Ölüdeniz'de Kaza

Kaza raporlarınız buradan yayınlayabilir raporlara yorum yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
agalptekin
Mesajlar: 134
Kayıt: 31.03.2009, 19:51
Ad Soyad: Hakan alp
Şehir: Ankara/Konya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Ölüdeniz'de Kaza

Mesaj #1 gönderen agalptekin » 1 on yıl 4 yıl önce (17.10.2009, 15:18)

Biraz önce okuduğum haberi paylaşıyorum, bilenlerin kaza hakkındaki yorumlarını paylaşmasını rica ediyorum...

Geçmiş olsun...

http://www.milliyet.com.tr/Yasam/SonDakika.aspx?aType=SonDakika&KategoriID=17&ArticleID=1151420&Date=17.10.2009&b=Parasutcu%20olumden%20dondu...


Kullanıcı avatarı
ottoman300
Mesajlar: 107
Kayıt: 01.11.2007, 12:57
Ad Soyad: Gürsel Bilmiş
Şehir: Bursa-istanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen ottoman300 » 1 on yıl 4 yıl önce (17.10.2009, 17:03)

http://www.aa.com.tr/tr/parasutcu-olumden-dondu.html

video burda..çok geçmiş olsun..

Kullanıcı avatarı
atamturk
Mesajlar: 376
Kayıt: 01.10.2006, 18:20
Ad Soyad: Hakan Atamtürk
Şehir: Aydın / Didim
Aldığı Beğeni: 2 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen atamturk » 1 on yıl 4 yıl önce (17.10.2009, 18:37)

Videodan göründüğü kadarıyla yedek paraşütü atmak yerine yavaş yavaş çıkarıyor ve sonucunda da yedek ana paraşüte dolaşıyor.Neyseki sonuç kötü olmadı bununla geçmiş olsun.

Kullanıcı avatarı
m.bayrakci
Mesajlar: 331
Kayıt: 04.07.2006, 21:40
Ad Soyad: Murat Bayrakçı
Şehir: memleket:Tire Yaşadığı:Diyarbakır
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Yaş: 48
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen m.bayrakci » 1 on yıl 4 yıl önce (17.10.2009, 20:36)

umut kardeşimize geçmiş olsun diyorum..

Kullanıcı avatarı
ayhankocaman
Mesajlar: 334
Kayıt: 05.07.2007, 12:51
Ad Soyad: Ayhan Kocaman
Şehir: Aydın
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen ayhankocaman » 1 on yıl 4 yıl önce (17.10.2009, 23:44)

arkadaşlar kaza demeyelim bir aolay diyelim ,yedek paraşütün açılması için ortam oluşmadı,kanadın iniş hızı az olduğunda yedek daha hızlıydı yedek hep aşağıda indi,arkadaşımızda olaya hakim bir şekilde döne döne suya inişini gerçekleştirdi,kendisinede geçmiş olsun diyoruz

ateş
Mesajlar: 68
Kayıt: 20.10.2006, 17:27
Ad Soyad: Dogan Türkyaşar
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen ateş » 1 on yıl 4 yıl önce (17.10.2009, 23:53)

çok geçmiş olsun kardeşimmm


Kullanıcı avatarı
murtytemel
Mesajlar: 16
Kayıt: 27.05.2008, 13:06
Ad Soyad: Murat Temel
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen murtytemel » 1 on yıl 4 yıl önce (19.10.2009, 11:07)

geçmiş olsun

Kullanıcı avatarı
Aerator
Mesajlar: 12
Kayıt: 07.10.2009, 10:57
Ad Soyad: Emre Şeker
Şehir: Eskişehir
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen Aerator » 1 on yıl 4 yıl önce (19.10.2009, 21:03)

Kazazede arkadaşımıza büyük geçmiş olsun...Kaza videosunu izleme fırsatı olan tecrübeli pilotlarımıza bir sorum olacak...Kanat virile girdiğinde(durumun viril dışında bilmediğim bir tanımı varsa düzeltin lütfen) yedeğin toparlaması için askı kolonlarından kademeli olarak kurtulunarak yedeğin havayla dolması sağlanabilir mi?Yada tüm bu yazdıklarım olayın gelişme hızı ve pilotun içinde bulunacağı durum gözönünde tutulursa utopik bir yaklaşım mı olur...Yorumlar için şimdiden teşekkür ederim...

