Denizlideki kaza
Moderatör: Moderatör Ekibi
- unforg
- Mesajlar: 237
- Kayıt: 04.03.2010, 00:53
- Ad Soyad: Uğur Baytaş
- Şehir: Bursa
- :
- Aldığı Beğeni: 4 / 0
- Pilot Menüsü:
Denizlideki kaza
Az önce haberlerde gördüm kaza yapan arkadaşlara acil şifalar dilerim
http://www.posta.com.tr/spor/HaberDetay ... leID=83445
http://www.posta.com.tr/spor/HaberDetay ... leID=83445
- lilithilium
- Mesajlar: 1
- Kayıt: 26.01.2010, 15:22
- Ad Soyad: Zeynep Sakallı
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
- SENERARSLAN
- Mesajlar: 558
- Kayıt: 11.02.2007, 15:15
- Ad Soyad: Sener Arslan
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
- ymcbayraktar
- Mesajlar: 832
- Kayıt: 13.06.2005, 20:24
- Ad Soyad: Mehmet Bayraktar
- Şehir: Tokat / Zile
- Aldığı Beğeni: 7 / 4
- Yaş: 66
- Pilot Menüsü:
- SENERARSLAN
- Mesajlar: 558
- Kayıt: 11.02.2007, 15:15
- Ad Soyad: Sener Arslan
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
Olay anında take off ta kalkış için bekliyodum. Kolonlar elimde kanadı çekecekken seslerden insanların baktığı yere bakınca gördüm kazayı. Termik dönüşü sırasında hava trafik sisteminin aksaması ile alakalı bi sorundan kaynaklanıyo. İrtifaları çok düşüktü. Video da gördüğünüz alttaki kanat yedeği attığında açılmasından yana açıkcası herkes bi kaç saniye ümitsiz baktı çünkü yedek açıldığında yere 50 m bile yoktu. Üstteki pilot muhtemelen iplerin dolanmasından dolayı yedeği atamadı. Ve önce üstte olan sonra aşağıda kalan pilotun şansı direk tömbek ağaca inişi oldu. Tek yedek 2 kişiyi indirdi. Yarışmalarda yaşanılan genel sorun. Termik dönüşlerinde kural ihlali.
- hsiray@ttnet
- Mesajlar: 311
- Kayıt: 20.07.2006, 22:50
- Ad Soyad: Hamdi Şiray
- Şehir: Kayseri
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
- carbonvader
- Mesajlar: 63
- Kayıt: 26.12.2009, 04:33
- Ad Soyad: Emre Gurer
- Şehir: Oludeniz
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Kaza videosunda ilk basta yukarda olan, yedek atmayan pilot bendim. Akıldaki sorulara kendi açımdan yanıt vermeye calisayim…
Kazanın Oluşu: Çökelez kalkışın sol tarafında, yaklaşık 150mt irtifada, 5-6 pilot, 2-3 m/s’lik güzel bir termiği soldan donuyorduk. Ben gaggleın en altındaydım. O sırada, birden sağ arkamdan diğer paraşütün sağ kulak kısmının(kanatın %15-20’si) kabararak üzerime geldiğini gördüm ve birden kendimi iplerin arasında buldum. =)
Kazanın Nedeni: Gaggleda termik dönüş kurallarının ihlali ve dikkatsizliktir.
Çıkarılacak Ders: Sağına-soluna, önüne-arkana, yukarına-aşağına bak.
Şimdi düşüş sırasında neden paraşütü uçurmadığımı ve yedek atmadığımı anlatayım.
Neden paraşütü uçurmadım?
1) İplere ilk girdiğimde(faka bastık dediğimde) ilk yaptığım şey bulunduğumuz yeri ve yüksekliği kontrol etmek oldu. Güzel, ufak ağaçların olduğu bir bölgedeydik. Paraşütü uçurup başka bir yere ilerlemektense oraya düşmeyi göze aldım.
2) Alttaki paraşüt uçmuyordu, dolayısıyla benim paraşütümde(small) fazladan 80-100kg yükleme vardı. Bu yükleme ile uçan bir paraşüt çok agresif davranacaktı. Yani keskin bir dönüşe başlayabilir ve spirale-sata oturabilirdi ki; bu durum kazanın olabileceği en kötü ve kırımlı senaryo olurdu.
Neden yedek atmadım?
1) Alttaki paraşüt uçmadığı için bütün yük, ipler üzerinden benim bedenime binmişti. İlk benim yedeği atmam durumunda yedeğin de açılma şokuyla daha da fazla yaralanmalar(ip kesikleri) yaşayabilirdim.
