24-06-2011 Necdet Serdar ÖZLÜ'nün kazasına ilişkin rapor.
Moderatör: Moderatör Ekibi
- ganos
- Mesajlar: 358
- Kayıt: 18.05.2006, 09:37
- Ad Soyad: Faik Donmez
- Şehir: Tekirdağ / İstanbul
- Aldığı Beğeni: 15 / 0
- Pilot Menüsü:
kaza sebebi
Ortada ölüm varken, kazanın oluşunu tartışmak çok içime sinmediği için yazmak istemedim ama, Sn. Mustafa Atsız'ın mesajından sonra da biraz cesaret alarak, öncelikle Serdar Bey'e Allah'tan rahmet geride kalanlarına baş sağlığı dilemek istiyorum.
Olayın tali sebepleri tabii ki tartışılabilir, haklılar/haksızlar tabii ki eleştirilebilir ancak kazanın ana sebebi ile ilgili bir not düşmek herkes adına daha faydalı olacaktır.
Açıkçası Babadağ uçtuğum bir bölge değil, keza sevdiğim bir yer de değil. Ancak olmuş kaza raporlarını dikkatle incelemeye çalışıyorum ve geçmişte benzer bir kaç kaza daha olduğuna dikkat çekerek, sebebini doğru yorumlayıp yorumlamadığım konusunda mümkünse kazaya bizzat şahit olmuş arkadaşlardan yorum bekliyorum.
Kazanın oluşu; "temiz bir kalkışın ardından tepeden ayrıldıktan sonra %70-80 kapanma ve dönerek tepeye çarpma" diye anlatılmış. Bu oranda ve ani bir kapanma pilotun yanlış komutlarından dolayı olamaz, Babadağ'da daha önce de bir kaç kazada rastlandığı üzere, hakim rüzgar arkadan olmasına rağmen, karşıdan gelen termik rüzgarına kalkıp irtifaya çıkınca da tepenin rotoruna girip türbülans sebebiyle kapanmadan başka bir ihtimal aklıma getiremiyorum. Olay anında orada olan kişilerin bu yönde gözlemi oldu mu merak ediyorum? yorumlarlarsa benim merakımı gidermekten ziyade, diğer pilotlara da faydası olacaktır diye düşünüyorum. Kalkışta rüzgarın yönüne aldanmamak için, mümkünse tepenin zirvesine çıkarak değilse de en azından başımızı kaldırıp bulutların hareket yönüne bakarak analiz etmekte fayda olduğunu belirtmek isterim.
Tekrar başsağlığı dileklerimle!
Faik Dönmez
Olayın tali sebepleri tabii ki tartışılabilir, haklılar/haksızlar tabii ki eleştirilebilir ancak kazanın ana sebebi ile ilgili bir not düşmek herkes adına daha faydalı olacaktır.
Açıkçası Babadağ uçtuğum bir bölge değil, keza sevdiğim bir yer de değil. Ancak olmuş kaza raporlarını dikkatle incelemeye çalışıyorum ve geçmişte benzer bir kaç kaza daha olduğuna dikkat çekerek, sebebini doğru yorumlayıp yorumlamadığım konusunda mümkünse kazaya bizzat şahit olmuş arkadaşlardan yorum bekliyorum.
Kazanın oluşu; "temiz bir kalkışın ardından tepeden ayrıldıktan sonra %70-80 kapanma ve dönerek tepeye çarpma" diye anlatılmış. Bu oranda ve ani bir kapanma pilotun yanlış komutlarından dolayı olamaz, Babadağ'da daha önce de bir kaç kazada rastlandığı üzere, hakim rüzgar arkadan olmasına rağmen, karşıdan gelen termik rüzgarına kalkıp irtifaya çıkınca da tepenin rotoruna girip türbülans sebebiyle kapanmadan başka bir ihtimal aklıma getiremiyorum. Olay anında orada olan kişilerin bu yönde gözlemi oldu mu merak ediyorum? yorumlarlarsa benim merakımı gidermekten ziyade, diğer pilotlara da faydası olacaktır diye düşünüyorum. Kalkışta rüzgarın yönüne aldanmamak için, mümkünse tepenin zirvesine çıkarak değilse de en azından başımızı kaldırıp bulutların hareket yönüne bakarak analiz etmekte fayda olduğunu belirtmek isterim.
Tekrar başsağlığı dileklerimle!
Faik Dönmez
- Kadir Yaraşlı
- Mesajlar: 494
- Kayıt: 21.05.2009, 17:25
- Ad Soyad: Kadir Yaraşlı
- Şehir: Muğla
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
- takyonxxx
- Mesajlar: 669
- Kayıt: 11.09.2006, 17:17
- Ad Soyad: Türkay Biliyor
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 20 / 0
- Yaş: 49
- Pilot Menüsü:
Serdar abiye Allah rahmet eylesin. Ailesine ve sevenlere Allah sabırlar versin.
Bişekilde gözardı ettiğimiz yanlışlarımız, hatalarımız hayatımıza mal olabiliyor. Ben de geçirdiğim kazadan sonra yeni yeni iyileşiyorum, kolumda bir çok platinle..
Şuna dikkat etmek lazım, asla acele etme, koşulları gözlemle ve uygunsa uç, limitleri zorlama, sağlıklı bir şekilde tepede beklemek, harap bir şekilde hastanede beklemekten iyidir..
Tabi birde tecrübeli kişilere ve eğitmenine kulak ver..
Eğitmen de sorumluluk sahibi olsun, öğrenciyle birlikte koşulları değerlendirsin ve karar versinler..
Kısacası hepimiz bu işi biraz daha ciddiye almalıyız...
saygılarımla..
Bişekilde gözardı ettiğimiz yanlışlarımız, hatalarımız hayatımıza mal olabiliyor. Ben de geçirdiğim kazadan sonra yeni yeni iyileşiyorum, kolumda bir çok platinle..
Şuna dikkat etmek lazım, asla acele etme, koşulları gözlemle ve uygunsa uç, limitleri zorlama, sağlıklı bir şekilde tepede beklemek, harap bir şekilde hastanede beklemekten iyidir..
Tabi birde tecrübeli kişilere ve eğitmenine kulak ver..
Eğitmen de sorumluluk sahibi olsun, öğrenciyle birlikte koşulları değerlendirsin ve karar versinler..
Kısacası hepimiz bu işi biraz daha ciddiye almalıyız...
saygılarımla..
- ucarimanda
- Mesajlar: 299
- Kayıt: 16.10.2006, 17:07
- Ad Soyad: Yigit Yildirim
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 8 / 0
- Pilot Menüsü:
Kazalarla ilgili özellikle olayı görmeden anlatılanlara dayanarak yorum yazmak yanlış anlaşılmalara yol açabilmekte ve kişisel tartışmalara yol açmaktadır. Ancak yine de bu kaza ile ilgili sadece Cem Bey'in söylediklerinden yola çıkarak düşüncelerimi bildirmek istiyorum.
1) Eşinizin kalkışa yardımcı olma amacıyla yukarı çıktığı belitmişsiniz.
2) Kalkışın hemen sonrasında (16-18 Km/s, stabil koşullarda???) büyük bir asimetrik kapanma olduğu belirtilmiş.
Yorumum: Hiçbir kanat ciddi türbülans olmadan (yarışma kanatları dahil) kapanmaz. Pilot kumandası ile kapanma ancak büyük wingover, spiral çıkışı ya da istemli olarak A kolonunun çekilmesi ile olasıdır.
Yani kazaya sebep olan kapanmanın türbülans kaynaklı olduğu kesindir.
Bence pilotaj becerisinden çok kalkış yapılan andaki hava koşullarının seçimi (genel ya da anlık olarak) bu kazanın temel oluş sebebidir.
Biz eğitmenlerin temel görevi öğrenciyi telsiz ile yönlendirmekten çok, uçuş güvenliği için tüm parametreleri değerlendirmek ve özellikle hava koşullarını analiz etmektir.
Bu nedenle eğitmeler kalkış öncesinde öğrencilerinin yanında kalkış pistinde olmalıdırlar. Tüm eğitim sistemlerinde yardımcı eğitmen kullanılacaksa iniş pistinde görevlendirilir, yada kalkışta yardımcı eğitmedi kontrol eden şef eğitmen bulunur. Kalkış bölgeleri çoğu zaman uçuşun yapılacağı diğer bölgelerden biraz daha risklidir; venturi, termik kopuşu, dust değil, vb.
Cem Bey özeleştirisine ek olarak öğrencisinin (eğitmenler başka bir yerden eğitim almış bir kişiyi herhangi bir eğitime kabul ediyorlarsa (SIV, termik, vb.) o kişinin sorumluluğunu alıyorlar demektir.) başında bulunmamasını ve hava koşullarının pilotun beceri seviyesine göre risk yaratmayacak durumda olduğunu garantilenmemesini belirtmelidir.
Tüm sevenlerine sabır diliyorum.
saygılarımla,
yigit
1) Eşinizin kalkışa yardımcı olma amacıyla yukarı çıktığı belitmişsiniz.
2) Kalkışın hemen sonrasında (16-18 Km/s, stabil koşullarda???) büyük bir asimetrik kapanma olduğu belirtilmiş.
Yorumum: Hiçbir kanat ciddi türbülans olmadan (yarışma kanatları dahil) kapanmaz. Pilot kumandası ile kapanma ancak büyük wingover, spiral çıkışı ya da istemli olarak A kolonunun çekilmesi ile olasıdır.
Yani kazaya sebep olan kapanmanın türbülans kaynaklı olduğu kesindir.
Bence pilotaj becerisinden çok kalkış yapılan andaki hava koşullarının seçimi (genel ya da anlık olarak) bu kazanın temel oluş sebebidir.
Biz eğitmenlerin temel görevi öğrenciyi telsiz ile yönlendirmekten çok, uçuş güvenliği için tüm parametreleri değerlendirmek ve özellikle hava koşullarını analiz etmektir.
Bu nedenle eğitmeler kalkış öncesinde öğrencilerinin yanında kalkış pistinde olmalıdırlar. Tüm eğitim sistemlerinde yardımcı eğitmen kullanılacaksa iniş pistinde görevlendirilir, yada kalkışta yardımcı eğitmedi kontrol eden şef eğitmen bulunur. Kalkış bölgeleri çoğu zaman uçuşun yapılacağı diğer bölgelerden biraz daha risklidir; venturi, termik kopuşu, dust değil, vb.
Cem Bey özeleştirisine ek olarak öğrencisinin (eğitmenler başka bir yerden eğitim almış bir kişiyi herhangi bir eğitime kabul ediyorlarsa (SIV, termik, vb.) o kişinin sorumluluğunu alıyorlar demektir.) başında bulunmamasını ve hava koşullarının pilotun beceri seviyesine göre risk yaratmayacak durumda olduğunu garantilenmemesini belirtmelidir.
Tüm sevenlerine sabır diliyorum.
saygılarımla,
yigit
- bartsay
- Mesajlar: 1058
- Kayıt: 30.10.2009, 07:45
- Ad Soyad: Bartuğ Sayın
- Şehir: Isparta
- Aldığı Beğeni: 2 / 0
- Pilot Menüsü:
Çok üzücü bi kaza Allah Rahmet eylesin,
Mesut Albayrak'a ilk tanıştığımızda sorduğum sorulardan birisi şu idi,
-Babadağda uçtun mu? Nasıl bir yer?
-Ben baba dağ a 3-4 kere çıktım 1 kere uçtum demişti. O vakitler. Sayılarda hata olabilir kendisi düzletebilir) Bu benim için özellikle yanlız uçuşlarımda çok önemli bir düstur oldu. Sanki take_off da iptal ettiğim her kalkış beni daha tecrübeli kılmış gibi mutlu eder olmuştu.
Bu üzüntü uzun süre içimizde kalacak sanırım.
Mesut Albayrak'a ilk tanıştığımızda sorduğum sorulardan birisi şu idi,
-Babadağda uçtun mu? Nasıl bir yer?
-Ben baba dağ a 3-4 kere çıktım 1 kere uçtum demişti. O vakitler. Sayılarda hata olabilir kendisi düzletebilir) Bu benim için özellikle yanlız uçuşlarımda çok önemli bir düstur oldu. Sanki take_off da iptal ettiğim her kalkış beni daha tecrübeli kılmış gibi mutlu eder olmuştu.
Bu üzüntü uzun süre içimizde kalacak sanırım.
- hsiray@ttnet
- Mesajlar: 311
- Kayıt: 20.07.2006, 22:50
- Ad Soyad: Hamdi Şiray
- Şehir: Kayseri
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
kaza
Necdet serdarın mekanı cennet olsun.İnş böyle kazalar olmaz.
- salihakcil
- Mesajlar: 37
- Kayıt: 05.04.2011, 21:22
- Ad Soyad: Salih Akçil
- Şehir: Burdur
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
- Kadir Yaraşlı
- Mesajlar: 494
- Kayıt: 21.05.2009, 17:25
- Ad Soyad: Kadir Yaraşlı
- Şehir: Muğla
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
- Serdal Sacti
- Mesajlar: 52
- Kayıt: 02.03.2010, 01:18
- Ad Soyad: Serdar Saçtı
- Şehir: Tokat
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Yaş: 45
- Pilot Menüsü: