Ayaş Kaza Raporu

Kaza raporlarınız buradan yayınlayabilir raporlara yorum yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
BALKİRAZ
Mesajlar: 188
Kayıt: 10.08.2006, 18:26
Ad Soyad: Ertan Balkiraz
Şehir: Ankara
:
150+ Club
Aldığı Beğeni: 26 / 1
Pilot Menüsü: 

Ayaş Kaza Raporu

Mesaj #1 gönderen BALKİRAZ » 1 yıl 7 ay önce (11.08.2022, 09:03)

YAMAÇPARAŞÜT UÇUŞ KAZA RAPORU
KAZANIN MEYDANA GELDİĞİ TARİH VE SAAT :09.08.2022 Saat 15:22
KAZANIN MEYDANA GELDİĞİ YER :Ayaş/ANKARA
PİLOT :Cengiz GÜLTEKİN (45 Yaş)
SAHİP OLDUĞU SERTİFİKA/LİSANS :Orta Seviye Pilot (P3)
TOPLAM UÇUŞ ADEDİ/SÜRE :2000 Sorti /1000 Saat (Kendi Beyanı)
UÇUŞ CİNSİ :Pilot Yelken/Termik Uçuş Eğitimi
UÇUŞ YAPILAN YER :Kumludoruk/Ayaş
UÇUŞ YAPILAN KALKIŞ ALANI İRTİFA :1138 m
KAZADA TAHMİN EDİLEN SEBEPLER :Asimetrik sonrası stol
KAZANIN SONUCU :Kanat kapalı olarak geri uçuşla tepeye vurmuştur.
SON MUAYENE RAPOR TARİHİ VE NO’SU :09.08.2022 günü saat 15.50 de vefat

OLAYIN ÖZETİ :
09.08.2022 tarihinde Ayaş Kumludoruk tepesinde pilot (P4) eğitim uçuşu yapan Cengiz GÜLTEKİN saat 15.20 sıralarında uçuş görevini tamamlamak için kalkış yapmıştır. Rüzgâr 12-15 km arası gün içerisinde maksimum 20-23 km Batıdan esmektedir. Pilot Delta 4 EN-C, standart kubbe yedek, çeneliksiz kask, çift bant telsiz, supair evo XC lite kozalı harnes ile kalkış yapmıştır. Pilotun sağlık durumu iyi olup, sorunsuz kalkıp uçuşa başlamıştır. O günkü 3’üncü ve kurstaki 17’inci görev uçuşudur. Saat 15.24 civarı kalktığı tepenin 30 metre üzerine geldi. Hava sakin, havada 3 adet kursiyer EN-B kanatlarla uçmaktadırlar. Başka bir kursiyer uçuşa hazırlanırken o sırada telsizden “Bu havada bu uçuşla p4 görevi biter” anonsu duydum ve birkaç saniye sonra kanat kapanma sesi ile birlikte sağımda, tepenin yaklaşık 30 metre üzerinde asimetrik olmuş, pilotun fazla frenle kanadı stola soktuğunu ve kanadın geri uçuşa geçirdiğini gördüm. Pilotun alçak irtifada kapanma yaşadığını görünce, direk birkaç kez “yedek at” komutu verdim lakin pilot hiçbir komut almadan 3-5 sn içerisinde sırt üzeri yol kenarındaki şeve sert bir şekilde çarptı. Olay yerine doğru koşarken bir taraftan kursiyerlere hemen 112’yi arayın dedim ve derhal yanına ulaştık. Bu sırada birkaç kişi ambulansa yol göstermek için araçla ana yola gitti. Kazazedenin yanına vardığımızda bilinç kapalı, nabız zayıf idi. CPR ilkyardım müdahalesine başlayabilmek için harnesten çıkarıp sırt üstü yatırdım ve müdahaleye başladım lakin tepki vermedi ve ilk 1 dakika içerisinde vefat etti. Her şeye rağmen yanımdaki diğer kursiyer pilot adayı ile ilk yardım ekibi gelene kadar CPR yapmaya devam ettik, sonrasında 112 ekibine teslim ettik. İlk yardım ekibinin de yaşam destek çalışmasına cevap vermeyince, acil müdahale ekibi ölüm saatini saat 15.50 şeklinde resmi olarak bildirdi ve savcı gelmesi için beklemeye başladık. Cengiz’in naaşı Adli Tıp’a gönderildi ve gece saat 23 civarında ailesine teslim edildi. Kanat, harnes, kask vb ekipmanında bariz hasar gözükmüyordu.

ALINABİLECEK ÖNLEMLER: Özellikle ileri seviye kanatlarda alçak irtifada kanat hakimiyetini etkileyecek, dikkat dağıtacak tüm etmenlerden uzak durulmalıdır. Herhangi kapanma yaşandığında anlık olarak doğru müdahale yapılmalı, açılmazsa vakit kaybetmeden derhal yedek atılmalı.

Son beğenen Szgn_0671


Kullanıcı avatarı
Gurbet Kusu
Mesajlar: 71
Kayıt: 26.02.2021, 14:12
Ad Soyad: Tamer Akkoyunlu
Şehir: Köln
Aldığı Beğeni: 35 / 0
Pilot Menüsü: 

Ayaş Kaza Raporu

Mesaj #2 gönderen Gurbet Kusu » 1 yıl 7 ay önce (12.08.2022, 09:09)

Allah Rahmet etsin ve taksiratini affetsin.
Merhametiyle muamele etsin.

Biraz önce internete düsmüs kaza videosuna baktim üzüldüm.
Tabiki sonradan bizim icin videoya bakip yorum yapmak kolaydir. Kaza aninda sakin olup dogru karar vermek bazen cok zor olabilir.

