babadağda öğrenci pilot kazası
Moderatör: Moderatör Ekibi
- SENERARSLAN
- Mesajlar: 558
- Kayıt: 11.02.2007, 15:15
- Ad Soyad: Sener Arslan
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
çok geçmiş olsun. tuğçenin spiralde g basıncını yedikten sonra bilincini kaybettiği ve komutlara duyarsız olduğu kesin çünkü bilinci açık biri denize yaklaşırken en azından reflex olarak tepki verir suya temas anında dikkat ederseniz sıfır tepki var. buda bilincinin kapalı olduğunu gösteriyorki burada eğitmen ne komut verirse versin almaz. ağırlık verdiği tarafa yatıp kalmış tuğçe. basit hata ama sonucu üzücü. tekrar geçmiş olsun.
- gunher
- Mesajlar: 31
- Kayıt: 25.01.2005, 04:02
- Ad Soyad: Hasan Gunher
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
bugün öğrendiğime göre tuğçenin herhangi bir sağlık sorunu yok, sadece yüzünde biraz şişlik varmış..
hastaneye götürüldüğünde birçok kırığı var iç kanama olabilir çok ümitlenmeyin diye bilgi verilmiş, 4 gün yoğun bakımda kalınmış bu sürede kalça ve kafasında kırık var hayati tehlikesi yok şeklinde refakatçilere bilgi verilmiş.
şimdi ise sadece yüzünde şişlik... fethiye devlet hastanesinin hasta değerlendirmesi, önemsemesi, bilgilendiresi, hasta haklarına saygısı......
yorum sizin..
hastaneye götürüldüğünde birçok kırığı var iç kanama olabilir çok ümitlenmeyin diye bilgi verilmiş, 4 gün yoğun bakımda kalınmış bu sürede kalça ve kafasında kırık var hayati tehlikesi yok şeklinde refakatçilere bilgi verilmiş.
şimdi ise sadece yüzünde şişlik... fethiye devlet hastanesinin hasta değerlendirmesi, önemsemesi, bilgilendiresi, hasta haklarına saygısı......
yorum sizin..
- glauring
- Mesajlar: 51
- Kayıt: 01.12.2008, 22:21
- Ad Soyad: Ufuk Uçar
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 5 / 0
- Pilot Menüsü:
90 saat ucus tecrubesi vardir ve bu tecrubeyle ogrenci pilotlara degil siv yaptirmak kulak bile kapattirmamalidir!!
Basic SIV yaptırmak ya da kulak kapattırmak için eğitmenin kaç saat uçuşu olması gerekir? Bunun kaç saati soaring kaç saati termik uçuşu olmalıdır ? Türkiyedeki yp kulüplerimdeki eğitmenlerin kaçının (eğer sadece uçuş saati baz alınacaksa) 200-300-500 saat uçuşu vardır. Bu konuda güzel argümanlarınız varsa, belki THSF yp teknik kurulundakiler eğitim konusunda standardizasyon çalışmaları yapıyorlarsa yardımınız dokunur.
- muzzy145
- Mesajlar: 511
- Kayıt: 29.01.2008, 00:05
- Ad Soyad: Muzaffer Dundar
- Şehir: Akhisar
- :
- Aldığı Beğeni: 20 / 0
- Pilot Menüsü:
glauring yazdı:90 saat ucus tecrubesi vardir ve bu tecrubeyle ogrenci pilotlara degil siv yaptirmak kulak bile kapattirmamalidir!!
Basic SIV yaptırmak ya da kulak kapattırmak için eğitmenin kaç saat uçuşu olması gerekir? Bunun kaç saati soaring kaç saati termik uçuşu olmalıdır ? Türkiyedeki yp kulüplerimdeki eğitmenlerin kaçının (eğer sadece uçuş saati baz alınacaksa) 200-300-500 saat uçuşu vardır. Bu konuda güzel argümanlarınız varsa, belki THSF yp teknik kurulundakiler eğitim konusunda standardizasyon çalışmaları yapıyorlarsa yardımınız dokunur.
