yedek parasut katlama

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
ucarsam
Mesajlar: 82
Kayıt: 17.03.2005, 16:44
Ad Soyad: Mehmet Dursun
Şehir: Antalya
:
Yarışma Pilotu 50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 5 / 0
Pilot Menüsü: 

yedek parasut katlama

Mesaj #1 gönderen ucarsam » 1 on yıl 8 yıl önce (26.01.2006, 00:08)

Merhaba
Bayram tatilinde Bulgaristana gittigimde yedek katlama uzerine kurs alip DHV onayli sertifika aldim.
Kurs sirasinda ozellikle dikkat edilmesi gereken konulari sizlerle de paylasmak istiyorum.Ilgileneceginizi ve dikkate alacaginizi umuyorum.
Almak istedigim bir sertifika daha var,bir dahaki gidisimde onu da almayi ve sizlerle paylasmayi planliyorum....
Yedek kursu sonunda maalesef ulkemizde pekcok yanlisin yapildigini ve ihmalin oldugunu fark ettim.

Yedegin katlanmasi mutlaka tecrubeli kisiler tarafindan yapilmalidir.Lutfen herkesin yedeginizi katlamasina izin vermeyiniz.
Yedegin serilecegi mekan iyi bir sekilde secilmelidir.
Kucuk bocekler materyalin zarar gormesine neden oldugu icin cimlerin uzerinde kesinlikle katlama yapilmamasi gerekmektedir.
Kuru bir zeminde,mumkunse katlama masalari uzerinde, yedek icin uretilmis olan katlama uniteleri kullanilarak yapilmalidir.
Kurs sonrasinda ben de kendime katlama unitelerinden yaptirmaya karar verdim.
Iplerin kontrolu ve yedegin dogru olarak katlanildigindan emin olmak icin tasinabilir uniteler oldukca yararli oluyor.

Yedegin minimum 2 saat havalandirilmasi gerekmektedir.24 saat ise havalandirilmasi icin tavsiye edilen esas suredir.
Yedegi katlarken deformasyon olup olmadiginin anlasilmasi da mumkundur.Suya inmis bir yedekten ziyade acilmis yedekte meydana gelen deformasyon cok daha onemlidir.Denize inen yedek hemen sudan cikartilip tatli su ile yikanmalidir.
Suya inis sonrasinda iplerde kisalma olup olmadigi katlama esnasinda anlasilabilir.
Yedekteki deformasyon suya inisten degil acilma sirasinda meydana gelen etkiden kaynaklanabilir.Yani suya degil de karaya inmis yedek de acilistan kaynaklanan deformasyona ugrayabilir ve onemli olan da budur..

Birkac yil oncesine kadar sertifikali yedekler bulunamayabiliyordu.Son yillarda uretilen yedeklerin ise tamami sertikali olarak gonderilmektedir.Bu sertifikalar her katlanmada doldurulmali ve kimin tarafindan katlandigi mutlaka yazilmalidir.
Katlayan kisi yedekte deformasyon olmasi durumunda veya suya inmesi durumunda mutlaka bunu not etmelidir.
Kullanilmis yedek alan kisiler de mutlaka sertifikasini kontrol etmelidirler ve 2.el yedek satis ve alisi bu sertifikalar baz alinarak yapilmalidir..

Katlama esnasinda iplerin kontrolu,navlakaya gore katlama,kullanilan lastik oldukca onemlidir.
Pekcogumuz cimler uzerinde yedekleri katlayip lastik olarak normal paket lastigi kullanmaktadir.Lastikler buyuk oldugu icin de birkac tur dolanmaktadir.
Oysa ki kullanilmasi gereken lastik 1 cm capindaki kucuk lastiklerdir ve tur atilmadan tek kat olarak kullanilmalidir.
Her katlamada mutlaka lastiklerin degistirilmesi gerekmektedir.
Acilmis ve deforme olmus yedegin ortada farkli renk olarak belirtilmis olan ana ipinde uzama olabilir.
Bu durum kubbenin seklini bozacaktir.Bu tarz yedeklerin kullanilmamasina lutfen ozen gosteriniz.

