bu videoyu mutlaka izleyin
Moderatör: Moderatör Ekibi
- SENERARSLAN
- Mesajlar: 558
- Kayıt: 11.02.2007, 15:15
- Ad Soyad: Sener Arslan
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
bu videoyu mutlaka izleyin
grup arkadaşım hasan yıldırım ın gönderdiği bu kaza videosu mutlaka izlenmeli. işin ciddiyetini kaybetmiş olanlar için....
http://www.youtube.com/watch?v=T24X-NBNsPM&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=T24X-NBNsPM&NR=1
- takyonxxx
- Mesajlar: 669
- Kayıt: 11.09.2006, 17:17
- Ad Soyad: Türkay Biliyor
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 20 / 0
- Yaş: 49
- Pilot Menüsü:
pilot hatalı
Bence burda pilot hatalı.
Hatası da şu:
Tepeden ayrılırken tamamen harnese oturmaya konsantre olmuş ve kanadın hareketlerini hiç bişekilde izlemiyor. Oysaki güvenli bir irtifa ve kanat hızına gelmeden oturmaya bu kadar konsantre olmaması lazım.
Sonucta o harnesle boğusurken kanat öne saldırıyor ve ufak bir fren hamlesi ile önden kapanmayı engelleyebilecekken, pilot bunu farketmiyor ve önden kapanıyor. Kanat doğal olarak kendini toparlıyor ama yeterli bir irtifa olmayınca ve rüzgarın sert olması da eklenince kaza gerçekleşiyor.
Benim burdan aldığım ders özellikle sert havalarda kanat güvenli bir irtifa ve stabil ucus durumuna gelene kadar, kanada konsantre olmak, gerekli tepkileri vermek için hazır bulunmak gerektiğidir. Sonra nasıl olsa harnese oturulur.
Hatası da şu:
Tepeden ayrılırken tamamen harnese oturmaya konsantre olmuş ve kanadın hareketlerini hiç bişekilde izlemiyor. Oysaki güvenli bir irtifa ve kanat hızına gelmeden oturmaya bu kadar konsantre olmaması lazım.
Sonucta o harnesle boğusurken kanat öne saldırıyor ve ufak bir fren hamlesi ile önden kapanmayı engelleyebilecekken, pilot bunu farketmiyor ve önden kapanıyor. Kanat doğal olarak kendini toparlıyor ama yeterli bir irtifa olmayınca ve rüzgarın sert olması da eklenince kaza gerçekleşiyor.
Benim burdan aldığım ders özellikle sert havalarda kanat güvenli bir irtifa ve stabil ucus durumuna gelene kadar, kanada konsantre olmak, gerekli tepkileri vermek için hazır bulunmak gerektiğidir. Sonra nasıl olsa harnese oturulur.
- ganos
- Mesajlar: 358
- Kayıt: 18.05.2006, 09:37
- Ad Soyad: Faik Donmez
- Şehir: Tekirdağ / İstanbul
- Aldığı Beğeni: 15 / 0
- Pilot Menüsü:
Termikli, darbeli uçuş koşullarında çok sık başımıza gelen bir durum. Termik giriş çıkışlarında ve darbelerde, kanat korkutucu şekilde gerinizde kalmaya başlıyorsa biliniz ki hemen akabinde öne saldıracaktır.
Kanat gerinizde kalmaya başladığı an stola düşmemek için frenleri tamamen bırakmalı ve kanadın optimum süzülme hızında uçmasını sağlamalısınız. Ama hemen ardından öne saldıracağının bilincinde olarak frenlere kumanda vermeye de hazır olmalı ve kanadın tekrar üzerinize gelmeye başladığını hissettiğinizde yada gördüğünüzde. (bu gibi durumlarda kanadı gözle takip etmek en iyisidir) yeteri kadar fren uygulamalı ve dalışı durdurmalısınız.
Videoda görüldüğü üzere kanat ciddi bir tırmanışın ardından kontrolsüz şekilde öne dalıyor. O arada pilot birşeylerle uğraşıyor ama oturmaya mı çalışıyor yoksa geç kalınmış bir kumanda mı vermeye çalışıyor anlamadım.
