air games baska kaza haberi

Kaza raporlarınız buradan yayınlayabilir raporlara yorum yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

kaptanremo
Mesajlar: 16
Kayıt: 02.06.2008, 15:20
Ad Soyad: Ömer Tekin
Şehir: Antalya / Kaş
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

air games baska kaza haberi

Mesaj #1 gönderen kaptanremo » 1 on yıl 5 yıl önce (24.10.2008, 20:13)

arkadaslar gecen günlerde posta gaztesinde ve hürriyet gaztesindede cıkan bir haber var kaza hikaye fotoraflardan alıyacagımız kadar cakma serbestcilerden biri bir yamac parasütünün içinden geciyor kanat swing axis o kadarın direk ablıya biliyoruz olay nedir bilen varmı ling assagıda
saygılar
http://arama.hurriyet.com.tr/arsivnews.aspx?id=10177692


Kullanıcı avatarı
skydiver
Mesajlar: 462
Kayıt: 23.12.2004, 21:23
Ad Soyad: Volkan Şekerci
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Re: air gameste baska kaza haberi

Mesaj #2 gönderen skydiver » 1 on yıl 5 yıl önce (24.10.2008, 22:12)

kaptanremo yazdı:arkadaslar gecen günlerde posta gaztesinde ve hürriyet gaztesindede cıkan bir haber var kaza hikaye fotoraflardan alıyacagımız kadar cakma serbestcilerden biri bir yamac parasütünün içinden geciyor kanat swing axis o kadarın direk ablıya biliyoruz olay nedir bilen varmı ling assagıda
saygılar
http://arama.hurriyet.com.tr/arsivnews.aspx?id=10177692


Haberin yazılan detayları dışında ekstra bir ayrıntısı yok. Herkes iyi durumda.

Yalnız "çakma serbestçilerden biri" deyiminin manası nedir açıklarsanız sevinirim...

kaptanremo
Mesajlar: 16
Kayıt: 02.06.2008, 15:20
Ad Soyad: Ömer Tekin
Şehir: Antalya / Kaş
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen kaptanremo » 1 on yıl 5 yıl önce (25.10.2008, 16:30)

afedersiniz orda noktalama hatam var .
"bir haber var kaza hikaye fotoraflardan alıyacagımız kadar cakma ,serbestcilerden biri "
yazacaktım ama diger bir konuda olayı biliyorsunuz adamlar iyi dediginize göre neden isim veya baska bir sey acıklamıyorsunuz yada olayın aslını acıklamıyorsunuz cünkü haberde yamacparasütüne serbest parasütcü biri captı degil serbestciler kendi arasında carpısıyor deniliyor bunu cevaplayın .

Kullanıcı avatarı
skydiver
Mesajlar: 462
Kayıt: 23.12.2004, 21:23
Ad Soyad: Volkan Şekerci
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen skydiver » 1 on yıl 5 yıl önce (25.10.2008, 19:47)

kaptanremo yazdı:afedersiniz orda noktalama hatam var .
"bir haber var kaza hikaye fotoraflardan alıyacagımız kadar cakma ,serbestcilerden biri "
yazacaktım ama diger bir konuda olayı biliyorsunuz adamlar iyi dediginize göre neden isim veya baska bir sey acıklamıyorsunuz yada olayın aslını acıklamıyorsunuz cünkü haberde yamacparasütüne serbest parasütcü biri captı degil serbestciler kendi arasında carpısıyor deniliyor bunu cevaplayın .


önemle düzeltmek isterim: ben haberi Milliyet.com adresinden okuduğum için "haberde yazılanlar dışında ekstra bir şey yok" yazmıştım. ama hurriyet başka yazmış. yani aslında bu sitedeki haber yanlış.

haber diyor ki:
Muğla'nın Fethiye İlçesi'nde 15- 19 Ekim tarihleri arasında yapılan Uluslararası 9uncu Ölüdeniz Hava Oyunları'nda sky diving (gökyüzü dalışı) yapan üç sporcudan biri, paraşütünü erken açan arkadaşının paraşütünü delip geçti.


bir şey sormak istiyorum. haberdeki fotoğrafta yedeği açık bulunan hava aracı serbest paraşüt müdür yoksa yamaç paraşütü mü?

haber, fotoğrafıyla birlikte verilmiş olmasına rağmen ve fotoğrafta da açıkça yamaç paraşütü görünüyorken üç skydiver çarpıştı gibi bir şeyi yazan haberciye inanmak ne derece mantıklıdır bilmiyorum. haber kaynağı aynı ajans olduğundan, aynı haber olacağını düşünmek benim hatam.

