alanya yedek vukuatı

Kaza raporlarınız buradan yayınlayabilir raporlara yorum yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

alanya yedek vukuatı

Mesaj #1 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 5 yıl önce (23.06.2008, 08:43)

21.06.2008 günü uçmak için alanya'ya gittim. hocam tulgay özden'le beraber hava iyi olursa ve deniz üzerine irtifalı gelirsem ufak tefek sıv çalışması yapalım diye kararlaştırdık. ilk iki sortide onların ticari yolcuları olduğu için ben sağdan ve soldan ufak tefek asimetriklerle ısınmaya başladım. 3. sortide ben havalandığımda xc extrem kadrosu iniş yapmıştı. telsiz görüşmelerinde deniz üzerine geldiğimde önden kapanma çalışalım diye kararlaştırdık.

deniz üzerine geldiğimde yaklaşık 200 mt civarı irtifam vardı. daha önce defalarca önden kapanma yaptığım için psikolojik olarak çok rahattım ve herhangi bir tedirginliğim yoktu. hatta o kadar rahattım ki bu sefer bu zamana kadar yaptığım en büyük önden kapanmayı yapmak istiyordum. komutla birlikte a kolonlarından tutum olanca gücümle çektim, kanadın ortadan yaklaşık 3/4'ü kırıldı ve kapandı. bu şekilde kolonları 4-5 sn civarı tuttum. cok yoğun bir çöküş vardı. sonra kolonları bıraktığımda kanat 2/4 oranında hemen açıldı ancak kapalı kalan taraf sanki ipe çamaşır asılmış gibi kırık bir şekilde kalmaya devam ettik. hemen pompa yapmaya başladım ancak kanat çok yavaş bir şekilde açılıyordu. bu arada öne gidiş hızım çok yavaşlamıştı. üç dört pompadan sonra kanat tamamen açıldı, ancak tamamen açıldıktan 1-2 sn sonra deep stall'a girdi. varyom çılgın gibi bağırıyordu. irtifam yeterli olmadığı için kanadı stall'a sokmaya cesaret edemedim. frenleri sıfırladım ve sağ tarafa doğru ağırlığımı vererek deep stall'dan çıkmaya çalışıyordum. ancak herhangi bir işe yaramıyordu. sonra sol tarafa doğru ağırlığımı verdim ve ondan da bir yarar sağlayamadım. yere baktığımda yaklaşık 40 mt civarı irtifam olduğunu gördüm ve hemen yedeğin deklanşörünü tutup arkaya doğru fırlattım. dönüp baktığımda yedek arkada kuyruk gibi sallanıyordu. gayri ihtiyari olarak yedeğin kolonundan tutup birkaç kez ileri geri salladım. sonra bırakıp kanadımın durumuna baktım. yere 15 mt kala kanadım kendini topladı ve stabil hale geldi. ancak herhalde aynı anda yedek de açıldığı için yere 10 mt civarı kala beni altına çekti. bu arada ana kanat öden doğru dalışa geçince yere inişim sert olmasın diye kanadı stall'a soktum ve o şekilde kumsala 1 bilemedin 1,5 nokta taklasıyla harnesin sol tarafının üstüne indim :D iner inmez karizmayı dağıtmamak adına seri bir hareketle hemen kalktım ve turistlere bir şey yok bunlar normal şeyler der edasıyla kendinden emin bakışlar attım 8)

bu olaylar esnasında telsizden verdiği net komutlarla müdahalelerimi kolaylaştıran tulgay özden'e teşekkür ederim.

ayrıca yedek katlama dersinde yedeği katlayan ali abi'ye de bu kadar kısa sürede yedeğin açılmasından dolayı teşekkür ederim.

olayın özü şudur. kendine aşırı güven her zaman zararlıdır. ben defalarca önden kapanma çalıştığı için bu kez de kanadın aynı tepkiler vereceğini düşündün. ayrıca o kadar güveniyordum ki hareketi yapmadan önce şu ana kadar yaptığım en büyük önden kapanmayı çalışayım diye kendimi şartlandırdım. rahatlığım çok fazlaydı. ne olursa olsun bir miktar işlerin ters gidebileceğine dair kendimi şartlandırmalı ve daha ciddiyetli olmalıydım.

herkese ciddiyetten kopmadan kazasız uçuşlar dilerim...
En son KARAGÖZ tarafından 23.06.2008, 11:38 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.


asikanat
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen asikanat » 1 on yıl 5 yıl önce (23.06.2008, 09:43)

Arkadasim sen bu havayla daha cok yedek atarsin.İrtifam 200 mt idi diyorsun. bence senin irtifan 150 bile degildi. Hangi akilla bu irtifata SIV calismasi yapiyorsun. bu is icin en uygun yer fetiyedir. cok sansli idin sezloklara girmene 1 mtre yoktu. senin bu hareketin ticari olarak burada yatirim yapmis sirketlere zarar veriyor. Zaten hocanda bu mantik varken sen daha cok azar isitirsin. umarim bu sana ders olurda birdaha siv calismani basaka yerde yaparsin.

Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 5 yıl önce (23.06.2008, 10:05)

kamil seni tanımıyorum. belki görmüşümdür ama ismen tanımıyorum. siv çalışmasını hava atmak olarak algılamana bir anlam veremedim. harekete başladığımda varyom 200 irtifa gösteriyordu . varyomu hem deniz seviyesinde hem de take off'da kontrol ettim. yere indiğimde de -10 gösteriyordu. yani harekete başladığımda 210 mt irtifam vardı. ticari olarak zarar verme konusuna gelince her pilotun harnesinde yedek paraşütü var ve yeri geldiğinde bunu kullanabilir. bu gayet normal bir durumdur. yani ben düz uçuş yaparken de kanat kapanabilirdi ve bu şekilde yedek atabilirdim. müşteriniz bu pilot siv mi çalışıyor yoksa kanat normal mi kapandı bilemez. bu yüzden olayı abartma. önemli olan olayı gören müşterilerinize makul bir şekilde anlatabilmek. ölüdeniz türkiyenin en çok tandem uçuş yapılan yeri ve de sıv çalışmaları yoğun olarak yapıldığı için en çok yedek atılan yerlerinden biri. etkilense ordaki müşteriler etkilenirdi. ama uçuşlar tüm hızıyla devam ediyor.

ticari yatırım yapmış şirketlere zarar vermek yamaç paraşütünü seven hiç bir insanın bilinçli yapacağı bir şey değildir. ben hiç düşünmem. çünkü kendi kulübüm de alanya'da ticari tandem uçuşları yapıyor. böyle birşey aklımın ucundan bile geçmez. ancak sizin burda art niyet aramamamız gerekiyor. yoksa bu işten ekmek kazanmaya çalışmanız bile benim için saygı duyulması gereken bir konu.

hocanda bu mantık varken daha çok azar işitirsin cümlenden hiçbirşey anlamadım. aranızda bi problem varsa bunu aranızda çözün. bu tarz olaylarla prim yapmaya çalışmayın. senin veya öğrencinin hatasını gördük yüklenelim mantığı yanlış. bunu yapacağınıza kendi uçuş ve gelişiminize odaklanın. bu mantık varsa dediğin tulgay özden ve cemalettin abi alanya'da bu sporun gelişmesini sağlayan kişilerdir. siz buralarda yokken onlar tandem uçuş yapıyorlardı.ticari kaygılara kapılıp da bu şekilde cümle kurmana hiç gerek yok.

alanya'daki tüm tandem şirketlerine kazasız ve bol kazançlı bir sezon diliyorum.

Kullanıcı avatarı
ASİ
Mesajlar: 139
Kayıt: 05.01.2007, 00:57
Ad Soyad: Engin Karabudak
Şehir: İzmir
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen ASİ » 1 on yıl 5 yıl önce (23.06.2008, 10:13)

deniz'cim öncelikle geçmiş olsun diyorum.

takma sen bu adamları. zorunlu yedek atan kişi bir anlamda kaza geçirmiş sayılır. kaza geçirmiş bir pilot arkadaşa öncelikle geçmiş olsun demek gerekir. geçmiş olsun demeden yüklenen kişinin belli ki başka bir yarası var. buldum birşey yükleneyim mantığı görüyorum burda.

hepimizin başına gelebilir. gayet normal bir durum. bu mantıkla tandem uçulan hiçbir yerde single uçmayalım o zaman. olurmu böyle şey. aynı durum yolcunla beraber senin başına geldiği zaman görürüm ben yedek atıyormusun atmıyormusun. o zaman bakalım aşağıda bekleyen müşteriler ne düşünür dur atmayayamı yedeği der misin görelim...

hayret birşey ya para hırsı inlanları ne hale getiriyor. ama şunu unutma kamil para her şey demek değildir. bu spor sadece para hırsıyla yapılmaz. sevmek de gerekir. hatırlatayım da sonra uyarmadı deme

asikanat
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen asikanat » 1 on yıl 5 yıl önce (23.06.2008, 10:44)

