Ayaş Kaza Raporu
Gönderilme zamanı: 1 yıl 7 ay önce (11.08.2022, 09:03)
YAMAÇPARAŞÜT UÇUŞ KAZA RAPORU
KAZANIN MEYDANA GELDİĞİ TARİH VE SAAT :09.08.2022 Saat 15:22
KAZANIN MEYDANA GELDİĞİ YER :Ayaş/ANKARA
PİLOT :Cengiz GÜLTEKİN (45 Yaş)
SAHİP OLDUĞU SERTİFİKA/LİSANS :Orta Seviye Pilot (P3)
TOPLAM UÇUŞ ADEDİ/SÜRE :2000 Sorti /1000 Saat (Kendi Beyanı)
UÇUŞ CİNSİ :Pilot Yelken/Termik Uçuş Eğitimi
UÇUŞ YAPILAN YER :Kumludoruk/Ayaş
UÇUŞ YAPILAN KALKIŞ ALANI İRTİFA :1138 m
KAZADA TAHMİN EDİLEN SEBEPLER :Asimetrik sonrası stol
KAZANIN SONUCU :Kanat kapalı olarak geri uçuşla tepeye vurmuştur.
SON MUAYENE RAPOR TARİHİ VE NO’SU :09.08.2022 günü saat 15.50 de vefat
OLAYIN ÖZETİ :
09.08.2022 tarihinde Ayaş Kumludoruk tepesinde pilot (P4) eğitim uçuşu yapan Cengiz GÜLTEKİN saat 15.20 sıralarında uçuş görevini tamamlamak için kalkış yapmıştır. Rüzgâr 12-15 km arası gün içerisinde maksimum 20-23 km Batıdan esmektedir. Pilot Delta 4 EN-C, standart kubbe yedek, çeneliksiz kask, çift bant telsiz, supair evo XC lite kozalı harnes ile kalkış yapmıştır. Pilotun sağlık durumu iyi olup, sorunsuz kalkıp uçuşa başlamıştır. O günkü 3’üncü ve kurstaki 17’inci görev uçuşudur. Saat 15.24 civarı kalktığı tepenin 30 metre üzerine geldi. Hava sakin, havada 3 adet kursiyer EN-B kanatlarla uçmaktadırlar. Başka bir kursiyer uçuşa hazırlanırken o sırada telsizden “Bu havada bu uçuşla p4 görevi biter” anonsu duydum ve birkaç saniye sonra kanat kapanma sesi ile birlikte sağımda, tepenin yaklaşık 30 metre üzerinde asimetrik olmuş, pilotun fazla frenle kanadı stola soktuğunu ve kanadın geri uçuşa geçirdiğini gördüm. Pilotun alçak irtifada kapanma yaşadığını görünce, direk birkaç kez “yedek at” komutu verdim lakin pilot hiçbir komut almadan 3-5 sn içerisinde sırt üzeri yol kenarındaki şeve sert bir şekilde çarptı. Olay yerine doğru koşarken bir taraftan kursiyerlere hemen 112’yi arayın dedim ve derhal yanına ulaştık. Bu sırada birkaç kişi ambulansa yol göstermek için araçla ana yola gitti. Kazazedenin yanına vardığımızda bilinç kapalı, nabız zayıf idi. CPR ilkyardım müdahalesine başlayabilmek için harnesten çıkarıp sırt üstü yatırdım ve müdahaleye başladım lakin tepki vermedi ve ilk 1 dakika içerisinde vefat etti. Her şeye rağmen yanımdaki diğer kursiyer pilot adayı ile ilk yardım ekibi gelene kadar CPR yapmaya devam ettik, sonrasında 112 ekibine teslim ettik. İlk yardım ekibinin de yaşam destek çalışmasına cevap vermeyince, acil müdahale ekibi ölüm saatini saat 15.50 şeklinde resmi olarak bildirdi ve savcı gelmesi için beklemeye başladık. Cengiz’in naaşı Adli Tıp’a gönderildi ve gece saat 23 civarında ailesine teslim edildi. Kanat, harnes, kask vb ekipmanında bariz hasar gözükmüyordu.
ALINABİLECEK ÖNLEMLER: Özellikle ileri seviye kanatlarda alçak irtifada kanat hakimiyetini etkileyecek, dikkat dağıtacak tüm etmenlerden uzak durulmalıdır. Herhangi kapanma yaşandığında anlık olarak doğru müdahale yapılmalı, açılmazsa vakit kaybetmeden derhal yedek atılmalı.
