30.05.2010 Aşkın Karahan , Karaman Karadağ kaza raporu
Moderatör: Moderatör Ekibi
- paramedic
- Mesajlar: 102
- Kayıt: 02.04.2007, 18:33
- Ad Soyad: Serdar Güler
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
30.05.2010 Aşkın Karahan , Karaman Karadağ kaza raporu
Kaza Raporu:
Pilot : Aşkın Karahan
Kullandığı Malzeme : Ozone Geo 2 - Connect 2 Light Harness - İcaro Kask
Uçuş Saati: 50 saat üstü
Yer: Karaman Karadağ
Kalkış Pisti: Kuzey
Kalkış Saati: 12:30 civarı
Koşullar: 10 km/h Kuzeyli
Kazanın hikayesi:
Sabah 10 gibi Karadağ zirveye çıkıp TRT istasyonunun yanındaki pistten rüzgarı kontrol ettik. Hafif esen Kuzey rüzgarı yüzünden Radar tarafında kratere doğru uçulan kuzey pistine yönelip 11 gibi piste ulaştık. Kalkış için hazırlık yaparken Murat Çakmak bize pistin ve bölgenin özellikleri, potansiyel kros rotaları ve acil durum iniş anlanları konusunda brifing verdi. Uçuş rotası olarak pistten kalktıktan sonra kraterin sağ tarafına doğru uçarak kraterin duvarının üzerinden geçerek ovaya doğru açılmak ve ovaya 600-700 m irtifa ile açılıp termik aramak olarak belirlemiştik. Önden çıkan bir kaç arkadaş belirlenen rotada sorunsuz bir şekilde ovaya açılınca Aşkın da hazırlıklarını tamamlayıp kalkışını yaptı. Belirlenen rotada kraterin üzerinden geçerken zaman zaman açıp kapatan bulut gölgesi krateri kapattı ve sonrasında ve yaklaşık 1 dakika kadar Aşkın'ın bastırıcı içerisinde uçmasına ve oldukça çökmesine neden oldu. Telsizden kendisine kraterin tabanına inebileceğini söylerken bulut gölgesi tekrar açıldı ve Aşkın yükselerek geçiş noktasına doğru ilerlemeye devam etti. Önündeki iki kanatla beraber sorunsuz bir şekilde ovaya açılacaklar görüntüsü vererek ilerlerken bende kalkış hazırlıklarımı yapmaya başladım. O sırada bir ses duyup başımı kaldırdığımda Aşkın'ın dönerek yere doğru yaklaştığını gördüm. Bir tur döndükten sonra sert bir şekilde kraterin ova tarafı değil de iç tarafındaki yaklaşık 45 derece eğimli dik yamaçta büyükçe bir kayanın üzerine oldukça sert bir iniş yaptı. Telsizden Aşkın'a kıpırdamaması gerektiğini hemen yardımına geleceğimizi söyledik. O sırada Avni abi ve Basat telsizden Aşkın'ın yanına vardıklarını anons ettiler. Aşkın'ı kuşamdan çıkarıp acil ilkyardım uyguladılar. Pick-upla kraterin tabanına inerek yaklaşık 300-350 metre dik yamaçtan Aşkın'ı o sırada gelen abulanstaki sağlık ekibi, jandarma karakolundan gelen askerler ve diğer paraşütçü arkadaşlarla beraber sedyeye sabitleyerek indirdik.
Bu kaza ile ilgili olarak:
Aşkın : Öndeki kanatları takip ederken önce kuvvetli bir termiğe girdiğini hızla yükselmeye başladığını, sonrasında türbülansa girdiğini kanadı kontrol etmekte önce zorlandığını, sonra büyük bir asimetrik yiyip, kravat olduğunu yönünü düzeltemeden 1-2 saniye içerisinde dönerek yerdeki kayaya sert bir şekilde çarptığını kayaya ayakları ile girdiğini sonrasında harnesin alt tarafının kayaya çarptığını söyledi.
Basat : Avni Abinin sert bir iniş yaptığını gördüğünü ve kendisinin de Avni abiye yardım etmek için acil iniş yapıp Avni abiye doğru ilerlerken bir bi anda kapanma sesi duyduğunu ve Aşkın'ın az ilerlerindeki kayaya çarptığını, kravatı görmediğini söyledi.
