22.06.2018 Tarihli, Namazdağı'ndaki Wingover hareketinin acı raporu!

Kaza raporlarınız buradan yayınlayabilir raporlara yorum yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
icarus73
Mesajlar: 12
Kayıt: 18.09.2014, 17:33
Ad Soyad: Osman Oğrak
Şehir: Şıırnak
Aldığı Beğeni: 8 / 0
Pilot Menüsü: 

22.06.2018 Tarihli, Namazdağı'ndaki Wingover hareketinin acı raporu!

Mesaj #1 gönderen icarus73 » 5 yıl 7 ay önce (07.08.2018, 10:06)

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg


Kullanıcı avatarı
FEHMİ_55
Mesajlar: 94
Kayıt: 29.10.2015, 23:02
Ad Soyad: FEHMİ DURMUŞ
Şehir: SAMSUN
Aldığı Beğeni: 12 / 0
Yaş: 35
Pilot Menüsü: 

22.06.2018 Tarihli, Namazdağı'ndaki Wingover hareketinin acı raporu!

Mesaj #2 gönderen FEHMİ_55 » 5 yıl 7 ay önce (07.08.2018, 11:05)

öncelikle camia olarak tekrar başımız sağolsun. Allah geride kalanlara sabırlar versin. Raporu okuduğumda merhum kişiyle yakın seviyede olduğumu farkettim. Bu da beni bundan sonraki uçuşlarda daha temkinli olmam gerektiği sonucuna ulaştırdı. wingover hareketinin bu kadar ciddi sonuçlara yol açabilmesi için sadece asimetrik kapanmanın yeterli olmayacağı, aynı zamanda bu durumu daha da kötüleştirecek bir fren komutunun gerektiğini düşünüyorum. raporu okuyan ve daha deneyimli olan arkadaşların da yorumuna ihtiyaç olduğuna inanıyorum. saygılar.

Kullanıcı avatarı
htamerursavas
Mesajlar: 198
Kayıt: 26.10.2012, 23:32
Ad Soyad: Hüseyin Tamer Ursavaş
Şehir: İzmir
Aldığı Beğeni: 91 / 9
Pilot Menüsü: 

22.06.2018 Tarihli, Namazdağı'ndaki Wingover hareketinin acı raporu!

Mesaj #3 gönderen htamerursavas » 5 yıl 7 ay önce (07.08.2018, 11:10)

Başınız sağolsun.
DHV 11 inci raporunda swing sensis ile ilgili bilgi var. Yanlış anlaşılmasın kanat kötü demiyorum buna kendiniz okuyup kendiniz kara vermelisiniz ancak her kanat birbirinden farklı ve swing sensis'in diğerlerinden belirgin bazı farkları var. Bu da DHV 11. raporunda ortaya konmuş. Cumaya kadar çeviriyi tamamlayıp bir kopyasını burada da paylaşmak istiyorum izninizle.

Son beğenen icarus73

Kullanıcı avatarı
alp78
Mesajlar: 181
Kayıt: 06.05.2012, 19:24
Ad Soyad: Taner Alp
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 34 / 2
Pilot Menüsü: 

22.06.2018 Tarihli, Namazdağı'ndaki Wingover hareketinin acı raporu!

Mesaj #4 gönderen alp78 » 5 yıl 7 ay önce (07.08.2018, 14:52)

camiamızın başı sağolsun. üzüldüm. mekanı cennet olur inşallah..
yaptığımız sporun kurallarının kanla yazıldığını böylesi kazalarla hatırlamamıza rağmen ikarus sendromumuz bitmiyor maalesef.
Kaza raporunu çok güzel yazmışsınız Osman Bey.
videosunu da paylaşabilirmisiniz.

Son beğenen icarus73

Kullanıcı avatarı
icarus73
Mesajlar: 12
Kayıt: 18.09.2014, 17:33
Ad Soyad: Osman Oğrak
Şehir: Şıırnak
Aldığı Beğeni: 8 / 0
Pilot Menüsü: 

22.06.2018 Tarihli, Namazdağı'ndaki Wingover hareketinin acı raporu!

Mesaj #5 gönderen icarus73 » 5 yıl 7 ay önce (07.08.2018, 20:06)

FEHMİ_55 yazdı:öncelikle camia olarak tekrar başımız sağolsun. Allah geride kalanlara sabırlar versin. Raporu okuduğumda merhum kişiyle yakın seviyede olduğumu farkettim. Bu da beni bundan sonraki uçuşlarda daha temkinli olmam gerektiği sonucuna ulaştırdı. wingover hareketinin bu kadar ciddi sonuçlara yol açabilmesi için sadece asimetrik kapanmanın yeterli olmayacağı, aynı zamanda bu durumu daha da kötüleştirecek bir fren komutunun gerektiğini düşünüyorum. raporu okuyan ve daha deneyimli olan arkadaşların da yorumuna ihtiyaç olduğuna inanıyorum. saygılar.



Baş sağlığı dileklerinize teşekkürlerimi sunuyorum.
Servet YALÇINKYA hocamızın Wingover hakkındaki terimsel riskleriyle izah edeyim.

Wingover da karşılaşabileceğiniz riskler spin, dıştan kapanma ve içten kapanmadır. En tehlikelisi içten kapanmadır. İçten kapandığında kanat çok daha fazla agresif olabilir.

Spin de iç fren zamanlaması kaçırılıp sıfır noktasını geçtikten sonra yapılırsa kanat spine düşer. Çok acemice bir hatadır, başlangıç pilotları bu hataya düşebilir. Bir siv de böyle bir duruma bizzat şahit oldum.

Dıştan kapanma, iç fren çekildiğinde pilot dışarıya doğru savrulur. Dinamik dönüş esnasında Pilot yukarı dogru kanat öne doğru hareket ederken boylamsal eksende açı arttıkça dış kolondaki iplerde gerginlik azalır bunun dış fren ile doğru zamanlama ve doğru miktar fren ile bu boşluğun alınması gerekir. Eğer alınmaz ise dış taraf kapanır.

İçten kapanma, dış fren zamanlaması ve miktarında yapılan yanlışlık sonucu kanat enerjisini yitirir dikey eksende dönüşü tamamlayacak gücü kalmaz ya da etkisiz bir iç fren nedeniyle kanat enerjisiz kalır dönüşü gerçekleştiremediği için dışa doğru savrulmayan pilot içe dogru düşer bu esnada iç kolondaki ipler boşalır ve kanat iç taraftan kapanır. Kanat içten kapandığında direkt dönüşe geçer ve kravat olma ihtimali de yüksektir.(Servet YALÇINKAYA)

Kullanıcı avatarı
icarus73
Mesajlar: 12
Kayıt: 18.09.2014, 17:33
Ad Soyad: Osman Oğrak
Şehir: Şıırnak
Aldığı Beğeni: 8 / 0
Pilot Menüsü: 

22.06.2018 Tarihli, Namazdağı'ndaki Wingover hareketinin acı raporu!

Mesaj #6 gönderen icarus73 » 5 yıl 7 ay önce (07.08.2018, 20:55)

htamerursavas yazdı:Başınız sağolsun.
DHV 11 inci raporunda swing sensis ile ilgili bilgi var. Yanlış anlaşılmasın kanat kötü demiyorum buna kendiniz okuyup kendiniz kara vermelisiniz ancak her kanat birbirinden farklı ve swing sensis'in diğerlerinden belirgin bazı farkları var. Bu da DHV 11. raporunda ortaya konmuş. Cumaya kadar çeviriyi tamamlayıp bir kopyasını burada da paylaşmak istiyorum izninizle.


Başsağlığı dileklerinize teşekkürler!
Elbette her türlü teknik bilgiye açığız ayriyeten araştırmalarınızı tecrübelerinizle paylaşmanız takdire şayandır. Amacımız bu ve buna benzer durumların bir daha yaşanmaması ve kazanın tanığı olarak gözlemleye bildiklerim; Pilot hakkındaki pilotajı ve az da olsa kişisel reflekslerini tanımam.
Tecrübe olarak bu sporda terimsel açıklama değil de analiz ettiğim kadarıyla; SIV' e geçmeden;
*Tüm 1/2 ve üzeri kanatlarda kanadın dinamiklerini pilot tanımalı ve kanatla bütünleşmeli.
Swing sensis'te görebildiklerim termikte ve yelkende rahatsız etmeyen, salınım açısından kontrolsüz savrulmalar yaşatmayan görüntüsü veriyor. Slaytlı bir kalkışına da hatayı telafi edip saldırmayan bir yapısına da şahit oldum. Çoğu kanatta buna benzer kalkışlı durumlarda salınım ve saldırganlıklar yaşattıklarına hemen hemen hepimiz şahit olmuşuz.
Ama sinirli bir yapısı da var. Kanadın direnç noktasını şoklarsan sinirli ve saldırgan yapısını da diğer zümrelerine nazaran bir üst sınıf gibi harekete geçiyor . Muhtemelen teknik açıdan araştırmanız bunları önümüze sürecektir. Şimdiden emeklerinize ve çalışmalarınıza kalben minnettarlığımı sunuyorum.


Kullanıcı avatarı
icarus73
Mesajlar: 12
Kayıt: 18.09.2014, 17:33
Ad Soyad: Osman Oğrak
Şehir: Şıırnak
Aldığı Beğeni: 8 / 0
Pilot Menüsü: 

22.06.2018 Tarihli, Namazdağı'ndaki Wingover hareketinin acı raporu!

Mesaj #7 gönderen icarus73 » 5 yıl 7 ay önce (08.08.2018, 16:32)

alp78 yazdı:camiamızın başı sağolsun. üzüldüm. mekanı cennet olur inşallah..
yaptığımız sporun kurallarının kanla yazıldığını böylesi kazalarla hatırlamamıza rağmen ikarus sendromumuz bitmiyor maalesef.
Kaza raporunu çok güzel yazmışsınız Osman Bey.
videosunu da paylaşabilirmisiniz.


Başsağlığı dileklerinize teşekkür ederim.
Ne yazık ki pilot arkadaşımız ancak o görüntüleri yakalayabilmiş .

Son beğenen alp78

Kullanıcı avatarı
Kerim
Mesajlar: 106
Kayıt: 26.06.2008, 15:51
Ad Soyad: Kerim Fidan
Şehir: İstanbul
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 4 / 0
Pilot Menüsü: 

22.06.2018 Tarihli, Namazdağı'ndaki Wingover hareketinin acı raporu!

Mesaj #8 gönderen Kerim » 5 yıl 7 ay önce (08.08.2018, 23:31)

htamerursavas yazdı:Başınız sağolsun.
DHV 11 inci raporunda swing sensis ile ilgili bilgi var. Yanlış anlaşılmasın kanat kötü demiyorum buna kendiniz okuyup kendiniz kara vermelisiniz ancak her kanat birbirinden farklı ve swing sensis'in diğerlerinden belirgin bazı farkları var. Bu da DHV 11. raporunda ortaya konmuş. Cumaya kadar çeviriyi tamamlayıp bir kopyasını burada da paylaşmak istiyorum izninizle.


Camiamızın başı sağolsun kalanlara Allah sabırlar versin.Pilot kardeşimizinde mekanı cennet olsun.
İlk çıktığı yıldan beri 3 yıldır Swing sensis ile uçmaktayım.Kanat Hızlı/ileri B sınıfı bir kanattır.P5 seviye bir pilot olmama rağmen Sensis le uçmaktan çok memnunum.Güvenlik noktasında kanadımdan çok memnunum.Bir çok mesafe uçuşumda zorlu hava koşullarında yaşadığım asimetriklerde çok çabuk açılarak bana sıkıntı yaşatmayan bir kanattı.Halada sensis le uçmaya devam etmekteyim.

Kaza raporunda wingoverda kapanan kanadın devamında kendinden düzeldiği ve düz uçuşa başladığı yazıyor.Kanatta değilde pilotta ve pilotajda sıkıntı olduğu kanaati bende oluştu kaza raporunun tamamını okuduğumda.

DHV testlerindeki raporun tercümesini merakla beklemekteyim.Tekrar başımız sağolsun Allah Teala tekrarını göstermesin

Kullanıcı avatarı
firatisik89
Mesajlar: 171
Kayıt: 20.02.2016, 10:17
Ad Soyad: Fırat mı Işık ?
Şehir: İstanbul
:
Dealer
Aldığı Beğeni: 12 / 1
Yaş: 34
Pilot Menüsü: 

22.06.2018 Tarihli, Namazdağı'ndaki Wingover hareketinin acı raporu!

Mesaj #9 gönderen firatisik89 » 5 yıl 7 ay önce (09.08.2018, 13:40)

Üzücü bir hadise kardeşimizin mekanı cennet olsun.
Güvenlikli, sağlıklı uçuşlarımız olsun. Tekrarı yaşanmaması dileği ile.

Son beğenen icarus73

Kullanıcı avatarı
htamerursavas
Mesajlar: 198
Kayıt: 26.10.2012, 23:32
Ad Soyad: Hüseyin Tamer Ursavaş
Şehir: İzmir
Aldığı Beğeni: 91 / 9
Pilot Menüsü: 

22.06.2018 Tarihli, Namazdağı'ndaki Wingover hareketinin acı raporu!

Mesaj #10 gönderen htamerursavas » 5 yıl 7 ay önce (10.08.2018, 13:59)

dhv guvenlik testi 11.doc
(241 KiB) 63 kere indirildi


Yaşanan kazada pilotun hatasının olduğuna sanırım herkes kanaat getirmektedir. Çünkü alçak seviyede wingover yapılması ve kanadın kapanması sonucu oluşmuş elim bir kaza. Burada şunu belirtmek çok çok önemli. Swing Sensis kanadı spirale girdiğinde ağırlık aktarmak dahil hafif dış fren müdahalesi ile spiralden çıkmıyor. Sağlam bir fren komutu sonrası çıkıyor. DHV raporları problemli kanatları ortaya koymak için değildir. Piyasada çok satan kanatları alıp deneyip, Alman yp pilotlarını bilgilendirmek içindir. Raporda kanatla ilgili birçok iyi özelliğinden de bahsediyor.
Bu kaza dahil her kaza için konuşuyorum. Bir kazayı hazırlayan zemin vardır. Bu zemin hazır olduğu sürece kazanın olması sadece süre ile ilgilidir. Uygun çevre faktörlerini bulduğunda bu kazanın gerçekleşmesi kötü şans değildir. Yani mesela diyelim; pilot uçuşlarında harnesinde düzgün oturmuyordur, yere yakın hakim olmadığı hareketleri yapıyordur, deneyimi kanadın bazı tepkilerine yeterli değildir, inişte hesapamada sıklıklıkla hata yapıyordur vs vs gibi zeminde aslında her uçuşunda altta yatan ancak gün yüzüne çıkmamış bazı riskleri pilot, her uçuşunda cebinde taşıyordur ve o gün uygun şartlar oluştuğunda yani kanat spirale girdiğinde o kanadı o pilot spiralden çıkaramayacaktır. Böyle düşünüyorum, kişisel fikrimdir. Kazalara böyle yaklaşmanızı öneririm. Zemin faktör ve ek faktör olarak.
Tekrardan başınız sağ olsun. Elim bir kaza. Allah geride kalanlara sabır versin.

Son beğenen Bahadir Metin