Birde insanin yaratilistan gelen Reflexleri vardir,
Yamac parasütcüleri icin EN TEHLIKELI REFLEX düsmeye karsi destek almak icin ellerin yere uzatilmasidir.
Mesela evde oturdugunuz sandalye sarsilir geriye düsmeye yönelirse ellerimizi hemen asagiya arkaya uzatiriz

Karada bizi kurtaran bu Reflex havada bize bir ölüm tuzagidir.
Eger dogru gördüysem (tekrar tekrar videou inceledim) Rahmetli Cengiz Beyin kazasinda da bu Reflex büyük rol oynamis, elleri uzun süre asagida tutup parasütün tam acilip öne gitmesini engellemis gibi geldi bana

Bu konuda acemilikten itibaren tehlike aninda ellerin havaya kaldirilmasi egitimi yapmamiz lazim.
Normal ucarkende arada sanki tehlike varmis gibi düsünüp arada ellerimizi havaya kaldiralim
ki
Bu Refleximizi kontrol altina alalim.
Peki Yaratilistan gelen bu reflex degisir mi?

Evet degisir. Yeteri kadar idman yaparsak kesin degisir.

Örnek vermek gerekirse. Boksörleri gösterebiliriz.
Normal reflex kisa kosularda ve yumruk atarken nefesimizi tutariz.
Boksta ise vururken nefesi tutmak ilerleyen dakikalarda sizi yorar icinizde tuttugunuz Karbon monoksit vucuttan yeteri hizla atilmalidir.

Bunun icin Boksörlere daha ilk idamanda *yumruk atarken Nefes vermeyi ögretirler.
Yani Refleksin tam tersini ögrenirsiniz
Bir müddet sonra yumruk atarken otomatik olarak nefes verirsiniz.(Karetecilerde de böyledir onlarin nefes vermesi birde bagirma seklindedir)
Etrafinizda bir Boksör varsa yumruk attirin ve görürsünüzki o anda otomatik kisa bir nefes verir

Yamac parasütcülerinede düserken ellerin havaya kaldirma egitimi daha baslangicta verilirse ve ucarken arada kendimiz kaza senaryosu düsünüp ellerimizi havaya kaldiralim.

Uzun yazdim ama belki ilerde olusabilecek bir kazayi engelleyecegine inandigimdan böyle yazdim

Cengiz Beyin Ailesinede bassagligi diliyorum
ve Allahtan sabirlar versin insallah

Son beğenen akutrup

Kullanıcı avatarı
Szgn_0671
Mesajlar: 6
Kayıt: 08.06.2013, 01:07
Ad Soyad: Sezgin Tosun
Şehir: Konya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Yaş: 50
Pilot Menüsü: 

Ayaş Kaza Raporu

Mesaj #3 gönderen Szgn_0671 » 1 yıl 7 ay önce (12.08.2022, 19:23)

Allah rahmet eylesin... Mevlam Ailesine ve dostlarına sabır versin...

Kullanıcı avatarı
simhawkserpen
Mesajlar: 11
Kayıt: 19.03.2018, 11:58
Ad Soyad: MUSTAFA SERPEN
Şehir: KÜTAHYA
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Ayaş Kaza Raporu

Mesaj #4 gönderen simhawkserpen » 1 yıl 6 ay önce (23.08.2022, 11:35)

Kaza Raporunu yazan Ertan Balkiraz'ın, kurs sürecinde ne gibi bir görevi olduğuna emin olamadım ama "-direk birkaç kez “yedek at” komutu verdim" cümlesinden bir görevi var olduğu anlıyorum. Ve maalesef gelişen bu elim olay sonrası yazılan rapor sanki savunma tarzında yazılmış!
Olay yerinde değildim, tamamen yazılan rapor=savunma üzerine durum değerlendiriyorum; "Kazazedenin yanına vardığımızda bilinç kapalı, nabız zayıf idi. CPR ilkyardım müdahalesine başlayabilmek için harnesten çıkarıp sırt üstü yatırdım ve müdahaleye başladım" yazılan cümle bu. CPR çok teknik bir müdahaledir ve "NABIZ ZAYIF DAHİ OLSA" uygulanmaz! Kazazedenin hava yolu kontrol edilir, kapalıysa açılır, sonra nabzın olmadığından kesin emin olduktan sonra kalp masajına başlanır. Burda kimseyi yaptıklarından dolayı yargılamıyorum ama ilkyardımın ilk kuralı "ZARAR VERME" dir.

Maalesef bu raporlar camiaya ders mahiyetinde paylaşılıyorsa; ilkyardım da yapılacak uygulamaların tam ehliyetli kişiler tarafından yapılmasının önemini vurgulamak istiyorum. Sağlık profesyonelleri olarak bizler, cihaz desteğinin olmadığı zamanlarda vücudun farklı noktalarından kontrolleri sağlayarak nabzın olmadığına tam emin olduktan sonra cpr a başlıyoruz. Bu müdahale, sıradan eğitimlerde yada tv ler de görülmekle yapılacak bir uygulama değildir.

Cengiz, çok samimi bir arkadaşımızdı.. Rahmetli kelimesini dahi isminin başına eklemek çok zoruma gidiyor.. Mevlam gani gani rahmetiyle muamele eylesin inşallah. Öncelikle ailesine(çocuklarına-eşine-anne/babasına) ve tüm sevdiklerine sabırlıklar diliyorum.

İnşallah bundan sonra hiç bir arkadaşımızın arkasından böyle raporlar yazılmasın.

Son beğenen beyto10