kayserideki kaza
Moderatör: Moderatör Ekibi
- SENERARSLAN
- Mesajlar: 558
- Kayıt: 11.02.2007, 15:15
- Ad Soyad: Sener Arslan
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
- ORKO
- Mesajlar: 893
- Kayıt: 14.09.2005, 21:23
- Ad Soyad: Mehmet Gönüllü
- Şehir: Konya / Fethiye-Ölüdeniz
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
bende diyorum ya... kanat niye deliye dönmüş o kadar...
birebir tanımıyorum ama ismini çokça duyduğum bir pilot ( mahoni olarak)... öyle bir durumdan hiçbirşey olmadan kurtulması sevindirici...
birde gördüğüm kadarıyla yere çarpan kısım hernes olmuş, kanatında cellerin üzerine kötü vurduğu görünüyor...
geçmiş olsun...
birebir tanımıyorum ama ismini çokça duyduğum bir pilot ( mahoni olarak)... öyle bir durumdan hiçbirşey olmadan kurtulması sevindirici...
birde gördüğüm kadarıyla yere çarpan kısım hernes olmuş, kanatında cellerin üzerine kötü vurduğu görünüyor...
geçmiş olsun...
- litespeed
- Mesajlar: 14
- Kayıt: 08.06.2008, 20:40
- Ad Soyad: Ozcan Zafer
- Şehir: İstanbul
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
yamaccı arkadaslar bilir 2004 yılında kayseride yine ali dagında yapılan dunya sampiyonasındada bayan bi pilot benzer bi kaza yasamıs ama o mahoni kadar sanslı olamamıstı.kaburgalarının bir kacı ve vucunda da bir cok kemik kırılmıstı..helikopterle alınmıstı.gercekten mahoni iyi kurtarmıs,profesyonelligin farkı burda goruluyor.umarım egitime yeterli onemi vermeyen arkadaslar ne demek istedigimizi anlarlar..tekrar gecmis olsun mahoni
- ASİ
- Mesajlar: 139
- Kayıt: 05.01.2007, 00:57
- Ad Soyad: Engin Karabudak
- Şehir: İzmir
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
yapmayın arkadaşlar. kanat sağ'dan asimetrik kapanıyor. bu kapanmanın doğal sonucu kanadın o yönden dönüşe geçip, pilot'un yamaca çarpmasıdır.
mahoni bu kısa süre içerisinde kanat kapandığı zaman bütün vücut ağırlığını sol tarafa aktarıp aynı tarafın frenini çekiyor. kanadın vahşi dalışına rağmen bu konumunu koruyor ve bunun sonucunda kanat sağ'dan dönüp tepeye vurmak yerine sola doğru sanki wingover yapıyormuş gibi yön değiştiriyor. bu da vuruş hızını ve şeklini tamamen değiştirip yumuşak bir hale getiriyor. (normal olması gerekenden yumuşak)
mahoni bu kısa süre içerisinde kanat kapandığı zaman bütün vücut ağırlığını sol tarafa aktarıp aynı tarafın frenini çekiyor. kanadın vahşi dalışına rağmen bu konumunu koruyor ve bunun sonucunda kanat sağ'dan dönüp tepeye vurmak yerine sola doğru sanki wingover yapıyormuş gibi yön değiştiriyor. bu da vuruş hızını ve şeklini tamamen değiştirip yumuşak bir hale getiriyor. (normal olması gerekenden yumuşak)
- muraks
- Mesajlar: 254
- Kayıt: 22.06.2006, 14:43
- Ad Soyad: Murat Aksoy
- Şehir: Yalova
- :
- Aldığı Beğeni: 1 / 1
- Pilot Menüsü:
Kanadın sağ taraftan kapanma anını dondurursanız pilotun vücut ağırlığının da sağ tarafa kaymış ve sol elinin yukarıda yani sıfır frenle uçtuğunu göreceksiniz. Kanat sağa dönüşle birlikte dönüş tamamlanmadan açılıyor ve çarpmaktan kurtuluyor. Ayrıca kanat son dönüşünde eğer yere çarpmasa yani irtifa biraz daha fazla olsa pilotun altına geçecek kadar öne saldırıyor. Bence ucuz atlatılmış bir kaza.