Tekrar belirteyim bu kazadaki egitmeni tanimiyorum ve kendisiyle herhangi bir alip veremedigim yok. Ufuk'un soylemek istedigi sanirim egitmenin yeterliliginin ucus saatine indirgenemeyecegi. Haklidir! Bu konu hakkinda degerlendirme yapabilmek icin bircok faktoru ele almak lazim. Yine bu kazadaki egitmenden yola cikarak neden kendisinin siv egitimi yaptirmamasi gerektigini dusundugumu dilim dondugunce anlatmaya calisayim.
Leonardo ve forum profilinden benim anladiklarim sunlar.
"21 yasinda, 3 senedir ucan, toplamda 90 saat ucusu olan, en iyi mesafesi 25km olan, daha yeni yeni En C kanatla ucuslar yapmaya baslamis bir pilot". Bu bilgiler egitmenden cok, kulup pilotluktan pilotluga gecen birisini isaret ediyor. Bu tecrubede birine dunyanin hicbir yerinde egitmen sertifikasi vermezler, egitmenlik yaptirmazlar!!
Egitmen arkadasi tanimadigim icin analizim yanlis olabilir. Belkide asiri yetenekli genc bir pilottur. Eger oyleyse hic cekinmeden ozur dilemesini de bilirim.
Arkadasimizin cokta uzerine gitmek istemiyorum. Unv havacilik kulubunden yetismis bir pilot olarak az cok sistemin nasil isledigini bilirim. Herhangi bir karsilik olmadan zaman harcayip spora yeni pilotlar kazandiran Unv kulup egitmenlerine saygim sonsuz!! Tek dilegim egitmen yoklugundan, seviyesi yetersiz pilotlarin iyi niyetle de olsa unv kluplerinde egitmen sifatiyla basindan buyuk islere kalkismamalari ve yeni pilotlari gereksiz risklere atmamalari.
THSF calismalara basladiginda yp konusunda bizden daha ileri olan ulkelerin yonetmelikleri alip incelenerek, Turkiye icin kriterler belirlenebilir. Benim yapabilecegim yegane yardim cevirilere el atmak olur. Daha fazlasina simdilik boyum yetmez.
Selamlar
- airea
- Mesajlar: 51
- Kayıt: 06.05.2006, 22:42
- Ad Soyad: Salih Tural
- Şehir: İstanbul
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Yabancılar bu kazayı bizden daha iyi irdeliyolar:
http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=38922
http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=38922
- u7kuu
- Mesajlar: 7
- Kayıt: 01.01.2010, 20:02
- Ad Soyad: Utku Özten
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Eğitmenin yazdığı kaza raporunu bir daha okumanızı tavsiye ederim. Uçuş sırasında SIV çalışması yapılmamaktadır.
muzzy145 yazdı:glauring yazdı:90 saat ucus tecrubesi vardir ve bu tecrubeyle ogrenci pilotlara degil siv yaptirmak kulak bile kapattirmamalidir!!
Basic SIV yaptırmak ya da kulak kapattırmak için eğitmenin kaç saat uçuşu olması gerekir? Bunun kaç saati soaring kaç saati termik uçuşu olmalıdır ? Türkiyedeki yp kulüplerimdeki eğitmenlerin kaçının (eğer sadece uçuş saati baz alınacaksa) 200-300-500 saat uçuşu vardır. Bu konuda güzel argümanlarınız varsa, belki THSF yp teknik kurulundakiler eğitim konusunda standardizasyon çalışmaları yapıyorlarsa yardımınız dokunur.
Tekrar belirteyim bu kazadaki egitmeni tanimiyorum ve kendisiyle herhangi bir alip veremedigim yok. Ufuk'un soylemek istedigi sanirim egitmenin yeterliliginin ucus saatine indirgenemeyecegi. Haklidir! Bu konu hakkinda degerlendirme yapabilmek icin bircok faktoru ele almak lazim. Yine bu kazadaki egitmenden yola cikarak neden kendisinin siv egitimi yaptirmamasi gerektigini dusundugumu dilim dondugunce anlatmaya calisayim.
