Uygun olmayan malzeme ve yer çalışması
Moderatör: Moderatör Ekibi
Uygun olmayan malzeme ve yer çalışması
Sizlerle kötü bir deneyimimi paylaşayım dedim.Sakin ve kapalı bir havaydı 1 knot civarında hafif esen arada kesilen bir rüzgar.Yer çalışma arzusuyla kulübümüzün odasına gittim baktım kendi kilo limitime uygun yer çalışma kanadı yok.Ne kadar small adam varsa hepsi aynı arzu içinde .75-95 bir kanat aldım.Ben 55 kiloyum bu arada. Dedim bişe olamaz rüzgarda yok zate derken serdik kanadı filan hafif hafif esen rüzgar çekiyoruz iki oynuyom kanatla düşüyo tekrar çekiyom filan biraz rüzgar arttı dedim bari düze döneyim.Döndüm 1 sanie geçti geçmedi ben bir başladım havalanmaya.Klasik prosüdür frenleri saldık sıfıra kanat yükseliyo.allahım daha nekadar çıkacaz daha diyom 10 metre kadar yükseldim.sonram süzülüş iniş pozisyonu geçmesiyle kanadın oldukça rahat bir şekilde inecez derken kanat bi an boşaldı sert bir şekilde ayağımın üzerine düşmedim - indim ama topuğum kırılmıştı.2 aydır uçamıyorum arayan buluyor hesabı dersimizi aldık.Yarına daha umutlu bakıyorum.
- levo_redkid
- Mesajlar: 163
- Kayıt: 31.01.2005, 20:36
- Ad Soyad: Levent Topcu
- Şehir: İstanbul
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Sevgili UBU,
Bence senin basina gelen olay onemli. Acaba olayin nerede oldugunu (sehir), kanadin model ve DHV'sini, arazinin yapisini anlatirmisin? Yani kanat seni kaldirdigina gore egimli bir yerde olmalisin. Egimli bir yerde isen kalktiktan sonra asagiya dogru suzulmus olmalisin, sert dusmemen gerekir.
Yok duz yerde isen, seni kaldiran termik olabilir (benim basima geldi), ancak bu da mevsime bagli. Kis ortasinda termikler kolay kolay yerden adam kaldiramaz. Bi de zaten hava kapaliydi demissin.
Ayaginda bilek korumali bot var miydi? Yoksa alcak tabanli ve kisa spor ayakabilarla mi calisiyordun? Kafanda kask vardir heralde zaten..
Neyse, biraz daha detayli anlat, nasil oldugunu tam olarak anlamadan bir daha olmamasi icin ne yapman gerektigini bilemezsin...
Levent
Bence senin basina gelen olay onemli. Acaba olayin nerede oldugunu (sehir), kanadin model ve DHV'sini, arazinin yapisini anlatirmisin? Yani kanat seni kaldirdigina gore egimli bir yerde olmalisin. Egimli bir yerde isen kalktiktan sonra asagiya dogru suzulmus olmalisin, sert dusmemen gerekir.
Yok duz yerde isen, seni kaldiran termik olabilir (benim basima geldi), ancak bu da mevsime bagli. Kis ortasinda termikler kolay kolay yerden adam kaldiramaz. Bi de zaten hava kapaliydi demissin.
Ayaginda bilek korumali bot var miydi? Yoksa alcak tabanli ve kisa spor ayakabilarla mi calisiyordun? Kafanda kask vardir heralde zaten..
Neyse, biraz daha detayli anlat, nasil oldugunu tam olarak anlamadan bir daha olmamasi icin ne yapman gerektigini bilemezsin...