Elbette çok hızlı gelişen bir olay, pilotu kesinlikle yargılamıyorum, kazadan zarar görmeden kurtulması sevindirici.
Murat
Elbette çok hızlı gelişen bir olay, pilotu kesinlikle yargılamıyorum, kazadan zarar görmeden kurtulması sevindirici.
Murat
- ugurci
- Mesajlar: 150
- Kayıt: 06.05.2006, 00:34
- Ad Soyad: Adnan Uçar
- Şehir: İstanbul
- Aldığı Beğeni: 11 / 1
- Pilot Menüsü:
Yeni polemigimiz hayirli olsun
Kapanmalarda yapılan müdahaleler ilk etapta kanadin duz ucusuna devam etmesini saglamaya yonelik hareketlerdir( karsi tarafa agirlik aktarma ve kontrafren.) eger kanat duz ucusa devam edebilirse kanat birsure sonra kendiliginden acılır. acılmazsa o zaman acılmasını kolaylastıran hareketler ( pompalama full stal ) denenebilir.´yani asıl onemli olan kapanmadan dolayı olusacak one saldırmaları engelleyebilmektir. hep merak edilen dhv kriterleri iste burda devreye giriyor. performans kanad kapanmada ileri cok hızla saldırıyor ve maalesef parasut once saga saldırıyor ve sonra kapanan sag taraf acılınca busefer daha siddetli olarak sola saldiriyor ve sagdan kapanan kanat sonucta soldan yere carpıyor.Gec uygulanan kontrafren saga saldirmayi durduramadigi gibi kanadin solunu gecte olsa asiri yavaslattigi icin sola saldırma cok daha siddetli gerceklesiyor ve kanat tepeye carpmasa muhtemelen pilotun altinagececek kadar moment kazaniyor.
Kapanmalarda yapılan müdahaleler ilk etapta kanadin duz ucusuna devam etmesini saglamaya yonelik hareketlerdir( karsi tarafa agirlik aktarma ve kontrafren.) eger kanat duz ucusa devam edebilirse kanat birsure sonra kendiliginden acılır. acılmazsa o zaman acılmasını kolaylastıran hareketler ( pompalama full stal ) denenebilir.´yani asıl onemli olan kapanmadan dolayı olusacak one saldırmaları engelleyebilmektir. hep merak edilen dhv kriterleri iste burda devreye giriyor. performans kanad kapanmada ileri cok hızla saldırıyor ve maalesef parasut once saga saldırıyor ve sonra kapanan sag taraf acılınca busefer daha siddetli olarak sola saldiriyor ve sagdan kapanan kanat sonucta soldan yere carpıyor.Gec uygulanan kontrafren saga saldirmayi durduramadigi gibi kanadin solunu gecte olsa asiri yavaslattigi icin sola saldırma cok daha siddetli gerceklesiyor ve kanat tepeye carpmasa muhtemelen pilotun altinagececek kadar moment kazaniyor.
- ganos
- Mesajlar: 358
- Kayıt: 18.05.2006, 09:37
- Ad Soyad: Faik Donmez
- Şehir: Tekirdağ / İstanbul
- Aldığı Beğeni: 15 / 0
- Pilot Menüsü:
Bu tip acil durumlar o kadar hızlı vuku buluyor ve o kadar çabuk gelişiyor ki, SIV haricinde gerçek acil durum yaşamamış bir pilot, kitapta yazanlar yapıldığında bu durumdan çok kolay kurtulabileceği yanılgısına rahatlıkla kapılabilir. (SIV de şartları siz yaratıyorsunuz, dolayısıyla duruma hazırlıklısınız, irtifanız iyi ve hava şartları muhtemelen, gerçek acil durum şartlarından daha iyi)
Bu tip kazalar, bunda da olduğu gibi genellikle tepe önlerinde gerçekleşiyor. Sebep; çok stabil olmayan, tepe önlerindeki dinamik kaldırıcıdan daha fazla yararlanmak için kasmak yada kalkıştan hemen sonra sözkonusu kaldırıcıların içinden geçmek mecburiyeti. Çok kontrollü bir pilotaj yoksa, kanadın davranışlarını çok hızlı tahlil edip anında tepkiler verilmiyorsa, dalışlar, tırmanışlar iyi süzülemiyorsa, kuvvetli dinamik kaldırıcıların oluştuğu şartlarda kalkış yapmamak yada tepe önünde fazlaca oyalanmamak en akıllıca davranış olacaktır. Limitler dahilinde gözüken şartlarda dahi, gerek tepe önündeki topoğrafik oluşumdan gerekse darbeli hava şartlarından dolayı türbülanslar, kaldırıcılar, bastırıcılar v.b. aktiviteler pilotu zor durumda bırakabilir ki genelde bırakıyor.