olayın aslını acıklamıyorsunuz cünkü haberde yamacparasütüne serbest parasütcü biri captı degil serbestciler kendi arasında carpısıyor deniliyor bunu cevaplayın .


olayın aslı haberin fotoğrafında. demek ki onlar her zaman olduğu gibi haber yazmayı bilmiyorlar. çünkü fotoğraf, bilinenle aynı, haberi yazan vatandaş kafasına göre skydiver sayısını 3'e çıkarmış, çarptığı kişiyi de yp pilotu ilan etmiş.

fotoğrafları ilgili linke tıklanarak görülebilir.

bir de bu gibi kazaları lost kurgusundaki olaylar gibi irdelemeye gerek yok sanırım. zaten benim haberi başka kaynaktan okumamla alakalı bir çelişki vardı, düzelttim onu da. benim hatam tamamen.

bu gibi festivaller ve farklı hava araçlarının birbirleriyle olan kazalarıyla alakalı:

bir skydiving gösteri atlayışında bir paraşütçü çıkış yapacağı yeri, yerde uçuşları koordine eden kişi veya kişilere bir ön brifingle söyler, karar alınır nerede atlayış yapılacağıyla alakalı. buna göre de atlayışın gerçekleştirileceği anda yer anonsuyla birlikte yer ekibi atlayışı gözlemler, atlayış bölgesinin uçuşlardan temizler.

hatta doğru olanı o anda havada hiçbir yamaç paraşütü uçuşunun olmaması gerekliliğidir. uçuş olabilir, bu durumda da atlayış bölgesini yerden gözlemleyen koordinatör, daha önceden atlayış bölgesini uçuş yapan amatör pilotlara (ki bu gibi büyük festifvallerde amatör pilotların uçuş yapmasına bu nedenle karşıyım) söylemelidir. uçuş varsa da telsiz anonsu yapmalıdır.

atlayış esnasında atlayış bölgesinde uçan bir yamaç paraşütüne çarpan skydiver çarpmanın etkisiyle kanadı yırtıp kendi paraşütünü açıyor. burada uçuşu yapan pilot veya düşüş yapan skydiver'da bir hata olduğunu düşünmüyorum. çünkü atlayış yapılan bölgenin temiz olup olmadığını bir hava aracından bakarak anlamak zordur, yer ekipleri bu gibi zamanlar için vardır. ve zaten bir yer ekibinin olmasının nedeni de bu. tamamen koordinasyon eksikliği.

iyi uçuşlar.

Kullanıcı avatarı
ÇağlaR
Mesajlar: 437
Kayıt: 05.12.2005, 01:42
Ad Soyad: Çağlar Güngelen
Şehir: Kaş - İzmir
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen ÇağlaR » 1 on yıl 5 yıl önce (27.10.2008, 00:46)

arkadaşlar olayı bizzat izledim...

3 microlight dan 3 skydive çıkış yaptı, organizasyon aşağıda mikrofondan izleyicilere atlayış yapılacağını anons etti ve bizler de izlemeye başladık. her festivalde olduğu gibi gökyüzü yine kalabalıktı ama hemen hemen hepsi babadağ tarafında toplanmışlardı. serbest çi arkadaşlar çıkışlarını lagun tarafına yakın bir yerden yaptılar fakat 2 yamaçparaşütü pilotu lagun tarafındaydı. düz süzülüşle muhtemelen manzarayı izliyorlardı. serbetçi arkadaşlar birbirlerini yakalamak isterken ya sadece önden giden arkadaşına konsantre olmuştu veya düşüşüne heyecan katmak için duran bir şeyin yanından geçmek istedi ve bu da bir Yamaç paraşütü olabilirdi ancak... çünkü serbestçi arkadaşların bunu yaptığını birkaç kez duymuştum, düşüşlerindeki hızı hissedip biraz da heyecan yaşamak için. ne olduysa mesafeyi tutturamadı, veya görmedi, Axis 3 ün üzerine çarptı ve içinden geçti. kanadın ortasındaki hemen hemen 3-4 cell de patlaklar vardı, çarpılan kanat Akdeniz üniversitesi öğrenci pilotlarından bir arkadaştı ve ona öğretildiği gibi acil bir durumda yapması gerekeni yaptı ve yedeğini açtı...

bence;
biraz organizasyonun hatası(böyle bir gösteri yapılacağı zaman gökyüzünün boş olması gerekir) , büyük ölçüde serbestçi arkadaşın hatası (yukarıdan düşen o olduğu için rotasını onun çizmesi ve YP den kaçması gerekiyordu), az bi oranla da olsa akdeniz üniversitesi eğitmenlerinin hatası ( microlight dan skydive yapılacağını telsiz bağlantısı ile söyleyip, öğrencisine dikkatli olasını ve o bölgeden uzaklaşmasını bildirebilirdi)

gerçekten çok ucuz atlatılmış bir kazaydı... 1 - 1,5 metre ile kurtarıldı diyebiliriz... eğer pilotlar birbirlerine çarpsalardı çok ama çok büyük ihtimalle 2 si de ölürdü.