Kullanıcı avatarı
ORKO
Mesajlar: 893
Kayıt: 14.09.2005, 21:23
Ad Soyad: Mehmet Gönüllü
Şehir: Konya / Fethiye-Ölüdeniz
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen ORKO » 1 on yıl 4 yıl önce (20.10.2009, 20:25)

umut aslana büyük geçmiş olsun... ;) deniz üzerinde olması kötü bir sonucu engellemiş...


bi kaza haberi daha var... sanırım polonyalı bir single pilot 1700 ün altında kalmış... tam bir bilgim yok ama önemli birşeyi yokmuş heralde... helikopterle aldılar... kaza bugün oldu...

kazasız uçuşlar...

Kullanıcı avatarı
ganos
Mesajlar: 358
Kayıt: 18.05.2006, 09:37
Ad Soyad: Faik Donmez
Şehir: Tekirdağ / İstanbul
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen ganos » 1 on yıl 4 yıl önce (21.10.2009, 15:00)

Emre'ye cevaben,

doğru anladıysam; yedek atınca veya atmadan önce ana kanattan kurtulma konusunu soruyor. bu konu sürekli gündeme geliyor.

genellikle ana kanat uçuş yetisini kaybetse bile kolonlarda muhakkak ciddi bir miktar gerilim oluyor ve bu şekilde kolonları karabinalardan kurtarmak çok kolay değil. (harnesinizi bir yere asın, içine oturun ve kolonu karabinadan çıkarmaya çalışıp kıyaslayın. kaldı ki acil durumda üzerinize g kuvveti ve telaş ta binecek)

ana kanadı yedek atmadan önce ayırmayı başarırsanız. düşüş hızınız artar. hemen atamazsanız yedek paraşütünüzün yapısı, bu şoku karşılamaya serbest paraşütler kadar dayanıklı değil.

kanat dönüşe girmişse muhtemelen ayırma şansınız yok ve bu şekilde yedek atmak durumunda kalacaksınız. yedeği mümkün olduğu kadar sert şekilde, kendinizden uzağa atmanız yapabileceğiniz tek şey. (yedeğin hemen tepki verip çabuk dolması için dönüş yönünün aksi yön tavsiye edilir). yedek ne kadar çabuk dolarsa ana kanadı devre dışı bırakacağından dönüşün devam etmesi ve yedeğin dolaşması ihtimali azalır.

ana kanadı ayırmak, kolonlardaki gerilim azalacağı için ancak yedeğin sizi taşımaya başlamasıyla mümkün, ama bundan sonra da zaten bunu yapmaya gerek yok.

ve; her ne kadar ideal bir durum olarak gözükse de Emre'nin kendisinin de belirttiği gibi, bu şartlar altında ana kanattan kurtulmaya çalışmak, bence ütopik bir yaklaşım.

fakat her zaman tavsiyem, suya iniş kesinleşmişse ve imkan varsa, ne yapıp edip, harnesten kurtulup, suya 3-5 m kala atlamanızdır (bu vakada çok mümkün gözükmüyor). tabi kolonları açınca harnesten kayma ihtimalini de göz önünde bulundurun ve irtifadaysanız ekstra dikkatli olun. suya harnesle birlikte girmek işinizi çok zorlaştıracak ve iplere dolaşma riskiniz artacaktır.

geçmiş olsun, kazasız uçuşlar dilerim...

Kullanıcı avatarı
Aerator
Mesajlar: 12
Kayıt: 07.10.2009, 10:57
Ad Soyad: Emre Şeker
Şehir: Eskişehir
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen Aerator » 1 on yıl 4 yıl önce (21.10.2009, 17:17)

Faik arkadaşımıza çok teşekkür ederim.Aklıma gelmemiş olan diğer alternatifleri de ayrıntılı bir şekilde açıklamış.Yedeğin DÖNÜŞ YÖNÜNÜN TERSİNE atılması çok mantıklı bir yöntemken birisinden duymadan bunu düşünememek yüzümü kızarttı doğrusu... :oops:
Değerli paylaşım için Faik'e tekrar teşekkürler...


Kullanıcı avatarı
Champion
Mesajlar: 649
Kayıt: 30.11.2007, 20:39
Ad Soyad: Semih Sayir
Şehir: İstanbul
:
Yarışma Pilotu 200+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 5 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #12 gönderen Champion » 1 on yıl 4 yıl önce (21.10.2009, 22:17)

Merhaba arkadaşlar
Tesadüfen okudum..,
Yedek paraşütün dönüş yönünün aksine fırlatılması yerine harnesin altına bırakılması daha emniyetlidir.
Genellikle sizin aksi istikamet dediğiniz tarafa fırlatma sırasında merkezkaç yönüne aykırı bir kuvvet oluşturma olasılığı var.Yani bu fırlatma sırasındaki aksi yön , yedek yerinden çıkana ve dolana kadar ana paraşütün yolu olabilir.
Yedek (Dönüş Halinde)harnesin altına bırakıldığında ise fizik kuralı olarak merkezkaç kuvveti ile ana paraşütün ters tarafına(Bizim arzu ettiğimiz yöne) gidecektir.