Yedek elbette gerektiğinde atacaksin. Kısır tartismalar herzaman ayni noktaya getiriyor olaylari. Elbette sıkıntı varsa yedek atilacak. sizler olaylari carpitiyorsunuz. benim demek istedigimi biraz irdelemelisiniz. SIV calismasi en saglikli deniz veya su yüzeyli yerlerde yapilmali.Ki Deniz arakadasimiz kara uzerinde sıv yapıyor. engin arkadasimiz ve deniz arkadasimiz bir konuyu kavarayamamislar. yedek attin tamam bu normal. yedek ile asağı cokus hızın fazlalasır. oyle değilmi. Peki sahildeki onca tehlikeli veleybol,bayrak,filema......gibi birsuru metal cıkıntısı var. Allah gostermesin bir sanstır bunların ustune inmemen. hernes korur diye dusunme. Tehlike senin icindir. senin canın bu kadar ucuzmu. Daha dikkatli ve duyarli olmalisin.

Burada kimseyi suclamıyorum. Hic bir hocayada veya sirkete laf sokusturmuyorum. sadece can gittikten sonra ahlar vahlar ise yaramıyor. yinede herkes kendinden sorumludur. Uyarmak kotü birsey değildir. Herkes banane derse halimiz ne olur...Sıv calışmanı tavsiyem fetiyede yap. irtifan daha iyi ve daha cok calisma yaparsin sağlicakla....

Kullanıcı avatarı
SENERARSLAN
Mesajlar: 558
Kayıt: 11.02.2007, 15:15
Ad Soyad: Sener Arslan
Şehir: Denizli
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen SENERARSLAN » 1 on yıl 5 yıl önce (23.06.2008, 11:07)

Sonuçta bir sıv denemesi. Hatalı vs. Şu önden kapanmanın açılmaması olayını ardından deep stalle girmesi ardından kanadı tekrar stall e sokmak için cesaret edememeyi 40 metre kala atılan yedeği tartışsak daha hoş olur. Diğer konular yüz yüze ya da özelden görüşülse...

Kanat model marka neydi, Hava şartları normalmiydi. A line çalışmasında çöküş 6-7 civarı oluyo deniz üstü gelindiğinde asimetriklerle irtifa kaça düştü, A line yaptığın anda irtifan kaçtı. Stall e girdiğinde çöküş kaçtı, Deniz üstü başlayıp karaya geliş nasıl oldu.


Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 5 yıl önce (23.06.2008, 11:19)

ikinci yazdığın cevapdaki üslubundan dolayı kamil'e teşekkür ediyorum. bu üslupla yazdıktan sonra olayı gören kişi olarak eleştirmekte tabiki özgürdür.

şener arslan kanat 2000 model fire bird matrix dhv 1-2. ben sıv'leri daha önce full stall'da dahil bu kanatla yapmıştım. bu sefer biraz daha pratik kazanayım diye sıv yapmayı kararlaştırdık.

bu arada bir şeyi düzeltiyim sanırım yanlış anlamışsin asimetrik kapanmaları bir önceki uçuşta yaptım. onun yedek attığım uçuşla bir bağlantısı yok.

a kolonlarını çektiğimde irtifam 210 mt ve denizden 5 mt içerideydi. rüzgar hızı çok azalmıştı. yerde 3-4 km civarıydı. olayın gelişimini yazdım. a kolonlarını çektikten sonra 4-5 saniye bu şekilde bekledim sonra kolonları bıraktım. bırakınca kanat ortadan ikiye kırık şekilde (bir önceki mesajda tarif ettiğim gibi çamaşır ipine asılmış bir şekilde) kaldı. belirli aralıklarla çift fren yaklaşık 4 pompa yaptım ondan sonra kanat açıldı ancak ileri gidiş hızı sıfıra yakındı sonra hız tamamen durdu ve kanat deep stall'a girdi. bu esnada irtifam 150 mt civarındaydı. o irtifada stall yapmak istemedim ve frenleri sıfırlayıp dönüş yapmaya çalışarak kanada hız kazandırmak istedim ancak işe yaramadı. önce bir müddet sağ'a ağırlık aktardı. işe yaramayınsa sonra sol tarafa ağırlık aktardım ancak o da yeterli gelmedi. yedek atmaya karar verdiğimde 50 mt civarı irtifam vardı. yedek attıktan sonra kanat kendini toparlarken yön karaya doğru döndü. deniz sol tarafımda kara sağ tarafımdaydı. yedek sağ tarafda olduğu için açıldığında beni sağ'a doğru çekmeye başladı. rüzgar da denizden geldiği için buna sebep olmuş olabilir. deniz kenarından 10 mt içeriye kadar sezlonglar vardı. ondan sonra 7-8 metre bir boşluk alan vardı. yedek paraşüt beni o boşluk alana doğru sürükledi ve oraya indim.