Ancak zorlu uçuş şartları olduğu halde kalkışı yapmak ve buna rağmen kanadı kontrol etmemek risk almktan öte bir şey değil...
Ve hakikaten çok kötü bir kaza...
Kazasız uçuşlar...
Kanat gerinizde kalmaya başladığı an stola düşmemek için frenleri tamamen bırakmalı ve kanadın optimum süzülme hızında uçmasını sağlamalısınız. Ama hemen ardından öne saldıracağının bilincinde olarak frenlere kumanda vermeye de hazır olmalı ve kanadın tekrar üzerinize gelmeye başladığını hissettiğinizde yada gördüğünüzde. (bu gibi durumlarda kanadı gözle takip etmek en iyisidir) yeteri kadar fren uygulamalı ve dalışı durdurmalısınız.
Videoda görüldüğü üzere kanat ciddi bir tırmanışın ardından kontrolsüz şekilde öne dalıyor. O arada pilot birşeylerle uğraşıyor ama oturmaya mı çalışıyor yoksa geç kalınmış bir kumanda mı vermeye çalışıyor anlamadım.
Ancak zorlu uçuş şartları olduğu halde kalkışı yapmak ve buna rağmen kanadı kontrol etmemek risk almktan öte bir şey değil...
Ve hakikaten çok kötü bir kaza...
Kazasız uçuşlar...
- SENERARSLAN
- Mesajlar: 558
- Kayıt: 11.02.2007, 15:15
- Ad Soyad: Sener Arslan
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
- tuncay
- Mesajlar: 125
- Kayıt: 01.06.2007, 11:25
- Ad Soyad: Tuncay Tahtakın
- Şehir: Antalya
- :
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
Faik Bey çok güzel anlatmış. ben de şunları eklemek isterim:
-arkaya yatan kanat mutlaka one dalacaktır. Kanadın öne gidişi başladığı anda yeterli derecede frenlemek lazım. buradaki arkadas kanada hic bir mudahalede bulunmamış.
-öne saldirmiş kanat onden kapamaya meyilli olur ve ufak bir türbülansta dahi birden kapanıverir. o yuzden tetikte olmak gerekiyor. videodaki pilotun kapandıktan sonra ne ters kumadası ne de ters tarafa ağırlık kaydırması gözüküyor. yine hic bir tepki yok.
sonuç:
videoda gordugum kadarıyla kanat dhv2 duzeyinde bir kanada benziyor ancak pilotun duzeyi cok daha düşük. ne salınıma ne de kapanmaya anlık müdahale edemiyor. malzeme seçiminde hata yapılmış. Hava atmak ya da daha performanslı ucmak adına seviyemizin uzerinde kanatlarla ucmak beraberinde cok buyuk riskler doğurur.
Tuncay TAHTAKIN -Antalya
-arkaya yatan kanat mutlaka one dalacaktır. Kanadın öne gidişi başladığı anda yeterli derecede frenlemek lazım. buradaki arkadas kanada hic bir mudahalede bulunmamış.
-öne saldirmiş kanat onden kapamaya meyilli olur ve ufak bir türbülansta dahi birden kapanıverir. o yuzden tetikte olmak gerekiyor. videodaki pilotun kapandıktan sonra ne ters kumadası ne de ters tarafa ağırlık kaydırması gözüküyor. yine hic bir tepki yok.
sonuç:
videoda gordugum kadarıyla kanat dhv2 duzeyinde bir kanada benziyor ancak pilotun duzeyi cok daha düşük. ne salınıma ne de kapanmaya anlık müdahale edemiyor. malzeme seçiminde hata yapılmış. Hava atmak ya da daha performanslı ucmak adına seviyemizin uzerinde kanatlarla ucmak beraberinde cok buyuk riskler doğurur.
Tuncay TAHTAKIN -Antalya
- manınsky
- Mesajlar: 81
- Kayıt: 09.06.2006, 22:33
- Ad Soyad: Tunahan Demirci
- Şehir: Isparta
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Bende tuncay beye katılıyorum. fakat oradaki durumda kaldırıcının etkiside cok cok fazla. Kaldırıcı içine nasıl giriyorsak o kaldırıcıdan aynı şekilde çıkarız
Videoda kanadın aniden yükseldini görüdüm benim kanaatim oradaki durumda kanat kaldırıcının kenarından gectıgı için sağ taraf daha erken bastırıcıya giriyo(her kaldırıcının yanında mutlaka bastırıcısı wardır kuralı) . bu gibi durumlarda termiğin kenarında olduğumuzu hissettimiz anda ne tarafında oldumuzu anlamamız ve kanadın saldırmasını önlememiz gerekir(termiğin içinde düz uçup geçiceksek). videodada kanadın sol tarafı daha fazla kabarıyo bu da demek oluyoki termiğin sağ tarafındayız ve kanadımız sağ tarafı termikten daha önce çıkacak vebastırıcının etkisiyle daha önce öne saldıracaktır bunu önlemek için önce saldırmayı durdurmamız gerekir yada ne tarafımızda anibi kaldırıcı hissediyosak ağırlığımızı o tarafa kaydırmamız gerekir yani kanadı termiğin içine sokmamız gerekir bu sayede kapanmayı kanadın içindeki basınc ile önleyebiliriz
kapanma olduktan sonra da yapılacak şey dönüşü durduracak kadar fren ve ağırlığın ters tarafa kaydırılmasıdır yoksa videoda da izlediğimiz gibi kanat hem daha gec acılır hemde açılsa bile girmiş olduğu dönüşten çok geç cıkar
sonuç olarak doğa sporu yapıyoruz sınırları doğa belirler,limitlerimizi bilip ona göre malzeme ve kanatla uçmakta kendimize karşı sorumluluğumuzdur
Videoda kanadın aniden yükseldini görüdüm benim kanaatim oradaki durumda kanat kaldırıcının kenarından gectıgı için sağ taraf daha erken bastırıcıya giriyo(her kaldırıcının yanında mutlaka bastırıcısı wardır kuralı) . bu gibi durumlarda termiğin kenarında olduğumuzu hissettimiz anda ne tarafında oldumuzu anlamamız ve kanadın saldırmasını önlememiz gerekir(termiğin içinde düz uçup geçiceksek). videodada kanadın sol tarafı daha fazla kabarıyo bu da demek oluyoki termiğin sağ tarafındayız ve kanadımız sağ tarafı termikten daha önce çıkacak vebastırıcının etkisiyle daha önce öne saldıracaktır bunu önlemek için önce saldırmayı durdurmamız gerekir yada ne tarafımızda anibi kaldırıcı hissediyosak ağırlığımızı o tarafa kaydırmamız gerekir yani kanadı termiğin içine sokmamız gerekir bu sayede kapanmayı kanadın içindeki basınc ile önleyebiliriz
kapanma olduktan sonra da yapılacak şey dönüşü durduracak kadar fren ve ağırlığın ters tarafa kaydırılmasıdır yoksa videoda da izlediğimiz gibi kanat hem daha gec acılır hemde açılsa bile girmiş olduğu dönüşten çok geç cıkar
sonuç olarak doğa sporu yapıyoruz sınırları doğa belirler,limitlerimizi bilip ona göre malzeme ve kanatla uçmakta kendimize karşı sorumluluğumuzdur
- SENERARSLAN
- Mesajlar: 558
- Kayıt: 11.02.2007, 15:15
- Ad Soyad: Sener Arslan
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
kaza hakkında başlangıç pilotu olan arkadaşlar içinde şu söylene bilir. kanat iç basıncın ani olarak düşmesi ve değişmesi sonucu asimetrik yer. çünkü alçak basınç ve yüksek basınç arasında kalan havanın kendini ileri itmesi mantığı ile kanat hareket eder. kanadın içinde sıkışmış olan havanın ani değişimi de kanatta asimetrik tepkiye dönüşür. sağdan yada soldan olmasını belirleyen etkenler değişiktir. plotaj hava durumu kanat yapısı vs... önemli olan asimetrik te yapılması gereken. kaza yapan kişi asimetrik yemesine rağmen hiç bi tepki vermiyo.
asimetrikten korunmanın en güzel yolu nedir? bu sorunun cevabını tartışabilirz. hatta savaş abinin sorusunuda tartışabiliriz.
soru şu:
SIFIR RÜZGARDA 30 KM HIZLA GİDEN BİR KANAT ASİMETRİK YİYOR
30 KM HIZLA ESEN BİR RÜZGARA KARŞI YER HIZI SIFIR OLAN BİR KANAT ASİMETRİK YİYOR
İKİ KANAT TA AYNI PRO DESING JAZZ DHV 1-2
İKİ KANADIN ASİMETRİKTEKİ TEPKİLERİ NE OLUR???
asimetrikten korunmanın en güzel yolu nedir? bu sorunun cevabını tartışabilirz. hatta savaş abinin sorusunuda tartışabiliriz.
soru şu:
SIFIR RÜZGARDA 30 KM HIZLA GİDEN BİR KANAT ASİMETRİK YİYOR
30 KM HIZLA ESEN BİR RÜZGARA KARŞI YER HIZI SIFIR OLAN BİR KANAT ASİMETRİK YİYOR
İKİ KANAT TA AYNI PRO DESING JAZZ DHV 1-2
İKİ KANADIN ASİMETRİKTEKİ TEPKİLERİ NE OLUR???
- manınsky
- Mesajlar: 81
- Kayıt: 09.06.2006, 22:33
- Ad Soyad: Tunahan Demirci
- Şehir: Isparta
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
sıfır rüzgerda hava içindeki moleküller sabittir yada sabite yakındır moleküller kanadın alt yüzeyinden ve üst yüzeyinden kayarken kanada drenç uygular bu drenç 3o km esen karşı rüzgarda çok çok daha fazladır
burdan çıkarak sıfır rüzgarda asimetri yiyen dhv 1-2 bir kanat dönüşe geçer fakat rüzgarlı havalardakinden daha zor açılır ama 30 km ruzgara karsı yer hızı sıfır olan kanat asimetrik yediği zaman kapanan taraftaki drencin ruzgarla daha da artacagı için daha sert bi dönüşe geçer ve rüzgarı arkasına aldığı zaman kanadın kendi hızı artı arka ruzgar kanadın drek olarak öne saldrıp derin dönüşe girmesini sağlar
burdan çıkarak sıfır rüzgarda asimetri yiyen dhv 1-2 bir kanat dönüşe geçer fakat rüzgarlı havalardakinden daha zor açılır ama 30 km ruzgara karsı yer hızı sıfır olan kanat asimetrik yediği zaman kapanan taraftaki drencin ruzgarla daha da artacagı için daha sert bi dönüşe geçer ve rüzgarı arkasına aldığı zaman kanadın kendi hızı artı arka ruzgar kanadın drek olarak öne saldrıp derin dönüşe girmesini sağlar
- muraks
- Mesajlar: 254
- Kayıt: 22.06.2006, 14:43
- Ad Soyad: Murat Aksoy
- Şehir: Yalova
- :
- Aldığı Beğeni: 1 / 1
- Pilot Menüsü:
Selam Şener,
Yukarıdaki pro-design jazz'la ilgili soru sadece bir soru mu yoksa yaşanmış bir tecrübenin ardından sorulan bir soru mu?
yaşanmış bir olaysa; tek kanat her iki olayı da mı yaşadı yoksa iki farklı olay ve iki farklı kanat mı var?
(jazz kullanıcısı olarak soruyorum)
Ayrıca konu başlığı ile ilgili olarak arkadaşlar gerekeni söylemişler. ben sadece yinelemk istiyorum
Şahsen kalkış anı benim uçuştan maksimum zevk aldığım anlardan birisi ve bu zevkimi engelleyecek kadar stresli, darbeli ve sert koşullarda kalkış yapmamaya çalışıyorum. bence alınacak en iyi önlem bu, ancak hepimizin acaba denesemmi dediği anlar oluyor.Kalkış yapmaya karar verdiysek her uçuşta daha dikkatli ve kalkışa konsantre olarak uçuşa başlamak gerekiyor. Uçuş öncesi hazırlık bence çok önemli. Kolonların bağlantıları, harnes ayarları, fren ipinin kontrolü (bazan diğer iplerden birinin etrafından dolaşmış olarak geliyor ki ben yaşadım) vs.
Ayrıca genellikle bir miktar fren çekili olarak uçmayı tercih ediyorum, tabiki kanadın geride kaldığı durumlar ya da hız yapmam gerektiği durumlar hariç. Kanadın yerle olan açısını sadece kanada bakarak anlamak bence biraz zor. Ben kanadın tepkileriyle birlikte kanat ve ufuk çizgisini aynı anda görmeye çalışıyorum, geride mi kalıyor yoksa öne mi saldırıyor daha emin oluyorum.
Videodaki görüntüden alınması gereken en önemli ders bence pilotun öyle bir havada bile kalkışa konsantre olmaması, ve bence seviyesinin üstünde şartlarda uçuyor olması. Sanki kanat kendi başına uçuyor, pilotun herhangi bir müdahelesi yok. Hazırlıksız. Kapanmadan yeteri kadar önce aslında kanat sinyal veriyor ama pilot gene de aldırış etmiyor.
Herkese kazasız uçuşlar.
Yukarıdaki pro-design jazz'la ilgili soru sadece bir soru mu yoksa yaşanmış bir tecrübenin ardından sorulan bir soru mu?
yaşanmış bir olaysa; tek kanat her iki olayı da mı yaşadı yoksa iki farklı olay ve iki farklı kanat mı var?
(jazz kullanıcısı olarak soruyorum)
Ayrıca konu başlığı ile ilgili olarak arkadaşlar gerekeni söylemişler. ben sadece yinelemk istiyorum
Şahsen kalkış anı benim uçuştan maksimum zevk aldığım anlardan birisi ve bu zevkimi engelleyecek kadar stresli, darbeli ve sert koşullarda kalkış yapmamaya çalışıyorum. bence alınacak en iyi önlem bu, ancak hepimizin acaba denesemmi dediği anlar oluyor.Kalkış yapmaya karar verdiysek her uçuşta daha dikkatli ve kalkışa konsantre olarak uçuşa başlamak gerekiyor. Uçuş öncesi hazırlık bence çok önemli. Kolonların bağlantıları, harnes ayarları, fren ipinin kontrolü (bazan diğer iplerden birinin etrafından dolaşmış olarak geliyor ki ben yaşadım) vs.
Ayrıca genellikle bir miktar fren çekili olarak uçmayı tercih ediyorum, tabiki kanadın geride kaldığı durumlar ya da hız yapmam gerektiği durumlar hariç. Kanadın yerle olan açısını sadece kanada bakarak anlamak bence biraz zor. Ben kanadın tepkileriyle birlikte kanat ve ufuk çizgisini aynı anda görmeye çalışıyorum, geride mi kalıyor yoksa öne mi saldırıyor daha emin oluyorum.
Videodaki görüntüden alınması gereken en önemli ders bence pilotun öyle bir havada bile kalkışa konsantre olmaması, ve bence seviyesinin üstünde şartlarda uçuyor olması. Sanki kanat kendi başına uçuyor, pilotun herhangi bir müdahelesi yok. Hazırlıksız. Kapanmadan yeteri kadar önce aslında kanat sinyal veriyor ama pilot gene de aldırış etmiyor.
Herkese kazasız uçuşlar.
- SENERARSLAN
- Mesajlar: 558
- Kayıt: 11.02.2007, 15:15
- Ad Soyad: Sener Arslan
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
selam murat.