Kullanıcı avatarı
skydiver
Mesajlar: 462
Kayıt: 23.12.2004, 21:23
Ad Soyad: Volkan Şekerci
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen skydiver » 1 on yıl 5 yıl önce (27.10.2008, 01:46)

ÇağlaR yazdı:serbetçi arkadaşlar birbirlerini yakalamak isterken ya sadece önden giden arkadaşına konsantre olmuştu veya düşüşüne heyecan katmak için duran bir şeyin yanından geçmek istedi ve bu da bir Yamaç paraşütü olabilirdi ancak... çünkü serbestçi arkadaşların bunu yaptığını birkaç kez duymuştum, düşüşlerindeki hızı hissedip biraz da heyecan yaşamak için. ne olduysa mesafeyi tutturamadı, veya görmedi, Axis 3 ün üzerine çarptı ve içinden geçti. kanadın ortasındaki hemen hemen 3-4 cell de patlaklar vardı, çarpılan kanat Akdeniz üniversitesi öğrenci pilotlarından bir arkadaştı ve ona öğretildiği gibi acil bir durumda yapması gerekeni yaptı ve yedeğini açtı...


selam çağdaş,

olaya şöyle bir ekleme yapmak istiyorum. bir serbest paraşütçü bahsettiğin gibi yavaş olan bir paraşütün yanından geçme işini, gösteri amaçlı ya da sadece heyecan amaçlı sadece dikey hızının düşük olduğu wing-suit'le atladığı zaman yapar. o yüzden ben o ihtimali gözardı ediyorum. serbest düşüşte bir paraşütçünün atlayış yaptığı alanı kontrol etmesi sadece atlayıştan evvel, atlayış yapacağı aracın içinde mümkün. o da zar zor görünür (zaten yer ekibi böyle zamanlar için var). ve zaten serbest düşüş esnasında atlayış yaptığı düşüş hattına bir başkası sonradan da girebilir. serbest düşüşte dikkat etmen gereken o kadar fazla şey vardır ki, hava sahasının boş olduğunu görüp aynı anda kolda atlayış yapıp, birbirine yaklaşmaya çalışıp, aynı zamanda paraşütü açış irtifasını kontrol edip bir de tüm bunların yanında serbest düşüş hattını kontrol etmesi mümkün değil. zaten ortalama 180 km'lik dikey hızda, 150 metrede bile görse altında birisi olduğunu, ondan kaçması için 3 saniyelik zamanı var. tabi bu arada yapması gereken ve düşüş esnasında kontrol etmesi mümkün olmayan şeyi yapıp, tüm gösteriyi bırakıp sadece aşağıda acaba birisi var mı diye kontrol ederse olabilir bu da.

yani benim kanaatimce olay yer koordinasyonunun eksiliğinden kaynaklanıyor.

kendimden örnek vereyim. geçen yılki festivalde biz gösteri atlayışı yaparken 3 microlight havalandık. 2 arkadaşım base paraşütleriyle 300 metreden atladı. ben 1500 metreden...

babadağ pistleri bulut dolayısıyla kapalı olduğu için havada yamaç paraşütü yoktu. dokunmaman gereken bir ton şeyin arasından sıyrılıp microlight'ın tekerine inmek, aşağıyı kontrol etmek, smoke yakmak, sonra pilota atlayacağın alan için atlayış ayarı yaptırmak, son olarak atlayış hattı temiz mi kontrol etmek. o esnada birilerinin havada olduğunu varsayarsak benim serbest düşüş sürem boyunca (12 saniye) birisi düşüş hattıma girebilir. ve ben temiz olduğunu gördüğüm için düşüşüme alanın temiz olduğunu düşünerek devam ederim. ama birisi düşüş hattıma girer, ben onu ancak 150 200 metre kala, doğrudan dikey olarak aşağıya bakarsam görebilirim. dalışla kaçmaya çalışmam veya paraşütü açmam gibi iki seçeneğim var. ben olsam ben de kaçmayı denerim. ama 180 km'lik serbest düşüş hızında dalışın verimli olabilmesi için benim de 6 saniyeye ihtiyacım var. yani düşüşün yarısında falan görmem lazım.