Olayın vuku bulmasından sonraki aşamada ise; olay bunun gibi tepe önünde oluyorsa bir çok pilot aldığı eğitim gereği, ne yapması gerektiğini(dönüşü durdurmak, kapanan tarafı açmak v.s.) teorik olarak biliyor. Ancak intikal-reaksiyon süresi boyunca, kanat DHV sınıfına uygun davranarak bildiği gibi hareket ediyor ve o esnada bir miktar irtifa kaybetmiş ve dönüşe geçmiş oluyor. İrtifanız yeterliyse prosedüre uyarak, soğukkanlılıkla yapacağınız müdahale sonucunda yırtıyorsunuz. Ama kanat normalden daha büyük bir hızla yere yaklaşırken o soğukkanlılığı koruyarak müdahaleye devam etmek yada düşüşe konsantre olarak mümkün olan en az hasarlı 5 nokta taklasını atmak arasında ciddi bir de tereddüt yaşıyorsunuz. Zira kanada müdahale ederken gözünüz orada olduğu için aşağının ne kadar yaklaştığını göremiyor ve ne zaman çarpacağınızı kestiremiyorsunuz ve tedbir alamıyorsunuz. Böylece bazı durumlarda düşüşe konsantre olarak yarasız beresiz bile atlatabileceğiniz bir kazada ciddi sonuçlarla karşılaşabilirsiniz.
Kıssadan hisse: dinamik şartların hakim olduğu havalarda kalkış için limitlerinizi zorlamayın ve kalkıştan sonra tepe önünde fazla oyalanmayın. Zira prosedür, irtifanıza, uygulama hızınıza ve kısmen de şansınıza bağlı olarak özellikle de tepe önlerinde çoğu zaman işe yaramıyor.
Bu duruma göre "hiç yelken uçuşu yapmayacak mıyız?" sorusu hasıl oluyor. Adı yelken uçuşu ile anılan bölgelerde genelde hava şartları stabil oluyor ve risksiz uçabiliyorsunuz. Ancak orada bile zayıf şartlarda tepeye yakın uçmak durumunda kaldığınızda sarsılıyorsunuz.
TEPEYE YAKIN UÇMAYIN...
Kazasız uçuşlar.
Bu tip kazalar, bunda da olduğu gibi genellikle tepe önlerinde gerçekleşiyor. Sebep; çok stabil olmayan, tepe önlerindeki dinamik kaldırıcıdan daha fazla yararlanmak için kasmak yada kalkıştan hemen sonra sözkonusu kaldırıcıların içinden geçmek mecburiyeti. Çok kontrollü bir pilotaj yoksa, kanadın davranışlarını çok hızlı tahlil edip anında tepkiler verilmiyorsa, dalışlar, tırmanışlar iyi süzülemiyorsa, kuvvetli dinamik kaldırıcıların oluştuğu şartlarda kalkış yapmamak yada tepe önünde fazlaca oyalanmamak en akıllıca davranış olacaktır. Limitler dahilinde gözüken şartlarda dahi, gerek tepe önündeki topoğrafik oluşumdan gerekse darbeli hava şartlarından dolayı türbülanslar, kaldırıcılar, bastırıcılar v.b. aktiviteler pilotu zor durumda bırakabilir ki genelde bırakıyor.
