Yelken Kanat'a Başlamak-Eğitim Sorunsalı Hk
Gönderilme zamanı: 1 on yıl 5 yıl önce (14.04.2009, 04:35)
Selamlar…
Bir iki haftadır yelken kanat eğitimi araştırmalarım neticesinde geldiğim noktayı özetlemek için bu yazıyı yazıyorum. Benzer bir yazı www.deltakanat.com sitesinde (Başlangıç-Başlatılmama Eğitimi) başlıklı yazıda da pek güzel anlatılmış. Bu sitede yazan Zeki Eser ve İsmet İcel Bey’lere yazılarından dolayı ayrıca teşekkür ederim. Benim bu yazdıklarım 10 günlük araştırma ve görüşmelerimden edindiğim fikirler. Umuyorum ki yazdıklarım benim geçtiğim yollardan geçecek olanlara faydalı olur. Ve ayrıca da yazının sonunda eğitim alacak imkana kavuşabileceğim bir fırsat oluşur.
Aslında ilk önce yamaç paraşütü araştırmalarımla başladım. Ancak gelinen noktada yelken kanatın nisapeten daha güvenli ve çok daha zevkli olduğu kanaatine ulaştım. Birincisi, yelken kanattakı iskelet yapının özellikle iniş sırasında (0-50metre diyelim) oluşan kapanmalarda yapabileceğiniz şeyler sınırlı kalıyor. Yani sizin dışınızda gelişen beklenmedik bir hava faktörü gerçekleştiği zaman yelken kanat’a göre daha az çareniz var. Ve yelken kanattaki üçgen iskelet yapı, bütün yanlışlar içinde bir doğru iniş yapabilirseniz, oluşan darbe etkisini azaltıcı bir faktör. Aslına bakarsanız bence yelken kanat, doğru pilotajla, Türkiye’de motorsiklet kullanmaktan 10 kat daha az riskli. Bir de yelken kanat yaparken sigara içebileceğimi düşündüm, bu da seçimimde benim için çok önemli bir parametre oldu.
Elbetteki taşınma ve kurulum gibi problemleri var, ancak forumlardan öğrenebildiğim kadarıyla yp’ciler kalkış için saatlerce doğru rüzgarı beklerken ve/veya hiç kalkamazken yelken kanat bu konuda nispeten daha avantajlı.
Ve görünen o ki, yelken kanatın Türkiye’de yamaç paraşütü kadar gelişmiş olmamasının aslında ki en büyük sebebi öğrenme süresi ve taşınma problemi. Bunu açıklayayım ve konuya geleyim.
Bu iki havacılık sporu/hobisiyle ilgilenmek için en önemli şey yaş. Türkiye için durum böyle gözüküyor. Üniversite yıllarındaysanız eğer, veya 24-25 yaşlarındaysanız THK’nın açmış olduğu 20+70 günlük yelken kanat kurslarına katılabiliyorsunuz. Çünkü o yaşlarda böyle bir vakit yaratabilmeniz mümkün oluyor. Ama bu yaşlardan sonra herkes sürekli ve düzenli olarak çalışmak zorunda olduğu için, bırakın 70 günlük tekamül kursunu, 20 günlük başlangıç eğitimi için kesintisiz 3 hafta izin almak mümkün değil. Hele 31 mart’tan böyle bir izni tasarlamak imkansız.
Yamaç paraşütünde ise mesela 1 haftalık sıkıştırılmış özel kursla üzerine ekleyeceğiniz birer haftalık devam programlarıyla kendinizi geliştirmeniz ve bu spora devam etmeniz mümkün görülüyor.
Dolayısıyla anlıyoruz ki, THK’nın 20+70 günlük programlarının hedef kitlesi sadece 24-25 yaşına kadar olan genç kardeşlerimize hizmet ediyor.
Taşıma problemi de aslında ayrı bir mesele. Bu da belki en azından bir jip gerektiriyor. YK eğitimi alabilecekken jipiniz yok, jip alabilecekken YK eğitimi yok. Ve yamaçparaşütünün bir artısı da bu olarak karşımıza çıkıyor. Taşınma ve eğitim kolaylığı bu sporu, aynı zamanda bir sosyal çevre edinme aracı haline de getiriyor. Ama anlaşılan o ki yelken kanatçılar hep yalnız ve yalnızlığa mahkum. Hatta yukarıda buzbağ içip cigara tellendirdiklerinden bile bahsediliyor.
Federasyon-THK sürtüşmesine ve bağlı olarak FAI meselesine hiç gimiyorum. Federasyon da olsa, THK’da olsa bence temel mesele eğitim hedef kitlesinin belirlenerek, gerekiyorsa ücretli ve ücretsiz diye ayrılarak, eğitim sürelerinde ve buna bağlı olarak eğitim gruplarındaki kişi sayısı, eğitimin teorik ve pratik içeriği ile ilgili yeni bir anlayışa gitmeden hangi çatı altında olursa olsun yelken kanat hep 100-150 kişinin yapabileceği bir spor olmaya mahkum gözüküyor. Fedarasyon-THK arasındaki anlaşmazlıktan federasyon galip çıksa bile bu konuda bir bakış açısı getirilemezse boş.
Bütün bunlar kişisel kanaatimdir ve sadece bir 10 günlük internet-forum araştırmalarımdan edindiğim genel kanaattir. Eleştirilmeye ve ilavelelere açıktır.
Şimdi meseleye geliyorum. Bayçora Hocam’la irtibat kurdum ama henüz gerekli konuşmayı yapamadım, yurtdışındaydı kendisi. Erkan Hoş’a ulaştım özel eğitim için. O da dizindeki rahatsızlık dolayısıyla, başlangıç eğitimini veremediğini (malum, eğitmenin de sizle dere tepe koşması gerekiyor) , ancak ileriki aşamalarda bana yardımcı olabileceğini belirterek beni Ankara’da bulunan Fevzi Ak’a yönlendirdi.
Ben Fevzi Bey’e genel durumumu anlattım. O da kendisinin benim gibi insanlar tarafından arandığını ama eğitim sürelerinin ayarlanmasında yaşanan zorluklar yüzünden hep vazgeçilmek zorunda kalındığını belirtti. Gelinen noktada bir eğitim için en az , ama en az iki kişi gerektiği konusunda mutabık olduk. Ama benim de tercihim eğitim saatlerini ayarlayabileceğimiz 3 kişilik bir grup yönünde.
Eğitim ücretini burada belirtmenin uygun olmayacağını düşünüyorum. Uygun olmamasının bir diğer sebebi de katılımcı sayısı, koşullar ve süre. Ama özelden bu soruları da cevaplayabilirim.
Eğitim yeri, büyük ihtimalle Ankara olacak ve eğitim sonunda bir C tepesi uçusu yapılması zor tabii ama yer reflekslerimiz yerine hava reflekslerimizi koyabilmiş ve 50-60 metreden bir solo uçuş yapacak duruma gelebilmiş olacağız. Ve kendimizi tartıp, bu sporu daha ileriki aşamalara götürüp götürmek istemediğimizi göreceğiz.
Bu yazıyı yazmamamın bir diğer amacı ise, bu eğitimi başka koşullarda, yani belki mesela Eskişehir’de veya başka bir yerde daha uzun süreli ve başka eğitmenlerle yapılıp yapılamayacağı konusunda görüşlerinizi ve yardımlarınızı bekliyorum.
Başlangıç eğitimi almak isteyen 1-2 kişi arıyorum.
Bu yazıyı havacılık yahoo grubuna ve yp forumuna koyuyorum.
Sevgiler ve selamlar,
Yelken Kanat’a başlayamayan.
Bir iki haftadır yelken kanat eğitimi araştırmalarım neticesinde geldiğim noktayı özetlemek için bu yazıyı yazıyorum. Benzer bir yazı www.deltakanat.com sitesinde (Başlangıç-Başlatılmama Eğitimi) başlıklı yazıda da pek güzel anlatılmış. Bu sitede yazan Zeki Eser ve İsmet İcel Bey’lere yazılarından dolayı ayrıca teşekkür ederim. Benim bu yazdıklarım 10 günlük araştırma ve görüşmelerimden edindiğim fikirler. Umuyorum ki yazdıklarım benim geçtiğim yollardan geçecek olanlara faydalı olur. Ve ayrıca da yazının sonunda eğitim alacak imkana kavuşabileceğim bir fırsat oluşur.
Aslında ilk önce yamaç paraşütü araştırmalarımla başladım. Ancak gelinen noktada yelken kanatın nisapeten daha güvenli ve çok daha zevkli olduğu kanaatine ulaştım. Birincisi, yelken kanattakı iskelet yapının özellikle iniş sırasında (0-50metre diyelim) oluşan kapanmalarda yapabileceğiniz şeyler sınırlı kalıyor. Yani sizin dışınızda gelişen beklenmedik bir hava faktörü gerçekleştiği zaman yelken kanat’a göre daha az çareniz var. Ve yelken kanattaki üçgen iskelet yapı, bütün yanlışlar içinde bir doğru iniş yapabilirseniz, oluşan darbe etkisini azaltıcı bir faktör. Aslına bakarsanız bence yelken kanat, doğru pilotajla, Türkiye’de motorsiklet kullanmaktan 10 kat daha az riskli. Bir de yelken kanat yaparken sigara içebileceğimi düşündüm, bu da seçimimde benim için çok önemli bir parametre oldu.
Elbetteki taşınma ve kurulum gibi problemleri var, ancak forumlardan öğrenebildiğim kadarıyla yp’ciler kalkış için saatlerce doğru rüzgarı beklerken ve/veya hiç kalkamazken yelken kanat bu konuda nispeten daha avantajlı.
Ve görünen o ki, yelken kanatın Türkiye’de yamaç paraşütü kadar gelişmiş olmamasının aslında ki en büyük sebebi öğrenme süresi ve taşınma problemi. Bunu açıklayayım ve konuya geleyim.
Bu iki havacılık sporu/hobisiyle ilgilenmek için en önemli şey yaş. Türkiye için durum böyle gözüküyor. Üniversite yıllarındaysanız eğer, veya 24-25 yaşlarındaysanız THK’nın açmış olduğu 20+70 günlük yelken kanat kurslarına katılabiliyorsunuz. Çünkü o yaşlarda böyle bir vakit yaratabilmeniz mümkün oluyor. Ama bu yaşlardan sonra herkes sürekli ve düzenli olarak çalışmak zorunda olduğu için, bırakın 70 günlük tekamül kursunu, 20 günlük başlangıç eğitimi için kesintisiz 3 hafta izin almak mümkün değil. Hele 31 mart’tan böyle bir izni tasarlamak imkansız.
Yamaç paraşütünde ise mesela 1 haftalık sıkıştırılmış özel kursla üzerine ekleyeceğiniz birer haftalık devam programlarıyla kendinizi geliştirmeniz ve bu spora devam etmeniz mümkün görülüyor.
Dolayısıyla anlıyoruz ki, THK’nın 20+70 günlük programlarının hedef kitlesi sadece 24-25 yaşına kadar olan genç kardeşlerimize hizmet ediyor.
Taşıma problemi de aslında ayrı bir mesele. Bu da belki en azından bir jip gerektiriyor. YK eğitimi alabilecekken jipiniz yok, jip alabilecekken YK eğitimi yok. Ve yamaçparaşütünün bir artısı da bu olarak karşımıza çıkıyor. Taşınma ve eğitim kolaylığı bu sporu, aynı zamanda bir sosyal çevre edinme aracı haline de getiriyor. Ama anlaşılan o ki yelken kanatçılar hep yalnız ve yalnızlığa mahkum. Hatta yukarıda buzbağ içip cigara tellendirdiklerinden bile bahsediliyor.
Federasyon-THK sürtüşmesine ve bağlı olarak FAI meselesine hiç gimiyorum. Federasyon da olsa, THK’da olsa bence temel mesele eğitim hedef kitlesinin belirlenerek, gerekiyorsa ücretli ve ücretsiz diye ayrılarak, eğitim sürelerinde ve buna bağlı olarak eğitim gruplarındaki kişi sayısı, eğitimin teorik ve pratik içeriği ile ilgili yeni bir anlayışa gitmeden hangi çatı altında olursa olsun yelken kanat hep 100-150 kişinin yapabileceği bir spor olmaya mahkum gözüküyor. Fedarasyon-THK arasındaki anlaşmazlıktan federasyon galip çıksa bile bu konuda bir bakış açısı getirilemezse boş.
Bütün bunlar kişisel kanaatimdir ve sadece bir 10 günlük internet-forum araştırmalarımdan edindiğim genel kanaattir. Eleştirilmeye ve ilavelelere açıktır.
Şimdi meseleye geliyorum. Bayçora Hocam’la irtibat kurdum ama henüz gerekli konuşmayı yapamadım, yurtdışındaydı kendisi. Erkan Hoş’a ulaştım özel eğitim için. O da dizindeki rahatsızlık dolayısıyla, başlangıç eğitimini veremediğini (malum, eğitmenin de sizle dere tepe koşması gerekiyor) , ancak ileriki aşamalarda bana yardımcı olabileceğini belirterek beni Ankara’da bulunan Fevzi Ak’a yönlendirdi.
Ben Fevzi Bey’e genel durumumu anlattım. O da kendisinin benim gibi insanlar tarafından arandığını ama eğitim sürelerinin ayarlanmasında yaşanan zorluklar yüzünden hep vazgeçilmek zorunda kalındığını belirtti. Gelinen noktada bir eğitim için en az , ama en az iki kişi gerektiği konusunda mutabık olduk. Ama benim de tercihim eğitim saatlerini ayarlayabileceğimiz 3 kişilik bir grup yönünde.
Eğitim ücretini burada belirtmenin uygun olmayacağını düşünüyorum. Uygun olmamasının bir diğer sebebi de katılımcı sayısı, koşullar ve süre. Ama özelden bu soruları da cevaplayabilirim.
Eğitim yeri, büyük ihtimalle Ankara olacak ve eğitim sonunda bir C tepesi uçusu yapılması zor tabii ama yer reflekslerimiz yerine hava reflekslerimizi koyabilmiş ve 50-60 metreden bir solo uçuş yapacak duruma gelebilmiş olacağız. Ve kendimizi tartıp, bu sporu daha ileriki aşamalara götürüp götürmek istemediğimizi göreceğiz.
Bu yazıyı yazmamamın bir diğer amacı ise, bu eğitimi başka koşullarda, yani belki mesela Eskişehir’de veya başka bir yerde daha uzun süreli ve başka eğitmenlerle yapılıp yapılamayacağı konusunda görüşlerinizi ve yardımlarınızı bekliyorum.
Başlangıç eğitimi almak isteyen 1-2 kişi arıyorum.
Bu yazıyı havacılık yahoo grubuna ve yp forumuna koyuyorum.
Sevgiler ve selamlar,
Yelken Kanat’a başlayamayan.