Levent
-
- Mesajlar: 154
- Kayıt: 01.08.2004, 11:35
- Ad Soyad: Özkan Dedekargınoğlu
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
sevgili ubu sdü dendin yanlış hatırlamıyorsam (ısparta) .kanadın sana büyük oluşu ile beraber rüzgarın hızındaki artış biraz yükselmene neden olmuş .sonrası iniş prosedürü tabiki kanadın sana büyük oluşu kanatta bi boşalmaya neden olmuş olabilir ki kapanma ve sende oluşan boşluk hissi ondan kaynaklanmıştır.
senin için çok iyi bir tecrübe olduguna eminim biraz acılı ama .
geçmiş olsun artık kilo limitinden yüksek kanat kullanmazsın herhalde
senin için çok iyi bir tecrübe olduguna eminim biraz acılı ama .
geçmiş olsun artık kilo limitinden yüksek kanat kullanmazsın herhalde
- ubu
- Mesajlar: 20
- Kayıt: 06.01.2005, 04:52
- Ad Soyad: Zeki Ünal
- Şehir: Isparta
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Öncelikle Levent arkadaşımın dediği doğru.Kaza önemli bir kaza.Aslında tamda kaza denmiyecek kadar ihmaller içeren bir kaza.
Yani böyle bir olayı yaşamamak gibi bir lüxünüz var elbelt ,benim yaptığım hatayı-ları yapmazsanız böle bir durumu pek yaşayacağınızı sanmıyorum.Ancak yaşadığım durumun normal şartlarda da (uygun Malzeme - Hava Koşulları içinde) nadiren gerçekleştiğni biyorum.Hatta THK nın kaza raporları kitabında yer çalışması esnasında benzer bir olay sonucu iki kişinin öldüğünü okumuştum.
Olay Isparta'da oldu.Kanat Emekliye ayrılmış yer çalışması için kullandığımız Harmony 27 idi.(75 - 95 DHV 1-2)-Yamaç veya eğimli bir yerde değil tam tersine büyük bir otaparktaydım.
Aslında limitlerimin üstünde kanat almamın sebebi havanın gerçekten oldukça stabil ve 1 knot civarında esen hafif bir rüzgara sahip olması ve bunun dışında kanadı açarım uygun kilo limitli biri gelir veririm bu arada benim limitlerime uygun kanatlar boşalır bende onlardan biriyle çalışırım dedim.(Hem zaman geçirmek hem iyi niyet işte) Nitekim kanadı açtım Baktım rüzgar hafif hafif estiriyor.Dayanamadım Ters çekip tepeme getirdim ,tekrar bıraktım bunu bir kaç kez yaptıktan sonra bi düze döneyim dedim düze dönmemle (ŞANS işte) bir darbe geldi ayaklarım yerden kesildi ve yavaş yavaş yükselmeye başladım.Firenleri sıfara bıraktım öne ağırlık bastım ancak hayla yükselmeye devam ediyordum.10-12 metre yükseldikten sonra kanat ileri süzülüş hareketine geçti ve bildiğimiz iniş gibi süzülmeye başladım.Kanadın boşalmasının sebebi asimetrik yemek üzereydim ancak asimetrik yiyecek irtifaya bile sahip olmadığımdan (1-2 m) koşu için attığım sağ ayağımın asimetrik yemek üzere olan kanadın dengesinin bozulmasıyla sert bir şekilde üstüne bastım Aslında saniyelik o anı tam yorumlayamıyorum.Dırşarıdan gözüken arkadaşlarımın anlattığına göre (ki benimde hissiyatım o yöndeydi) Ben normal iniyordum 1-2 metrede birşey (sağdan asimetrik) oldu ben gayet rahat yere adım atma hamlesiyle yere baktığımdan ne olduğunu çözemedim sadece biraz firen aldım.Dışarıdan söylenen asimetrik yiyecektin dediler.
Hafif firen almaktan başka şansım veya aklıma gelen bişe yoktu. çünkü şu son kısım gerçekten saniyelikti.
Bu olay sonrasında ders üzerine ders çıkardım.Günlerce düşündüm.
Yamaç paraşatü sporu çok acımasız bir spor hatalarınızı sizi yerlebir edecek şekilde yüzünüze vuruyor.
- Aslında Başta kulüp eğitmenimiz olmak üzere Kulüpçe Malzeme konusuna özenle yaklaşıyoruz.Zaten olanaklarımız da bunun için çok elverişli.4 tane yer çalışma için kullandığımız kanadımız var (Emektarlar) Sorun benim bunların arasından kendi limitlerime uygun olan kanadın boşalmasını beklemememdi.Bu olay Benim kişisel yanılgım sonucu gerçekleşti.
Yani böyle bir olayı yaşamamak gibi bir lüxünüz var elbelt ,benim yaptığım hatayı-ları yapmazsanız böle bir durumu pek yaşayacağınızı sanmıyorum.Ancak yaşadığım durumun normal şartlarda da (uygun Malzeme - Hava Koşulları içinde) nadiren gerçekleştiğni biyorum.Hatta THK nın kaza raporları kitabında yer çalışması esnasında benzer bir olay sonucu iki kişinin öldüğünü okumuştum.
Olay Isparta'da oldu.Kanat Emekliye ayrılmış yer çalışması için kullandığımız Harmony 27 idi.(75 - 95 DHV 1-2)-Yamaç veya eğimli bir yerde değil tam tersine büyük bir otaparktaydım.
Aslında limitlerimin üstünde kanat almamın sebebi havanın gerçekten oldukça stabil ve 1 knot civarında esen hafif bir rüzgara sahip olması ve bunun dışında kanadı açarım uygun kilo limitli biri gelir veririm bu arada benim limitlerime uygun kanatlar boşalır bende onlardan biriyle çalışırım dedim.(Hem zaman geçirmek hem iyi niyet işte) Nitekim kanadı açtım Baktım rüzgar hafif hafif estiriyor.Dayanamadım Ters çekip tepeme getirdim ,tekrar bıraktım bunu bir kaç kez yaptıktan sonra bi düze döneyim dedim düze dönmemle (ŞANS işte) bir darbe geldi ayaklarım yerden kesildi ve yavaş yavaş yükselmeye başladım.Firenleri sıfara bıraktım öne ağırlık bastım ancak hayla yükselmeye devam ediyordum.10-12 metre yükseldikten sonra kanat ileri süzülüş hareketine geçti ve bildiğimiz iniş gibi süzülmeye başladım.Kanadın boşalmasının sebebi asimetrik yemek üzereydim ancak asimetrik yiyecek irtifaya bile sahip olmadığımdan (1-2 m) koşu için attığım sağ ayağımın asimetrik yemek üzere olan kanadın dengesinin bozulmasıyla sert bir şekilde üstüne bastım Aslında saniyelik o anı tam yorumlayamıyorum.Dırşarıdan gözüken arkadaşlarımın anlattığına göre (ki benimde hissiyatım o yöndeydi) Ben normal iniyordum 1-2 metrede birşey (sağdan asimetrik) oldu ben gayet rahat yere adım atma hamlesiyle yere baktığımdan ne olduğunu çözemedim sadece biraz firen aldım.Dışarıdan söylenen asimetrik yiyecektin dediler.
Hafif firen almaktan başka şansım veya aklıma gelen bişe yoktu. çünkü şu son kısım gerçekten saniyelikti.
Bu olay sonrasında ders üzerine ders çıkardım.Günlerce düşündüm.
Yamaç paraşatü sporu çok acımasız bir spor hatalarınızı sizi yerlebir edecek şekilde yüzünüze vuruyor.
- Aslında Başta kulüp eğitmenimiz olmak üzere Kulüpçe Malzeme konusuna özenle yaklaşıyoruz.Zaten olanaklarımız da bunun için çok elverişli.4 tane yer çalışma için kullandığımız kanadımız var (Emektarlar) Sorun benim bunların arasından kendi limitlerime uygun olan kanadın boşalmasını beklemememdi.Bu olay Benim kişisel yanılgım sonucu gerçekleşti.
- levo_redkid
- Mesajlar: 163
- Kayıt: 31.01.2005, 20:36
- Ad Soyad: Levent Topcu
- Şehir: İstanbul
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Slmlar tekrar,
Benim yorumum soyle, seni alip havaya kaldiran ruzgar degil termik. Cunku, senin durdugun yerden havalanabilmen icin (hem de 10 metre birden) mutlaka yukari yonde esen hava akimina ihtiyacin var. Ruzgar da dumduz bir alanda nedensiz yere yukari dorgu esmez. Dumduz bir otoparkta hizlanan ruzgar seni alir ve geriye surukler, yukariya degil.