Olayın vuku bulmasından sonraki aşamada ise; olay bunun gibi tepe önünde oluyorsa bir çok pilot aldığı eğitim gereği, ne yapması gerektiğini(dönüşü durdurmak, kapanan tarafı açmak v.s.) teorik olarak biliyor. Ancak intikal-reaksiyon süresi boyunca, kanat DHV sınıfına uygun davranarak bildiği gibi hareket ediyor ve o esnada bir miktar irtifa kaybetmiş ve dönüşe geçmiş oluyor. İrtifanız yeterliyse prosedüre uyarak, soğukkanlılıkla yapacağınız müdahale sonucunda yırtıyorsunuz. Ama kanat normalden daha büyük bir hızla yere yaklaşırken o soğukkanlılığı koruyarak müdahaleye devam etmek yada düşüşe konsantre olarak mümkün olan en az hasarlı 5 nokta taklasını atmak arasında ciddi bir de tereddüt yaşıyorsunuz. Zira kanada müdahale ederken gözünüz orada olduğu için aşağının ne kadar yaklaştığını göremiyor ve ne zaman çarpacağınızı kestiremiyorsunuz ve tedbir alamıyorsunuz. Böylece bazı durumlarda düşüşe konsantre olarak yarasız beresiz bile atlatabileceğiniz bir kazada ciddi sonuçlarla karşılaşabilirsiniz.
Kıssadan hisse: dinamik şartların hakim olduğu havalarda kalkış için limitlerinizi zorlamayın ve kalkıştan sonra tepe önünde fazla oyalanmayın. Zira prosedür, irtifanıza, uygulama hızınıza ve kısmen de şansınıza bağlı olarak özellikle de tepe önlerinde çoğu zaman işe yaramıyor.
Bu duruma göre "hiç yelken uçuşu yapmayacak mıyız?" sorusu hasıl oluyor. Adı yelken uçuşu ile anılan bölgelerde genelde hava şartları stabil oluyor ve risksiz uçabiliyorsunuz. Ancak orada bile zayıf şartlarda tepeye yakın uçmak durumunda kaldığınızda sarsılıyorsunuz.
TEPEYE YAKIN UÇMAYIN...
Kazasız uçuşlar.
- serhat
- Mesajlar: 242
- Kayıt: 03.01.2006, 20:18
- Ad Soyad: Serhat Kocaerol
- Şehir: Antalya
- Aldığı Beğeni: 5 / 2
- Pilot Menüsü:
bu konu "tepeye yakın assimetrik kapanma"ya doğru gidiyor. daha önce tartışılmıştı.
elbette bir piloutun büyük kazaya en yakın olduğu an gastlı ve sert termikli havalarda ve yamaca paralel gelen sert rüzgarda yamaca yakın uçmak .
pwc lerde bile pilotların en çok korktuğu durumlardan biridir bu. ülkemizde bile birkaç ölümlü kaza oldu bu şekilde.
bu yüzden yarışmıyorsanız yamaca paralel sert rüzgarda- darbeli sert havalarda tepeden uzak uçun.
kayseride öğlen saatleri ısınma arttıkça çok sert darbe ve rüzgar hızlarına neden oluyor buda o günlerden biriydi sanırım.
g force 16 vücüt ağırlığımle bile neredeyse sata sokabildiğim bir kanat. bu yüzden mahoninn yapacak pek birşeyi yokmuş zaten frenleride tutmuyor o anda
elbette bir piloutun büyük kazaya en yakın olduğu an gastlı ve sert termikli havalarda ve yamaca paralel gelen sert rüzgarda yamaca yakın uçmak .
pwc lerde bile pilotların en çok korktuğu durumlardan biridir bu. ülkemizde bile birkaç ölümlü kaza oldu bu şekilde.
bu yüzden yarışmıyorsanız yamaca paralel sert rüzgarda- darbeli sert havalarda tepeden uzak uçun.
kayseride öğlen saatleri ısınma arttıkça çok sert darbe ve rüzgar hızlarına neden oluyor buda o günlerden biriydi sanırım.
g force 16 vücüt ağırlığımle bile neredeyse sata sokabildiğim bir kanat. bu yüzden mahoninn yapacak pek birşeyi yokmuş zaten frenleride tutmuyor o anda