Harnese takılı olmayan kanadın yol açtıgı ölümlü kaza.
Moderatör: Moderatör Ekibi
-
- Mesajlar: 24
- Kayıt: 26.10.2010, 11:30
- Ad Soyad: Tralman Tan
- Şehir: Almanya
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Harnese takılı olmayan kanadın yol açtıgı ölümlü kaza.
Alman YP Forumunda şöyle bir kaza raporu var.
Özellikle yeni başlıyanların dikkatine.
Pilot Harnesi düzgün bir şekilde kuşanmış, kanat yerde ama harnes'e takılı degil. Pilot harnese takılı olmayan kanadı elleri ile tepe noktasina kadar havalandırıyor artık ipleri düzeltmek icin mi kanadın pozisyonunu düzeltmek icin mi yada iste öylesine mi bilmiyoruz.! Tam tepeye yükselen kanat aniden hızla yükseliyor kanadi hemen elinden birak[a?]miyan Pilot bir süre [30m] havalandıktan sonra artık dayanamıyarak bırakıyor ve düşerek hayatını kaybediyor.
Rüzgar hızı 22km/h civarı ama aniden yükselen baskın rüzgar hakim.
çok üzücü ve insanın hiç aklına gelmeyecek bir kaza.
Tarih:13.03.2012
kazanın olduğu yer
http://para-gliding.blogspot.com/2011/0 ... 32011.html
haberi(almanca)
http://www.hna.de/nachrichten/kreis-wal ... 16788.html
ders cıkarmak amaclı bilgilerinize.
taner.
Özellikle yeni başlıyanların dikkatine.
Pilot Harnesi düzgün bir şekilde kuşanmış, kanat yerde ama harnes'e takılı degil. Pilot harnese takılı olmayan kanadı elleri ile tepe noktasina kadar havalandırıyor artık ipleri düzeltmek icin mi kanadın pozisyonunu düzeltmek icin mi yada iste öylesine mi bilmiyoruz.! Tam tepeye yükselen kanat aniden hızla yükseliyor kanadi hemen elinden birak[a?]miyan Pilot bir süre [30m] havalandıktan sonra artık dayanamıyarak bırakıyor ve düşerek hayatını kaybediyor.
Rüzgar hızı 22km/h civarı ama aniden yükselen baskın rüzgar hakim.
çok üzücü ve insanın hiç aklına gelmeyecek bir kaza.
Tarih:13.03.2012
kazanın olduğu yer
http://para-gliding.blogspot.com/2011/0 ... 32011.html
haberi(almanca)
http://www.hna.de/nachrichten/kreis-wal ... 16788.html
ders cıkarmak amaclı bilgilerinize.
taner.
- ASİ
- Mesajlar: 139
- Kayıt: 05.01.2007, 00:57
- Ad Soyad: Engin Karabudak
- Şehir: İzmir
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
tesviyeci yazdı:asi yazdı:yedek atmayı düşünseymiş kurtulabilirmiş. sonuçta harnes üzerindeymiş.
30 m yüksekte elleri ile kanada tutunurken mi? öyle bir refleksim ve 30 m de açılan bir yedeğim olmasını isterdim doğrusu.
kurtulabilirmiş: düşük de olsa kurtulma ihtimali olduğunu belirten bir kelime
refleks: kimi insan 30 mt değil 300 mtde bile başına bir iş geldiğinde yedek atamayabiliyor. bu yüzden yedek atmanın metresi santimetresi olmaz.
açılma mesafesi: bana göre 6 ayda bir havalandırılıp güzel katlanmış bir yedek 15 - 20 mt civarında açılmalı
yukarıda bahsi geçen konudaki yükseklik 30 mt olduğu için bir ihtimal demiştim.
- ozgur.k
- Mesajlar: 160
- Kayıt: 22.02.2010, 18:18
- Ad Soyad: Özgür Korkut
- Şehir: İzmir
- :
- Aldığı Beğeni: 9 / 0
- Pilot Menüsü:
Bu durumda yapacak pek bir alternatif olmadığından yedek atması, hiç atmamasından iyidir sanırım, çok küçük de olsa bir kurtulma şansı olabilirdi. Geçtiğimiz günlerde Jeb Corliss geçirdiği kaza üzerine verdiği röportajlardan birinde "son ana kadar vazgeçmemem gerektiğini anladım" demişti, malum kendisi mucizevi bir şekilde hayatta şu anda.
Yıllar önce zeplinlerle ilgili bir belgesel seyrederken tuhaf bir kaza görmüştüm. Bakım yapılmakta olan bir zeplin bir gaz problemi sebebiyle aniden yükselmeye başlıyor, zepline bağlı bir halatı tutan işçi bir anlık kararsızlıkla halatı bırakmıyor, zeplinle birlikte halatın ucunda yükselip, kısa bir süre sonra tutunamayıp düşerek ölüyordu. Ölüm şekli bana çok ürkütücü gelmişti. Yer çalışması için veya kalkış öncesi kanat açtığımız zaman yüksek rüzarda kuşanmadan önce elimizle kanadı şişirip tepeye getirip oynayabiliyoruz ve rüzgarın gücüne bağlı olarak kanat bazen uçma isteğinde olabiliyor. Belgeseldeki kaza aklıma gelmiyor değildi ama bir yp kanadının bu şekilde yükselebileceği, kişinin de kanadı bırakmayacağı hiç aklıma gelmemişti. Üzücü bir kaza, yp ile uğraşırken mümkün olan her detayı düşünmek ve çok temkinli olmak lazım..
Yıllar önce zeplinlerle ilgili bir belgesel seyrederken tuhaf bir kaza görmüştüm. Bakım yapılmakta olan bir zeplin bir gaz problemi sebebiyle aniden yükselmeye başlıyor, zepline bağlı bir halatı tutan işçi bir anlık kararsızlıkla halatı bırakmıyor, zeplinle birlikte halatın ucunda yükselip, kısa bir süre sonra tutunamayıp düşerek ölüyordu. Ölüm şekli bana çok ürkütücü gelmişti. Yer çalışması için veya kalkış öncesi kanat açtığımız zaman yüksek rüzarda kuşanmadan önce elimizle kanadı şişirip tepeye getirip oynayabiliyoruz ve rüzgarın gücüne bağlı olarak kanat bazen uçma isteğinde olabiliyor. Belgeseldeki kaza aklıma gelmiyor değildi ama bir yp kanadının bu şekilde yükselebileceği, kişinin de kanadı bırakmayacağı hiç aklıma gelmemişti. Üzücü bir kaza, yp ile uğraşırken mümkün olan her detayı düşünmek ve çok temkinli olmak lazım..
- omerfaruk
- Mesajlar: 143
- Kayıt: 07.08.2008, 17:29
- Ad Soyad: Omer Faruk Gocmen
- Şehir: Amerika
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
guzel bir noktaya deginmissin. kanadi kolonlardan tutarak(harnes olmaksizin) kite yapmak bircok pilotun yaptigi birsey. bu sene california da yasanan olumlu bir kazanin ardindan USHPA konu uzerinde uyari yayinlamisti. dunya genelindede aynen bu sekilde olan ve olumle sonuclanan 3-4 kaza oldugunu biryerde okumustum. Amerikadaki kazada pilot okyanusa bakan yelken bandinda ucup plaja indikten sonra harnesten cikip kanadi kolonlariyla kite yaparken ruzgarin ani darbesiyle havalaniyor. tam ayrintilarini somdi hatirlamiyorum(kac metre irtifa aldi vs. ushpa aylik dergisinde yayinlanmisti)
Hatirladigim kadariyla gecen senelerde tr de(kapadokya) benzer bir balon kazasi yasanmisti. yani dusununce" kanat havalanirsa birakirim" diyoruz ama insan bazen donup kaliyor.
Genel kural olarak kite yaparken ucusa hazirlaniyormus gibi kusanmak en guvenlisi.
Hatirladigim kadariyla gecen senelerde tr de(kapadokya) benzer bir balon kazasi yasanmisti. yani dusununce" kanat havalanirsa birakirim" diyoruz ama insan bazen donup kaliyor.
Genel kural olarak kite yaparken ucusa hazirlaniyormus gibi kusanmak en guvenlisi.
- ORKO
- Mesajlar: 893
- Kayıt: 14.09.2005, 21:23
- Ad Soyad: Mehmet Gönüllü
- Şehir: Konya / Fethiye-Ölüdeniz
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
çok kötü ve gerçekten ders alınması gereken bi kaza olmuş maalesef...
işimden dolayı yüzlerce binlerce kalkış görüyorum... bazen take off ta kanadı çekip tepeye getirip asansör gibi soluksuz 100 metre take off tan itibaren fırlayan paraşütler oluyor... iki sebep var buna... birincisi dediğiniz gibi orta şiddette rüzgar, ikinciside hemen take off ta oluşan termik ve gayet tehlikelidir, kanadı çektiğinizde daha havalanmadan kanat termiğe girer direk...
işimden dolayı yüzlerce binlerce kalkış görüyorum... bazen take off ta kanadı çekip tepeye getirip asansör gibi soluksuz 100 metre take off tan itibaren fırlayan paraşütler oluyor... iki sebep var buna... birincisi dediğiniz gibi orta şiddette rüzgar, ikinciside hemen take off ta oluşan termik ve gayet tehlikelidir, kanadı çektiğinizde daha havalanmadan kanat termiğe girer direk...
-
- Mesajlar: 24
- Kayıt: 26.10.2010, 11:30
- Ad Soyad: Tralman Tan
- Şehir: Almanya
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Alman yamac parasütü Federasyonunun yukarda bahsi gecen kaza hakkinda yayinlamis oldugu kaza raporu. Almanca.
http://www.dhv.de/web/fileadmin/user_up ... 2012_2.pdf
http://www.dhv.de/web/fileadmin/user_up ... 2012_2.pdf
- ugurci
- Mesajlar: 150
- Kayıt: 06.05.2006, 00:34
- Ad Soyad: Adnan Uçar
- Şehir: İstanbul
- Aldığı Beğeni: 11 / 1
- Pilot Menüsü:
hata
çok daha sık yapılan benzer bir hata da sert rüzgarda kusanmıs pilotun kanadı cekerken sürüklenmemek için cevredekilerden yardım istemesi. bu durumda pilotu ceken kişi cogu zaman her 2 omuz askısından yada harnesin üst kısmından 2 eliyle sıkıca kavrıyor ve sert cekince geriye dogru düsmemek için parmaklarını kilitleyerek adeta harnesin bir parcası oluyor ve eger ayagı yerden kesilirse ellerini bırakmayı unutuyor. böyle bir kazayı ibrahim Bingöl (ucan adam) anlatmıstı ve yardım eden sahısta ciddi bir yaralanma oldugunu ve kanadı toplayıp hemen gazladıgını anlatmıstı. O zaman cok gülmüştük ama bu durum yukardaki örnekteki gibi ölümcül olabilir. eger benzer bir durumda cevreden yardım istenecekse en azından ceken sahsın sadece tek eliyle tutarak pilota arkasını dönerek cekmesi biraz daha güvenli olabilir gibi sanki.