Dikkat etmemizde fayda var

Semih SAYIR

Kullanıcı avatarı
marulcuk
Mesajlar: 67
Kayıt: 01.03.2006, 01:37
Ad Soyad: Ümit Aydemir
Şehir: Ankara
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 0 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #13 gönderen marulcuk » 1 on yıl 4 yıl önce (22.10.2009, 02:56)

selamlar ,
Spiral ya da Sat durumlarında yedeği atma yeri yönü değişebilir , kanadın dönerken yarattığı türbülansı hesaba katmak gerekir , yedeğinizin az önce kanadınızın geçtiği yani türbülanslı alana atmış olabilirsiniz ya da semih abinin dediği gibi yedeğiniz açılana kadar aksi istikamet die söylenen yere ana kanadınız dönüp gelmiş olabilir bu durumların birincisinde yedeğin mum olma(akabinde ana kanopi ile buluşma) 2. ise yedek ve kanapinin birbirine girme olasılıkları hasıl olabilir.şu anda eğitim okullarının yaygın olarak (özellikle başlangıç seviyesinde) teorik eğitimlerinde yedeği atma yeri harnesin altına bırakma şeklindedir. bu durumda yp ile buluşma ihtimali minimuma inecektir.

Kullanıcı avatarı
ganos
Mesajlar: 358
Kayıt: 18.05.2006, 09:37
Ad Soyad: Faik Donmez
Şehir: Tekirdağ / İstanbul
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #14 gönderen ganos » 1 on yıl 4 yıl önce (22.10.2009, 09:48)

benim bilgim/tecrübem Semih Hocam'la boy ölçüşemez. O yüzden onun dediğini yapmakta fayda var.

Ama bu tip acil durumlar o kadar değişik şekillerde tezahür edebiliyor ki dolaşma riski her zaman var. Hatta bu vakada da sanırım Umut Arkadaş aynı şeyi yapıp, yedeği harnesin altına bırakıyor ama harnes ve kanat aynı düşey eksende dönüş yaptığı için yedek te o merkezde kalıp savrulmuyor ve hava direnciyle yükselip ana kanada dolanıyor.

Fakat spiral dalış şeklinde vuku bulan acil durumlarda, yani kanatla harnesin hemen hemen aynı irtifaya geldiği dönüşlerde, özellikle de dönüş merkezi kanada yakınsa (yani harnes/yedek dönüş merkezinden uzaktaysa) yedeği harnesin altına bırakmak kesin işe yarar diye düşünüyorum. yedek, mecburen kanat-harnes ekseni doğrultusunda, harnesten dışa doğru savrulacak ve açılacaktır.

Yine de dönüşün hızına göre, yedek açılırken oluşan hava direnci merkezkaç kuvveti yenecek düzeydeyse, yedeğiniz dönüşteki kanadınızın yoluna çıkabilir. şans önemli bir faktör.

"yedeğe ihtiyacınız olmasın, ama eksik te kalmasın" dileklerimle...

Sabit Sureyya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #15 gönderen Sabit Sureyya » 1 on yıl 4 yıl önce (22.10.2009, 12:28)

Serbest paraşütte indirekt açış yöntemlerinde sağma yöntemi mevcuttur, eğer yeterli mesafe ve süre varsa kanımca sağma yöntemi işe yarayacaktır..

Kullanıcı avatarı
Berussa
Mesajlar: 381
Kayıt: 23.12.2008, 23:33
Ad Soyad: İbrahim Altın
Şehir: Bursa-Ölüdeniz
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #16 gönderen Berussa » 1 on yıl 4 yıl önce (22.10.2009, 13:24)

Sayın Sirer bu yöntem ile ilgili video yada resim mevcutmudur acaba elinizde ?