2) Yedek atabilmem için elimi boşa çıkarmam gerekirdi ve bu da paraşütümün uçup, yukarıdaki olasılıkların meydana gelmesine neden olabilirdi.
Ve bu sebeplerden ötürü paraşütümü deep stallda tutmaya karar verdim. İplerin elimi çekiştirip durmasına ve önümün kapanmasına rağmen olabildiğince bunu yapmaya çalıştım.
Neyse ki, ucuz ve şanslı atlattık bu kazayı...
P.S. 1: Forum yoneticilerinden karma sisteminin getirilmesini rica ediyorum. Gecmis olsun dilekleri kalabalık yapmasın, ilk yazan karmayı kapsın.
P.S. 2: Faka basmak: http://www.eksisozluk.com/show.asp?t=faka+basmak
P.S. 3: Yedek paraşüt her zaman, her durumda, her koşulda kurtarıcı değildir. (bence)
Kazanın Oluşu: Çökelez kalkışın sol tarafında, yaklaşık 150mt irtifada, 5-6 pilot, 2-3 m/s’lik güzel bir termiği soldan donuyorduk. Ben gaggleın en altındaydım. O sırada, birden sağ arkamdan diğer paraşütün sağ kulak kısmının(kanatın %15-20’si) kabararak üzerime geldiğini gördüm ve birden kendimi iplerin arasında buldum. =)
Kazanın Nedeni: Gaggleda termik dönüş kurallarının ihlali ve dikkatsizliktir.
Çıkarılacak Ders: Sağına-soluna, önüne-arkana, yukarına-aşağına bak.
Şimdi düşüş sırasında neden paraşütü uçurmadığımı ve yedek atmadığımı anlatayım.
Neden paraşütü uçurmadım?
1) İplere ilk girdiğimde(faka bastık dediğimde) ilk yaptığım şey bulunduğumuz yeri ve yüksekliği kontrol etmek oldu. Güzel, ufak ağaçların olduğu bir bölgedeydik. Paraşütü uçurup başka bir yere ilerlemektense oraya düşmeyi göze aldım.
2) Alttaki paraşüt uçmuyordu, dolayısıyla benim paraşütümde(small) fazladan 80-100kg yükleme vardı. Bu yükleme ile uçan bir paraşüt çok agresif davranacaktı. Yani keskin bir dönüşe başlayabilir ve spirale-sata oturabilirdi ki; bu durum kazanın olabileceği en kötü ve kırımlı senaryo olurdu.
Neden yedek atmadım?
1) Alttaki paraşüt uçmadığı için bütün yük, ipler üzerinden benim bedenime binmişti. İlk benim yedeği atmam durumunda yedeğin de açılma şokuyla daha da fazla yaralanmalar(ip kesikleri) yaşayabilirdim.
2) Yedek atabilmem için elimi boşa çıkarmam gerekirdi ve bu da paraşütümün uçup, yukarıdaki olasılıkların meydana gelmesine neden olabilirdi.
Ve bu sebeplerden ötürü paraşütümü deep stallda tutmaya karar verdim. İplerin elimi çekiştirip durmasına ve önümün kapanmasına rağmen olabildiğince bunu yapmaya çalıştım.
Neyse ki, ucuz ve şanslı atlattık bu kazayı...
P.S. 1: Forum yoneticilerinden karma sisteminin getirilmesini rica ediyorum. Gecmis olsun dilekleri kalabalık yapmasın, ilk yazan karmayı kapsın.
P.S. 2: Faka basmak: http://www.eksisozluk.com/show.asp?t=faka+basmak
P.S. 3: Yedek paraşüt her zaman, her durumda, her koşulda kurtarıcı değildir. (bence)
- Hazerfenin Bir Füruğu
- Mesajlar: 90
- Kayıt: 25.08.2009, 16:44
- Ad Soyad: Selahattin Asmalı
- Şehir: Antalya
- :
- Aldığı Beğeni: 6 / 0
- Pilot Menüsü:
Kaza anını bizimle paylaştığınız için teşekkür ederim. Bu paylaşım bizim için daha eğitici ve öğretici bir tecrübe oldu. Yarışa devam etme cesareti gösterdiğiniz için de ayrıca tebrik ederim. Diğer (alttaki) pilot arkadaşın da yaşadıklarını paylaşmasını dilerim. Doğru, yanlış, haklı, haksız, tartışmasına girmeden, gerçeği öğrenmek, bizleri benzer ya da aynı kazanın yaşanmaması için bir güzel bir ders olabilir.
- HEE
- Mesajlar: 1
- Kayıt: 04.08.2011, 16:41
- Ad Soyad: Hasan Ergelen
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Olay Tarihi: 09.08.2011
Olay Zamanı: 14.00
Olay Yeri: Çökelez / Denizli
Pilot: Ertuğrul Hasan Ergelen
Pilot Yaşı: 21
Pilot Seviyesi: 44 Saat uçuş
Kulüp: Gazi Üniv. Havacılık Topluluğu
Ekipman;
Kanat: Ozone Vibe S(65-85, DHV 1-2), Harnes: Paratech C2 ,Kask: Hi-tech(Çenelikli)
Uçuş Ağırlığı: 86-87 kg
Hava Koşulları: 10-15 km/h GB Rüzgarı, Darbeli
Yaralanma Türü: Boyunda ve sağ elde ciddi olmayan kas ezilmeleri
Raporu Yazan: Ertuğrul Hasan Ergelen
Kazanın Öncesi:
Yarışmanın ilk günüydü saat 9.30'da otelden tepeye araçlarla çıktık.Kanat kontrolleri ve Task Brifing'den sonra kalkış için hazırlandım.10-15 km GB rüzgarına sorunsuz bir kalkış gerçekleştirdim.
Kazanın Oluşumu:
Kalkıştan sonra tepenin sol tarafında ufak tefek termikler içinde s’ler çizerek yükseldim. Tepenin üstünde kalabalık bir grup termik dönmekteydi. Belli bir irtifa alıp termiğe girmek istedim. Grup arkamda termik dönüyordu ve ben direk girmemek için önce biraz açıldım sonra bir dönüş yapıp dönen gruba paralel oldum. Termiğe girmek için termiğe teğet olarak biraz uçtum termikte bir boşluk bulunca termiğe girecektim. Bu sırada ya grup termiğim korunda dönmüyordu ya da ben farklı bir termiğin koruna girdim bu esnada cok yakın mesafede üst tarafımda bir pilot gördüm bağırdım ve çarpıştık. Sesi duydum direk yukarı baktım hatırladığım kadarıyla sağ taraftaki hücre kısmından çarpmıştı gördüm ve direk sağ elim yedek handle’ına gitti, çektim ve o an sol ön tarafımı boş açık görmüştüm sağ elle handle’ı çelip yedeğin iplerini de sol elimle sol ön taraftaki boşluğa fırlattım. Yedek açıldı ve aşağıda boş çalılara indiğimizi görüp direk yuvarlandım. Sert bir inişti tek yedekle iki kişi inmiştik indiğimde 1-2 saniye nefesim kesildi ve karnım ağrıyordu kafamın sol tarafını da hafif bir şekilde vurmuştum ancak ciddi bir şey yoktu yürüyerek ambulansa gittim.
Yorumlarım:
Hata 1:Termik uçuşlarında, kalabalık uçuşlarda aslında bütün bir uçuş boyunca sağa, sola, aşağıya ve yukarıya çok daha dikkatlı bakarak uçmalıyız.
Hata 2:Yedek atarken sağ elle handle’ı çekip direk fırlatmalıydım. Bense o anki heyecanla tabiri caizse can havliyle sağ elle çekip sol elle iplerden tutup savurdum hatta yedek direk dibimde açıldı handle’ı dahi atamamışım indiğimde fark ettim. Yedek yavaş açılmadı ancak iplere dolanabilirdi bu yüzden yedek atarken handle’ı çekip direk yedeği savurmalı. Ben birazda sağ üst tarafta pilot olduğu için yedeğin, kanada ve ya iplere dolanabileceğini düşündüğümden sol elle de yedeği sol öne yani diğer pilotun olmadığı boş alana atmak istedim.
Sonuç:
Sonuç olarak bu sporda en ufak bir dikkatsizliğin dahi ne denli büyük kazalara neden olabileceğini anlamalıyız. Gerçekten tepenin 100-150 metre üstünde gerçekleşen çok ciddi bir olayı iki pilotta ciddi yaralanma olmadan atlatması sevindirici. Bu kaza bana sağa sola aşağı hatta üst tarafı bile kontrol etmenin ve çok daha uyanık uçmanın gerekli olduğunu gösterdi. Ancak tek yedekle iki kişi indik ben yedeği attığımda diğer arkadaşın kanadının ayrılıp kurtulmamasıyla da ucuz atlatılmış bir kaza oldu.
Teşekkür:
Kaza sonrası beni yalnız bırakmayan ve beni bundan sonraki uçuşlar için cesaretlendiren Kulüp arkadaşlarıma ve de kazadan sonra geçmiş olsun dileklerini iletebilen bütün herkese teşekkür ederim.
Olay Zamanı: 14.00
Olay Yeri: Çökelez / Denizli
Pilot: Ertuğrul Hasan Ergelen
Pilot Yaşı: 21
Pilot Seviyesi: 44 Saat uçuş
Kulüp: Gazi Üniv. Havacılık Topluluğu
Ekipman;
Kanat: Ozone Vibe S(65-85, DHV 1-2), Harnes: Paratech C2 ,Kask: Hi-tech(Çenelikli)
Uçuş Ağırlığı: 86-87 kg
Hava Koşulları: 10-15 km/h GB Rüzgarı, Darbeli
Yaralanma Türü: Boyunda ve sağ elde ciddi olmayan kas ezilmeleri
Raporu Yazan: Ertuğrul Hasan Ergelen
Kazanın Öncesi:
Yarışmanın ilk günüydü saat 9.30'da otelden tepeye araçlarla çıktık.Kanat kontrolleri ve Task Brifing'den sonra kalkış için hazırlandım.10-15 km GB rüzgarına sorunsuz bir kalkış gerçekleştirdim.
Kazanın Oluşumu:
Kalkıştan sonra tepenin sol tarafında ufak tefek termikler içinde s’ler çizerek yükseldim. Tepenin üstünde kalabalık bir grup termik dönmekteydi. Belli bir irtifa alıp termiğe girmek istedim. Grup arkamda termik dönüyordu ve ben direk girmemek için önce biraz açıldım sonra bir dönüş yapıp dönen gruba paralel oldum. Termiğe girmek için termiğe teğet olarak biraz uçtum termikte bir boşluk bulunca termiğe girecektim. Bu sırada ya grup termiğim korunda dönmüyordu ya da ben farklı bir termiğin koruna girdim bu esnada cok yakın mesafede üst tarafımda bir pilot gördüm bağırdım ve çarpıştık. Sesi duydum direk yukarı baktım hatırladığım kadarıyla sağ taraftaki hücre kısmından çarpmıştı gördüm ve direk sağ elim yedek handle’ına gitti, çektim ve o an sol ön tarafımı boş açık görmüştüm sağ elle handle’ı çelip yedeğin iplerini de sol elimle sol ön taraftaki boşluğa fırlattım. Yedek açıldı ve aşağıda boş çalılara indiğimizi görüp direk yuvarlandım. Sert bir inişti tek yedekle iki kişi inmiştik indiğimde 1-2 saniye nefesim kesildi ve karnım ağrıyordu kafamın sol tarafını da hafif bir şekilde vurmuştum ancak ciddi bir şey yoktu yürüyerek ambulansa gittim.
Yorumlarım:
Hata 1:Termik uçuşlarında, kalabalık uçuşlarda aslında bütün bir uçuş boyunca sağa, sola, aşağıya ve yukarıya çok daha dikkatlı bakarak uçmalıyız.
Hata 2:Yedek atarken sağ elle handle’ı çekip direk fırlatmalıydım. Bense o anki heyecanla tabiri caizse can havliyle sağ elle çekip sol elle iplerden tutup savurdum hatta yedek direk dibimde açıldı handle’ı dahi atamamışım indiğimde fark ettim. Yedek yavaş açılmadı ancak iplere dolanabilirdi bu yüzden yedek atarken handle’ı çekip direk yedeği savurmalı. Ben birazda sağ üst tarafta pilot olduğu için yedeğin, kanada ve ya iplere dolanabileceğini düşündüğümden sol elle de yedeği sol öne yani diğer pilotun olmadığı boş alana atmak istedim.
Sonuç:
Sonuç olarak bu sporda en ufak bir dikkatsizliğin dahi ne denli büyük kazalara neden olabileceğini anlamalıyız. Gerçekten tepenin 100-150 metre üstünde gerçekleşen çok ciddi bir olayı iki pilotta ciddi yaralanma olmadan atlatması sevindirici. Bu kaza bana sağa sola aşağı hatta üst tarafı bile kontrol etmenin ve çok daha uyanık uçmanın gerekli olduğunu gösterdi. Ancak tek yedekle iki kişi indik ben yedeği attığımda diğer arkadaşın kanadının ayrılıp kurtulmamasıyla da ucuz atlatılmış bir kaza oldu.
Teşekkür:
Kaza sonrası beni yalnız bırakmayan ve beni bundan sonraki uçuşlar için cesaretlendiren Kulüp arkadaşlarıma ve de kazadan sonra geçmiş olsun dileklerini iletebilen bütün herkese teşekkür ederim.