Yedegin dogru olarak katlanmasinin yanisira dogru olarak da monte edilmesi gerekmektedir.Karabina kullanilarak veya yedek kolonu ile harnessteki yedek baglama kolonu ic ice gecirilerek birlestirilebilir.
Her iki methodta da mutlaka yapistirici bant ile sabitlestirme islemi yapilmasi gerekmektedir.Kullanilan bant koli banti degil de gri renkte olup cikartildiginda yapistirici birakmayan bant olmalidir.Siradan bantlarin kullanilmamasina lutfen dikkat ediniz.

Ozellikle 2. el harneslerde veya uzun sure kullanilmis olan harnesslerde boyun kismindan baslayan kolon kesinlikle dikkatli bir sekilde kontrol edilmelidir.Bu kisinda yirtilma,kesik veya yipranma olmasi durumunda onarilmasi veya harnessin degistirilmesi gerekmektedir.

Yedegi katladiginizda icinize sinmeyen ,aklinizin takildigi bir yer varsa mutlaka tekrar acilmali ve birkez daha katlanmalidir.
Pekcok kisinin yaptigi diger bir hata ise bilgisayar basindan kalkip veya dusunsel olarak baska seylerle ilgilendikten sonra yedegini katlamak ve hata yapmaktir.Yedeginizi katlamadan once konsantre olmaniz hata yapma payinizi azaltacaktir.Hata yapmamak icin en guvenilen yontem checklist olusturup , check-list`e gore yedegin katlanmasidir.Boylelikle hicbir konunun atlanmadigindan emin olmus olursunuz.

Katlamanin yanisira yedek secimi de son derece onemlidir.Her yedek gorunuste ayni olmasina ragmen kullanilan materyaller birbirinden farklidir.
Her firma farkli materyaller kullanmaktadir.Hava gecirgenligi fazla olan kumasin inisi cok sert olacaktir ve cok buyuk olasilikla kirimla veya ciddi yaralanmalarla sonuclanacaktir.
Yedegin disina bakarak anlasilmayacak olan bu detayin kesinlikle arastirilmasi gerekmektedir.Her zaman hatirlanmasi gereken sey ucustaki son sansin yedek parasut oldugunun unutulmamasi gerektigidir.

Dikkat edilmesi gereken diger bir konu da yedek parasutun kilo limitleridir.
DHV sertifikasiz urunlerin tercih edilmemesi gerekmektedir ve DHV`nin verdigi limit goz onunde bulundurulmalidir.
75 kiloluk bir kisi icin malzeme 20 kg olarak hesaplandiginda 95 kg`ye yakin olan yedek tercih edilmelidir.
Diger yedeklerin DHV limitlerini bilmedigim icin AvaSport uzerinden ornek vermek durumundayim.
AR18 , DHV`den 84 kg olarak sertifika almistir. Bu kilo en guvenli limittir ve 4,5 m\s uzerinden degerlendirilmistir.Ayni yedegin 100 kg`deki cokusu 6,5 m\s`dir.
DHV 4,5 m\s`nin en guvenilir limit oldugunu belirledigi icin en saglikli olani bu limitler icerisinde kalmaktir.
95 kg`lik kisi 84 kg`lik yedek limitini gectigi icin onerilen yedek AR20 olacaktir.
AR20`nin 4,5 m\s olarak belirlenmis olan limiti 100 kg`dir ve 95 kg`lik kisinin inisteki rahatligi icin tercih etmesi gereken yedek de AR20`dir.
Pilot ve malzeme agirliginin toplami 89 kg olsaydi AR18`in kullanilmasinda sakinca yoktur.Belirlenen limitlerin 5 kg fazlasi kabul edilebilir limitler dahilindedir.

Tum islemler bitip yedek harnesse yerlestirildikten sonra pamuk ipligi kullanilarak kucuk bir bir post-it pine takilmalidir.post-itin uzerine de kim tarafindan katlandigi yazilmalidir.yurtdisinda sadece bu islem icin uretilmis kagitlar kullaniliyor,ama post-it de ayni isi gordugu icin kullanilabilir.
bu ipin ve kagidin nasil takilacagini maalesef maille anlatmam mumkun degil.ama kullanilma nedenini aciklayabilirim..
pinin yerinden cikmasi durumunda ip kopup kagit sallanmaktadir,boylelikle her ucus oncesi yapilmasi gerektigine inandigim pin kontrolu yapilirken gozden kacmasi engellenmis olacaktir.
eger yedek acildiysa yine katlayan kisinin kim oldugu kagit sayesinde belirlenecektir.

