alanya yedek vukuatı

Kaza raporlarınız buradan yayınlayabilir raporlara yorum yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
ASİ
Mesajlar: 139
Kayıt: 05.01.2007, 00:57
Ad Soyad: Engin Karabudak
Şehir: İzmir
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #21 gönderen ASİ » 1 on yıl 5 yıl önce (28.06.2008, 08:38)

benim bu konu hakkında sitemim var. yani her konuştuğumuzda ülkemizde birçok kaza meydana geldiğini ancak kişilerin ya da klüplerin karizmayı dağıtmamak için veya başka nedenlerden dolayı bu kazaların raporlarını yayınlamadıklarını biliyoruz. ölümlü veya çok büyük kırımla sonuçlanan kazalar bir şekilde duyuluyor ama diğerleri hasıraltı ediliyor. hele hele yedek atmanın tam bir acemilik göstergesi sayılabildiği (bu çok saçma bir fikir ama genel kanı böyle, belki deniz'e bile daha sakin olabilirdin, toparlayabilirdin, panik yapmayacaktın falan filan gibi bilmiş bilmiş konuşan bir sürü kişi olmuştur).

bu duruma rağmen deniz'in yedeği attıktan hemen bir iki gün içinde olayı burda bizimle paylaşması gerçekten bizi bir aile gibi gördüğünün en açık kanıtıdır. ayrıca yukarıda yazdığım yedek atmanın karizmayı dağıtmakla aynı anlama geldiği fikrini de takmadığını görmekteyim. öncelikle hoşuma giden taraf bu. keşke herkes bu tarz başından geçen olayları bizimle paylaşsa ve tartışarak olumlu sonuçlara varsak.

ancak beni rahatsız eden konu şu. böyle bir olay sonrasında hem içine düşülen durumla ilgili fikir ve görüş, hem de olayda denizin yaptığı müdahalenin yeterli olup olmadığı gibi konularla ilgili olarak sitemizdeki deneyimli pilotların yorumlarını esirgemeleridir. yani bu konu başlığının reytingi beni rahatsız etmiştir. eminim burda yener bir konu açıp (yenercim yanlış anlamasın onun reytingi yüksek olduğu için bu örneği verdim) kanada ters bağlanıp uçma hem aerodinamik yapı hem de pilot psikolojinini olumlu etkiler diye bir konu başlığı açmış olsaydı, eminim sitemizdeki xc ve yarışma pilotlarından birçoğu fikirlerini beyan edeceklerdi...

hani bu konuda tuncay tahtakın'ın yorumu. hani semih sayır'ın yorumu, nerde levent topçu......


Kullanıcı avatarı
tuncay
Mesajlar: 125
Kayıt: 01.06.2007, 11:25
Ad Soyad: Tuncay Tahtakın
Şehir: Antalya
:
Yarışma Pilotu 200+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #22 gönderen tuncay » 1 on yıl 5 yıl önce (28.06.2008, 12:02)

Konu acılısındaki polemikten dolayı yazı yazmak istemedim ancak madem özel istek yapıldı yorumumu yapayım..

Her şeyden once; mekanı gormeden egitmen kararını sorgulamak yanıltıcı olabilir. kumsaldaki genişlik, direk ve tel gibi seylerin sıklıgına gore karar verilebilir. siv sonucu alanya kumlarına inmeyi denize tercih ederim ancak egitim duzeyi ve deneyim de onemlidir.

yazıları hatırladığım kadarıyla denize 5 metre kadar acılmıs. 200 metreden nasıl ölçüldü bilmiyorum ama siv icin bence yeterli bir acıklık degil. meltem ruzgarı yada manevra cıkısı gibi sebeplerle karaya girip anayol yada benzinlik gibi yerlere yedekle inilebilirdi. bence alanya gibi bir mekanda fazladan irtifa almadan siv calısmak mantıklı degil. Kimseye onermem.

200 metrede onden kapanma pilotun yetenegine gore tehlikeli olmayabilir ama en azından yeteri kadar acıkta yapılmalıydı. pandıktan sonra 3 saniye kadar tutmakda gereksiz olmuş. onden kapanmalarda kapandıgı andaki salınım sonucundaki saldırmaları engellemektir onemli olan. 3 saniye sonra kanat salınımı durur ve stabil olarak dusmeye baslar. tabiri caizse stabil bir stalldan cıkmak gibidir. hareketin karakteri degisir. asimetrikte kanadın savrulusunu ölçmek icin tutmak mantıklıdır ama önden kapanmada saga sola savrulma yoktur.

anladıgım kadarıyla olayda iki ayrı manevra sozkonusu. 1.si atnalı. yarısma yada 2-3 olmayan bir kanat atnalından rahatlıkla cıkar ve duz ucusa gecer. deep stalda kalan bir kanat kendiliginden cıkmıyorsa kanadın eskiliginden suphelenebiliriz ya da o anda pilot asırı fren yapıyordur. bir diger sebepte hareket esnasında kanat ruzgara arkasını donmustur, bu da cıkısı bir kac saniye uzatabilir.

derin staldan cıkmayan kanat yeterli irtifa varsa (pilotun deneyimi yeterliyese) full stalla sokularak cıkarılabilir ancak burada bu kadar irtifa yoktur.

calısma icinde yedek acma yoksa ve yedek acılmıssa bu bana gore bir kaza sayılır ve herkesin bilgilendirilmesi için kaza raporu yazmak gerekir. Xc-extrem bu konuda duyarlı davranmıştır ancak kazadan cıkartılacak sonuclar kısmında firmanın reklamı yapılmış. olaya neden olan sebepler acıklanmamış. rapor olayı duyurmaktan ileri gidememiş gözukuyor. yeni bir pilot raporda yapılan hataları direk olarak görebilmelidir.

kontrol dısına cıkan bir acil durumda telsizden gelen komutlar cevresel nedenler ve özellikle de psikolojik nedenlerden dolayı duyulmayabiliyor. ilk yedegimde benim de basıma gelmisti. en onemli konu soguk kanlılık ve deneyimdir. aklıma; oludeniz ve ya Kas gibi bir mekanda gozden cıkarılmıs malzemelerle yadek calısması yapmak geliyor. bunun organizasyonunu ayrıca yapabiliriz.

Burda yazdıklarım tamamen kendi düşüncelerimdir. farklı fikirlere de saygı duyarım.
Sağlıklı ucuslar. Saygılarımla.


Tuncay Tahtakın - Antalya
Niviuk Anatolian Team
www.niviukturkiye.com