gibi...

bu gibi festivallerde özellikle gösteri ekipleri kendilerine verilen "atlayış için alan temiz" gibi bir komuta güvenirler. benim de yaptığım gibi. paraşütçü ekstradan altını kontrol eder atlamadan evvel (bu çok sağlıklı bir yöntem değil. çünkü aşağıda birileri var mı yok mu net olarak görmek o şartlarda gerçekten çok zor). bunun için bu gibi festivallerde sadece gösteri ekiplerinin yer almasını şiddetle her seferinde söylüyorum/yazıyorum. ya da amatör arkadaşlar katılacaklarsa da tek bir telsiz freakansı koordinasyonunda uçuşlarını yapmalılar ve mümkünse gösterilerin en yoğun olduğu anlarda değil, onlara özel olarak ayrılmış zamanlarda bunu gerçekleştirmeliler...

ucuz atlatılmış bir kaza olduğu da gayet açık. herkese tekrar geçmiş olsun diyorum.


kaptanremo
Mesajlar: 16
Kayıt: 02.06.2008, 15:20
Ad Soyad: Ömer Tekin
Şehir: Antalya / Kaş
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen kaptanremo » 1 on yıl 5 yıl önce (27.10.2008, 11:39)

o zaman söyle bir seyde söyliye biliriz yukardakinin assagıdakini kollama kuralı diye bir sey yok bu konuda her hangi bir ucak sizin tam kafanızın üstüne
dalısa gecse gine siz suclu olursunuz cünkü hızı 500 km üstünde varvesizi göremez bu direk bilindik bir seye benzedi "kadı efendi bu hırsızın hiçmi sucu yok"
burdaki lafıda lütfen kasıtlı olarak cekmeyin kimseye hırsız demedim bu bir deyim.
bende tekrardan yazayım gercekten ucuz atlatılmıs bir kaza. herkeze gecmis olsun
saygılar

Kullanıcı avatarı
skydiver
Mesajlar: 462
Kayıt: 23.12.2004, 21:23
Ad Soyad: Volkan Şekerci
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen skydiver » 1 on yıl 5 yıl önce (27.10.2008, 18:06)

kaptanremo yazdı:o zaman söyle bir seyde söyliye biliriz yukardakinin assagıdakini kollama kuralı diye bir sey yok bu konuda her hangi bir ucak sizin tam kafanızın üstüne
dalısa gecse gine siz suclu olursunuz cünkü hızı 500 km üstünde varvesizi göremez bu direk bilindik bir seye benzedi "kadı efendi bu hırsızın hiçmi sucu yok"
burdaki lafıda lütfen kasıtlı olarak cekmeyin kimseye hırsız demedim bu bir deyim.
bende tekrardan yazayım gercekten ucuz atlatılmıs bir kaza. herkeze gecmis olsun
saygılar


böyle bir şey yazmadım. bilgi mahiyetinde tekrar yazıyorum.

paraşütçü, özellikle gösteri atlayışında:
1. kendisine verilen "alan temiz" bilgisine,
2. atlayış yaptığı hava aracından kendi yaptığı görsel gözleme,
güvenir.

normal bir skydiving atlayışında:
1. kule gözetiminde, uçağın "atmalara başlıyorum" bilgisi vermesinin,
kulenin alanın temiz olduğunu teyit etmesinin,
2. paraşütçülerin minimum 5-6 saniye aralıkla çıkmasının, bir önceki uçaktan atlayış yapan grubun yere indiğini kulenin uçağa bildirmesinin,
3. pasaj ayarı (atlayış alanı ayarı) yapan paraşütçünün görsel gözlem yapmasının,
4. paraşütü açma esnasında her paraşütçünün birbirinden dalışla uzaklaşırken gözleriyle yeterli mesafe uzaklaştığını görmeden gruptan kaçışı bitirmemesinin,
5. paraşütü açarken üstte olabilecek paraşütçülere way-off, yani paraşütümü açıyorum kol hareketini yapmasının,
6. paraşütü açtıktan hemen sonra kubbe kontrolünü takiben ilk olarak çevre kontrolü yapmasının,

bir nedeni var. olası çarpışmaları önlemek.

bunları, böylesi yoğun hava trafiği olan bir festivalde, normal bir atlayışta olduğu gibi koordine etmesi gereken bir yer koordinasyon ekibi var. ayrıca yukarıda uzun uzun açıkladım olası bir çarpışmanın nasıl olabileceğini benzer bir örnekle...