Yapilacak olan islemleri kisaca ozetleyecek olursak;
-yedek acilip 24 saat kuru bir zeminde havalandirilmalidir.
-uygun gorulen zemin uzerine yerlestirilmeli ve bilen kisiler tarafindan dikkatlice katlanmalidir.
-katlama islemi navlakaya gore yapilmalidir.
-kullanilan lastikler her seferinde degistirilmeli ve buyuk paket lastigi kullanilmamalidir.
-harnessteki aski kolonu acilarak kesik,yirtik var mi diye kontrol edilmelidir.
-yedek harnesse karabina ile veya icice gecirerek baglanmali ve bant ile sikica sabitlenmelidir.
-pinin uzerine cabuk kopabilen pamuk ipligi ile isim yazilmis olan post-it eklenmeli ve her ucus oncesi yedegin pimi kontrol edilmelidir.
-yedek sertifikasi katlanan kisi tarafindan her seferinde dogru olarak doldurulmalidir.

Yedek alirken materyal ve kilo limitleri mutlaka bilincli olarak secilmelidir.
Tekrar hatirlatmak isterim ki yedek parasutunuzu alirken yukarida belirttigim noktalara ozen gostermeniz , yedeginizi 6 ayda bir havalandirmaniz ve bilen kisiler tarafindan katlanmasini saglamaniz son derece onemlidir.
2. el yedek alacaksaniz sertifikasinin duzenli olarak dolduruldugundan emin olunuz ve katlayip,belgeyi dolduran kisilerden yedek hakkinda bilgi almaya calisiniz.
Hazir ucuslar azalmisken hepinizin yedeklerinizi acip katlayacaginizi\katlatacaginizi ve bu yaziyi elestiri olarak degil , sadece bilgi paylasimi olarak degerlendireceginizi umuyorum.

Sevgiler,
Mehmet Dursun
Dosya ekleri
DSCN4523 (Medium) (Small).JPG
DSCN4504 (Medium) (Small).JPG
DSCN4493 (Medium) (Small).JPG
DSCN4488 (Medium).JPG
DSCN4480 (Medium).JPG
DSCN4471 (Medium).JPG
DSCN4470 (Medium).JPG
DSCN4469 (Medium).JPG
DSCN4468 (Medium).JPG
DSCN4467 (Medium).JPG

Son beğenen Kolebek


Kullanıcı avatarı
ibramçavuş
Mesajlar: 172
Kayıt: 17.01.2006, 17:37
Ad Soyad: İbrahim Dinçer
Şehir: Bursa
:
Dealer
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen ibramçavuş » 1 on yıl 8 yıl önce (26.01.2006, 12:00)

Hakikaten profesyonelce bir sunum olmuş çok teşekkürler.Yedek önemli.Fakat kimlere yaptıracağız .BU kişilerde foruma katılsalar çok iyi olacak.İllede yedeğin açılmış olması gerekmiyor sanırım 6 ayda bir açılıp havalandırılması gerektiğini biliyorum.SAYGILAR

Kullanıcı avatarı
matboifly
Mesajlar: 16
Kayıt: 25.12.2005, 02:08
Ad Soyad: Hüner Topçu
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen matboifly » 1 on yıl 8 yıl önce (03.02.2006, 20:53)

öncelikle çok güzel bir yazı olmuş. sevgili mehmet hoca'nın eline sağlık.
ben yedek katlayanlara hala güvenemiyorum. kendim katlamayı öğrenene kadar içim rahat etmicek sanırım. bu işte uzmanlaşan insanlardan bazıları "hallederiz,katlayıveririz,bir ara katlarız,unutmadan katlayalım" vs. gibi laflar edince çok tedirgin oluyorum. ne kadar profesyonel olunsa bile bu kadar basit görülmemeli,aksine çok daha fazla üzerine düşülmeli diye düşünüyorum.
mehmet beyin de belirttiği gibi bu tür riskli işlerde motivasyon ve konsantre çok önemli bence de.
amann dikkat...