Kullanıcı avatarı
SENERARSLAN
Mesajlar: 558
Kayıt: 11.02.2007, 15:15
Ad Soyad: Sener Arslan
Şehir: Denizli
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen SENERARSLAN » 1 on yıl 5 yıl önce (23.06.2008, 11:38)

Geçmiş olsun kardeş. Kazası uçuşlar.

Kullanıcı avatarı
takyonxxx
Mesajlar: 669
Kayıt: 11.09.2006, 17:17
Ad Soyad: Türkay Biliyor
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 20 / 0
Yaş: 49
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen takyonxxx » 1 on yıl 5 yıl önce (23.06.2008, 12:01)

Öncelikle geçmiş olsun denizcim. İnişin sahile olduğu için gerçekten büyük tehlike atlatmışsın. Aman desem, uygun koşullar olmadan siv falan yapma.
Bundan sonra kazasız belasız daha az risksiz uçuşlar dilerim.
O güzel uçuş videolarını izlemeye devam edelim, kendine dikkat et.

Kullanıcı avatarı
xc_extreme
Mesajlar: 319
Kayıt: 09.05.2006, 16:24
Ad Soyad: Tulgay Özden
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen xc_extreme » 1 on yıl 5 yıl önce (23.06.2008, 22:52)

Sevgili arkadaşlar
Denizin başından geçen olayın tarafımızca programlı olarak yapılan bir S.I.V
çalışması olduğunu belirtmek isterim. Bu konuda plaj üzerinde yapılmasını ve olacak kontrol dışı durumlarda hiç çekinmeden yedek atmalarını istedik ve istiyoruz. Yedek paraşüt ikinci bir şanstır ve avrupada SIV çalışmasın mutlaka yapılmaktadır. Olay detayı sistemimizdeki Kaza raporları kısmına geçmiştir. Öğrencimiz Denizin farkedemeyeceği diğer detaylarda bu raporda bulunmaktadır. Şimdi Kamil beye gelelim Sayın Kamil bey ben sizi tanımıyorum ama bir zahmet Alanyadaki ofisimize veya Tandem inişleri yaptığımız yere gelirseniz sizle bu konuyu yüz yüze görüşelim. Sanırım böylece sizdeki mevcut sıkıntıyıda gideririz. Birde umarım bu Yedek olayı halen Alanyada yedeksiz uçuş yapan arkadaşların yedekle uçmaları gerektiği konusunda kalıcı fikirler oluşmasını sağlamıştır.

Tulgay ÖZDEN

Kullanıcı avatarı
ORKO
Mesajlar: 893
Kayıt: 14.09.2005, 21:23
Ad Soyad: Mehmet Gönüllü
Şehir: Konya / Fethiye-Ölüdeniz
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen ORKO » 1 on yıl 5 yıl önce (24.06.2008, 18:22)

tulgay bey merabalar...

380 irtifadan yedeksiz uçanlarmı var yani..... üf :( çok şaşırdım çok... biz yedek varken bile bazen tedirgin oluyoruz...
sadece yedek değil, dizlik ve kask konusundada çok hassas hareket ediyorum ve ettiriyorum... istisnai bir durum olarak bir kere kasksız uçtum, onunda sebebi şu; tecrübesi az olan bir arkadaş kaskını araçta aşağıda unutmuş, kendi kaskımı vermiştim...

lütfen.........

pardon biraz konu dışı oldu ama...

not: karagöz'ede geçmiş olsun...


Kullanıcı avatarı
skydiver
Mesajlar: 462
Kayıt: 23.12.2004, 21:23
Ad Soyad: Volkan Şekerci
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #12 gönderen skydiver » 1 on yıl 5 yıl önce (24.06.2008, 19:20)

Sevgili Kamil Görkem,

O civardaki otoyolları da kapattıralım, böylece trafik kazaları riski de sıfıra iner :idea:

SIV çalışmamış bir pilotun uçması daha ölümcülken, bu gibi bir yorum cidden çok akıllıca olmuş :)

Kullanıcı avatarı
murat cakmak
Mesajlar: 72
Kayıt: 05.03.2007, 22:51
Ad Soyad: Murat Cakmak
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #13 gönderen murat cakmak » 1 on yıl 5 yıl önce (24.06.2008, 20:07)

Selamlar,

Ölüdeniz SIV çalışmak için belki Dünya'da en uygun yerlerden biri ama her zaman gitmek mümkün olmuyor. Oraya özgü şartlardan dolayı transport süresi, orman ücreti, konaklama vs gibi nedenlerden her zaman tercih edilmiyor da demek mümkün. Tabii hepimiz Ölüdeniz'de uçmayı SIV ve Acro yapmak için gitmeyi istiyoruz bunun aksini kim düşünebilir ??