Kullanıcı avatarı
skydiver
Mesajlar: 462
Kayıt: 23.12.2004, 21:23
Ad Soyad: Volkan Şekerci
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #17 gönderen skydiver » 1 on yıl 4 yıl önce (22.10.2009, 15:56)

Sağma methodu, ana paraşütün ayrılması için kullanılmaz, bir yedek paraşüt açma methodudur ve YP yedek atmasından tek farkı yavaş yavaş göbekteki yedek paraşütün elle çıkarılmasıdır. Sırttan yedekli serbest paraşüt sistemlerinde ya da YP harnesinde kullanılmaz/kullanılamaz. Ana paraşüt açıkken uygulanır ve bu işlemden sonra da ana paraşüt atılmaz/atılamaz. Bahsi geçen method, T-10 tipi göbekten yedekli askeri indirme paraşütlerinde 3 halka sistemi olmamasından dolayı, hasarlı paraşüte ek olarak açılan yedek paraşüt için uygulanır.

Normal şartlarda serbest paraşütlerin yedeğini açacak sistemde, önce ana paraşütten kurtulunur, daha sonra yedek açılır ya da yedek paraşüt ana paraşüt harnesten ayrılırken klavuz paraşüt görevi görerek yedeğin otomatik açılmasını sağlar. Yani ana paraşüt giderken, yedeği de çantasından çıkarır. Bu işlem de sağma methodu değildir. Sağma methodu askeri indirme paraşütlerinin yedek açma işlemidir, serbest paraşütçülükte, günümüzde kullanılmamaktadır. Bu sistemin açıklaması aşağıdaki linkte mevcut.

Hiçbir zaman yedek açıldıktan sonra, dünyanın hiçbir paraşüt sisteminde ana paraşütü atma işlemi gerçekleştirilmez. Bazı sistemlerin geliştirilmesi aşamasında bu çokça test edilmiş ve sonuç olarak ölümcül kazalar meydana gelmiştir. Çünkü herhangi bir şekilde taşıyıcı kolonlardan kurtulmuş bir ana paraşüt (ya da kanat) taşıyıcı/uçucu formunu kaybederek dikey düzlemde kolonlar, ipler ve kumaş yığını olarak mevcut yedeğin kapanmasına, taşıyıcı satıhın tamamen ortadan kalkmasına vesile olur.

Bunun için geliştirilmiş sistemlerden bir tanesi, kesip atma methodudur (cutaway), bununla ilgili daha önce yazdığım bir yazı aşağıdaki başlık linkinde mevcut. Bu sistemin YP için yapılmış versiyonu da var, bu sistem dışında ana paraşütten kurtulmak, yapılabilirliği bir kenara, ölümcüldür.

Cutaway-kesip atma methodu (indirek yedek açma):
http://paraglidetv.com/videos/paraglidi ... ystem.html

Sistem hakkında detaylı açıklama:
http://www.ypforum.com/viewtopic.php?t=5026

İyi uçuşlar.

Kullanıcı avatarı
Berussa
Mesajlar: 381
Kayıt: 23.12.2008, 23:33
Ad Soyad: İbrahim Altın
Şehir: Bursa-Ölüdeniz
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #18 gönderen Berussa » 1 on yıl 4 yıl önce (22.10.2009, 17:18)

Verdiğin bilgiler için teşekkürler Volkan

Sabit Sureyya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #19 gönderen Sabit Sureyya » 1 on yıl 4 yıl önce (22.10.2009, 18:58)

Volkan Bey Teşekkürler değerli açıklamalarınızdan dolayı...
Yamaça yeni başladığım için yanlış yorum yapmış olabilirim... Eski bir Serbest paraşüt Para Commander'in yedek paraşütünü aklıma gelmişti efendim T-10 Değil..
Saygılarımla...
En son Sabit Sureyya tarafından 23.10.2009, 11:04 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
skydiver
Mesajlar: 462
Kayıt: 23.12.2004, 21:23
Ad Soyad: Volkan Şekerci
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #20 gönderen skydiver » 1 on yıl 4 yıl önce (22.10.2009, 19:27)

Rica ederim arkadaşlar.

Aslında bu sistemlerin kapsamlı içeriğini anlattığım makalemin XC Turk'de yayınlanacağıyla alakalı bir dizi cümle sarfetmiştim, ancak sakatlığımdan ötürü üzerine düşemedim ve XC Turk editörü sevgili arkadaşım Umut'a zamanında gönderemedim. Ama en kısa sürede bu sistemlerle alakalı (şuanda bile 6 sayfayı aşkın) detaylı makaleyi yayınlamayı düşünüyorum.

Umarım faydası dokunur.

Emniyetli ve güzel uçuşlar.
Geçmiş olsun.