Ölüdeniz'de Kaza...

Kaza raporlarınız buradan yayınlayabilir raporlara yorum yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
cincir
Mesajlar: 541
Kayıt: 26.08.2006, 17:13
Ad Soyad: Güngör Şen
Şehir: Adapazarı
:
Moderatör
Aldığı Beğeni: 11 / 2
Yaş: 52
İletişim:
Pilot Menüsü: 

Ölüdeniz'de Kaza...

Mesaj #1 gönderen cincir » 1 on yıl 5 yıl önce (03.10.2008, 12:43)

Maalesef ölümlü bir kaza olmuş.Çok üzücü...

http://www.hurriyet.com.tr/gundem/10033678.asp


Onur Ozkonyali
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen Onur Ozkonyali » 1 on yıl 5 yıl önce (04.10.2008, 23:13)

kazaa hakkında birr bilgisi olan varsa bizim lee paylaşa bilirmi??

Kullanıcı avatarı
yener
Mesajlar: 290
Kayıt: 10.08.2006, 02:29
Ad Soyad: Mehmet Yener Yilmaz
Şehir: Antalya - Almanya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen yener » 1 on yıl 5 yıl önce (05.10.2008, 01:40)

allah rahmet eylesın
helıkopterın alısı sadece gördüm yedek attıgını ve dolastıgını duydum
sanırım rotora gırmıs dıye bır duyum var

Kullanıcı avatarı
ucarimanda
Mesajlar: 299
Kayıt: 16.10.2006, 17:07
Ad Soyad: Yigit Yildirim
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 8 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen ucarimanda » 1 on yıl 5 yıl önce (06.10.2008, 11:41)

Selamlar,
Tomas Almanya'nın en büyük uçuş okulunun sahibi ve çok tecrubeli bir eğitmendir. Her yıl Ölüdeniz'e birkaç kez grup getirir ve dolayısıyla bölgeyi en az yerel pilotlar kadar iyi tanırdı.

Bu kadar tecrubeli bir eğitmenin bu şekilde bir kaza geçirmesi üzerinde durulması gereken bir durumdur.

Kazanın oluşumu:
1700 pistinden Fethiye rüzgarı rotoruna (kalkışın sağ 90 derece ve fazlası) tandem pilotları kalkış yapmakta. Sonrasına tek pilotlarda kalkış yapıyorlar. Kalkan kanatların bir kısmı hiç sallanmadan rahtça ilerlerken, bazıları ciddi salınımlar yaşıyor.

Tomas kalkış sonrasında Rus grubun belirtiğine göre frenleri bırakarak oturmaya çalışıyor. Kendi grubunun belirttiğine göre video ile uğraşıyor. Kalkıştan çok kısa bir süre sonra frenler elinde değilken frontal kapanma yaşıyor. Kanat (sigma 7, orta seviye) tek seferde açılıyor ve öne saldırıyor. Bu sırada ikinci bir kapanmayı yaşıyor ve gözden kayboluyor. Helikopterle hastaneye nakledilirken hayatını kaybediyor.

Kazadan çıkarılması gereken dersler:
1) Frenleri kalkış sonrasında bırakma: Bu konu defalarca gündeme gelmiş olsa da hala birçok pilot bu hatayı tekrarlamakta. Kalkış sonrasında, yere yakınken ve havayı henüz hissetmemişken frenleri bırakmak potansiyel olarak çok tehlikelidir. Bu kazadan daha net bir örnek olamaz.
2) Özgüven fazlası: Sporumuzda hiç bir zaman ben öğrendim, bitirdim bu işi denilemez. Tecrubeniz ne kadar yüksek olursa olsun doğa her zaman daha güçlüdür. Doğa dur dediğinde bana birşey olmaz diyemeyiz.
3) Diğer pilotların hatasını taklit etme: Belki de bu forumu takip edenler açısından çıkarılabilecek en önemli ders budur diye düşünüyorum. Malesef birçok pilot özellikle tecrube seviyesi düşük olanlar uçuş kararlarını diğer pilotlara göre alıyorlar. Bir pilot her zaman diğer pilotları takip etmelidir. Ancak sıkça yapılan bir hata uygun olmayan koşullarda havalanmış bir pilot sorun yaşamadan uçuşunu tamamlıyorsa bu koşulların uygun olduğu anlamında yorumlanmamalıdır. Pilotun şanslı olduğu şeklinde yorumlanmalıdır. Bu kazada rotora en az 50 pilot kalkış yapmış, bazılarının kanadı sallanmış, bazılarının kulağı kapanmış. Ancak tomas frontal yedi. Hiçbir zaman hayatımızı yüzde bir gibi bir ihtimale bağlayamayız. Koşullar uygun değilse uygun değildir. Bazı kendini bilmez pilotların o koşullarda uçması ve problemsiz inmeleri o pilutların becerileri değil şansıdır. Bu forumu takip eden pilotlara tavsiyem kararlarını kendileri için verip emin olmadıkları durumda yerde kalmayı seçmeleridir.

Tekrar ediyorum, bazı pilotların uçup sorun yaşamamaları tamamen tesadüflere dayalı olabilir. Hava koşullarını analiz ederken temel bilgileri (rüzgar yönü, şiddeti, türbülans seviyesi) atlamayın.

Saygılarımla,
yigit
www.ucuskulubu.com

Kullanıcı avatarı
daglar72
Mesajlar: 343
Kayıt: 25.05.2005, 00:39
Ad Soyad: Abdullah Acar
Şehir: Bursa
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen daglar72 » 1 on yıl 5 yıl önce (06.10.2008, 12:51)

selamlar..
gerçekten çok üzücü bir kaza :( bu kazadan da anlaşıldığı gibi ne oldum demicen ne olucam dicen ki dikkati elden bırakmamak için, bu kadar tecrubeli bir pilot ölümcük kaza yaşıyorsa bu sporun hiç şakası olmadığı anlaşılıyor.
Yiğit aradaşımada teşekkür ediyorum konuya güzel değinmiş :roll:

Kullanıcı avatarı
SEMİHA
Mesajlar: 82
Kayıt: 02.02.2006, 10:38
Ad Soyad: Semiha Dinçel
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen SEMİHA » 1 on yıl 5 yıl önce (07.10.2008, 09:24)

Bu kaza haberi her yonuyle cok uzucu ama ayni zamanda alinmasi gereken derslerle dolu.

Benzer bir havada kuzey pistinden kalkmayi denemeyerek daha rotor'lu 1700 den kalkmak ozellikle tandem firmalari icin bir aliskanlik olmus durumda.
Bunu neden israrla devam ettiriyorlar bilemiyorum, benzer kosullarda 1900 kuzey pisti ruzgar yonu ve hizi ile kalkisa daha az riskli ve guvenli olabiliyor,tabiiki bazi pilotlarin ucus tecrubesinin ustunde oluyor,bu nedenle de 1700 ve bu risk tercih ediliyor.

Ama seviyesi ne olursa olsun single pilot ta mecburen tandem transportlari ile take-off a cikiyor. Single pilotta bu hava kosulunda kalkisini yapiyor.

Bu sene 1700 kazalarinin hemen hepsi bu hava kosullarinda olustu.Benzer kaza gozlemlerini Tonguc ve Andrea'da bu gruba yazdilar

Bence eksik olan ama kaniksadigimiz artik yazmadigimiz birseyler daha var.(Dogrumu bilmiyorum lutfen bilenler duzeltsin) Kaza olduktan sonra BIRBUCUK SAAT ambulans beklenmis. Doktor 45 dakika kalp masaji yapmis ve Orman isletmesi yangin helikopteri ile giderken vefat etmis.
Birbucuk saat + 45 dakika cok uzun bir sure.

Benim 2005 te sahit oldugum benzer bir kaza single RUS tarafından yasanmisti. Kulubede harac alanlara pilot dustu ambulansi arayin dedigimde "telsizin yokmu haber ver asagidakilere" cevabini almistim.RUS sans eseri sadece ayagini kirmisti. Yanimizda ilk yardim malzemeleri ve SIV yapmaya gelen bir hemşire ve bir doktorumuz vardi. Buna ragmen 1 saat sonra (ambulans degil) transportla asagiya inebilmisti.

Bu konuda Artik birseyler yapmamiz gerek baskalarina bakmayin bizden soz ediyorum.

Sadece Take off degil inis alaninda da benzer riskler soz konusu.

Gecen aylarda oludenizde suya inmek zorunda kalan bir single parasutcu icin orada olan LOKAL bir firmaya kurtarma botu(bende numaralari yoktu onlarda vardir diyerek) aramasini soyledim.Tek elini havaya olumsuz bir sekilde kaldirarak ve gulerek verdigi cevap ve hic birsey yapmamasi kanimi dondurdu.

"Bu pilot bizden degil." Peki kimdi o pilot.

O pilotun kim oldugu cok onemli.
Oludenizde ucmaya gelen single bir pilot tu o...
Yani sendin,bendim.
Herhangi bir single pilot.Bir organizasyona dahil
degilsen,egitim yada grubunla gelmemissen kimse seni gozetmiyor.
(sabah saati ve cok erken oldugu icin,ticari kurtarma botlari henuz piyasada yoktu ve pilot yarim saat sonra sudan kanolarla cikabildi.)

Bu cok vahim ve acilen duzeltilmesi gereken en onemli ADIM dir.

Vahim olan olaylar aliskanlik edinilerek yadsinmadan gunluk yasama dahil ediliyor.

Yamac parasutunu yapan, seven, ogrenmeye calisanlardan bahsediyorum.
Bu konuda konusmayi geyik yapmayi sevenlerden bahsediyorum.
Bu isten gecimini saglayan insanlardan bahsediyorum.
Yarismalara katilan,egitim veren,Teknik makaleler yazan,federasyon
olusturan,kulup kuran,organizasyonl ar duzenleyerek yamac parasutu
faaliyetleri, xc ucuslari festivaller duzenleyen,kisaca yamacParasutu ile
ilgilenen herkesten bahsediyorum.

Oludeniz gibi dunyanin sayili yamac parasutu merkezi olan bir deger sadece
"BIRKAC ONEMSIZ DETAY!!! " nedeni ile HIZLA kan kaybediyor can
cekisiyor.

"Niye single pilot gelmiyor.?" diye soranlar cevabi burada aramali.
CAN GUVENLiGi YOK. Bizler bunu takmiyor olabiliriz ama ulkelerinde bu can guvenligi saglanmis insanlar bu durumu yasadiktan sonra OLUDENIZ i single olarak tercih etmez.
Kimse ama kimse bunu ustlenmiyor, omuz silkiyor.
Herkes bunu farkinda ama kimse kilini kipirdatmiyor.

Hemen klavyelere sarilip ici bos e-posta yazmayiniz. Ne yapabileceginizi dusunup eger bir cozumunuz varsa emek verebilecekseniz, konusunuz ve yaziniz.

Bu konuda emek verenler ugrasanlara: Ben benzer olusumlar icin kurulacak bir komite de gonullu olarak maddi manevi calismaya varim ve uzerime dusen herseyi de yaparim.

Aklima gelenler:
-Kalkis ve inis alanlarinda AMBULANS vey ilkyardim hizmeti YOK.
Ambulans olmasa bile arama kurtarma ve ilkyardim malzemeleri ve ilkyardim
egitimi olan birileri ilk mudaheleyi yapabilir.Onemli olan karmasa
olmadan mudahale yapilmasi.
-ilkyardim malzemesi 1900 daki Orman isletmesi evinde veya yakininda
bir kulubede tutulabilir harac kulubesinin yanin da da olabilir.
-Ticari Tandem Pilotlarinin hepsi bir ilkyardim egitimi almis
olmali.
-Kalkista bir saha komiseri YOK. Tandem pilotlari veya diger ilgili pilotlar egitim alirlar ve nobetlese bir sistemle bir pilot bunu yapabilir. Ayda bir,iki kere bunu yapmak zor olmasa gerek.

-Kalkis alaninda kurallari ve detay bilgiyi veren tabela yok.
* Bu tabelada take-off alani ve kurallari inis paterni ozellikleri vbg bilgiler.
* yabanci/lokal pilot icin Acil bir durumla karsilasilirsa yapilmasi,aranmasi gerekenler,vbg Ambulans,Jandarma, Orman isletmesi vs..TELSIZ Frekanslari, telefon numaralari.

Sevgiler
Guvenli ucunuz,ucurunuz.
Semiha


Kullanıcı avatarı
tekinyılmaz
Mesajlar: 27
Kayıt: 28.01.2008, 00:33
Ad Soyad: Tekin Yılmaz
Şehir: Bursa
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen tekinyılmaz » 1 on yıl 5 yıl önce (07.10.2008, 18:29)

semiha hanım çok güzel bir yaklaşım sergilemiş,teşekkürler..
bu yaz ilk kez uçtum babadağdan.Uçmak için enfes bir yer.
Burada bütün kulüpler,ticari olarak düşündüklerinden bütün dikkatleri ile uçuşa odaklanıyorlar,ama bir kaç düzenleme ile daha rahat bir ortamda çalışabilirler.Bir kaç tandem pilotu arkadaş ile konuşmuştum,onlarında çok güzel fikirleri var.Ama yapabilecekleri bir şey yok diye düşünüyorlar.Aslında var , organize olabilirler.Burda çok büyük bir rant var ve unutmayalımki pilotlar olmadan yapamazlar.
Örneğin:
1-1700 pistindeki tuvalet...çok kötü...düşünsenize hadi turistleri boşverin biz kullanıyoruz,oradaki pilotlar en çok kullanıyor.
2-1700 pistinde bekleme bölgesi olabilir,oturmak için,bir şeyler içmek için,bir sonraki uçuşu beklemek için(böylece insanlar kendini uçmaya zorunlu hissetmezler).Ticari olarak düşünürsek,bir girişimciye verilerek bu sorun çözülür
3-Transport önemli konu,yukarı çıkana kadar üzeriniz bir toz tabakası ile kaplanıyor:)).Yol düzenlenebilir,asfalt olabilir.Asfalt yol ile herkes çıkabilir( Bu duruma firmalar ne der bilmiyorum:)))

bütün bunlar baskı yapılmadığı,organize olunmadığı sürece nafile yazışmalar olarak kalınacaktır,burada esas görev ölüdenizde görev yapan pilot arkadaşlara kalıyor.
Burda sadece düşüncelerimi aktarmak istedim,amacım kimseyi eleştirmek değil.
herkese kazasız uçuşlar diliyorum..
tekin

Kullanıcı avatarı
PROFLY
Mesajlar: 476
Kayıt: 08.04.2006, 10:23
Ad Soyad: Mesut Albayrak
Şehir: Bursa
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

ölüdeniz

Mesaj #8 gönderen PROFLY » 1 on yıl 5 yıl önce (08.10.2008, 11:07)

Merhaba..

Sorun herkesce kabul ediliyor ve inşallah bir çözüm üretebiliriz. Orayı en çok kullanan Türk pilotlar; ve bunu başta kendimiz için istemeliyiz.

İşin bir diğer yüzü de şu; bu ülkemiz için çok kötü bir reklam oluyor. Dünyaca ünlü bir yamaç paraşütü merkezinde bu tür organizasyonlar konusunda bir eksiklik var. Belki daha iyi bir organizsayonla o bölge turizm açısından daha da fazla gelişebilir; bu da ülkemiz yararınadır.