Kullanıcı avatarı
sezgin
Mesajlar: 45
Kayıt: 25.01.2006, 19:35
Ad Soyad: Sezgin Yuksel
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen sezgin » 1 on yıl 8 yıl önce (05.02.2006, 22:35)

selamlar
ben huner arkadasımıza katılıyorum ... yedegı gercekten bu ısı bılen kısılerın katlaması gerektıgını dusunuyorum.. ama bende guvenme konusunda bıraz zorlanıyorum ... ben kendı parasutumu kendım katlamayı tercıh ederım... yakında bunu ıyı bılen arkadaslardan ogrenmek ıstıyorum yada bu konuda acılan kurslara katılmak ıstıyorum...
bu arada MEHMET arkadasımıza cok tesekkur ederız guzel bır bılgı saglmıs bıze bu ıısın bılıncınde oldugu bellı oluyor. ellerıne saglık... sezgin

Kullanıcı avatarı
uygunguc
Mesajlar: 84
Kayıt: 07.12.2006, 01:34
Ad Soyad: Uygun Güç
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen uygunguc » 1 on yıl 4 yıl önce (08.10.2009, 22:52)

Mehmet bey güzel ve önemli bir konuya değinmişsiniz.Bilginizi bizimle paylaştığınız için teşekkürler.
Öncelikle şunu söylemek istiyorum.Yedek katlama olayı düşündüğümüz kadar çok zor ve korkulacak bir olay değil.
Herkes bu konu ile ilgili bu zamana kadar daha önceki başlıklardada çeşitli fikirler ortaya koydu..Ancak bu konu ile ilgili fikirler sunulurken olay çok abartılıyor.Belki kendi aranızdaki arkadaşlar arasındaki konuşmalarda bile duymuşunuzdur.Yedek katlamasını videolardan kendim öğrendim ve kendi yedeğimi kendim katlıyorum;Kesinlikle zor bir şey değil.Ve böylelikle üzerimde taşıdığım malzemeyi yakından tanımış oldum.

Tavsiyem;Bu işi hobi,spor vb şekilde yapıyorsanız her şeyi öğrenmek zorundasınız.Yedek katlama olayında kendinize güvenmiyorsanız,bir başkasına nasıl güvenip yedeğinizi katlatarak üzerinizde taşıyabilirsiniz?

Şunu merak ediyorum.Acaba bu sporu en az bir kaç yıl ve üzeri süreyle yapan kaç kişi yedek katlamasını öğrenmek için çaba gösterdi.Yada aklına böyle bir soru geldi.

Yedek katlama işini nasıl olsa bilen birisine katlatırım diyerek,öğrenmemekte direnen uçuçuların üzerinde yedek taşımamalarını öneriyorum.

Yedek katlama ile ilgili www.youtube.com sitesinde bir çok eğitim amaçlı videolar mevcut.Bunları izlediğinizde bütün videolardaki katlamanın aynı yöntemle olduğunu göreceksiniz.İşte size bir kaç örnek video.

http://www.youtube.com/watch?v=1byYkDMnwvU

http://www.youtube.com/watch?v=haq0BIXa ... C&index=45

http://www.youtube.com/watch?v=kmt4kKj0 ... L&index=44

Kullanıcı avatarı
levent2000
Mesajlar: 115
Kayıt: 14.09.2010, 08:33
Ad Soyad: Levent Günher
Şehir: Erzincan/Trabzon-Uzungöl
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Yaş: 43
Pilot Menüsü: 

emanet alınan hanesten çıkan bir yedek foto. su...

Mesaj #6 gönderen levent2000 » 1 on yıl 3 yıl önce (27.09.2010, 00:17)

şırnak tan Selamlar,birisinden aldığım harnes in yedeğinin nasıl yerleştirildiğine bir bakın,bir daha emanet malzeme kullanırmısınız bilmem :shock: :?

levent günher 543 845 85 24....
Dosya ekleri
Görüntü0345.jpg
Görüntü0346.jpg
yedeğin iplerini navlakanın dışında geçirmişler.....


ahmetoztiryaki
Mesajlar: 165
Kayıt: 15.06.2006, 14:31
Ad Soyad: Eyüp Ahmet Öztiryaki
Şehir: Amasya
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Yaş: 59
İletişim:
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen ahmetoztiryaki » 1 on yıl 3 yıl önce (28.09.2010, 16:48)