KAZANIN MEYDANA GELDİĞİ TARİH VE SAAT :09.08.2022 Saat 15:22
KAZANIN MEYDANA GELDİĞİ YER :Ayaş/ANKARA
PİLOT :Cengiz GÜLTEKİN (45 Yaş)
SAHİP OLDUĞU SERTİFİKA/LİSANS :Orta Seviye Pilot (P3)
TOPLAM UÇUŞ ADEDİ/SÜRE :2000 Sorti /1000 Saat (Kendi Beyanı)
UÇUŞ CİNSİ :Pilot Yelken/Termik Uçuş Eğitimi
UÇUŞ YAPILAN YER :Kumludoruk/Ayaş
UÇUŞ YAPILAN KALKIŞ ALANI İRTİFA :1138 m
KAZADA TAHMİN EDİLEN SEBEPLER :Asimetrik sonrası stol
KAZANIN SONUCU :Kanat kapalı olarak geri uçuşla tepeye vurmuştur.
SON MUAYENE RAPOR TARİHİ VE NO’SU :09.08.2022 günü saat 15.50 de vefat
OLAYIN ÖZETİ :
09.08.2022 tarihinde Ayaş Kumludoruk tepesinde pilot (P4) eğitim uçuşu yapan Cengiz GÜLTEKİN saat 15.20 sıralarında uçuş görevini tamamlamak için kalkış yapmıştır. Rüzgâr 12-15 km arası gün içerisinde maksimum 20-23 km Batıdan esmektedir. Pilot Delta 4 EN-C, standart kubbe yedek, çeneliksiz kask, çift bant telsiz, supair evo XC lite kozalı harnes ile kalkış yapmıştır. Pilotun sağlık durumu iyi olup, sorunsuz kalkıp uçuşa başlamıştır. O günkü 3’üncü ve kurstaki 17’inci görev uçuşudur. Saat 15.24 civarı kalktığı tepenin 30 metre üzerine geldi. Hava sakin, havada 3 adet kursiyer EN-B kanatlarla uçmaktadırlar. Başka bir kursiyer uçuşa hazırlanırken o sırada telsizden “Bu havada bu uçuşla p4 görevi biter” anonsu duydum ve birkaç saniye sonra kanat kapanma sesi ile birlikte sağımda, tepenin yaklaşık 30 metre üzerinde asimetrik olmuş, pilotun fazla frenle kanadı stola soktuğunu ve kanadın geri uçuşa geçirdiğini gördüm. Pilotun alçak irtifada kapanma yaşadığını görünce, direk birkaç kez “yedek at” komutu verdim lakin pilot hiçbir komut almadan 3-5 sn içerisinde sırt üzeri yol kenarındaki şeve sert bir şekilde çarptı. Olay yerine doğru koşarken bir taraftan kursiyerlere hemen 112’yi arayın dedim ve derhal yanına ulaştık. Bu sırada birkaç kişi ambulansa yol göstermek için araçla ana yola gitti. Kazazedenin yanına vardığımızda bilinç kapalı, nabız zayıf idi. CPR ilkyardım müdahalesine başlayabilmek için harnesten çıkarıp sırt üstü yatırdım ve müdahaleye başladım lakin tepki vermedi ve ilk 1 dakika içerisinde vefat etti. Her şeye rağmen yanımdaki diğer kursiyer pilot adayı ile ilk yardım ekibi gelene kadar CPR yapmaya devam ettik, sonrasında 112 ekibine teslim ettik. İlk yardım ekibinin de yaşam destek çalışmasına cevap vermeyince, acil müdahale ekibi ölüm saatini saat 15.50 şeklinde resmi olarak bildirdi ve savcı gelmesi için beklemeye başladık. Cengiz’in naaşı Adli Tıp’a gönderildi ve gece saat 23 civarında ailesine teslim edildi. Kanat, harnes, kask vb ekipmanında bariz hasar gözükmüyordu.
ALINABİLECEK ÖNLEMLER: Özellikle ileri seviye kanatlarda alçak irtifada kanat hakimiyetini etkileyecek, dikkat dağıtacak tüm etmenlerden uzak durulmalıdır. Herhangi kapanma yaşandığında anlık olarak doğru müdahale yapılmalı, açılmazsa vakit kaybetmeden derhal yedek atılmalı.