Volkan : Aşkın'ın arkasından uçtuğunu Aşkın'ın ve Avni abinin durumunu görünce kraterin tabanına acil iniş yaparak Aşkın'ın yanına tırmandığını söyledi.
Avni abi ile konuşma imkanım olmadı ondan bir yorum alamadım.
Olay kalkış pistinden oldukça uzakta gerçekleştiği için benim çok net görme şansım olmadı.
Bu kaza ile ilgili olarak, Karadağ şimdiye kadar uçtuğum en güzel doğalardan birisi, ancak kraterin yapısından kaynaklanan farklı doğa şekilleri ve açıp kapatan bulut gölgesi Aşkın'ın uçuşu boyunca kısa süreli olarak farklı meteorolojik şartlarda uçmasına neden oldu. Kapanmayı yaşamadan hemen önce yükselmeye başlayarak kraterin üstünden geçeceğini düşünerek yan taraftaki dik duvarlara biraz fazla yaklaşında bölgenin rotoruna girmiş olması kazanın oluş sebebi olarak yüksek ihtimal. Ancak önünde ve arkasında uçanlar olması sanırım nispeten güvenli bir bölgede olduğunu düşünmesini sağladı. Ancak diğer olaya tanık olan arkadaşlardan aldığım izlenim alçak kalınca bölgedeki türbülansa toplu şekilde girdikleri yönünde.
Aşkın SIV eğitimini tamamlamış olmasına daha önce Ayaş, Akşehir gibi yerlerde defalarca uzun süreli termik uçuşu yapmış olmasına rağmen olayın paniğiyle yaşadığı belki 1 saniyelik bir tereddüt kanadı düz uçuşa geçiremeden yaptığı tek bir dönüş kazanın şiddetini oldukça arttırdı. Her ne kadar hepimiz SIV yapıyor olsak da gerçek hayatta kapanma yaşadığımızda kanadın deniz üstündeki kontrollü koşullarla aynı tepkiyi vermesi ne yazık ki mümkün olmuyor. Bunun üstesinden gelmenin yolu zaman zaman SIV manevralarını tekrarlayarak, kapanma sırasındaki hislere yabancı kalmamak ve kapanma anında panik yaşamamaktır.
Karadağ gibi çok farklı coğrafi ve meteorolojik şartlar altında uçulan yerlerde uçuş öncesinde ne kadar brifing almış olursak olalım, uçuş sırasında anlık olarak çok şey değişebiliyor (bulut açıp kapaması vb. durumlar birbirinden farklı şartları yaşamamıza sebep oluyor). Bu durumda uçuş planımızda anlık düzeltmeler yapmamız Karadağ örneğinden hareket edecek olursak uçuşu sonlandırıp kraterin tabanına güvenli iniş yapmamız gerekekiyor.
Kaza sonrasında konuştuğum arkadaşların görüşlerini de burda aktarmaya çalıştım. Yanlış aktardığım ya da atladığım ifadeler varsa arkadaşlar düzeltirse ya da kaza sırasında orada olup da eklemek istediği bir şey olan olursa memnun olurum.
Aşkın'ın durumu şu an korkutuğumuzdan çok daha iyi. Ankara'ya ambulansla nakledildikten sonra yapılan ayrıntılı tetkiklerde L4 omurunda bir çökme olduğu, sol ayakta bir parmak kırığı, sağ bilekte kırık olduğu ortaya çıktı. Herhangi bir ameliyata gerek görülmedi. Şu an evinde istirahat ediyor, 10 gün sonra ayağa kalkacak, sanırım sağ bilekteki kırığın iyileşmesi biraz daha uzun sürecek. Ankara'da yatırıldığı hastanedeki doktorlar da kurtarma sırasında Aşkın'ın çok iyi nakledildiğini hiç bir zarar görmeden hastaneye ulaştırıldığını söylemişler. Bu bağlamda son olarak da kaza sırasında insan üstü fedakarlıklar göstererek 350 metrelik yamaçtan kendisini sedye ile aşağıya indirip ambulans ile hastaneye nakledilmesinde yardımcı olan ODTÜ HAT dan Basat ve Volkan'a , Albatrostan Avni abiye, Salih'e ve Sibel'e, Kılbasan Jandarma Karakolundaki asker arkadaşlara, Karaman Kadın Doğum Hastanesi 4 no'lu Acil yardım ekibine, kurtarma operasyonunu çok iyi organize ve idare eden, moral seviyesini her an yüksek tutan sevgili Murat Çakmak'a Aşkın adına çok teşekkür ediyorum.
Pilot : Aşkın Karahan
Kullandığı Malzeme : Ozone Geo 2 - Connect 2 Light Harness - İcaro Kask
Uçuş Saati: 50 saat üstü
Yer: Karaman Karadağ
Kalkış Pisti: Kuzey
Kalkış Saati: 12:30 civarı
Koşullar: 10 km/h Kuzeyli
Kazanın hikayesi:
Sabah 10 gibi Karadağ zirveye çıkıp TRT istasyonunun yanındaki pistten rüzgarı kontrol ettik. Hafif esen Kuzey rüzgarı yüzünden Radar tarafında kratere doğru uçulan kuzey pistine yönelip 11 gibi piste ulaştık. Kalkış için hazırlık yaparken Murat Çakmak bize pistin ve bölgenin özellikleri, potansiyel kros rotaları ve acil durum iniş anlanları konusunda brifing verdi. Uçuş rotası olarak pistten kalktıktan sonra kraterin sağ tarafına doğru uçarak kraterin duvarının üzerinden geçerek ovaya doğru açılmak ve ovaya 600-700 m irtifa ile açılıp termik aramak olarak belirlemiştik. Önden çıkan bir kaç arkadaş belirlenen rotada sorunsuz bir şekilde ovaya açılınca Aşkın da hazırlıklarını tamamlayıp kalkışını yaptı. Belirlenen rotada kraterin üzerinden geçerken zaman zaman açıp kapatan bulut gölgesi krateri kapattı ve sonrasında ve yaklaşık 1 dakika kadar Aşkın'ın bastırıcı içerisinde uçmasına ve oldukça çökmesine neden oldu. Telsizden kendisine kraterin tabanına inebileceğini söylerken bulut gölgesi tekrar açıldı ve Aşkın yükselerek geçiş noktasına doğru ilerlemeye devam etti. Önündeki iki kanatla beraber sorunsuz bir şekilde ovaya açılacaklar görüntüsü vererek ilerlerken bende kalkış hazırlıklarımı yapmaya başladım. O sırada bir ses duyup başımı kaldırdığımda Aşkın'ın dönerek yere doğru yaklaştığını gördüm. Bir tur döndükten sonra sert bir şekilde kraterin ova tarafı değil de iç tarafındaki yaklaşık 45 derece eğimli dik yamaçta büyükçe bir kayanın üzerine oldukça sert bir iniş yaptı. Telsizden Aşkın'a kıpırdamaması gerektiğini hemen yardımına geleceğimizi söyledik. O sırada Avni abi ve Basat telsizden Aşkın'ın yanına vardıklarını anons ettiler. Aşkın'ı kuşamdan çıkarıp acil ilkyardım uyguladılar. Pick-upla kraterin tabanına inerek yaklaşık 300-350 metre dik yamaçtan Aşkın'ı o sırada gelen abulanstaki sağlık ekibi, jandarma karakolundan gelen askerler ve diğer paraşütçü arkadaşlarla beraber sedyeye sabitleyerek indirdik.
Bu kaza ile ilgili olarak:
Aşkın : Öndeki kanatları takip ederken önce kuvvetli bir termiğe girdiğini hızla yükselmeye başladığını, sonrasında türbülansa girdiğini kanadı kontrol etmekte önce zorlandığını, sonra büyük bir asimetrik yiyip, kravat olduğunu yönünü düzeltemeden 1-2 saniye içerisinde dönerek yerdeki kayaya sert bir şekilde çarptığını kayaya ayakları ile girdiğini sonrasında harnesin alt tarafının kayaya çarptığını söyledi.
Basat : Avni Abinin sert bir iniş yaptığını gördüğünü ve kendisinin de Avni abiye yardım etmek için acil iniş yapıp Avni abiye doğru ilerlerken bir bi anda kapanma sesi duyduğunu ve Aşkın'ın az ilerlerindeki kayaya çarptığını, kravatı görmediğini söyledi.
Volkan : Aşkın'ın arkasından uçtuğunu Aşkın'ın ve Avni abinin durumunu görünce kraterin tabanına acil iniş yaparak Aşkın'ın yanına tırmandığını söyledi.