İsmet Bey'in mail grubuna attığı mailde örnek bir hesap var. Ufak meblağlarla tüm bu hizmetler sağlanabilir. Zaten mevcutta toplanan paraların böyle bir iş için kullanılması yönünde yetkililerle görüşülürse belki yine olumlu bir sonuca varılabilir.

Yurtdışından; paraglidingforum.com sitesinden bir linki, Ölüdenizin dışarıdan yabancı pilotlar tarafından nasıl göründüğünü ve bahsedildiğini görmemiz için ekliyorum.
http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?p=13064

Daha önce Deniz Erenler tarafından bu yazı çevrilmişti. Okuyanlar hatırlayacaktır.
Linki aşağıda;
http://www.ypforum.com/viewtopic.php?t=170

2005 yılından beri ne değişti neler yapıldı düşünüp özeleştiri yapmak lazım. O zamanlar özel sektöre devredilmişti; bu iptal ettirildi; bu bir kazanımdır. Ama problem çözüldümü?

Kullanıcı avatarı
efe
Mesajlar: 1
Kayıt: 31.01.2010, 18:43
Ad Soyad: Efe Deniz
Şehir: Mersin
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen efe » 1 on yıl 4 yıl önce (02.02.2010, 22:50)

semiha hanım mevcut konuya çok güzel değinmiş öncelikle tebrik ediyorum..

acil durumlarda kimin müdahele edeceği konusunda ciddi bir boşluk var.

kara kuv.nin arama kurtarma bölgesi hav kuv.inin arama kurtarma bölgesi
sivil savunmanın a k bölgesi birbirine bindirilmiş durumda ulaştırma bakanlığının ya da silahlı kuv.in birilerinin bu olayı net bir şekilde üzerine alması gerek...

ve ülkemizin tamamını kapsıyacak şekilde ayrıntılı bir çalışma yapılması gerek..

anlamsız kadın programları yerine medyanın bu eksikliğimizi tartışmaya açması tekrar tekrar hatırlatmasında fayda görüyorum.

hatırlarsınız helikopter kazasından sonra arama kurtarma faaliyetleri tam bir fiyasko olmuştu.

malumunuz Türkiye'de afetlerde arama ve kurtarma hizmetleri; İçişleri Bakanlığı Sivil Savunma Genel Müdürlüğü koordinatörlüğünde, Sivil Savunma Arama ve Kurtarma Birlik ve Ekipleri, İtfaiye, diğer resmi ve özel kuruluşlar ile sivil toplum kuruluşlarının arama kurtarma ekiplerince müştereken yürütülmektedir. İhtiyaç duyulduğunda TSK'nın arama kurtarma ekipleri de arama kurtarma çalışmalarına katılmaktadır.

naçizane görüşüm bu iş silahlı kuv.lerin işi değil, bir yandan yurt savunmasına hazırlık seviyelerini artırmalarını isterken bir yandan da 24 saat esasına göre vardiya sistemine dayalı a/k faaliyetleri için beklemede tutuyoruz. yazık bu insanların mesaisine, bir koltukta iki karpuz taşınmaz.. madem ki a/k sorumluluğu içişleri bakanlığında gerek 17 ağustos depremi olsun gerek, gerek helikopter kazasındaki fiyaskoda olsun, gerek istanbuldaki bu sene yaşadığımız sel felaketi olsun, gerekse açıktaki gemilere arama kurtarma faaliyetlerinde olsun... hepsini bir bir inceleyelim.

gerekli koordine makamları ellerindeki enstrumanları ne derece etkili kullanmışlardır. oturup sorunu iyice analiz etmemiz, sadece sporumuz açısından değil ulusal olarak arama kurtarma sorununu yorumlayıp yerel kulislerimizle çözüme yönelik aktivasyon enerjini başlatmalıyız.


herkese emniyetli ve verimli uçuşlar dilerim..:)