Leonardo ve forum profilinden benim anladiklarim sunlar.
"21 yasinda, 3 senedir ucan, toplamda 90 saat ucusu olan, en iyi mesafesi 25km olan, daha yeni yeni En C kanatla ucuslar yapmaya baslamis bir pilot". Bu bilgiler egitmenden cok, kulup pilotluktan pilotluga gecen birisini isaret ediyor. Bu tecrubede birine dunyanin hicbir yerinde egitmen sertifikasi vermezler, egitmenlik yaptirmazlar!!
Egitmen arkadasi tanimadigim icin analizim yanlis olabilir. Belkide asiri yetenekli genc bir pilottur. Eger oyleyse hic cekinmeden ozur dilemesini de bilirim.
Arkadasimizin cokta uzerine gitmek istemiyorum. Unv havacilik kulubunden yetismis bir pilot olarak az cok sistemin nasil isledigini bilirim. Herhangi bir karsilik olmadan zaman harcayip spora yeni pilotlar kazandiran Unv kulup egitmenlerine saygim sonsuz!! Tek dilegim egitmen yoklugundan, seviyesi yetersiz pilotlarin iyi niyetle de olsa unv kluplerinde egitmen sifatiyla basindan buyuk islere kalkismamalari ve yeni pilotlari gereksiz risklere atmamalari.
THSF calismalara basladiginda yp konusunda bizden daha ileri olan ulkelerin yonetmelikleri alip incelenerek, Turkiye icin kriterler belirlenebilir. Benim yapabilecegim yegane yardim cevirilere el atmak olur. Daha fazlasina simdilik boyum yetmez.
Selamlar
- omerfaruk
- Mesajlar: 143
- Kayıt: 07.08.2008, 17:29
- Ad Soyad: Omer Faruk Gocmen
- Şehir: Amerika
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
rapora gore kaza SIV calismasi sirasinda olmus. spiralin baslangicini kapsayan bir video olsa cok daha faydali olurdu. goruntulere bakinca artik pilotun kanada mudahale edebilecek noktanin otesinde oldugu ortada. suya oldukca relax bir vaziyette carpiyor bu durum vucudunda kirik olmamasini aciklayabilir. aklima gelen birsey daha var bir belgeselde seyretmistim. boyle donerek merkezkac kuvveti altinda carpinca, carpmanin etkisi vucudun degisik bolgelerine yayilarak yaralanmalarin boyutunu azaltiyormus.
egitmen arkadasin ses tonu oldukca sakin ama bu sakinlik acaba ne yapacagini bilememektenmi kaynaklaniyor onu cozemedim. bunda garipsenecek hicbirsey yok. hepimiz insaniz bazen resmen donup kalirsin. zira etraftan gelen "yedek atsin" sozlerine karisan bir "yedek at" sozu var ben egitmen arkadasin sesine benzettim ama yaniliyor olabilirim. lakin 20 metre irtifa anca var ve pilot kendinde degil. kaza aninda orada bulunan birisi varsa onun objektif gorusleri konuyu aydinlatabilir. tesekkurler.
egitmen arkadasin ses tonu oldukca sakin ama bu sakinlik acaba ne yapacagini bilememektenmi kaynaklaniyor onu cozemedim. bunda garipsenecek hicbirsey yok. hepimiz insaniz bazen resmen donup kalirsin. zira etraftan gelen "yedek atsin" sozlerine karisan bir "yedek at" sozu var ben egitmen arkadasin sesine benzettim ama yaniliyor olabilirim. lakin 20 metre irtifa anca var ve pilot kendinde degil. kaza aninda orada bulunan birisi varsa onun objektif gorusleri konuyu aydinlatabilir. tesekkurler.
- TugceErcem
- Mesajlar: 1
- Kayıt: 06.05.2011, 12:39
- Ad Soyad: Tuğçe Ercem
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Pilot: Tuğçe Ercem
Kanat : Ozone mojo 3 xs model 2009
pilot seviyesi: 52 uçuş
Yer: Ölüdeniz
kalkış : Babadağ 1700 take off
Kalkış Saati: 13.00 civarı
Tarih : 23.04.11
Geçmiş olsun dilekleriniz için hepinize teşekkür ederim. Herkesin kafasındaki soru işaretlerini gidermek için yaşadığım kazayı bir de ben anlatmak istedim. Faaliyetimizdeki 2. uçuşumu gerçekleştiriyordum. Bu uçuşumda basic ya da full SIV yapmak gibi bir amacımız yoktu, sadece derin 360 atıcaktık. 1700m den havalandım, deniz üzerine gelince eğitmenime haber verdim. Eğitmenimin komutuyla önce kulak kapattım sonra kulak kapalı 360 attım. Daha sonra eğitmenim kulakları açıp denize doğru açılmamı söyledi. Yeterince açıldıktan sonra tekrar sol taraftan 360 atmaya başladık, eğitmenim yavaşça dönüşü derinleştirme komutu verdi. Yavaş yavaş dönüşü derinleştirdim, birkaç tur sonra(kaç tur attım hatırlamıyorum) eğitmenimden freni yavaş yavaş bırak komutu geldi. Komutu duydum fakat gerçekleştirmekte geciktim diye düşünüyorum, çünkü ben bırakana kadar dönüşlerim çok daha keskinleşti ve rüzgar yüzünden ondan sonraki hiçbir komutu duyamadım. G kuvvetinden dolayı kolumu bile oynatamadım. Dönüş hızlanınca panik oldum yedek atmaya karar verdim ama ne kadar uğraşsam da elimi deklanşöre uzatamadım, bi ara harnese uzandım ama deklanşöre kadar inemedim. Daha sonra bayıldığımı zannediyorum. Suya çarpınca da ayılmış olsam gerek çünkü su yuttuğumu ve suyun üstünde boğulmamak için debelendiğimi hatırlıyorum. Botun gelişine, beni sudan çıkarışına, kıyıya gidişime dair hiç bir fikrim yok. Herhalde bot gelene kadar epey su yuttum, tam boğulmak üzereyken bot geldi, tabi ben de o sırada yarı baygın yarı uyanıktım o yüzden bir şey hatırlamıyorum diye düşünüyorum. Ambulansa götürülürken kendime gelip ne oldu diye sorduğumu hayal meyal hatırlar gibiyim. Fethiye devlet hastanesinde 6 gün boyunca yoğun bakımda kaldım, doktor kırık çıkık yada kafatasında ezik olduğundan değil, kafa travması olduğu için tedbir amaçlı tuttuklarını söyledi. Bu sırada basında çıkan “kırılmadık kemiği kalmadı” “kafatasında çatlaklar var” hatta “ölüm uçuşu-genç pilot hayatını kaybetti” gibi yalan haberleri kim uydurdu bilmiyorum ama hastaneyle ilgisi olduğunu sanmıyorum. Lakin, orda çok iyi bakıldım, tam kontrol altındaydım ve 10 gün sonra da gayet sağlıklı bir şekilde taburcu oldum. Şuan yüzümdeki hafif şişlik ve morluklar dışında başka bir sağlık sorunum yok, yürüyebiliyorum, oturup kalkabiliyorum, yani kazadan önce yapabildiğim her şeyi yapabiliyorum. Önemli bir kazaydı, ucuz atlattık. Yukarda da belirttiğim gibi SIV amacı yoktu, ben uçarken duyamasam da eğitmenimin verdiği komutlar kaza videomda duyulmakta. Ben komutu yerine getirmekte geciktim sonra da kanat hakimiyitemi kaybettim. Spirali daha önce hiç denememiş olsam da acil derslerinde spiral, deep spiral, girişi ve çıkışı bir çok kez anlatıldı, benim de bildiğim bir konuydu ama o esnada bildiklerimi yapamadım. Bir daha böyle kazaların yaşanmaması dileğiyle.
Raporu yazan: Kazazede Tuğçe Ercem
Kanat : Ozone mojo 3 xs model 2009
pilot seviyesi: 52 uçuş
Yer: Ölüdeniz
kalkış : Babadağ 1700 take off
Kalkış Saati: 13.00 civarı
Tarih : 23.04.11
Geçmiş olsun dilekleriniz için hepinize teşekkür ederim. Herkesin kafasındaki soru işaretlerini gidermek için yaşadığım kazayı bir de ben anlatmak istedim. Faaliyetimizdeki 2. uçuşumu gerçekleştiriyordum. Bu uçuşumda basic ya da full SIV yapmak gibi bir amacımız yoktu, sadece derin 360 atıcaktık. 1700m den havalandım, deniz üzerine gelince eğitmenime haber verdim. Eğitmenimin komutuyla önce kulak kapattım sonra kulak kapalı 360 attım. Daha sonra eğitmenim kulakları açıp denize doğru açılmamı söyledi. Yeterince açıldıktan sonra tekrar sol taraftan 360 atmaya başladık, eğitmenim yavaşça dönüşü derinleştirme komutu verdi. Yavaş yavaş dönüşü derinleştirdim, birkaç tur sonra(kaç tur attım hatırlamıyorum) eğitmenimden freni yavaş yavaş bırak komutu geldi. Komutu duydum fakat gerçekleştirmekte geciktim diye düşünüyorum, çünkü ben bırakana kadar dönüşlerim çok daha keskinleşti ve rüzgar yüzünden ondan sonraki hiçbir komutu duyamadım. G kuvvetinden dolayı kolumu bile oynatamadım. Dönüş hızlanınca panik oldum yedek atmaya karar verdim ama ne kadar uğraşsam da elimi deklanşöre uzatamadım, bi ara harnese uzandım ama deklanşöre kadar inemedim. Daha sonra bayıldığımı zannediyorum. Suya çarpınca da ayılmış olsam gerek çünkü su yuttuğumu ve suyun üstünde boğulmamak için debelendiğimi hatırlıyorum. Botun gelişine, beni sudan çıkarışına, kıyıya gidişime dair hiç bir fikrim yok. Herhalde bot gelene kadar epey su yuttum, tam boğulmak üzereyken bot geldi, tabi ben de o sırada yarı baygın yarı uyanıktım o yüzden bir şey hatırlamıyorum diye düşünüyorum. Ambulansa götürülürken kendime gelip ne oldu diye sorduğumu hayal meyal hatırlar gibiyim. Fethiye devlet hastanesinde 6 gün boyunca yoğun bakımda kaldım, doktor kırık çıkık yada kafatasında ezik olduğundan değil, kafa travması olduğu için tedbir amaçlı tuttuklarını söyledi. Bu sırada basında çıkan “kırılmadık kemiği kalmadı” “kafatasında çatlaklar var” hatta “ölüm uçuşu-genç pilot hayatını kaybetti” gibi yalan haberleri kim uydurdu bilmiyorum ama hastaneyle ilgisi olduğunu sanmıyorum. Lakin, orda çok iyi bakıldım, tam kontrol altındaydım ve 10 gün sonra da gayet sağlıklı bir şekilde taburcu oldum. Şuan yüzümdeki hafif şişlik ve morluklar dışında başka bir sağlık sorunum yok, yürüyebiliyorum, oturup kalkabiliyorum, yani kazadan önce yapabildiğim her şeyi yapabiliyorum. Önemli bir kazaydı, ucuz atlattık. Yukarda da belirttiğim gibi SIV amacı yoktu, ben uçarken duyamasam da eğitmenimin verdiği komutlar kaza videomda duyulmakta. Ben komutu yerine getirmekte geciktim sonra da kanat hakimiyitemi kaybettim. Spirali daha önce hiç denememiş olsam da acil derslerinde spiral, deep spiral, girişi ve çıkışı bir çok kez anlatıldı, benim de bildiğim bir konuydu ama o esnada bildiklerimi yapamadım. Bir daha böyle kazaların yaşanmaması dileğiyle.
Raporu yazan: Kazazede Tuğçe Ercem
- sniper78
- Mesajlar: 16
- Kayıt: 21.11.2008, 15:49
- Ad Soyad: Erhan Ekren
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
sniper78 yazdı:. Eminim Kendi ağzı ile yaşadıklarını öğrenebilseydik nelerin yanlış gittiği ve bu kazaya hangi faktörlerin sebep olduğu hakkında daha iyi anlayabilirdik ama şu an için Basında kaza hakkında çıkan eksik ve yanlış bilgilerden dolayı kendi ağzımdan anlatmak gereği doğdu.Kendisi daha iyi olunca daha ayrıntılı bir rapor hazırlama imkanı bulucağız ve bu olaydan gerekli dersleri çıkarıcaz.
olaydaki sorumluluğu tuğçenin üzerine yıktığımı muzaffer beyeden başka da düşünen olduysa üzüldüm,tvde ''öldü'' ye varan haberleri duyunca durumu bir an önce anlatmak için 20 dk içinde yazılmış bir yazı idi.Tuğçenin uçuşuna izin vermek yada bu çalışmaya hazır olduğuna karar vermek bile benim görevimdi tabiki.Sadece olanları hızlıca yazmaya çalışmıştım.
Tuğçeye yada bizimle gelen topluluk öğrencilerine SIV çalışması yaptırmadım.Ama daha deneyimli kendi insiyatiflerini verdiğimiz pilotlarımız siv lerini tekrarladılar.Kulak kapatma konusunda yetkin olduğumu düşünsemde bunu kanıtlıycak THK dan yada başka bir yerden eğitmen sertifikam yok. bilgilerim aşağı yukarı güncel ; 110 sa ve 350 adet uçuşumun ilkini ekim 2007'de yaptım.eğer bir kıstassa en uzun açık mesafemin 25 km olduğuda doğru. XC uçuşu yapabildiğimin kanıtı olarak sanırım tps deki sıramı gösterebilirim(tüm puanlarım olduğu için olmam gereken yerin muhtemelern üstündeyim).Yaşımın konuyla alakasını ise anlamadım.
Muzaffer beye tabiki kırılmadım.Yalnızca kullandığı her ünlem işareti kafamda çınlasada, kazanın ciddiyeti ile örtüşüyor.Arkadaşımızın bu şekilde atlattığı için sevinçliyiz.
- Kadir Yaraşlı
- Mesajlar: 494
- Kayıt: 21.05.2009, 17:25
- Ad Soyad: Kadir Yaraşlı
- Şehir: Muğla
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
- ozgur.k
- Mesajlar: 160
- Kayıt: 22.02.2010, 18:18
- Ad Soyad: Özgür Korkut
- Şehir: İzmir
- :
- Aldığı Beğeni: 9 / 0
- Pilot Menüsü:
airea yazdı:Yabancılar bu kazayı bizden daha iyi irdeliyolar:
http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=38922
Mesajlardan birinde Ozone Mojo gibi iyi huylu bir kanadın nasıl bu kadar kolay spirale kilitlendiği sorulmuş ve aslında aspect oranı düşük yani başlangıç seviyesi kanatların spiralde kilitlenme eğiliminin daha yüksek olduğu yazılmış. Mantığını tam anlamasam da bunu öğrenmek ilginç oldu benim için çünkü kazanın gerçekleştiği hafta ben de temel SIV eğitimimi alıyordum (DHV-1 kanatla) ve atmış olduğum 4 spiralden de hep dış fren yaparak çıkabilmiştim. İç freni bırakmam bir işe yaramamıştı. Tabi ağırlığı da ortalamak gerekiyor ama o savrulma ve yusuf etkisiyle onu hiç beceremedim. Bu durumu, düşük seviye kanatlarla spiral yapacak olan tecrübesiz arkadaşların bilmesinde fayda olabilir.