Avni abi ile konuşma imkanım olmadı ondan bir yorum alamadım.
Olay kalkış pistinden oldukça uzakta gerçekleştiği için benim çok net görme şansım olmadı.
Bu kaza ile ilgili olarak, Karadağ şimdiye kadar uçtuğum en güzel doğalardan birisi, ancak kraterin yapısından kaynaklanan farklı doğa şekilleri ve açıp kapatan bulut gölgesi Aşkın'ın uçuşu boyunca kısa süreli olarak farklı meteorolojik şartlarda uçmasına neden oldu. Kapanmayı yaşamadan hemen önce yükselmeye başlayarak kraterin üstünden geçeceğini düşünerek yan taraftaki dik duvarlara biraz fazla yaklaşında bölgenin rotoruna girmiş olması kazanın oluş sebebi olarak yüksek ihtimal. Ancak önünde ve arkasında uçanlar olması sanırım nispeten güvenli bir bölgede olduğunu düşünmesini sağladı. Ancak diğer olaya tanık olan arkadaşlardan aldığım izlenim alçak kalınca bölgedeki türbülansa toplu şekilde girdikleri yönünde.
Aşkın SIV eğitimini tamamlamış olmasına daha önce Ayaş, Akşehir gibi yerlerde defalarca uzun süreli termik uçuşu yapmış olmasına rağmen olayın paniğiyle yaşadığı belki 1 saniyelik bir tereddüt kanadı düz uçuşa geçiremeden yaptığı tek bir dönüş kazanın şiddetini oldukça arttırdı. Her ne kadar hepimiz SIV yapıyor olsak da gerçek hayatta kapanma yaşadığımızda kanadın deniz üstündeki kontrollü koşullarla aynı tepkiyi vermesi ne yazık ki mümkün olmuyor. Bunun üstesinden gelmenin yolu zaman zaman SIV manevralarını tekrarlayarak, kapanma sırasındaki hislere yabancı kalmamak ve kapanma anında panik yaşamamaktır.
Karadağ gibi çok farklı coğrafi ve meteorolojik şartlar altında uçulan yerlerde uçuş öncesinde ne kadar brifing almış olursak olalım, uçuş sırasında anlık olarak çok şey değişebiliyor (bulut açıp kapaması vb. durumlar birbirinden farklı şartları yaşamamıza sebep oluyor). Bu durumda uçuş planımızda anlık düzeltmeler yapmamız Karadağ örneğinden hareket edecek olursak uçuşu sonlandırıp kraterin tabanına güvenli iniş yapmamız gerekekiyor.
Kaza sonrasında konuştuğum arkadaşların görüşlerini de burda aktarmaya çalıştım. Yanlış aktardığım ya da atladığım ifadeler varsa arkadaşlar düzeltirse ya da kaza sırasında orada olup da eklemek istediği bir şey olan olursa memnun olurum.
Aşkın'ın durumu şu an korkutuğumuzdan çok daha iyi. Ankara'ya ambulansla nakledildikten sonra yapılan ayrıntılı tetkiklerde L4 omurunda bir çökme olduğu, sol ayakta bir parmak kırığı, sağ bilekte kırık olduğu ortaya çıktı. Herhangi bir ameliyata gerek görülmedi. Şu an evinde istirahat ediyor, 10 gün sonra ayağa kalkacak, sanırım sağ bilekteki kırığın iyileşmesi biraz daha uzun sürecek. Ankara'da yatırıldığı hastanedeki doktorlar da kurtarma sırasında Aşkın'ın çok iyi nakledildiğini hiç bir zarar görmeden hastaneye ulaştırıldığını söylemişler. Bu bağlamda son olarak da kaza sırasında insan üstü fedakarlıklar göstererek 350 metrelik yamaçtan kendisini sedye ile aşağıya indirip ambulans ile hastaneye nakledilmesinde yardımcı olan ODTÜ HAT dan Basat ve Volkan'a , Albatrostan Avni abiye, Salih'e ve Sibel'e, Kılbasan Jandarma Karakolundaki asker arkadaşlara, Karaman Kadın Doğum Hastanesi 4 no'lu Acil yardım ekibine, kurtarma operasyonunu çok iyi organize ve idare eden, moral seviyesini her an yüksek tutan sevgili Murat Çakmak'a Aşkın adına çok teşekkür ediyorum.
- no_identity
- Mesajlar: 133
- Kayıt: 21.05.2009, 23:01
- Ad Soyad: Mustafa Özgen Paşa
- Şehir: İstanbul
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Yaş: 42
- Pilot Menüsü:
- ottoman300
- Mesajlar: 107
- Kayıt: 01.11.2007, 12:57
- Ad Soyad: Gürsel Bilmiş
- Şehir: Bursa-istanbul
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
- m.bayrakci
- Mesajlar: 331
- Kayıt: 04.07.2006, 21:40
- Ad Soyad: Murat Bayrakçı
- Şehir: memleket:Tire Yaşadığı:Diyarbakır
- Aldığı Beğeni: 2 / 0
- Yaş: 48
- Pilot Menüsü:
Kaza raporunu dikkatle okudum. Gerçekten talihsiz bir gün yaşandığı ortada.. Aşkın'a büyük geçmiş olsun. Hadisede yek vücut olup soğukkanlılıkla müdahalede bulunan herkese göstermiş oldukları çabalar için Aşkın ve yp camiamız adına teşekkür ederim. bugünlerde kazalar çoğaldı. Nazar mı var gözmü anlamadım. Karar verdim kanadıma kocaman bir nazarlık çıkartması yapıştırıcam. Neyse artık böylelikle gelmiş geçmiş olsun. Balıkesir'den saygılar/selamlar..
- agalptekin
- Mesajlar: 134
- Kayıt: 31.03.2009, 19:51
- Ad Soyad: Hakan alp
- Şehir: Ankara/Konya
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
- cengizkizilirmak
- Mesajlar: 37
- Kayıt: 03.11.2008, 13:08
- Ad Soyad: Cengiz Kızılırmak
- Şehir: İzmir
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
- mehmettokgoz
- Mesajlar: 22
- Kayıt: 10.06.2009, 12:51
- Ad Soyad: Mehmet Tokgöz
- Şehir: Bursa
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
- sinanpaşalı
- Mesajlar: 371
- Kayıt: 06.05.2006, 13:24
- Ad Soyad: Halil Akdeniz
- Şehir: afyonkarahisar
- Aldığı Beğeni: 9 / 0
- Yaş: 36
- Pilot Menüsü:
- onurcaliskan
- Mesajlar: 35
- Kayıt: 15.03.2010, 11:39
- Ad Soyad: Onur Çalışkan
- Şehir: İzmir
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
- SHaDoW
- Mesajlar: 143
- Kayıt: 11.07.2009, 00:34
- Ad Soyad: Ahmet Tokalı
- Şehir: Adana
- :
- Aldığı Beğeni: 6 / 1
- Yaş: 45
- Pilot Menüsü:
yamaç paraşütü kullanan arkadaşlardan bu tarz haberleri almak gerçekten çok üzüyor ama bir o kadar da neresinden ders çıkarabilirim düşüncesi ile pür dikkat okuyorum..
aşkın kardeşime geçmiş olsun, acil şifalar diliyorum.. inşaallah en kısa zamanda sağlığına kavuşur ve aramıza döner..
kaza anında özverili davranan canını dişine takan en uygun şekilde sağlık merkezine ulaşmasını sağlayan görevli personel ve arkadaşlara teşekkür ediyorum..
yalnız bu vesile ile daha önce kaygısını duyduğum belkide eksik/yanlış aktardığım kendimi yanlış ifade ettiğim için CEVAP dahi alamadığım bir mesajımı hatırladım..
http://www.ypforum.com/viewtopic.php?p=36260#36260
kardeşimize tekrar geçmiş olsun dileklerimi sunuyor acil şifalar diliyorum..
aşkın kardeşime geçmiş olsun, acil şifalar diliyorum.. inşaallah en kısa zamanda sağlığına kavuşur ve aramıza döner..
kaza anında özverili davranan canını dişine takan en uygun şekilde sağlık merkezine ulaşmasını sağlayan görevli personel ve arkadaşlara teşekkür ediyorum..
yalnız bu vesile ile daha önce kaygısını duyduğum belkide eksik/yanlış aktardığım kendimi yanlış ifade ettiğim için CEVAP dahi alamadığım bir mesajımı hatırladım..
http://www.ypforum.com/viewtopic.php?p=36260#36260
kardeşimize tekrar geçmiş olsun dileklerimi sunuyor acil şifalar diliyorum..