Termikler buyuk hava yiginlaridir aslinda, ancak onlari tetikleyen bir unsur olmadikca yukselmeye baslamazlar. Ya isi farkinin cok artmasi gerekir ya da bir tetikleyici. Iste bu yuzden tarla suren bir traktor veya termigin yolu uzerindeki bir engel filan tetikleyici olabilir. Hatta senin altinda kalip inmek zorunda kalan bir piilot olursa o adamin uzerine gidip yukselebilirsin. Cunku inen pilot yerdeki havayi karistirirak termigi tetikler. Ben boylelikle birbirinin termiginde yukselenler biliyorum )
Neyse, senin durumunda ise tahminimce otoparktaki termigi sen tetiklemissin. Ve kendi termigine girmissin. Yere yakinken zaten turbulansli olan termigin cikisinda ise muhtemelen ufak bir turbulansa kapilmissin.
Abant'a aynisi basima geldi dedigim gibi. Ve bayaa bi yukseldim, hatta videosu bile var. Ben de ayni sekilde arkadasima ait ve limiti benim icin fazla olan bir kanadi yerde denemek icin acmistim.
Sert bir inis olacagini hissettigin zaman iki ayaginin birden ayni anda yere temas etmesine dikkat etmeliyiz. Boylelikle, soku iki ayaga esit olarak dagitmis oluruz. Ayrica, yuku ayak tabaninin tamamina dagitmak lazim. Once topuk degerse, kirilir ne yazik ki...
Ben bilegimde daha once yasadigim futbol kokenli bir sakatliktan dolayi uzun ucuslarda mutlaka bileklikli ve korumali botla ucuyorum, simdiye kadar 2-3 kez bacagimi kurtardigini soyleyebilirim... Normal ayakkabi ile aradaki farki aninda hissediyorum.
Yere yakin turbulans ve "windshear" dedigimiz yeke yaklasirken ruzgarin hizinin birden azalmasi durumlari birbirinden farkli seylerdir. Ancak yapilmasi gerekenler asagi yukari ayni. Bu konudaki fikirlerimi de daha sonra yazarim, cok karistirmak istemiyorum simdi..
Gecmis olsun sana, umarim gorusuruz isparta'da filan..
Levent.
(Bu arada bu forumda kiminle konustugumu nasil anlicam yaw? Sadece nick name'ler var. Gercek isimler yazmiyor mu bir yerde? Ben biraz eski kafaliyim da )
Benim yorumum soyle, seni alip havaya kaldiran ruzgar degil termik. Cunku, senin durdugun yerden havalanabilmen icin (hem de 10 metre birden) mutlaka yukari yonde esen hava akimina ihtiyacin var. Ruzgar da dumduz bir alanda nedensiz yere yukari dorgu esmez. Dumduz bir otoparkta hizlanan ruzgar seni alir ve geriye surukler, yukariya degil.
Termikler buyuk hava yiginlaridir aslinda, ancak onlari tetikleyen bir unsur olmadikca yukselmeye baslamazlar. Ya isi farkinin cok artmasi gerekir ya da bir tetikleyici. Iste bu yuzden tarla suren bir traktor veya termigin yolu uzerindeki bir engel filan tetikleyici olabilir. Hatta senin altinda kalip inmek zorunda kalan bir piilot olursa o adamin uzerine gidip yukselebilirsin. Cunku inen pilot yerdeki havayi karistirirak termigi tetikler. Ben boylelikle birbirinin termiginde yukselenler biliyorum )
Neyse, senin durumunda ise tahminimce otoparktaki termigi sen tetiklemissin. Ve kendi termigine girmissin. Yere yakinken zaten turbulansli olan termigin cikisinda ise muhtemelen ufak bir turbulansa kapilmissin.
Abant'a aynisi basima geldi dedigim gibi. Ve bayaa bi yukseldim, hatta videosu bile var. Ben de ayni sekilde arkadasima ait ve limiti benim icin fazla olan bir kanadi yerde denemek icin acmistim.
Sert bir inis olacagini hissettigin zaman iki ayaginin birden ayni anda yere temas etmesine dikkat etmeliyiz. Boylelikle, soku iki ayaga esit olarak dagitmis oluruz. Ayrica, yuku ayak tabaninin tamamina dagitmak lazim. Once topuk degerse, kirilir ne yazik ki...
Ben bilegimde daha once yasadigim futbol kokenli bir sakatliktan dolayi uzun ucuslarda mutlaka bileklikli ve korumali botla ucuyorum, simdiye kadar 2-3 kez bacagimi kurtardigini soyleyebilirim... Normal ayakkabi ile aradaki farki aninda hissediyorum.
Yere yakin turbulans ve "windshear" dedigimiz yeke yaklasirken ruzgarin hizinin birden azalmasi durumlari birbirinden farkli seylerdir. Ancak yapilmasi gerekenler asagi yukari ayni. Bu konudaki fikirlerimi de daha sonra yazarim, cok karistirmak istemiyorum simdi..
Gecmis olsun sana, umarim gorusuruz isparta'da filan..
Levent.
(Bu arada bu forumda kiminle konustugumu nasil anlicam yaw? Sadece nick name'ler var. Gercek isimler yazmiyor mu bir yerde? Ben biraz eski kafaliyim da )
- PaRaDoX
- Mesajlar: 712
- Kayıt: 31.07.2004, 23:53
- Ad Soyad: Ali Yücer
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 40 / 1
- Yaş: 41
- Pilot Menüsü:
Levent.
(Bu arada bu forumda kiminle konustugumu nasil anlicam yaw? Sadece nick name'ler var. Gercek isimler yazmiyor mu bir yerde? Ben biraz eski kafaliyim da )
Bu konu üzerinde çalışıyorum , sadece isim soy isim degil pilot bilgileri hakkında detaylı bilgi girişinide sağlıycağım 1-2 güne kadar.
Eksikleri aklınıza geldikçe gördükçe bana Özel Mesaj şeklinde atarsanız halletmeye çalışırım.
Çalışmalar devam ediyor. forumu geliştirmek için sürekli çalışıyorum
İlginiz için teşekkürler
- gmz
- Mesajlar: 4
- Kayıt: 19.04.2006, 13:38
- Ad Soyad: Gamze Telli
- Şehir: Bursa
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
ben de bir kere kendi limitimin üstünde bir kanatla yer calışması yapıyordum ben 50 kiloyum kanadın limitleri 90-110 birden yükseldim rüzgarda siddetliydi ben de yeni oldugum için ne yapmam gerektigini sasırdım agacın birine asılı kaldım sonra birkaç sıyrıkla kurtuldum ben sanslıymışım ya ama kanadın iplerini agactan kurtarabilmrk için agaca biraz kötü davrandık
- yilmaz
- Mesajlar: 204
- Kayıt: 18.03.2005, 00:28
- Ad Soyad: Yılmaz Açıkgöz
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
oncelikle UBU ya gecmis olsun,
Levent'inde dediği gibi olay termik kopusundan kaynaklaniyor,
bu tür durumlar, yer calışmasında sürekli basımıza gelebilecek bir durum.
Kanat kilo limitleri tam size uygun olsada, hatta kilo limitlerinin uzerindede olsanız da, bu tür durumları yaşayabilirsiniz..
Şahsen biz ankarada bunu çok yaşıyoruz...
Havanın kapalı olması termik kopmayacağı anlamına gelmiyor,
İnstabil havada, heryer bulutla kapalı olsa dahi, termik kopuşu oluyor..
Ne olursa olsun, yer çalışması yapmadan once yada kanadı kafaya cekmeden once, darbe takibi yapılmalı.
Kazasiz çalışmalar
Yilmaz
Levent'inde dediği gibi olay termik kopusundan kaynaklaniyor,
bu tür durumlar, yer calışmasında sürekli basımıza gelebilecek bir durum.
Kanat kilo limitleri tam size uygun olsada, hatta kilo limitlerinin uzerindede olsanız da, bu tür durumları yaşayabilirsiniz..
Şahsen biz ankarada bunu çok yaşıyoruz...
Havanın kapalı olması termik kopmayacağı anlamına gelmiyor,
İnstabil havada, heryer bulutla kapalı olsa dahi, termik kopuşu oluyor..
Ne olursa olsun, yer çalışması yapmadan once yada kanadı kafaya cekmeden once, darbe takibi yapılmalı.
Kazasiz çalışmalar
Yilmaz