Mehmet Dursun çok güzel bir yazı yazmış ellerine sağlık, teşekkür ederim.
Kanat emanet olabilir. Malum hadi bir de bunu deneyim diye. Harnesti denemek ise biraz daha yürek ister herhalde, yani ben öyleyim en azından. Daha önce bir Sertifika kursu sırasında kullandığımız yedekleri açmak ve havalandırmak için kapalı salona gitmiştik. Bir arkadaşımızın tecrübeli diğer arkadaşlara katlatıp monte ettirdiği yedeği 2 kişi paketinden çıkaramadık. :?
İncelediğimizde paketi kapalı tutan pime elciğinin kısa ip yerine uzun ipinin geçirilip, kısa ipin ise navlakaya bağlandığını böylece elcik çekildiğinde direk navlakayı dışarı çekmeye çalıştığını halbuki elcik çekildiğinde önce pimin çıkıp paketi serbest bırakması gerektiğini anladık.
Yedeği katlamaktan ziyade montajını doğru yapmak, hatta kolon mesafesini kol boyundan uzun bırakarak fırlatmayı mümkün hale getirmek de önemli.
Son montajı yaptıktan sonra harnesti kuşanıp, elciği çekip şöyle bir savurmak lazım herhalde. yedeği elden fırlatmadan navlakanın da açılmaması daha doğru gibime geliyor. yoksa kazaen harnesti giyerken bile yedeğin açılması sözkonusu olabilir. Yani kuşanırken yere düşen navlaka açılmamalıdır. Kolonların kol boyundan uzun bırakılması navlakayı kuvvetle fırlatıp daha çabuk açılmayı sağlayabilir, elbette doğru yöne fırlatmak için de navlaka yedeği çekme esnasında açılmamalı, elden fırlatınca açılacak uzunluk bırakılmalı.
Benim uygulamam böyle. Hatta arada şaka ile karışık yedeği çeker, navlakayı şöyle bir sallar, sonra tekrar paketlerim. (Bu sadece kontrol için yapılan bir harekettir) (Yedek navlaka ile elciğe asılı olarak sallanır, fırlatmadıkça asla açılmaz.)
Elbette bu benim uygulama şeklim. Herkesin bir tercihi olacaktır saygı duyarım. Sürç-ü lisan ettiysem Uzmanlaşmış ve yılların tecrübesini kazanmış Arkadaşlarımdan özür dilerim.
Herkese güzel uçuşlar ve normal inişler dilerim.

Kullanıcı avatarı
yppilot35
Mesajlar: 263
Kayıt: 18.08.2007, 18:48
Ad Soyad: Murat Binici
Şehir: İzmir/ Akşehir
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Yedek paraşüt

Mesaj #8 gönderen yppilot35 » 1 on yıl 3 yıl önce (25.03.2011, 08:17)

Slm Bilgi için Teşekkürler Mehmet
Evet eğer pilot vede uçuyorsak en azından kendi yedeğimizi katlamayı öğrenilmesi gerektiğini düşünmekteyim.
Bunun önemini linkte ki video yu izleyince anlaşılacağını düşünüyorum.
Bence önemli olan soru hayatınıza ne kadar para piçiyor ve önemsiyorsunuz olmalı..._?

http://www.youtube.com/watch?v=hD_Q52q9Z4s

Kullanıcı avatarı
parscarc
Mesajlar: 33
Kayıt: 16.07.2013, 14:20
Ad Soyad: Sıddık Kutlular
Şehir: Bursa
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen parscarc » 1 on yıl 3 ay önce (04.12.2013, 11:21)

Mehmet Bey'e çok teşekkür ederim paylaşımı herkesin işe yarayacak türden olmuş. Türkçe anlatımlı bir videonun konulmasının faydalı olacağını düşünmekte ve Mehmet Bey'den beklemekteyim. Emeğinize sağlık...

Kullanıcı avatarı
emrahyilmaz
Mesajlar: 32
Kayıt: 26.03.2016, 20:50
Ad Soyad: Emrah Yılmaz
Şehir: Samsun
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Yaş: 45
Pilot Menüsü: 

Re: yedek parasut katlama

Mesaj #10 gönderen emrahyilmaz » 5 yıl 11 ay önce (16.04.2018, 20:50)

Mehmet bey
Selamlar
Beamer tarzı yönlendirilebilir yedekler için de eğitim alma şansınız oldumu acaba ?


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi