Kaza Raporu, AYAŞ
Gönderilme zamanı: 3 yıl 7 ay önce (19.09.2020, 16:52)
YAMAÇ PARAŞÜTÜ KAZA RAPORU RAPOR TARİHİ : 19.09.2020
PİLOTUN ADI SOYADI/SEVİYESİ : Hüseyin ATEŞ (P-3) 2 yıllık kulüp pilotu, 140 sorti uçuş
DOĞUM TARİHİ : 1968
OLAYIN TARİH ve SAATİ : 18.09.2020 Saat : 18.45
OLAYIN YERİ – COĞRAFİ KOORDİNATI ve TANIMI : Ayaş Kumludoruk Tepesi
YAMAÇ PARAŞÜTÜN TİPİ – MODELİ : Air Deisng – Rise 4 İleri EN:B
HARNES VE KASK: APCO Swift Race Kozalı harnes ve Plusmax uçuş kaskı.
UÇUŞ MAKSADI : Serbest Yelken Uçuşu
UÇUŞ ROTASI : Ayaş Takeoff Önü
ÇIKIŞ / KALKIŞ YAPILAN YER : Ayaş Takeoff
HAVA DURUMU : 10-18 km Yön : Batı
ÖLÜ VE YARALI DURUMU : Vefat
MALZEME HASAR DERECESİ : Genel kontroller yapılmış olup uçuş malzemesinden kanatta sağ kolonda ana askı iplerinden C1 hariç tamamının tele sürtmeye bağlı olarak kolon ucundan yaklaşık 1mt mesafede koptuğu, C1 ana kumaş bağlantı noktasında 60cm civarında gerilmeye bağlı yırtıldığı, kanat sol stabilo iplerinin kanat ucuna yakın yerden koptuğu, kask üzerinde ana iplerden birisinin kesik izine neden olduğu gözlemlenmiştir. Uçuş ekipmanlarının hiç birinde elektrik çarpmasına bağlı yanık izi görülmemiştir. Olaya müdahale eden sağlık ekipleri tarafından kazazedeyi ekipmandan çıkarmak için kanat iplerinin bazılarında bıçakla kesikler mevcut. Kaza yerinde yedek atılmadığı, yedek paraşütün yerinde olduğu görülmüştür.
OLAYIN ÖZETİ
18 Eylül 2020 tarihinde 13.00’den itibaren Ayaş Yamaç Paraşütü tepesinde Yelken Uçuşu maksadıyla buluştuk. Havanın rüzgar hızı ve darbe şiddeti sürekli takip edildi. Rüzgar hızına bağlı olarak kulüp pilotlarımız tepede bulunan diğer pilotlarla birlikte gün içerisinde uçuşlar gerçekleştirdi. Saat 17.00’ye kadar olan süreçte kazazede pilotumuz herhangi uçuş yapmadı. 17.00’den itibaren hava hızının ve darbe aralığının uygun koşullarda olduğu gözlenerek Ayaş tepede bulunan bir çok pilotla birlikte kazazede pilotta kalkış yaptı. Pilot, yaklaşık 55 dk süreyle yelken uçuşu yapmıştır.
Zaman içerisinde rüzgarın artmaya başlaması üzerine tüm pilotlar iniş planlamasına başlamıştır. Kazazede ile birlikte bir iki pilotun iniş alanının güney yönündeki villaların bulunduğu yere yöneldikleri gözlemlenmiştir. Bunun üzerine olası sürüklenme ihtimaline karşı telsizle hız sistemini kullanmaları ve uygun iniş alanlarına yönelmeleri de anons edilmiştir. İniş alanına ve tepeye yönelen diğer pilotlardan güvenli iniş anonsları takip edilmiştir. Kazazede pilotumuzdan haber gelmemesi üzerine acilen canlı takip cihazı üzerinden indiği konum belirlenerek 5-6dk içerisinde olay yerine geçilmiştir. Bölgede bulunan 112 acil yardım ekipleri tarafından (Kaza yerine 300mt uzaklıkta bulunan ) Ayaş Devlet Hastanesinden hemen olay yerine gelen ekibin ilk yardım müdahalesinde bulundukları gözlemlenmiştir.
Bölgede arıcılık faaliyeti yapan görgü tanığınca bildirilen ifadesine göre kazazede pilotumuzun yüksek gerilim hattına kanadını çarpması sonucu tahmini 15-25mt mesafeden düştüğü, bilincinin kapalı olduğu söylenmiştir. İvedi olarak Ayaş Devlet Hastanesine sevk edilen Hüseyin Ateş kardeşimiz hastanede yapılan tüm müdahalelere rağmen kurtarılamayarak vefat etmiştir.
OLAYIN TAHMİNİ NEDENLERİ
Tahmin: Pilotun uçuş veri kayıtları incelendiğinde yüksek gerilim hattını geçme konusunda kararsız kalmış olabileceği, bu nedenle tele çarpması sonucu kanadının kapanarak serbest düşme yaşadığı.
ÖNLEM VE ÖNERİLER
Uçuş süresince tüm pilotların yüksek gerilim hatları çevresinde uçuş yapmamaları, iniş planlamalarını tellerden uzak bölgelerde planlamaları gerekmektedir.
BAŞIMIZ SAĞOLSUN
RAPORU VEREN :
Anka Havacılık Spor Kulübü Başkanı
Necdet ÇELİK
PİLOTUN ADI SOYADI/SEVİYESİ : Hüseyin ATEŞ (P-3) 2 yıllık kulüp pilotu, 140 sorti uçuş
DOĞUM TARİHİ : 1968
OLAYIN TARİH ve SAATİ : 18.09.2020 Saat : 18.45
OLAYIN YERİ – COĞRAFİ KOORDİNATI ve TANIMI : Ayaş Kumludoruk Tepesi
YAMAÇ PARAŞÜTÜN TİPİ – MODELİ : Air Deisng – Rise 4 İleri EN:B
HARNES VE KASK: APCO Swift Race Kozalı harnes ve Plusmax uçuş kaskı.
UÇUŞ MAKSADI : Serbest Yelken Uçuşu
UÇUŞ ROTASI : Ayaş Takeoff Önü
ÇIKIŞ / KALKIŞ YAPILAN YER : Ayaş Takeoff
HAVA DURUMU : 10-18 km Yön : Batı
ÖLÜ VE YARALI DURUMU : Vefat
MALZEME HASAR DERECESİ : Genel kontroller yapılmış olup uçuş malzemesinden kanatta sağ kolonda ana askı iplerinden C1 hariç tamamının tele sürtmeye bağlı olarak kolon ucundan yaklaşık 1mt mesafede koptuğu, C1 ana kumaş bağlantı noktasında 60cm civarında gerilmeye bağlı yırtıldığı, kanat sol stabilo iplerinin kanat ucuna yakın yerden koptuğu, kask üzerinde ana iplerden birisinin kesik izine neden olduğu gözlemlenmiştir. Uçuş ekipmanlarının hiç birinde elektrik çarpmasına bağlı yanık izi görülmemiştir. Olaya müdahale eden sağlık ekipleri tarafından kazazedeyi ekipmandan çıkarmak için kanat iplerinin bazılarında bıçakla kesikler mevcut. Kaza yerinde yedek atılmadığı, yedek paraşütün yerinde olduğu görülmüştür.
OLAYIN ÖZETİ
18 Eylül 2020 tarihinde 13.00’den itibaren Ayaş Yamaç Paraşütü tepesinde Yelken Uçuşu maksadıyla buluştuk. Havanın rüzgar hızı ve darbe şiddeti sürekli takip edildi. Rüzgar hızına bağlı olarak kulüp pilotlarımız tepede bulunan diğer pilotlarla birlikte gün içerisinde uçuşlar gerçekleştirdi. Saat 17.00’ye kadar olan süreçte kazazede pilotumuz herhangi uçuş yapmadı. 17.00’den itibaren hava hızının ve darbe aralığının uygun koşullarda olduğu gözlenerek Ayaş tepede bulunan bir çok pilotla birlikte kazazede pilotta kalkış yaptı. Pilot, yaklaşık 55 dk süreyle yelken uçuşu yapmıştır.
Zaman içerisinde rüzgarın artmaya başlaması üzerine tüm pilotlar iniş planlamasına başlamıştır. Kazazede ile birlikte bir iki pilotun iniş alanının güney yönündeki villaların bulunduğu yere yöneldikleri gözlemlenmiştir. Bunun üzerine olası sürüklenme ihtimaline karşı telsizle hız sistemini kullanmaları ve uygun iniş alanlarına yönelmeleri de anons edilmiştir. İniş alanına ve tepeye yönelen diğer pilotlardan güvenli iniş anonsları takip edilmiştir. Kazazede pilotumuzdan haber gelmemesi üzerine acilen canlı takip cihazı üzerinden indiği konum belirlenerek 5-6dk içerisinde olay yerine geçilmiştir. Bölgede bulunan 112 acil yardım ekipleri tarafından (Kaza yerine 300mt uzaklıkta bulunan ) Ayaş Devlet Hastanesinden hemen olay yerine gelen ekibin ilk yardım müdahalesinde bulundukları gözlemlenmiştir.
Bölgede arıcılık faaliyeti yapan görgü tanığınca bildirilen ifadesine göre kazazede pilotumuzun yüksek gerilim hattına kanadını çarpması sonucu tahmini 15-25mt mesafeden düştüğü, bilincinin kapalı olduğu söylenmiştir. İvedi olarak Ayaş Devlet Hastanesine sevk edilen Hüseyin Ateş kardeşimiz hastanede yapılan tüm müdahalelere rağmen kurtarılamayarak vefat etmiştir.
OLAYIN TAHMİNİ NEDENLERİ
Tahmin: Pilotun uçuş veri kayıtları incelendiğinde yüksek gerilim hattını geçme konusunda kararsız kalmış olabileceği, bu nedenle tele çarpması sonucu kanadının kapanarak serbest düşme yaşadığı.
ÖNLEM VE ÖNERİLER
Uçuş süresince tüm pilotların yüksek gerilim hatları çevresinde uçuş yapmamaları, iniş planlamalarını tellerden uzak bölgelerde planlamaları gerekmektedir.
BAŞIMIZ SAĞOLSUN
RAPORU VEREN :
Anka Havacılık Spor Kulübü Başkanı
Necdet ÇELİK