Pro desıng jazz ile yeni uçmaya başladım max 15 uçuş falan yaptım. yukarıdaki soru yaşanan bir olaydan kaynaklanan bir soru değil. sadece yamaç paraşütünde bi şekilde herkesin yaşadığı asimetrik olayına bakış açısı ve teorik olarak mantığı oturtma amacıyla savaş abinin sorduğu bir soruydu. yani enerjisi fazla olan bir kanat ile enerjisi az olan bir kanat mantığı. ki tınahan gerekli açıklamayı yapmış. jazz tamamen örnek. belkide kullandığım kanat olduğundan aklıma ilk o geldi...
yazdıklarına katılıyorum. kendini tanımak bu sporda kazalara karşı alınacak en büyük önlem olsa gerek...
herkese kazasız uçuşlar dilerim...
Pro desıng jazz ile yeni uçmaya başladım max 15 uçuş falan yaptım. yukarıdaki soru yaşanan bir olaydan kaynaklanan bir soru değil. sadece yamaç paraşütünde bi şekilde herkesin yaşadığı asimetrik olayına bakış açısı ve teorik olarak mantığı oturtma amacıyla savaş abinin sorduğu bir soruydu. yani enerjisi fazla olan bir kanat ile enerjisi az olan bir kanat mantığı. ki tınahan gerekli açıklamayı yapmış. jazz tamamen örnek. belkide kullandığım kanat olduğundan aklıma ilk o geldi...
yazdıklarına katılıyorum. kendini tanımak bu sporda kazalara karşı alınacak en büyük önlem olsa gerek...
herkese kazasız uçuşlar dilerim...
- takyonxxx
- Mesajlar: 669
- Kayıt: 11.09.2006, 17:17
- Ad Soyad: Türkay Biliyor
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 20 / 0
- Yaş: 49
- Pilot Menüsü:
Pilot hk.
No worries Murray will catch up soon mate just back was away for 8 days,get started with the flying soon as possible,soon as conditions are favourable of course.
Videodaki bu mesajı sanırım arkadası yazmıs.
"Üzülmeyin, Murray sadece 8 gün içinde arkadaşlarının yanına geri dönecek, en kısa zamanda uçmaya başlıycak - tabiki uygun koşullar sağlandığında.."
gibi bir anlamı var.
Videodaki bu mesajı sanırım arkadası yazmıs.
"Üzülmeyin, Murray sadece 8 gün içinde arkadaşlarının yanına geri dönecek, en kısa zamanda uçmaya başlıycak - tabiki uygun koşullar sağlandığında.."
gibi bir anlamı var.
- mustafa çelik
- Mesajlar: 391
- Kayıt: 20.11.2006, 18:38
- Ad Soyad: Mustafa Çelik
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 5 / 0
- Pilot Menüsü:
Arkadaşlar genellikle kaza videolarını izliyoruz. Burda olduğu gibi deneyimli pilot arkadaşların yorumları eşliğinde kazalarla ilgili değerlendirme yapılması çok iyi olur. Böyle bir kazayı mevlam düşmanımın başına vermesin ama arkadaşların yorumları çok güzel olmuş.
Mustafa ÇELİK
THK Ankara Sportif Havacılık Kulübü
Mustafa ÇELİK
THK Ankara Sportif Havacılık Kulübü
- yener
- Mesajlar: 290
- Kayıt: 10.08.2006, 02:29
- Ad Soyad: Mehmet Yener Yilmaz
- Şehir: Antalya - Almanya
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
bu kaza moralımı bozdu allah vermesın basıma kımsenın.aynısı manısada gelmıstı 140 metre cıvarı tepeden ayrılınca önce stoll ve akabınde asımetrık le dönüse gecen kanat delırmıs bır sekılde yere cakmaya 10 metrede actıgım kanat benı saglam bır kafa ustü çakmıs olsada yasıyor olmam belkıde son andakı şişen kanadın hızı emmesıyle kurtulmam an meselesı olmustu şükürler olsun sert çaksamda günlerce acı çeksemde Allahıma şükür dyorum ama bu kazada tam sıvas öncesı ıyı ders oldu tekrar dıkkat ve zorlamamak yada yapamam dıyebılmek bence bu ısı bılıyor olmak demek yada sürekli uçmak istedigini beyan eden bir bilgeliktir