öğrenci pilotun festivalde, onca yoğun trafiğin içinde ne işi var?

bir de özellikle yazayım, çünkü önemli.

eğer bir paraşütçü başka bir paraşütçüye çarparsa yazdığınız doğru olur, çünkü birbirlerini en başından beri görsel olarak görüyorlardır. bir de atladığınız şey, serbest düşüşte paraşütçüler dikey olarak yaparlar zaten bu işi, atlayışın doğası gereği. düz uçuş yapan hava araçları olmadıklarından da çevre kontrolü yukarıda detaylıca yazdığım prosedürlerle birlikte uygulanırsa işe yarar. bu arada öğrenci birisinin atlayış hattına, sanki havada hiçbir araç yokmuş gibi girmesi, eğitmeninin sorumluluğundadır. serbest paraşütçünün yapacağı en akıllıca şey yaklaştığı hava aracından kaçmaya çalışmaktır. ki fotoğraflarda her ikisi de track dalışta, yani kaçmaya çalışıyorlar!

bir olayı değerlendirirken, uzun uzadıya yazılan teknik bilgileri dikkate almanızı öneriyorum, çünkü kadı efendi örnekleriyle ele alınabilecek bir spor yapmıyoruz.

sevgiler.

Kullanıcı avatarı
emekmurat
Mesajlar: 34
Kayıt: 02.03.2005, 18:12
Ad Soyad: Murat Ersin Emek
Şehir: Ankara
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen emekmurat » 1 on yıl 5 yıl önce (27.10.2008, 20:42)

selamlar...

Festivalde yoğun trafiği oluşturanlar zaten öğrenci pilotlar, heleki kamikaze ruslarıda katarsak işin içine baya bi tehlikeli bölge oluşuyor, serbest atlayışlarla ilgili herhangi bi uyarı yapılmıyor yamaççılara, sadece seyircilere anons geçiliyor seyretmeleri için, uygulama bu şekilde olursa kaza kaçınılmaz zaten , geçen sene benim 50 mt yanımdan geçmişti 150 km hızla, bu sene kaza oldu, bu şekilde devam edilirse kaza riski herzaman var.

Kullanıcı avatarı
tuncay
Mesajlar: 125
Kayıt: 01.06.2007, 11:25
Ad Soyad: Tuncay Tahtakın
Şehir: Antalya
:
Yarışma Pilotu 200+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen tuncay » 1 on yıl 5 yıl önce (27.10.2008, 23:31)

merhaba. konunun dışında belki ama yapilan haberin yanlisligi beni ilgilendiriyor. bir kişiye bile sormadan hazirlanan bu haberler simdi olmasa da ilerde canımızı yakacaktir. bence her yanlis haber yapildiginda hep birlikte tepkimizi ortaya koymaliyiz ki haber yaparken acaba nasıl bir tepki gelecek, onu dusunerek haber yapacaklardir ve biz ne yazarsak okuyucu zaten yiyecek anlayışından uzaklaşacaklardır. hurriyete yazdgim yazi asagidaki gibidir.

kime: [email protected]

http://arama.hurriyet.com.tr/arsivnews.aspx?id=10177692
adresindeki resimde acik olan bir yamac parasutudur. 10 yildir bu sporu yaptigim icin bunu cok iyi biliyorum. ancak verdiginiz haberde skydiverlarin birbirne carptiklari yaziyor. boyle haberler gazetenizin guvenilirligini zedeliyor. lutfen haber yapmadan once birilerine kazanin nasil oldugunu sorun. bir sey kaybetmezsiniz...



Bu arada bu sporda benim bile daha once duymadigim "ters ruzgar" gibi terimleri yine bu haber mantiginin cikardigini unutmamak gerek. yillardir bu gibi sporlari yaptigim halde haberlerinizi anlamakta gucluk cekiyorum. bu isle ugrasmayan arkadaslarim bile artik bu gibi haberlere ragbet etmiyor. cunki onlara anlata anlata bitiremedigim bu gibi haberlerin, basina buyruk birileri tarafindan yazildigini ogrendiler. Simdi arkadaslarimla birlikte haberlerinize guluyoruz.
iyi calismalar dilerim.
Tuncay Tahtakın

Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 5 yıl önce (29.10.2008, 11:00)

engin'in yazdıklarına tamamen katılıyorum. (hakaret dışında :) ) can güvenliği bu kadar az düşünülemez. eğer bu orgazinasyonu yapan komite böyle bir gösteri ayarladıysa, bunun hakkını vermeli. riski minimum'a indirmeli. bunun da en kolay yolu gökyüzünü boşaltmaktır. bunu bile beceremiyorlarsa durup düşünmeliler ve bir daha böyle birşey denememeliler.