşütü fırlattım ve yedek açılması ve dagın uçurumlu dikey kayalık bölgesine sag tarafımdan çarptım. Ve aşağıya uçuruma yuvarlanmamak için büyükçe bir kayaya sarıldım yadek tepemde açık bir şekilde aşagıdan gelen hava akımından dolayı beni yukarı kaldırmaya çalışıyordu ben tüm gücüm ile kayaya sarıldım yedegim söndümeyı başaramadım bu sırada sert bir darbe geldi ve o kocaman kaya ile beni kaldırmaya başladı ve o kaya sag ayagımım üzerine devrildi ve ayagımı kımıldatamaz hale geldim ayaklarım yukarı ben uçuruma dogru baş aşagı geldim yedek bir ara söner gibi oldu ve ben yukarı dogru hamle yapıp harnesten kanat baglantılarını çıkarabildim harnesten bir an önce çıkmam gerektiginden harnesten ayrıldigim sırada yedek tekrar darbe etkisi ile havalandı ben tam harnesten ayrıldıgım sırada yedek harnes ile birlikte havalandı ve uçurumdan yukarı dogru gidip 30 metre ileride kayalara takıldı daha sonra ben biraz kendime geleyim diye nefes alırken ayagıma baskı yapan kayanı yerinden düşme ve kanat iplerininde ona dolanık oldugunu gördüm kanat ipleri benim boynuma ve üzerime dolanık olmasından taşıın kanat hareket etmesi ile benide beraraber aşağıya uçuruma dogru çekme riski var önce kendimi iplerden kurtardım ve kayada ipleri kurtardım ayagımdan kayayı kurtarmak için kayayı uçuruma doğru iktirmeye çalıştım ama kaya çok ağırdı tekrar dagdan destek alarak kayayı ayagımın üstünden uçuruma attım ayagımda uçuş botu olmasında dolayı hiçbir sorun olmamıştı daha sonra telsiz ile diger ekiplerden yardım istedim ve yerimi bildirdım vucudumu kontrol ettim ve kötü bir yaramın kıgımın olmadıgını tesbit ettim ve telsizle saglık durumum iyi oldugunu bildirdim biraz dinlendim ve sonra kanadı toplayıp uçurumdan yukarı kayaları tırmandım ve güvenli bir bölgeye ulaştım arazi çok sarp olmasından yardım için gelen diger pilotların ulaşması 1 1.5 saat sürdü arkadaşlar geldikten sonra arazide zorlu bir. Yola kadar yürüyüş beni bekliyordu malzemeleri topladık ve arazide araçlara doğru benim için uzun bir yuruyüşten sonra araçların oldugu bölgeye ulaştım hastaneye gittim ve orada yapılan tetkikler sonucu sag kolumda sivri kayaya çarpma sonucu dirsegimde 3 ayrı ufak kesik vardi herbirine birtane dikiş atıldı sag kaburgamda doku zedenlenmesi sag kalcamın yan baglarında doku zedelen mesi ile bu kazayı atlattım.
Sonuç
uçuş esnasında bulutsuz ve acık bir hava olmasından o ankı oluşumun gücünü fark edemedim.kanat açık şekilde çok hızlı irtifa kaybedip kanadı düzeltmek ve uçuş yetidini kazandırmak için irtifam kalmamıştı.ipler boynuma dolanmasaydı belki kanadı tekrar uçar hale getirebilirdim.
Yedek için bence en dogru zamanda atmaya karar verdin ve sorunsuz atabildim.
Bu olayda bana yardım ve destek veren tüm arkadalsrıma teşkkür ederim.
Umarım bundan sonra kırımsız güvenli uçuş temenlisiyle
Bu olaydan ufak tefek sıyrıkla atlatmam bence mucuze koza harnes beni korudugunu sanıyorum çünkü vucudumun hiçbir yerinde cizik dahi yoktu
Eyerki bu olay tepe önünde olsaydı yedek açmadan kanat iplarinden kurtulup kanadı normal uçuşa sokobilirdim diye düşünüyorum çünki ön taraf 1200 metre irtifa vardı