Kazalar ya bilgisizlikten ya da kendine öz güvenin çok fazla olduğu anlarda oluyor ancak bu kaza bilgisizlikten değil bence Deniz’in özgüvenden kaynaklanmış. Deniz’ le birlikte uçtuğum her uçuşunda YP emniyet kurallarına dikkat eden biri olduğunu ayrıca eğitmeni ve arkadaşları Alanya’da olduğundan orada uçmasının deniz üzerinde daha önce bir çok kez aynı SIV yi çalışmış olmasından, yerde eğitmeni olduğu halde 200 Metre irtifada önden kapama çalışmasının son derece normal :? olduğunu söylemeliyim.

Negative eleştiri yapmak kadar kolay bir şey yok! Gözünün üstünde kaşın var dersin, ee ne var bunda ben dedim oldu! mantığının kimseye yararı olmaz. Grubu takip eden yüzlerce uçmana faydalı olabilecek positive birkaç satır yazmak daha akıllıca olmaz mı ?

Tecrübeler TECRÜBE İLE sabit olduğuna göre hepimizin başına gelebilecek olaylardan ders almalı ve kazaları teknik olarak değerlendirmeyi denemeliyiz.

Benim birkaç paylaşımım olacak ;

Deniz’cim çok geçmiş olsun dostum. Kaza raporundan anladığım kadarıyla '' kanat 2/4 oranında hemen açıldı ancak kapalı kalan taraf sanki ipe çamaşır asılmış gibi kırık bir şekilde kalmaya devam ettik '' ifadesi ile kanatın horse shoe ( at nalı ) olduğunu anlatmak istedin herhalde, çünkü 2/4 kanatın yarısı açık ise, diğer yarısı kapalı olmalı, kapalı olan kısmın kanat ucu dikey olarak aşağı bakmıyor, yatay konumda duruyor ise bu pozisyona at nalı deniyor. Eğer bu veya benzeri bir pozisyon varsa kanat her ne kadar uçuyor gibi görünse de yatay hızı son derece düşük beklide hiç yoktur. Çöküş hızı 5-6 metre/saniyedir. Bu manevra (Horse Shoe ) 2004 yılına kadar Acro yarışmalarında dahi bilinçli olarak yapılmaktaydı.Sıfır frenle düz uçarken frenleri bırakmadan A kolonlarının tam ortasındaki ipleri olabildiğince en yüksek noktasından tutup nazikçe ve simetrik olarak çektiğinizde kanat orta noktadan kırılmaya başlar, çekmeye devam ettiğinizde iki kanat ucunun önünüzde başınızın üstünde birbirine değdiğini görürsünüz! Görüntüsel olarak kiminin beğendiği kiminin pek anlam veremediği bir manevrada olsa düşük aspect ratio ve aşırı dengeli olmasından ötürü DHV 1 ve 1-2 kanatlarla DENENME MESİ gerekir. Bu manevrada dahi başlangıçta kolonların çok hızlı çekilmesi halinde büyük önden kapanmalar olacaktır !!

Konumuz kazanın teknik değerlendirmesi, Forum’da bilgi paylaşımı için son derece doğru bir yer olduğuna göre ; bu kazada Önden kapanma sonrasında kanat deep stall ‘a girmiş. Varyonun çılgın gibi bağırması muhtemel bir stall alarmı olabilir! Bu durumda sağa sola dönüş denemek yerine A kolonlarını ileri itmek, düz uçuş için yeterli hız elde edilmediği taktirde speed’e basmak daha doğru olacaktı.

Recovery yani yedek atmadan sorunun giderilebilmesi 40 metre irtifada mümkün olmayacağından ötürü ve Full Stall şansı da olmadığına göre yedek atmaktan başka seçenek yok. !! Her ne kadar yedek atmak gerekliyse dahi SIV çalışırken veya spiral veya başka bir manevra çalışılırken, manevranın süresi ve niteliğine göre karşı rüzgarın yönü ve şiddeti mutlaka göz önünde bulundurulmalıdır. Deniz üzerinde başladığınız bir manevra kötü sonuçlanıp yedek atmak zorunda kaldığınızda caminin minaresi veya bir restorantın masasında son bulabilir :)

Her avantaj sonrasında ciddi dez-avatajlar olabileceğini unutmayın.

Özellikle bunun yada benzeri bir durumda şayet denize iniş yapılmış olsaydı bacak kolonlarını çözmeye zaman olmadığından harness ense ve sırt kısmından sizi suya gömüyor olacaktı. Asla yapılma ması gereken OVER REACTİON yani aşırı reaksiyon veya panikle birlikte denizde bekleyen hazır bir botunun olmaması durumunda pilotun boğulması söz konusu olabilir.

DHV kurumunu sonunda geçte olsa ( 5 yıl sonra ) Collapse ile Assymetric arasındaki ‘ büyük farkı ‘fark etti ! Ukalalık yaptığımı DHV ‘yi eleştirdiğim falan düşünmeyin lütfen sadece DHV ‘nin daha önceki test raporlarını baz alarak konuşuyorum çünkü 2 genel toplantı, üretici ve test pilotları ile yapılan görüşmeler neticesinde DHV Test Kriterleri değişti.Bu temel değişikliklerin nedeni frontal yani önden kapanma düzeltmesi ve spiral içinde bulunduğunuz andaki kapanmaların hassas analiz ve test aşamaları sonunda büyük bir kapanmanın , derin/büyük bir asimetrik kapanmadan daha olumsuz sonuçlar doğurabileceği kararının çıkmasıdır .

Detayları okumak isteyen olursa link budur http://www.dhv.de/typo/index.php?id=715&backPID=3&tt_news=1835

Sonuç olarak daha önce bir çok kez denemiş ve son derece başarılı çıkışlar yapmış olsanız bile hiçbir SIV manevrasını hafife almayın.

Kazasız uçuşlar.

Saygılarımla
Murat Çakmak

Kullanıcı avatarı
Endurocu
Mesajlar: 159
Kayıt: 22.12.2007, 19:33
Ad Soyad: Ferdy Guven
Şehir: Aydın-Fethiye
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #14 gönderen Endurocu » 1 on yıl 5 yıl önce (24.06.2008, 20:19)

sayın kamil GÖRKEM acaba eğitiminizi nereden aldınız ve kaç saat kadar uçuşunuz var???

Kullanıcı avatarı
xc_extreme
Mesajlar: 319
Kayıt: 09.05.2006, 16:24
Ad Soyad: Tulgay Özden
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #15 gönderen xc_extreme » 1 on yıl 5 yıl önce (24.06.2008, 22:26)

XC-EXTREME
Sportif Havacılık ve Ekipmanları
Yamaçparaşütü Uçuş Eğitim Antrenman Merkezi

KAZA RAPORU

Kaza Yapan Pilot : Deniz KARAGÖZ
Kaza Yapılan Yer : Antalya – Alanya
Kaza Oluş Tarihi : 22.06.2008
Hava Aracı Tipi / Modeli : FB MATRİX DHV 1/2
Pilotaj Seviyesi : Pilot Adayı
Hava Durumu : Açık, Rüzgar 10-12 km
Kaza Olay Yeri / Sebebi : İniş Sırasında ,SIV Çalışması Aşamasında
Kazayı Rapor Eden : XC- Extreme Sportif Havacılık ve Ekipmanları
Kaza / Olay Sonucu : Pilot Normal , Yamaçparaşütü Normal


XC-Extreme Sportif Havacılık ve Ekipmanları Yamaçparaşütü Uçuş Eğitim Antrenman Merkezi bünyesinde yapılan Yamaçparaşütü Pilotaj Kursu kapsamında SIV Teorik eğitimleri biten Pilot adayının Pratik uçuşları çalışmaları yapılmaktaydı. Pilot adayı ilk uçuşlarını başarıyla gerçekleştirdikten sonra ikinci sorti için hazırlık yapıldı. Kalkış sonrası Pilot Adayı normal bir şekilde belirtilen rota istikametinde uçuşunu gerçekleştirdi. Önceden belirlenen SIV programı gereği bir adet önden kapanma çalışması yapılarak uçuşun tamamlanması kararlaştırılmıştı. Bu amaçla Pilot Adayına güvenli bir genişliğe sahip olan Kleopatra Plajı üzerine geldiğinde telsiz kontrolü eşliğinde verilen komutlarla, yaklaşık 200 metre irtifada rüzgârı karşısına alacak şekilde önden kapanma yaptırıldı. Yaklaşık 3 sn bekledikten sonra A kolonlarının bırakılması komutu verildi. Pilot Adayı A kolonlarını bırakması sonrası kanat normal uçuş şeklini kazanmasına rağmen ileri gidişinin sıfır olduğu ve dikey çöküşün ( Derin Stol ) yaşandığı görüldü. Pilot adayına frenlerin sıfır konumuna getirilmesi ve kanada hız kazandırılması için komutlar verildi. Ancak kanadın derin stolden çıkmadığı görüldü ve yedek paraşütün atılması komutu verilmiştir. Pilot Adayı son 50 metrede Yedek Paraşütü atmıştır. Atılan paraşüt 3 saniyeden daha kısa bir sürede açılarak Pilot adayının askıya almıştır. Akabinde Pilot adayı mevcut ana kanadın frenlerini tamamıyla çekmiş ve kanadı kapatıp plaja inişle birlikte takla atarak darbenin şokunu azaltmıştır.
Yukarıda anlatılan vukuatın bir kaza raporu olarak değil, bir SIV çalışması olarak tarafımızca kayıt altına alındığını belirtmek isterim. Bu olay sonrasında çıkan çeşitli yorumların tarafımızca cevabını aşağıda maddeler halinde sıralanmaktadır.

1- Bu olay kesinlikle kontrol dışı, programlanmamış bir olay değildir.
2- Rutin yapılan SIV çalışmasında Pilot adaylarımıza uçuş öncesi brifing verilmektedir.
3- Eğitimler, firmamızca görevlendirilen yetkili ve tecrübeli eğitmen pilotlar tarafından verilmektedir.
4- Belirtmek isteriz ki mevzuatımız gereği eğitmenlerimiz SIV çalışmasının 1 ve 2 aşamalarını Alanya’da, 3 aşamasını Ölüdeniz veya Kaş’ta yapmaktadır. Önden kapanma çalışması programımızda 2 aşamada bulunmaktadır.
5- SIV çalışmasının Plaj üzerinde yapılması o anki ortam şartları göz önünde bulundurularak yapılan değerlendirme sonucudur.
6- Ayrıca Plajda iniş için çok fazla geniş alan bulunmaktadır.
7- Bu olay sırasında kanat normal şeklini korumuş, herhangi bir agresif harekette bulunmamış ( keskin dönüş vb ) ve sadece dikey çöküş yaşamıştır. Bu şekilde yapılacak bir inişte de Ana paraşütün yedek paraşüt vazifesi göreceğini hatırlatmak isterim.
8- Yedek Paraşütün atılması komutu Eğitmen Pilot tarafından verilmiştir.
9- Ayrıca Yedek Paraşütlerimiz düzenli bir şekilde 3 ayda bir açılıp yeniden katlanmaktadır.
10- Ayrıca burada tekrar belirmek isterim Firmamız Yamaçparaşütü Uçuş Eğitim Antrenman Merkezi olarak faaliyet göstermektedir.


ONAYLAYAN

Tulgay ÖZDEN
Eğtm Pilot & Directör

Kullanıcı avatarı
xc_extreme
Mesajlar: 319
Kayıt: 09.05.2006, 16:24
Ad Soyad: Tulgay Özden
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #16 gönderen xc_extreme » 1 on yıl 5 yıl önce (24.06.2008, 22:36)

Sayın Site Yönetici
Bu konu başlığı altında yazılan yorumlar kapsamında, yazılan yazılar içerisinde Kamil GÖRKEM isimli kişinin bizlere karşı gösterdiği tutum ve suclamalar neticesinde yaptığımız araştırma sonucu olay sırasında böyle bir şahsın olayın gerçekleştiği anda orda bulunmadığı ve hatta Alanya bölgesinde bu isim altında bir kişinin bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu amaçla Alanyada uçuş yapan tüm yerel pilotlarla görüşülmüştür. Bu kişinin sahte isim altında bizleri suçladığını düşünmekteyiz. Firma olarak ve Şahsım adına bu konuda gereğinin tarafınızca yapılmasını ve bu kişinin sizdeki kayıtlı bilgilerin incelenerek bizlere bilgi verilmesini arz ederim.

Tulgay ÖZDEN
Eğtm Pilot & Directör


Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

Mesaj #17 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 5 yıl önce (25.06.2008, 07:44)

tulgay hoca'yla bu tarz çalışmalar öncesinde konuşmalarımızda sürekli ters bir durum olursa olay kontrolden çıkarsa çekinmeden yedek atabileceğimi defalarca konuşmamız ve tam plaj üzerine gelirken elimi yedeğe atıp yerini bir daha kontrol etmem bence bu mesafede bu kararı vermemde büyük fayda sağladı. çünkü yedek atmaya kararı verdiğim ve attığım sırada eğitmenin verdiği telsiz komutunu duymadım. büyük ihtimalle içinde bulunduğum durumda kanadımla ve yere olan mesafemle ilgilendiğim için ayrıca varyo gürültüsü de vardı telsizden gelen sesi duymadım veya bu duumlara konsantre olduğumdan telsizden gelen sesi algılayamadım.

üzerime düşmez ama bu tarz eğitimleri veren arkadaşlar yedek konusunuk pilotla yerde sakin sakin kararlartırmaları gerekir. yoksa havada belli bir zamandan sonra verilen komutlar yetersiz kalabiliyor.

Kullanıcı avatarı
ÇağlaR
Mesajlar: 437
Kayıt: 05.12.2005, 01:42
Ad Soyad: Çağlar Güngelen
Şehir: Kaş - İzmir
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #18 gönderen ÇağlaR » 1 on yıl 5 yıl önce (25.06.2008, 15:20)

deniz önelikle geçmiş olsun. Bu tarz olaylar tabiki de hepimizin başına gelebilir sonuçta yolda yürürken bile risk altındayız :) , fakat bu risk çizgisini aşağılara indirmek bizlerin elinde. ilk olarak yedek paraşüt bu gibi durumlar için bizde bulunuyor, atarsam insanlar ne düşünür - acaba ticari firmalara veya uçuş camiasına kötü itibar getirirmiyim gibi şeyleri olayın içinde aşağıya düşerken düşünebilirseniz ya muheteşem ötesi rahat ve kendine güvenen bir pilotsunuz yada düşünme mekanizmanız çalışmıyor demektir... en iyisini yapmışsın deniz ve yedeği patlatmışsın eline sağlık :)
belki şöyle birşey de düşünebiliriz; 1. si deniz üzerinde SIV yapmanın güvenlik açısından sağlam ve havacılık açısından da kural olduğunu biliyoruz. oldu da irtifan deniz üstüne yetişene kadar biticek kara üzeri değil ama kumsalın üzerinde başlaman gerekicek manevralara, o zaman hiçbir manevrayı deniz üzerinde yaptığın sertlikte ve güvende yapmamalısın. bu olaydaki hata olarak görünen kısım benim açımdan bu. Kendine güvenmen çok güzel, uçuşlarında çok rahatlık sağlar fakat herzaman içinde çok az miktarda tedirginlik olucak. çünkü o zaman tedbirli uçacaksın, güvenlik mesafelerini ona göre belirleyip kararlarını kısa sürede vericeksin.
Tekrar geçmiş olsun, böylece SIV yi yedek te dahil olmak üzere tamamladın sanırsam :lol:

Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

Mesaj #19 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 5 yıl önce (25.06.2008, 18:40)

yorumun için teşekkürler çağlar. darısı yedeği patlatamayanların başına :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (şaka şaka umarım hiçbir pilot bu tarz yedek atmak zorunda kalacağı bir durumla karşılaşmaz.

Kullanıcı avatarı
filizey
Mesajlar: 200
Kayıt: 26.03.2005, 00:26
Ad Soyad: Filiz Bakır Güler
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #20 gönderen filizey » 1 on yıl 5 yıl önce (25.06.2008, 22:59)

xc_extreme yazdı:Sayın Site Yönetici
Bu konu başlığı altında yazılan yorumlar kapsamında, yazılan yazılar içerisinde Kamil GÖRKEM isimli kişinin bizlere karşı gösterdiği tutum ve suclamalar neticesinde yaptığımız araştırma sonucu olay sırasında böyle bir şahsın olayın gerçekleştiği anda orda bulunmadığı ve hatta Alanya bölgesinde bu isim altında bir kişinin bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu amaçla Alanyada uçuş yapan tüm yerel pilotlarla görüşülmüştür. Bu kişinin sahte isim altında bizleri suçladığını düşünmekteyiz. Firma olarak ve Şahsım adına bu konuda gereğinin tarafınızca yapılmasını ve bu kişinin sizdeki kayıtlı bilgilerin incelenerek bizlere bilgi verilmesini arz ederim.

Tulgay ÖZDEN
Eğtm Pilot & Directör


"sahte isim" meselesi maalesef tüm forumlarda söz konusu... bu konuda üzerimize düşeni yapmaya çalışıyoruz.
sizin söylediğiniz bu durum için de aynı şeyin geçerli olup olmadığı araştırılmaktadır. en yakın zamanda sonuca ulaşacağımızı umuyorum.

saygılarımla...

filizey

not: bu mesaj sadece sahte isimle ilgili şikayete yanıttır. alanya'daki yedek olayına dair benim de "deniz üstünde mi kara üstünde mi yapıldı?", "deniz üstünde 200 m irtifa SIV için yeterli midir?" gibi sorularım mevcuttur. deneyimli pilotlarımızın yorumlarını merakla beklemekteyim...